dailyvideo

Wybierz temat:

porty lotnicze (103) airports in Poland (72) szybka kolej miejska (47) polityka transportowa (39) reformy PKP (32) szybka kolej regionalna (30) transport publiczny (22) demonopolizacja rynku kolejowego (20) lotniska powojskowe (19) airport links (17) skm kraków (16) transport policy (16) skm łódź (15) skm warszawa (9) PKP (8) kolejnictwo (8) konkurencja na kolejach (8) skm wrocław (8) tanie linie kolejowe (8) deregulacja (7) ekologia (7) kolej na Lubelszczyźnie (7) porty morskie (7) skm szczecin (7) transport autobusowy (7) urban sprawl (7) railway reforms (6) skm radom (6) Wprowadzenie do ekonomiki kolei (5) infrastruktura drogowa (5) komunikacja miejska (5) związki komunikacyjne (5) metro kraków (4) Lubuska Kolej Regionalna (3) koleje w Wielkiej Brytanii (3) prywatyzacja (3) skm LGOM (3) skm legnica (3) skm poznań (3) suburbanizacja (3) tramwaj dwusystemowy (3) Łódź (3) żegluga śródlądowa (3) PKP Cargo (2) Rynek Kolejowy (2) SKR (2) koleje w RFN (2) polityka parkingowa (2) recenzje (2) skm jelenia góra (2) skm toruń (2) transport abutobusowy (2) Aleksander Janiszewski (1) Kolej Wschodnia (1) Montenegro (1) Ostbahn (1) Płock (1) aglmomeracja płocka (1) autostrady (1) bezpieczeństwo (1) kielce (1) koleje w Estonii (1) koleje w Holandii (1) koleje w Szwajcarii (1) koleje w Szwecji (1) koleje w USA (1) model Zwickau (1) motoryzacja indywidualna (1) motoryzacja masowa (1) parkuj i jedź (1) poznań (1) segmentacja rynku (1) skm Bielsko- Biała (1) skm GOP (1) skm bydgoszcz (1) skm częstochowa (1) skm gdynia (1) skm gorzów (1) skm nowy sącz (1) skm stalowa wola (1) skm wałbrzych (1) szczecin (1) trafic engineering (1) transport appraisal (1)

Województwo Pomorskie wypowiada się na temat portów lotniczych

 czy woj. pomorskie zarzerza zwiększyć liczbę portów lotniczych? Obecnie działa tylko jeden port pasażerski, w Gdańsku. Czy planuje się budowę innych portów lotniczych dla pasażerów? Były plany portu pasażerskiego na lotnisku w Gdyni? Co z tymi planami? Co z planami portów pasażerskich w Słupsku (lotnisko wojskowe) i w Malborku k. Elbląga ? Co z tymi planami?
Przed laty z powodzeniem działały porty w Malborku, Gdyni i Słupsku, ale było to przed II WŚ. Po II WŚ loty pasażerskie obsługiwał port w Słupsku, od ok, 1975 r.
Odpowiedź na temat optymalnej siatki lotnisk dla województwa powinien przygotowac jakiś ekspert, specjalista. Powinien on odpowiedzieć, czy powinien byc to jeden czy mnoże w perspektywie 20- 30 lat powinny działać 2-3 porty lotnicze w regionie.
Na podobnym terenie w innym kraju UE działałaby sieć 2-3 portów lotniczych, to Państwa zasługą jest że na tak dużym terenie działa tylko jeden port.

Odpowiedź:

Zarządowi Województwa Pomorskiego bardzo zależy na efektywnym rozwoju pomorskiego systemu transportu lotniczego. Dlatego też, bazując na zapisach "Studium strategicznego rozwoju sieci lotnisk na terenie województwa pomorskiego do roku 2025", przygotowanego w roku 2008  na zlecenie samorządu województwa pomorskiego przez konsorcjum składające się z firm PwC Polska Sp. z o.o. i York Aviation LLP, popierane są działania mające na celu rozwój grupy lotnisk o charakterze komercyjnym w ramach pomorskiej sieci lotnisk.

Zważywszy na to, że rozwój sieci lotnisk to wielka szansa dla wzrostu ruchu turystycznego i rozwoju gospodarczego Pomorskiego, władze województwa podejmują działania mające na celu rozbudowę infrastruktury lotniczej oraz poprawę dostępności i konkurencyjności regionu. Możemy się pochwalić jednym z najwyższych współczynników wzrostu ruchu wśród krajowych lotnisk regionalnych. Rosnąca dynamicznie ilość pasażerów odprawiających się z Gdańska pokazuje jaki potencjał ma nasz region. Dokładamy starań, żeby wzrostom liczby pasażerów towarzyszyła coraz bogatsza siatka połączeń oraz oczywiście coraz pojemniejsza i wygodniejsza infrastruktura.

Transport lotniczy na terenie województwa pomorskiego wykazuje stałe tendencje rozwojowe. Rozwój lotnisk to szansa na wykorzystanie unikatowych w Polsce możliwości społeczno-gospodarczego rozwoju, jaki stwarza nowoczesny transport lotniczy. Jednym z najważniejszych przedsięwzięć dla rozwoju regionu jest zrealizowany przez spółkę Port Lotniczy Gdańsk Sp. z o.o. „Program Inwestycyjny Portu Lotniczego Gdańsk na lata 2009 – 2015", obejmujący budowę nowego terminala pasażerskiego wraz z rozbudową infrastruktury lotniskowej. Dzięki efektywnej realizacji ww. programu i budowie nowoczesnej infrastruktury, Port Lotniczy w Gdańsku zajmuje aktualnie 3. miejsce w kraju pod względem liczby przewożonych pasażerów, a w rankingu portów regionalnych od kilku lat utrzymuje znakomitą drugą pozycję.

 

W latach 2010-2015 nastąpił wzrost o ponad 50%, liczby pasażerów obsłużonych przez Port Lotniczy Gdańsk (w 2015 r. gdańskie lotnisko obsłużyło prawie 3,7 mln podróżnych). Pomimo tego znaczącego przyrostu, gdańskie lotnisko ma nadal znaczącą rezerwę w zakresie przepustowości terminali pasażerskich (docelowo przepustowość Portu Lotniczego Gdańsk wynosi ok. 7 mln pasażerów) i możliwości jeszcze dynamiczniejszego zwiększenia  ilości obsługiwanych klientów. Z tego też względu, zważywszy na dynamikę przyrostu ilości obsługiwanych pasażerów na gdańskim lotnisku, nie ma w najbliższych latach pilnej potrzeby rozbudowy tego lotniska lub też uruchomienia dodatkowego portu lotniczego odciążającego Port Lotniczy w Gdańsku.

 

Odnośnie pytania dotyczącego lotniska w Gdyni, to z ww. strategicznego dokumentu wynika, że lotnisko w Gdyni - Kosakowie mogłoby stać się elementem pomorskiego systemu transportu lotniczego i odciążyć Port Lotniczy Gdańsk w obsłudze lotnictwa ogólnego i biznesowego, a docelowo być może w zakresie lotnictwa czarterowego oraz tanich linii lotniczych. Należy mieć jednakże na względzie, że priorytetowy dla pomorskiej sieci lotnisk jest rozwój gdańskiego portu lotniczego, jako głównego lotniska komercyjnego w regionie.

Jak wiadomo inicjatywa samorządów Gdyni i Kosakowa zmierzająca do uruchomienia Portu Lotniczego w Gdyni Babich Dołach w roku 2013, została zakwestionowana przez Komisję Europejską. Komisja Europejska uznała finansowanie z pieniędzy samorządowych (Gdyni i Kosakowa) budowy cywilnego lotniska w Kosakowie za nielegalną pomoc publiczną i jednocześnie nakazała spółce realizującej inwestycję zwrot do budżetów Gdyni i Kosakowa 91,7 mln zł. W rezultacie spółka Port Lotniczy Gdynia - Kosakowo znalazła się w stanie upadłości i jest objęta zakazem prowadzenia działalności lotniczej.

 

Rozważana przyszłość lotniska Gdynia-Kosakowo jest wiązana ze ścisłą współpracą z Portem Lotniczym Gdańsk, zakładającą wykorzystanie dwóch potencjałów i osiągnięcie synergii w obszarze transportu lotniczego. Bez wątpienia wybudowana infrastruktura lotniska Gdynia Kosakowo powinna zostać racjonalnie wykorzystana. Należy jednak uwzględnić to, że potencjał lotniska w Rębiechowie jest nadal nie wykorzystany, a ponadto trudno oczekiwać aby współwłaściciele gdańskiego lotniska (w tym Samorząd Województwa Pomorskiego) zgodzili sie ponosić dodatkowe obciążenia wynikającego z utrzymania infrastruktury lotniskowej w Gdyni (wg szacunków koszt ten może wynieść rocznie nawet 15 mln zł).

Zarząd Województwa Pomorskiego stoi na stanowisku, że przed podjęciem działań zmierzających do połączenia potencjałów obu lotnisk, niezbędne jest wykonanie  pogłębionej analizy badawczej obejmującej swoim zasięgiem rozważenie aspektów formalno-prawnych poszczególnych wariantów współpracy, w tym ocenę korzyści i ryzyk, związanych z tym przedsięwzięciem (w obszarze funkcjonalnym, finansowym, obszarze pomocy publicznej).

 

Odnośnie mniejszych lokalnych lotnisk zlokalizowanych na obszarze województwa pomorskiego, szczególnie lotnisk wojskowych, mogłyby one docelowo służyć także celom turystycznym, sportowym i ratowniczym. «Studium strategicznego rozwoju sieci lotnisk na terenie województwa pomorskiego do roku 2025», ktore wskazuje obiekty infrastruktury lotniskowej mające stanowić elementy pomorskiej sieci lotnisk i lądowisk, zakłada że infrastrukturę lotniskową w obszarze województwa pomorskiego tworzyć powinny docelowo m.in. obiekty w Pruszczu Gdańskim, Słupsku, Redzikowie, Jastarni i Kornym. W przypadku  Redzikowa rozwój lotniska może zostać ograniczony, ze względu na obwarowania związane z budową tarczy antyrakietowej. Należy mieć jednak na względzie, że podjęcie decyzji w zakresie rozwoju tych obiektów i realizacji niezbędnych inwestycji, leży poza kompetencjami Samorządu Województwa Pomorskiego.

 

W przypadku dodatkowych pytań, istnieje możliwość zapoznania z opracowaniem„Studium strategicznego rozwoju sieci lotnisk na terenie województwa pomorskiego do roku 2025."

 

Z poważaniem,

 

Małgorzata Pisarewicz

rzecznik prasowy

Urząd Marszałkowski Województwa Pomorskiego--
--

Adam Fularz, manager Radiotelewizji

Prezes Zarządu, WIECZORNA.PL SP. Z O. O.,ul. Dolina Zielona 24A,   65-154 Zielona Góra

Wydawnictwo Merkuriusz Polski
"Wieczorna.pl" sp. z o.o.
T +48604443623
F +442035142037
E adam.fularz@wieczorna.pl
Dolina Zielona 24a, PL 65-154 Zielona Góra

AGENCJA PRASOWA MERKURIUSZ POLSKI- Wieści i treści od 3 stycznia 1661

TEKSTY

Każdego dnia Agencja Merkuriusz udostępnia kilka materiałów prasowych ze wszystkich regionów Polski. Dotyczą one najważniejszych wydarzeń w skali kraju, różnych dziedzin życia. Stanowi źródło informacji dla redakcji prasowych.

ZDJĘCIA

Na zamówienie abonenta udostępniamy serwis fotograficzny. Korzystają z niego serwisy internetowe i redakcje prasowe.

WIDEO

Na zamówienie abonenta udostępniamy serwis video. Korzystają z niego stacje telewizyjne.

Posted by Telewizja Opera on 00:15. Filed under . You can follow any responses to this entry through the RSS 2.0

0 komentarze for Województwo Pomorskie wypowiada się na temat portów lotniczych

Prześlij komentarz

Recent Entries

Recent Comments

Photo Gallery