Pomysł z Zielonej Góry na produkt turystyczny oparty o kolej
Do Lasu Odrzańskiego docierałyby autobusy MZK (pętla przy dawnym kąpielisku- jest częściowo nieutwardzona, sama droga została wyremontowana). Odcinek do dawnej przystani na rzece Odrze jest nieutwardzony, ale nie wiem czy jest potrzeba wprowadzenia tutaj komunikacji podmiejskiej- istniejąca pętla i parking w Oderwaldzie może wystarczyć dla zawrócenia autobusów.
Proponowany produkt turystyczny:
Zielonogórski Tramwaj Wodny: Zielona Góra (Krępa)- Górzykowo przez Cigacice ze zwiedzaniem winnic
Proponowany produkt turystyczny obejmuje: dojazd bezpłatnym lub opcjonalnie płatnym autobusem miejskim do pętli przy parkingu przy starorzeczu, przejście piesze do przystani istniejąca drogą, zaokrętowanie i kurs w relacji: Zielona Góra Krępa- Cigacice lub Zielona Góra Krępa – Górzykowo plus zwiedzanie winnic.
Wycena operatora galarów:
Cena za jeden rejs:
(wycięto- tajemnica handlowa)
zwiedzanie winnicy winnica Winnogóra lub Pod Lipami dodatkowa opłata 20
Wycena kursów: 2,5 miesiąca- od połowy czerwca do końca sierpnia w weekendy plus długi weekend majowy, 6 kursów w obie strony dziennie w relacji Ziel. Góra Krępa- Górzykowo plus dwa kursy w obie strony w piątkowe popołudnia w tym okresie: 132 kursy sob- niedz. plus 40 kursów w piątki= 172 kursy. Suma kosztów ---- PLN
Wycena kursów autobusu bezpłatnego Zielona Góra- Las Odrzański Oderwald istniejąca pętla przy dawnym kąpielisku na starorzeczu Odry
Koszty bezpłatnej lub płatnej linii autobusowej do Lasu Odrzańskiego tzw. Oderwald:
(ceny wycięto- tajemnica handlowa)
„Realizacja Pana wniosku (pod warunkiem wcześniejszej budowy niezbędnej infrastruktury drogowej) jest możliwa poprzez uruchomienie dodatkowego pojazdu. Koszt wynajęcia pojazdu na 1 km wynosi -zł netto. Zakładając uruchomienie dodatkowych 6 kursów np. z Dworca PKP do Lasu Odrzańskiego (12 km w jedną stronę) autobus dziennie wykona około 155 km co stanowi równowartość ok. -- zł brutto za jeden dzień. Tygodniowo około -- zł. Zakładając, że średnio w lipcu i sierpniu jest 9 / 10 tygodni daje kwotę to około --- zł brutto za sezon. „ (wg informacji MZK). Oszczędność kosztów jaką mona wprowadzić to przedłużenie już istniejącej linii z Krępy o 4 km do Oderwaldu.
Koszty dostosowania drogi na odcinku Krępa- Las Odrzański Oderwald pętla/parking przy starorzeczu
-Koszt wysypania podocza szlaką lub szutrem albo zużytym sfrezowanym asfaltem celem umozliwienia wymijania się autobusu z samochodami osobowymi (obecnie pobocze drogi ma liczne dziury i nierówności, należy je zasypać)- ok. 20-30 tys. PLN
-Ustawienie znaków informujących o zakazie parkowania na pętli autobusowej i wytyczenie i oznakowanie (znak przystanku) pętli przy starorzeczu tak aby samochody nie parkowały w tym miejscu- ok. 5 tys. PLN. Można zainstalować wiatę przystankową z demobilu/ używaną.
„Na dzień dzisiejszy droga od pętli w Krępie do Lasu Odrzańskiego nie jest przystosowana do ruchu autobusów o czym wielokrotnie pisaliśmy w poprzednich wiadomościach. Przebudowa drogi wraz z budową pętli i peronów przystankowych nie leży w gestii MZK, który realizuje przewozy, a nie buduje drogi. Bez tej inwestycji autobusy mogą dojeżdżać tylko do pętli w Krępie. „ (wg informacji MZK)
Władze miasta informowały o problemach z pętlą przy starorzeczu w Krępie, ale wycięto już drzewo przeszkadzające autobusom w zawracaniu na pętli autobusowej. Warto przypomnieć ten temat. Do Oderwaldu zbudowano drogę asfaltową, i autobusy mogłyby tutaj docierać już w tym sezonie. Podobnie jak w dzielnicy Zielonej Góry- Ługowie, końcowy odcinek ok. 100 metrów do pętli autobusy pokonywałyby drogą szutrową.
Opis tematu
Opisujemy temat tramwai wodnych- w relacji Górzykowo- Cigacice- Las Odrzański (Oderwald). Znajduje się tam naprawiona przystań na rzece Odrze, wraz z wiatą przystankową (przewróconą). Przystań umożliwiała cumowanie tzw. galar na przystani Oderwald.
Interesuje mnie wprowadzenie połączeń Las Odrzański/ Oderwald- Cigacice- Górzykowo, wraz z budową nowych przystani w kolejnych latach (np. przy moście w Cigacicach). Połączenia odbywałyby się w sezonie turystycznym wg ustalonego rozkładu- funkcjonując niczym tramwaj wodny w tej relacji. Ceny przewozu byłyby niskie- w ramach biletu MZK za 3 PLN na całość produktu turystycznego- albo zupełnie bezpłatne. Kursy galarów/ tramwai i autobusów do lasu odbywałyby się tylko w dni bez deszczu.
Do Lasu Odrzańskiego docierałyby autobusy MZK (pętla przy dawnym kąpielisku- jest częściowo nieutwardzona, sama droga została wyremontowana). Odcinek do dawnej przystani na rzece Odrze jest nieutwardzony, ale nie wiem czy jest potrzeba wprowadzenia tutaj komunikacji podmiejskiej- istniejąca pętla i parking w Oderwaldzie może wystarczyć dla zawrócenia autobusów.
Kilka informacji o samym środku transportu:
Tramwaj wodny pojawił się w XIX wieku z chwilą upowszechnienia się napędu parowego na statkach. Nazwa jego pochodzi od tramwaju szynowego bardzo popularnego w tym samym wieku. Nie stanowił on dla niego konkurencji, a raczej był jego uzupełnieniem w dużych miastach, leżących nad rzekami z dużą liczbą kanałów.
Równie popularny był w dużych portach morskich np. Hamburg, gdzie do dzisiaj funkcjonują linie tramwajów wodnych oznaczone numerami. W Oslo tramwaje wodne wykorzystywane są latem do przewożenia turystów, natomiast zimą można dzięki nim dostać się z centrum miasta do wysp położonych na Oslofjordzie. Na Jeziorze Genewskim tramwaje wodne (fr. lokalnie: Mouettes Genevoises) obsługują cztery linie regularne pomiędzy pięcioma przystaniami na terenie Genewy, a korzystanie z nich odbywa się na podstawie biletów komunikacji miejskiej. Kursujące po rzece Menam tramwaje wodne (dzielące się na linie zwykłe, szybkie i ekspresowe) są ważnym elementem komunikacji miejskiej Bangkoku.
Opis rzeki
Rzeka położona w granicy miasta, jest bardzo malownicza. Ale też niedostępna i zapomniana- kursy tramwai wodnych (por. zdjęcie) wstrzymano po II wojnie światowej. Nie wykorzystuje się jej już ani rekreacyjnie, ani sportowo. Nie ma nawet wyznaczonych i urównanych alejek spacerowych nad tą rzeką, nie ma wyznaczonych i opisanych tras krajoznawczych, a autobusy miejskie nie dojeżdżają do Oderwaldu, ongiś lasu miejskiego. Gdyby naszą rzekę dobrze rozreklamować, owe 2-3 km do rzeki pokonywałoby wielu mieszkańców poszukujących wypoczynku, a nadodrzańskie alejki zapełniłyby się spacerowiczami.
Odpowiedzi władz miasta
Modernizacja zatopionej przystani i budowa nowych przystanków pod przyszłą infrastrukturę turystyczną - wycieczki tramwajowe - rozpoczęcie regularnej żeglugi rzecznej jest wpisana w koncepcję rozwoju Nowego Miasta Zielona Góra.
Będzie to bowiem atrakcja turystyczna dla wszystkich mieszkańców i gości.
Proszę jednak pamiętać o starym moście w Cigacicach, który wymaga remontu i dużych nakładów finansowych.
Z odpowiedzią na Pana konkretne pytania odnośnie rozpoczęcia regularnej żeglugi rzecznej musimy jednak zaczekać do wyborów nowych władz miasta i określenia kierunków dalszego rozwoju.
Dzisiaj mogę jedynie zapewnić, że z takiej atrakcji turystycznej nie możemy zrezygnować. Mieszkańcy Zielonej Góry cieszą się, że mieszkają teraz nad Odrą i ten fakt należy wykorzystać w pełni.
Monika Wiśniewska
Biuro Prezydenta Miasta Zielona Góra
ul. Podgórna 22
65-424 Zielona Góra
W przyszłości, plany na przyszłość
Informowano nas o planach przedłużenia utwardzonej drogi do przystanki statków wycieczkowych przy rzece Odrze. Czy autobusy MZK mogłyby kursować do przystani rzecznej na Odrze w Ziel. Górze? Czy możliwa jest naprawa leżącej w krzakach wiaty przystankowej przy samej przystani rzecznej i jej ponowne ustawienie?
- czy szutrowa droga od końca drogi asfaltowej przy starorzeczu w Krępie nie mogłaby zostać utwardzona i naprawiona, tak aby do pętli przy rzece Odrze- przy przystani (budowa przystani jest obecnie dokończona)- mogły dojechać autobusy MZK? Inwestycja mogłaby zostać zaplanowana tak, by wraz z uruchomieniem tramwajów wodnych kursowały do przystani autobusy MZK.
Umożliwi to przesiadkę z autobusu MZK na statek rzeczny lub na galary odrzańskie .
Konieczne jest utwardzenie ok. 1,2 km szutrowej drogi od końca drogi asfaltowej do starorzecza oraz poprawa pętli i naprawa zniszczonej wiaty przystankowej. Wiata została wywalona i leży w krzakach przy przystani. Jest to stara wiata przystankowa przestawiona tutaj z jakiejś miejskiej ulicy.
--
__________________________________________________________________________
Merkuriusz Polski
Agencja Prasowa. W Krakowie od 3 stycznia 1661 r.
Adam Fularz, manager Radiotelewizji
Prezes Zarządu, Wieczorna.pl SP. Z O. O.,ul. Dolina Zielona 24A, 65-154 Zielona Góra
Wydawnictwo Merkuriusz Polski
"Wieczorna.pl" sp. z o.o.
T +48604443623
E adam.fularz@wieczorna.pl
KRS 0000416514, NIP 9731008676, REGON 081032764
AGENCJA PRASOWA MERKURIUSZ POLSKI- Wieści i treści od 3 stycznia 1661
Informuję rozmówcę o przysługującym mu prawie do autoryzacji wypowiedzi udzielonych naszej agencji. Aby skorzystać z prawa, rozmówca niezwłocznie po udzieleniu wypowiedzi dla AP Merkuriusz Polski musi oznajmić że skorzysta z tego prawa. Czas na autoryzację wynosi 6 godzin od otrzymania przez rozmówcę zapisu jego słów.
Każdego dnia Agencja Merkuriusz udostępnia kilka materiałów prasowych ze wszystkich regionów Polski. Dotyczą one najważniejszych wydarzeń w skali kraju, różnych dziedzin życia. Stanowi źródło informacji dla redakcji prasowych.
ZDJĘCIA
Na zamówienie abonenta udostępniamy serwis fotograficzny. Korzystają z niego serwisy internetowe i redakcje prasowe.
WIDEO
Na zamówienie abonenta udostępniamy serwis video. Korzystają z niego stacje telewizyjne.