dailyvideo

Wybierz temat:

porty lotnicze (103) airports in Poland (72) szybka kolej miejska (47) polityka transportowa (40) reformy PKP (32) szybka kolej regionalna (30) transport publiczny (22) demonopolizacja rynku kolejowego (20) lotniska powojskowe (19) airport links (17) skm kraków (16) transport policy (16) skm łódź (15) skm warszawa (9) PKP (8) kolejnictwo (8) konkurencja na kolejach (8) skm wrocław (8) tanie linie kolejowe (8) deregulacja (7) ekologia (7) kolej na Lubelszczyźnie (7) porty morskie (7) skm szczecin (7) transport autobusowy (7) urban sprawl (7) railway reforms (6) skm radom (6) Wprowadzenie do ekonomiki kolei (5) infrastruktura drogowa (5) komunikacja miejska (5) związki komunikacyjne (5) metro kraków (4) Lubuska Kolej Regionalna (3) koleje w Wielkiej Brytanii (3) prywatyzacja (3) skm LGOM (3) skm legnica (3) skm poznań (3) suburbanizacja (3) tramwaj dwusystemowy (3) Łódź (3) żegluga śródlądowa (3) PKP Cargo (2) Rynek Kolejowy (2) SKR (2) koleje w RFN (2) polityka parkingowa (2) recenzje (2) skm jelenia góra (2) skm toruń (2) transport abutobusowy (2) Aleksander Janiszewski (1) Kolej Wschodnia (1) Montenegro (1) Ostbahn (1) Płock (1) aglmomeracja płocka (1) autostrady (1) bezpieczeństwo (1) kielce (1) koleje w Estonii (1) koleje w Holandii (1) koleje w Szwajcarii (1) koleje w Szwecji (1) koleje w USA (1) model Zwickau (1) motoryzacja indywidualna (1) motoryzacja masowa (1) parkuj i jedź (1) poznań (1) segmentacja rynku (1) skm Bielsko- Biała (1) skm GOP (1) skm bydgoszcz (1) skm częstochowa (1) skm gdynia (1) skm gorzów (1) skm nowy sącz (1) skm stalowa wola (1) skm wałbrzych (1) szczecin (1) trafic engineering (1) transport appraisal (1)

Pytanie o jednorazowy lot pasażerski Warszawa- Gdynia

Rzecznik Prasowy

Aleja Marszałka Piłsudskiego 52/54
81 - 382 Gdynia


dotyczy: portu lotniczego Gdynia Babie Doły


Szanowni Państwo,

Po Białymstoku, to Gdynia jest największym miastem Polski bez czynnego własnego portu lotniczego dla połączeń pasażerskich. 
Jaki jest aktualny status lotniska w Państwa pobliżu? Czy urząd miejski prowadzi działania nad jego odtworzeniem, naprawą? Mógłby powstać port lotniczy Gdynia/ Hel. 

W ostatnim okresie uruchomiono port lotniczy w Radomiu. Po okresie długotrwałego oczekiwania znalazł się państwowy właściciel portów lotniczych chętny do obsługi połączeń z tego portu lotniczego- jest to PPL. 

Czy władze miasta planują doprowadzenie do przywrócenia obsługi lotów pasażerskich w porcie lotniczym? Jakie są plany władz miasta wobec portu lotniczego? Port w Radomiu uruchomiono tylko dzięki staraniom miejscowych władz. Zakupiono używany terminal portu lotniczego, skompletowano niezbędne wyposażenie, uzyskano certyfikaty i wymagane pozwolenia. Proces ten zajął kilka lat, pochłonął w sumie kilkanaście- kilkadziesiąt mln PLN. Dopiero po częściowej prywatyzacji portu lotniczego pojawili się przewoźnicy pasażerscy.
 
Jakie są plany Urzędu Miejskiego odnośnie możliwej siatki połączeń? Czy władze miasta planują przekonać władze województwa celem dotowania połączeń pasażerskich do Warszawy wzorem władz woj. lubuskiego? W tym województwie dopłaca się do przewozów lotniczych na trasie do Warszawy.

W Gdyni połączenie lotnicze do Warszawy działało od 1936 r. Chcielibyśmy na okazję 82-lecia uruchomienia połączeń- doprowadzić do ich jednorazowego wznowienia jako atrakcji medialnej. Czy władze miasta mogą zorganizować jednorazowy lot pasażerski Warszawa- Gdynia, aby rozreklamować miasto i jego lotnisko?

Pozdrawiam,

z prasy

Gdynia-Kosakowo, port lotniczy znany także jako Gdynia-Oksywie oraz Gdynia-Babie Doły to budowany dopiero port lotniczy i nazwa istniejące i działającego lotniska wojskowego.

Pierwszy lot z Gdyni odbył się w 1936 roku. Samolot do Warszawy wystartował z lotniska Rumia-Zagórze, które wówczas było głównym gdyńskim portem. Zbudowana przed wojną Gdynia-Kosakowo początkowo pełniła jedynie rolę lotniska zapasowego. W czasie wojny lotnisko zostało przejęte przez Niemców, którzy startowali stąd do prób torpedowych. Spółka zarządzająca lotniskiem miała ukończyć wszystkie prace do 2011 roku, ale do dziś trwa na przykład budowa bazy paliwowej, bez której trudno sobie wyobrazić funkcjonujące lotnisko.

Obecnie istniejąca infrastruktura i tak przewyższa jakością to, co można spotkać na wielu lotniskach. Infrastruktura obejmuje między innymi dwie utwardzone drogi startowe: na kierunku 13/31 o długości 2,5 km i szerokości 60m wykonaną z betonu i na kierunku 08/26 asfaltobetonową, długą na 580 metrów i szeroką na 49 metrów. Od 2007 roku jest to jedno z 11 lotnisk w Polsce, na których działa system ILS, a od 2009 roku lotnisko dysponujące jedną z najbardziej nowoczesnych wież kontroli lotów.

Docelowo port w Gdyni ma obsługiwać samoloty tanich linii lotniczych (przejąć połączenia od gdańskiego lotniska im. Lecha Wałęsy), początkowo jednak większość obsługi mają stanowić maszyny General Aviation, niewielkie maszyny biznesowe, loty cargo i czarterowe. W 2030 roku lotnisko ma osiągnąć wydajność półtora milina pasażerów rocznie. Nadal nie jest to imponująca wielkość, jednak w połączeniu z możliwościami lotniska w Gdańsku stworzy to potencjał mogący się równać z największymi lotniskami.

Rozbudowa i modernizacja obecnej infrastruktury jest procesem bardzo kosztownym. Szacuje się, że zyski zaczną równoważyć koszt utrzymania lotniska po około 10 latach funkcjonowania portu. Tak naprawdę jednak chodzi o coś więcej niż tylko zysk. Trójmiasto potrzebuje kolejnego portu dlatego, że lotnisko w Gdańsku będzie również wymagało modernizacji, a poza tym, na obszar zajęty przez Trójmiasto jeden port lotniczy to zdecydowanie zbyt scentralizowany układ, przez który jedno z miast rozwija się nadmiernie szybko i choć port obsługuje sporą grupę pasażerów, system komunikacyjny miasta nie jest w stanie płynnie ich przejąć. Innym problemem jest fakt, że teren, na którym powstaje lotnisko dysponuje już pewną infrastrukturą, która niszczałaby niewykorzystana. Budowa portu lotniczego jest więc koniecznością, która powinna się opłacić na wiele sposobów.

Zakres prac, jakie zostały zaplanowane do wykonania, daje podstawy do tego, aby przypuszczać, że nowy port lotniczy będzie jednostką nowoczesną i bezpieczną. Oczywiście wiele zależy od jakości usług świadczonych przez wykonawców, natomiast wymogi, jakie stawia przed nimi zarząd portu lotniczego, określają jasno, że Gdynia ma aspiracje stać się jednym z najbardziej znanych portów docelowych dla operatorów linii niskokosztowych, a jednocześnie lotniskiem bezpiecznym i przyjaznym.

Lotnisko na razie nie udostępnia żadnych oficjalnych statystyk, natomiast nieoficjalne komentarze pełne są uznania dla organizatorów. Szybko przeprowadzono pełne konsultacje społeczne dla projektu, bezproblemowo została przebyta droga administracyjna w kontekście ochrony przyrody i oddziaływania lotniska na środowisko, sprawnie wybiera się wykonawców i projekty. Oczywiście w przypadku takich projektów pośpiech jest wskazany tylko jeśli ni może zaszkodzić bezpieczeństwu użytkowania obiektów, jednak prace posuwają się naprzód. Kalendarium projektu dokumentuje wszystkie kroki milowe- było ich sporo. W przypadku takich inwestycji najtrudniejszym bowiem może okazać się nie wybór projektu czy wykonawcy, ale zdobycie koncesji, pozwoleń i różnych decyzji administracyjnych. Port lotniczy w Gdyni na bieżąco uzyskuje wszystkie pozwolenia i najważniejszy zestaw dokumentów jest już zgromadzony.

Już na etapie budowy port lotniczy Gdynia-Kosakowo staje się integralną częścią społeczności miejskiej. Na płycie odbywa się jeden z największych w Polsce festiwali muzycznych, Open'er, władze portu nie lekceważą opinii uzyskiwanych w czasie konsultacji, a informacja o postępach prac jest przekazywana lokalnej społeczności. Może się to wydawać nieistotne, ale to właśnie stopień integracji lotniska z jego otoczeniem może być najważniejszym czynnikiem, który w przyszłości zadecyduje o osiągnięciu celu biznesowego. Równie ważne są te relacje dlatego, że lotnisko znajdujące się na ternie miasta, musi z nim współpracować choćby w zakresie organizacji transportu publicznego, który będzie musiał przejąc pasażerów samolotów. Dlatego tak ważne jest, aby wszystkie instytucje zaangażowane w projekt, podejmowały zgodne decyzje- nawet za cenę pewnych opóźnień w realizacji projektu.

Inwestycja modernizacji istniejącej infrastruktury to ogromne ryzyko. Być może są lepsze lokalizacje dla portów lotniczych, być może podczas realizacji wystąpią setki najróżniejszych problemów, natomiast na pewno nie jest to budowa od zera- można korzystać z wiedzy, jakiej dostarcza analiza obecnej sytuacji, a także doświadczeń innych. Gdynia-Kosakowo będzie portem o specyficznej charakterystyce, długiej tradycji i wobec którego wszyscy będą mieli naprawdę wielkie oczekiwania. O tym, jak bardzo władze lotniska chcą sprostać wymaganiom, świadczą choćby wymagania wobec firm startujących w przetargach oraz wobec osób, które odpowiadają na oferty pracy w porcie. Tak wysoko ustawiona poprzeczka to prawdziwe wyzwanie, z którym nie poradził sobie na przykład o wiele lepiej finansowany port lotniczy w Modlinie. Czy poradzi sobie z nim Gdynia, której największą cechą charakterystyczną będzie to, że 85% podejść do lądowania będzie się odbywało nad wodą? Czas pokaże, a analizy będzie można przeprowadzić w chwili opublikowania statystyk.

wg

--

__________________________________________________________________________

 

Merkuriusz  Polski

 

Agencja Prasowa. W Krakowie od 3 stycznia 1661 r.






Adam Fularz, manager Radiotelewizji

Prezes Zarządu, Wieczorna.pl SP. Z O. O.,ul. Dolina Zielona 24A,   65-154 Zielona Góra

Wydawnictwo Merkuriusz Polski
"Wieczorna.pl" sp. z o.o.
T +48604443623
F +442035142037
E adam.fularz@wieczorna.pl
Dolina Zielona 24a, PL 65-154 Zielona Góra
KRS 0000416514, NIP 9731008676, REGON 081032764

AGENCJA PRASOWA MERKURIUSZ POLSKI- Wieści i treści od 3 stycznia 1661 

Informuję rozmówcę o przysługującym mu prawie do autoryzacji wypowiedzi udzielonych naszej agencji. Aby skorzystać z prawa, rozmówca niezwłocznie po udzieleniu wypowiedzi dla AP Merkuriusz Polski musi oznajmić że skorzysta z tego prawa. Czas na autoryzację wynosi 6 godzin od otrzymania przez rozmówcę zapisu jego słów.


TEKSTY

Każdego dnia Agencja Merkuriusz udostępnia kilka materiałów prasowych ze wszystkich regionów Polski. Dotyczą one najważniejszych wydarzeń w skali kraju, różnych dziedzin życia. Stanowi źródło informacji dla redakcji prasowych.

ZDJĘCIA

Na zamówienie abonenta udostępniamy serwis fotograficzny. Korzystają z niego serwisy internetowe i redakcje prasowe.

WIDEO

Na zamówienie abonenta udostępniamy serwis video. Korzystają z niego stacje telewizyjne.

Posted by Telewizja Opera on 06:07. Filed under . You can follow any responses to this entry through the RSS 2.0

0 komentarze for Pytanie o jednorazowy lot pasażerski Warszawa- Gdynia

Prześlij komentarz

Recent Entries

Recent Comments

Photo Gallery