Petycja- stacja SKM Gdańsk Stare Miasto na Wyspie Spichrzów
Petycja
Prezydent Miasta Gdańska
Szanowni Państwo, dlaczego, mimo że częściowo istnieje infrastruktura, nie funkcjonują połączenia do dworca Brama Nizinna, dziś zrujnowanego? Możliwe są relacje m.in. do Starego Miasta (odbudowa linii do stacji Gdańsk Brama Nizinna). Czy jest planowana odbudowa tego odcinka linii SKM-1? Czy można wnieść o odbudowę tej stacji jako końcowej stacji głównej osi kolei SKM Trójmiasta?
Jakiś czas temu usiłowałem opisać sprawę dziwnego "kończenia się" torów przedłużonej linii kolei SKM, które zamiast połączyć się z torowiskiem na stacji Gdańsk Południowy- mają kilkusetmetrową przerwę między oboma torowiskami.
Są to torowiska równoległe do zatłoczonej do granic przepustowości magistrali Gdańsk Gł- Tczew. Jest ons tak zatłoczona ruchem, że kolej SKM nie dociera do Tczewa. Możliwa byłaby także odbudowa połączenia do stacji Gdańsk Brama Nizinna, w okolicach Starego Miasta.
Poprzednio - przed kilkunastu laty- opisywałem airport link (kolej do portu lotniczego) – który powstał. W forach w sieci internet jeszcze można poczytać, jak różni internauci wyzywają mnie od idiotów, gdy to proponowałem przed wielunastu laty.
Proponuję przywrócenie połączenia kolei PKM oraz kolei miejskiej SKM do staromiejskiego dworca, wraz z odbudową częściowo zachowanego torowiska łącznicy z dworca Brama Nizinna do torowiska stacji Gdańsk Południowy oraz uzupełnienie odcinka kilkuset metrów toru łączącego ta stację z powstającą akurat stacją Gdańsk Śródmieście.
Interesuje mnie, czy PKM S.A. jest zainteresowana przeprowadzeniem takiej inwestycji po przekonaniu samorządów lokalnych i regionalnych- do tej pory torowisko urywa się na stacji Gdańsk Śródmieście.
Jest możliwe także "podprowadzenie" kolei miejskiej jeszcze bliżej historycznej starówki- przy ul. Toruńskiej znajduje się nieużywany most kolejowy, wobec czego wydaje się możliwe doprowadzenie torów kolei aż do Podwala Przedmiejskiego czy jeszcze bliżej u. Stągiewnej.
Dlaczego zlikwidowano dworzec kolei miejskiej na gdańskim Starym Mieście?
Linia została uruchomiona w 1867, doprowadzona od nieczynnej obecnie stacji Gdańsk Brama Nizinna. Rozwój gdańskiego portu był uzależniony od połączenia go z ogólnoniemiecką siecią kolejową. 10 lipca 1865 rozpoczęto budowę jednotorowej linii kolejowej (z wieloma obiektami inżynieryjnymi i z pomocą saperów), do użytku została oddana 1 października 1867. W Śródmieściu został zbudowany nieistniejący obecnie dworzec Gdańsk Brama Wyżynna.
wg Gedanopedia
W 1852 r. do Gdańska dotarła od strony południowej linia kolejowa z Tczewa (początkowo jednotorowa), będąca bocznym odgałęzieniem Pruskiej Kolei Wschodniej łączącej Berlin z
W 1884 roku, na północ od stacji, wzdłuż ulicy Chmielnej na Wyspie Spichrzów poprowadzono tor dla pociągów towarowych, tzw. Kolej Spichrzowa. Drugim odgałęzieniem od stacji była linia towarowa zbudowana w 1893 r. w kierunku Dolnego Miasta.
Kolej Spichrzowa powstała w Gdańsku 1884 r., dzięki finansowaniu przez Korporację Gdańskich Kupców. Dzisiaj jej tory można jeszcze odnaleźć w północnej części Wyspy Spichrzów.
wg: http://ibedeker.pl/
1 października 1896 dworzec Brama Nizinna zaprzestał obsługi pociągów pasażerskich, które od tamtej pory kierowane były na oddany ostatecznie do użytku w 1900 r. dworzec Gdańsk Główny. Od tego momentu dworzec Gdańsk Brama Nizinna pełnił funkcje jedynie dworca towarowego. Został przebudowany podczas I wojny światowej (według projektu z 1913 roku) na biura odpraw towarowych i celnych (Güter und Zollabfertigungs-Gebäude); czasowo pełnił funkcję szpitala polowego Czerwonego Krzyża. Budynek spłonął w marcu 1945 r. Obecnie nie odbywa się tutaj żaden ruch pociągów, został zamknięty po 1995 r.
Proponuję przywrócenie połączenia kolei miejskiej SKM do tego dworca, wraz z odbudową częściowo zachowanego torowiska łącznicy z dworca Brama Nizinna do torowiska stacji Gdańsk Południowy oraz uzupełnienie odcinka kilkuset metrów toru łączącego ta stację z powstającą akurat stacją Gdańsk Śródmieście.
--
"Wieczorna.pl" sp. z o.o.
T +48604443623
--
-------
Merkuriusz Polski
Www.merkuriusz.co.uk