Petycja dot. kolei SKM - oroszę o przekazanie Radnym miast Gdańsk.
Do Państwa Radnych Miasta Gdańska
25 marca 2015 spółka S-Bahn Berlin podała informację o przewiezieniu 414 milionów pasażerów w roku 2014.
Dla systemu SKM w Trójmieście te wskaźniki są aż kilkunastokrotnie niższe, mimo że:
- aglomeracja jest mniejsza tylko ok. 3,5 krotnie od aglomeracji Berlina liczącej około 4 mln mieszkańców
- przewozy kolei SKM w Trójmieście powinny więc wynosić ok. 120- 130 milionów pasażerów. Są jednakże kilkukrotnie niższe. Oznacza to porażkę władz miasta Gdańsk. Cała reforma kolei miejskiej się nie powiodła jak powinna. Tory kolei miejskiej na terenie miasta są nawet rozbierane.
Petycja do Radnych miasta Gdańsk o politykę antymonopolową
Wnoszę do Radnych miasta Gdańska o zmianę tych proporcji. Winę ponosi ewidentnie miasto Gdańsk. Jest bezczynne w sprawie Szybkiej Kolei Miejskiej i jej dominującej pozycji na rynku przewozów kolejã
W mojej ocenie należy:
- przeprowadzić proces inwestycyjny, w wyniku którego powstaną liczne nowe linie kolei SKM, wychodzące radialnie z centrum Gdańska. Obecnie, z sześciu możliwych linii czynna jest zaledwie dwie linie, zaś w kolejnej relacji do Tczewa obecnie jest brak kursów kolei SKM. Inne relacje są nieczynne. Możliwe są relacje m.in. do Starego Miasta (odbudowa linii do stacji Gdańsk Brama Nizinna oraz na Wyspę Spichrzów po zachowanym moście kolejowym), do ul. Siennickiej/ Lenartowicza, na Stogi etc., z wykorzystaniem istniejących torowisk. Procesem inwestycyjnym mogłaby się zająć spółka PKM S.A., powołana jako spółka celowa do budowy kolei w stronę portu lotn.
- możliwe jest przywrócenie ruchu na linii SKM 1, S- 1, do dzielnicy Brzeźno i Nowy Port. Jest to najstarsza linia SKM w tej aglomeracji, zamknięto ją ok. 2002 roku, a w relacji do Brzeźna- w roku 2005, 10 lat temu. Konieczne są jednak inwestycje w budowę nowych odcinków torowisk. Niemniej, polityka władz miasta oznacza dotowanie motoryzacji indywidualnej i marginalizację sieci kolei SKM.
Brak polityki
Wysłanie zapytania prasowego do UM kiedyś znaczyło że rzecznik prasowy przekieruje je do przewoźnika SKM, ponieważ władze miasta nie mają żadnej polityki w tym zakresie, nie są nawet żadną wyraźną stroną w tej debacie.
Interesuje mnie, czy pozostawi się możliwość kursowania pociągów pasażerskich w tej relacji. Mianowicie, czy z okolic stacji Stara Piła da się wjechać składem pasażerskim z kierunku stacji Kolbudy na sieć PKM w kierunku do Gdańska Gł.
Grafikę załączam.
Linia Niestępowo- Pruszcz:
Do 2005 roku, kiedy w rejonie Kolbud rozmiękł nasyp, co uniemożliwiło przejazd jakichkolwiek pociągów, przez stację przebiegała jednak kolejowa obwodnica Gdańska, pozwalająca na przejazd z portów i północnej części Kaszub do Pruszcza i dalej na południe z pominięciem Gdańska. Obecnie kursuje tam kolej drezynowa.
Linia na Westerplatte:
obecnie kursuje tam sporadycznie turystyczna kolej drezynowa. Istnieje także możl. kursowania sezonowych poc. SKM w relacji na plażę w Stogach, z wykorzystaniem bocznicy towarowej. Czy UM Gdańsk może zamówić sezonowe kursy kokei pasażerskiej do Westerplatte i na plażę Stogi?
Rozbiórka linii szybkiej kolei miejskiej między dzielnicami Matarnia i Osowa Góra planowana była w roku 2015. PKP PLK, które są właścicielem tej linii,– z tego co wiem– planują tą właśnie linię SKM całkowicie rozebrać. Jakie jest stanowisko władz miasta Gdańska? Czy polityką władz miasta jest rozbiórka kolei SKM? Rozebrano już odcinek linii SKM do byłegi terminalu promowego i do dzielnicy Brzeźno.
Chcielibyśmy przekonać lokalne władze do wykorzystanie pozostałości po bocznicy do portu lotniczego między dzielnicami Matarnia i Osowa Góra dla wprowadzenia podmiejskiej kolei SKM z 5- 7 nowymi przystankami mającymi na celu stworzenie nowych obszarów planowanych osiedli atrakcyjnych dla deweloperów. W tym celu wykorzystana zostałaby bocznica do portu lotniczego, pozostałość po linii kolei pasażerskiej- podmiejskim odcinku niezelektryfikowanej części przedwojennego systemu SKM. Przywrócone zostałyby przewozy pasażerskie, dodanoby kilka nowych przystanków, około 5-7, rozmieszczonych co około 700 metrów, cały projekt byłby połączony z aktywną działalnością deweloperów i budową nowych osiedli.
Jakie są szanse na włączenie takiego połączenia w sieć PKM? Inaczej projekt nie ma racji bytu. Linia ta ma dość znaczną wartość, ok. 60-80 mln PLN za 1 km toru, a ma zostać rozebrana. W pobliżu centrum Gdańska, na terenie Gdańska brak jest niezabudowanych terenów z liniami kolejowymi (a zwłaszcza z liniami dawnej sieci SKM).Czy rozbiórka linii dawnej kolei SKM jest sensowna wg władz miasta? Jakie są możliwości jej wykorzystania? Jakie są konieczności z zakresie przebudowy infrastruktury PKM? Czy władze miasta znają plany likwidacji tej linii kolejowej? Czy podjęły jakieś działania w sprawie jej likwidacji bądź wykorzystania dla budowy osiedli i wprowadzenia pociągów SKM w trakcji spalinowej z np. częstotliwością co 20- 30 minut w początkowym okresie?
--
Gazeta Gdańska- Danziger Zeitung
"Wieczorna.pl" sp. z o.o.
T +48604443623
--
-------
Merkuriusz Polski
Www.merkuriusz.co.uk