dailyvideo

Wybierz temat:

porty lotnicze (103) airports in Poland (72) szybka kolej miejska (47) polityka transportowa (39) reformy PKP (32) szybka kolej regionalna (30) transport publiczny (22) demonopolizacja rynku kolejowego (20) lotniska powojskowe (19) airport links (17) skm kraków (16) transport policy (16) skm łódź (15) skm warszawa (9) PKP (8) kolejnictwo (8) konkurencja na kolejach (8) skm wrocław (8) tanie linie kolejowe (8) deregulacja (7) ekologia (7) kolej na Lubelszczyźnie (7) porty morskie (7) skm szczecin (7) transport autobusowy (7) urban sprawl (7) railway reforms (6) skm radom (6) Wprowadzenie do ekonomiki kolei (5) infrastruktura drogowa (5) komunikacja miejska (5) związki komunikacyjne (5) metro kraków (4) Lubuska Kolej Regionalna (3) koleje w Wielkiej Brytanii (3) prywatyzacja (3) skm LGOM (3) skm legnica (3) skm poznań (3) suburbanizacja (3) tramwaj dwusystemowy (3) Łódź (3) żegluga śródlądowa (3) PKP Cargo (2) Rynek Kolejowy (2) SKR (2) koleje w RFN (2) polityka parkingowa (2) recenzje (2) skm jelenia góra (2) skm toruń (2) transport abutobusowy (2) Aleksander Janiszewski (1) Kolej Wschodnia (1) Montenegro (1) Ostbahn (1) Płock (1) aglmomeracja płocka (1) autostrady (1) bezpieczeństwo (1) kielce (1) koleje w Estonii (1) koleje w Holandii (1) koleje w Szwajcarii (1) koleje w Szwecji (1) koleje w USA (1) model Zwickau (1) motoryzacja indywidualna (1) motoryzacja masowa (1) parkuj i jedź (1) poznań (1) segmentacja rynku (1) skm Bielsko- Biała (1) skm GOP (1) skm bydgoszcz (1) skm częstochowa (1) skm gdynia (1) skm gorzów (1) skm nowy sącz (1) skm stalowa wola (1) skm wałbrzych (1) szczecin (1) trafic engineering (1) transport appraisal (1)

Petycja do władz miasta Katowice dot lotniska Muchowiec


Port lotniczy Radom ostatnio pozyskał kolejnego przewoźnika, linie Sprintair, oferujące z tego portu lotniczego połączenia do Gdańska, Wrocławia, Berlina i Pragi. Pokazuje to że nawet niewielkie miasta mogą liczyć na połączenia pasażerskie.



Interesuje mnie czy są Państwo zainteresowani powrotem do dyskusji na temat pasażerskiego portu lotniczego przy Państwa mieście. Jako ekonomista skutecznie przekonałem wiele samorządów polskich miast do postawienia na lotnictwo pasażerskie i do budowy czy rozbudowy terminali pasażerskich. 

W Polsce najmniejszym miastem z własnym portem lotniczym jest 4-rotysięczny Babimost w woj. lubuskim, położony ok. 33 km od Zielonej Góry. Niedawno, dzięki połączeniu kolejowemu do portu lotniczego celem dowozu pasażerów udało się przywrócić do ruchu port lotniczy Szymany koło 27-tysięcznego Szczytna. Port ten znajduje się 55 km od Olsztyna. 

Porty lotnicze udaje się w polskich warunkach ożywiać w corazto mniejszych miejscowościach. Jestem przekonany, że wiele z tych portów lotniczych po dekadzie lub dwóch zacznie pokrywać swoje koszty, lub nie będą one wymagały tak wielkich dotacji jak na początku działalności.

Jako ekonomista zachęcam i przekonuję do powrotu do dyskusji na temat ożywienia tutejszego portu lotniczego. Skoro w Radomiu jest to możliwe, podobnie jak w Szczytnie - Szymanach czy Babimoście, port w mieście znacznie większym powinien być możliwy ekonomicznie. Porty lotnicze okazują się ekonomicznie możliwe w miastach odległych nawet o 55 km od większych miejscowości. 

Tymczasem Polska jako kraj jest bardzo uboga w porty lotnicze. Tymczasem w Niemczech można naliczyć 39 samych portów lotniczych. W niewielkiej Finlandii jest ich 25. We Francji działa 56 portów lotniczych, zaś w Hiszpanii, kraju o podobnej liczbie ludności jak Polska, jest ich aż 52. 

W Polsce nadal jest miejsce dla nowych portów lotniczych, możliwe jest także dotowanie połączeń pasażerskich do lokalnych portów lotniczych w ramach umów marketingowych czy umów o usługi użyteczności publicznej (PSO). 

Wydatki na przystosowanie portu lotniczego posiadającego juz drogę startową do obsługi połączeń pasażerskich to ok. 16- 25 mln PLN (ILS i budowa wieży dla kontrolerów ruchu oraz małego terminalu pasażerskiego wraz z wyposażeniem). Budowa całkiem nowego portu lotniczego bez cen wykupu gruntów to: jak w przypadku Szyman koło Szczytna, koszt budowy lotniska wyniósł 205 mln zł. Budowa 2,5-kilometrowego pasa startowego kosztowała 106 mln zł, zaś wzniesiony od podstaw terminal pasażerski kosztował 57 mln zł. Ale był to port lotniczy zbudowany od podstaw w miejscu starego portu. Budowa samego terminalu i pomocy nawigacyjnych przy juz istniejącym pasie startowym jest znacznie tańsza. 

Kwota 20- 25 mln PLN to nie są wydatki na które nie stać polskich władz samorządowych. Niemniej, często nie chcą one angażować się w ten temat, mimo że nawet port lotniczy w Radomiu przyciągając linie Sprintair odniósł niewielki sukces marketingowy. 

Warto więc zaapelować z perspektywy ekonomisty o zmianę tej sytuacji. W Polsce może i powinno powstać więcej lokalnych portów lotniczych, zwłaszcza wykorzystujących istniejącą infrastrukturę powojskowych portów lotniczych. Budowa terminali pasażerskich i finansowanie instalacji nawigacyjnych może być sfinansowane przez samorządy lokalne. 

Często powstanie lokalnego pasażerskiego portu lotniczego to wieloletnia praca nim taka instytucja zacznie w ogóle działać. W Radopmiu przygotowania pochłonęły niemal dekadę. w polskich warunkach samorządy powinny podjąc decyzje już dziś, by porty lotnicze mogły powstać do 2026 roku.

Adam Fularz 
ekonomista, rocznik 1979, specjalizuje się w infrastrukturze i ekonomice miast i regionów. Ukończył Universite de Metz, Viadrina University, podjął przewód doktorski.

środa, 1 lipca 2015
Pytania do władz o port lotniczy w Muchowcu
dotyczy: portu lotniczego w Muchowcu


Szanowni Państwo,
Jaki jest aktualny status lotniska w Państwa pobliżu? Czy urząd
miejski prowadzi działania nad jego odtworzeniem, naprawą? Mógłby
powstać port lotniczy Katowice Centrum.

W ostatnim okresie uruchomiono port lotniczy w Radomiu. Po okresie
długotrwałego oczekiwania znalazł się przewoźnik lotniczy chętny do
obsługi połączeń z portu lotniczego. Jest to linia Air Baltic,
obsługująca wiele lotnisk w mniejszych miastach i posiadająca
doświadczenie w zakresie obsługi lotniczej niewielkich miast i małych
portów lotniczych.

Czy władze miasta planują doprowadzenie do przywrócenia obsługi lotów
pasażerskich w porcie lotniczym? Jakie są plany władz miasta wobec
portu lotniczego? Port w Radomiu uruchomiono tylko dzięki staraniom
miejscowych władz. Zakupiono używany terminal portu lotniczego,
skompletowano niezbędne wyposażenie, uzyskano certyfikaty i wymagane
pozwolenia. Proces ten zajął kilka lat, pochłonął w sumie kilkanaście-
kilkadziesiąt mln PLN. Dopiero po częściowej prywatyzacji portu
lotniczego pojawili się przewoźnicy pasażerscy.

Jakie są plany Urzędu Miejskiego odnośnie możliwej siatki połączeń?
Czy władze miasta planują przekonać władze województwa celem dotowania
połączeń pasażerskich do Warszawy wzorem władz woj. lubuskiego? W tym
województwie dopłaca się do przewozów lotniczych na trasie z Babimostu
do Warszawy.

Odpowiedź:
Katowice Airport obsługuje połączenia międzynarodowe i krajowe. Na
lotnisku w Muchowcu nie ma planów uruchomienia połączeń pasażerskich.

Z poważaniem,
Justyna Łukasiewicz-Musiał
Biuro Prasowe
Urząd Miasta Katowice

Pytanie:
"Na lotnisku w Muchowcu nie ma planów uruchomienia połączeń pasażerskich."
Ale takie plany były, dlaczego z nich zrezygnowano? Lotnisko w
Pyrzowicach jest położone 60 km od centrum Katowic.


Szanowna Pani Rzecznik,
Port w Muchowcu w przeszłości był jedynym portem i obsługiwał dość
intensywny ruch pasażerski. Ten port tam już istniał, w korespondencji
piszemy o jego reaktywacji i naprawie.
Lotnisko w Pyrzowicach jest odległe o 60 km. Sądzę że port w Muchowcu
byłby portem kategorii city airports, stol- ports, i obsługiwałby loty
biznesowe. Jego rozmiar umożliwia obsługę samolotów klasy STOL, są to
mniejsze maszyny obsługujące połączenia biznesowe w ruchu rozkładowym,
Załączam opis z Wikipedii:

Zmodernizowany port lotniczy Katowice-Muchowiec należałby do kategorii
lotnisk miejskich (ang.: city airports), która pojawiła się na świecie
ok. 10 lat temu. Mógłby przyjmować rejsowe loty wykonywane niewielkimi
(do 18 pasażerów) samolotami typu STOL i zorientowany byłby pod
obsługę mniejszego ruchu regionalnego i biznesowego. Powstanie tego
typu portu lotniczego jest postrzegane przez jego zwolenników jako
kluczowe dla dalszego rozwoju Katowic jako miasta o dużym znaczeniu
gospodarczym.
Z drugiej strony, nie jest wcale pewnym, że ruch lotniczy nowego portu
zarobiłby na jego utrzymanie, nie mówiąc już o pokryciu kosztów jego
modernizacji, lub że Komisja Europejska zgodziłaby się na częściowe
finansowanie tego projektu z funduszy UE.
Historia

    Lotnisko o powierzchni 56 ha zostało wybudowane w roku 1926 przez
Śląski Okręg Wojewódzki Ligi Obrony Powietrznej Państwa, a następnie
wydzierżawione Ministerstwu Komunikacji. Oprócz pola wzlotów (z
latarnią o sile 5000 świec do lotów nocnych) posiadało dwa hangary
(komunikacyjny i sportowy) oraz budynek administracyjny ze stacją
meteorologiczną i terminalem pasażerskim (patrz niżej).
    Na lotnisku działał ośrodek lotniczego Przysposobienia Wojskowego
zorganizowany przez Aeroklub Śląski, który prowadził m. in. szkolenie
szybowcowe (ze startu na holu za samolotem).[3]
    Loty pasażerskie do Warszawy zostały uruchomione przez Polskie
Linie Lotnicze "LOT" 2 stycznia 1929. Odbywały się raz dziennie i były
obsługiwane ośmioosobowym samolotem Fokker FVIIa/1m; lot trwał 1,5
godziny. Ostatni rejs zrealizowano 30 sierpnia 1939.
    Poza kierunkiem warszawskim funkcjonowały także połączenia
lotnicze do Krakowa (lot trwał 30 minut) oraz (do 30 kwietnia 1930) do
Wiednia przez Brno (3,5 godziny).
    Terminal pasażerski lotniska Katowice-Muchowiec, z poczekalnią i
restauracją, powstał w latach trzydziestych kiedy miasto, stolica
województwa śląskiego było w szczytowym okresie rozwoju. Projektantem
budynku był katowicki architekt Tadeusz Michejda.
    Dawniej na lotnisku Katowice-Muchowiec lądowały zwykłe samoloty
pasażerskie Polskich Linii Lotniczych LOT - do 1958 regularnie, potem
coraz rzadziej.

Lotnisko dla biznesmenów w Katowicach
16.07.2008 / 20:43 Lotnisko dla prywatnych samolotów powstanie w
Katowicach. Będzie zbudowane na lotnisku miejscowego aeroklubu
Muchowiec i przeznaczone przede wszystkim dla ruchu biznesowego. Ten
port będzie obsługiwał niewielkie samoloty i odrzutowce przewożące
kilka lub kilkanaście osób.

Władze Katowic są zdeterminowane, aby takie lotnisko powstało, bo to
podnosi atrakcyjność biznesową miasta Zamierzają na ten cel
przeznaczyć 10 mln złotych.

Z miejskiego portu lotniczego głownie będą korzystali biznesmeni,
przemysłowcy i pewnie politycy, ale także gwiazdy muzyki rozrywkowej
przylatujące koncertować na Śląsk oraz sportowcy. City Airport w
Katowicach ma powstać jeszcze przed Euro 2012
www.radiozet.pl




Miastom potrzebne są kolejne lotniska

Ruch lotniczy w Polsce rośnie tak szybko, że duże miasta, choć mają
już lotniska, uruchamiają kolejne. Wkrótce drugi port będą mieć m.in.
Katowice i Gdańsk.

Władze Katowic przeznaczyły w ostatnich dniach 10 mln zł na rozwój
lotniska na Muchowcu, choć miasto ma już port w Pyrzowicach. Gdynia
chce za 100 mln zł wybudować terminal na lotnisku na Babich Dołach,
który będzie współpracować z portem gdańskim. A podwarszawski Modlin
właśnie dostał raport środowiskowy - dokument niezbędny do rozpoczęcia
budowy lotniska. Jego koszt szacowany jest na ok. 260 mln zł. Nowy
port ma odciążyć zatłoczone Okęcie - pisze "Rzeczpospolita".

Władze Katowic, aeroklubu i spółki zarządzającej Pyrzowicami już
rozmawiają o przejęciu kontroli nad Muchowcem. którym zarządza lokalny
aeroklub, przez Pyrzowice. - Trwają negocjacje. Mogę powiedzieć, że
nie jest wykluczone, że to my będziemy zarządzać tym portem - mówi
Cezary Orzech, rzecznik katowickiego lotniska. Muchowiec mógłby
przejąć np. obsługę małych samolotów. W zeszłym roku Katowice przyjęły
2,6 tys. takich powietrznych operacji; to więcej niż 10 proc.
wszystkich startów i lądowań w porcie.

[...]
Otwieranie mniejszych portów lotniczych w pobliżu już istniejących
wpisuje się w rządową koncepcję tworzenia systemu lotnisk, czyli kilku
portów lotniczych w jednym regionie, zarządzanych przez jeden podmiot.
Pozwoli też przyciągnąć więcej przewoźników lotniczych.

Systemy lotnisk sprawdziły się na całym świecie, większość dużych
europejskich miast, jak np. Paryż czy Londyn, ma więcej niż jedno
lotnisko. To dla regionów dobra inwestycja. Kolejne uruchamiane
połączenia to nowe miejsca pracy, nowe hotele, restauracje czy sklepy.

http://logistyka.wnp.pl/miastom-potr...887_1_0_0.html


Lotnisko nie przeszkadza katowickim wieżowcom
]Rozmawiał Tomasz Głogowski 2008-01-23, ostatnia aktualizacja 2008-01-23 20:12

To nie awionetki przeszkadzają w budowie katowickich wieżowców, ale
brak jednego dokumentu potrzebnego urzędnikom - mówi Cezary Orzech,
pasjonat lotnictwa, członek Aeroklubu Śląskiego.

Tomasz Głogowski: Czy ma sens rozbudowa Muchowca i wydawanie 10 mln zł
na nowy pas startowy? Przecież miną lata, zanim ta inwestycja się
zwróci.

Cezary Orzech: - Już to kiedyś słyszałem. Gdy w 1991 r. powstawało
Górnośląskie Towarzystwo Lotnicze, z portu w Pyrzowicach korzystało
3,5 tys. pasażerów rocznie. W zeszłym roku było ich już 2 miliony.
Gdyby wtedy twórcy GTL-u posłuchali niedowiarków, którzy krakali, że
„żaden samolot tu nie wyląduje", nic nie udałoby się osiągnąć. Z
Muchowcem jest tak samo. Musi się rozwijać, bo inaczej zniknie. Rynek
lotniczy, także ten na Śląsku, rośnie w zawrotnym tempie. Na zamawiane
przez Polaków małe samoloty w Austrii czeka się rok albo dłużej. Nie
można ich kupić od ręki, bo fabryka nie jest w stanie się wyrobić. Na
Muchowcu podjęto właśnie decyzję o budowie nowego hangaru, bo przybyło
tak dużo prywatnych samolotów, że nie ma ich gdzie trzymać. Dlaczego w
Kaniowie powstaje park lotniczy? Bo nawet w naszym regionie są firmy,
które chcą budować małe samoloty.

Ale w mieście nie można postawić niczego, co ma powyżej 100 metrów, bo
nie zgadza się na to Urząd Lotnictwa Cywilnego.

- To nieprawda, że lotnisko na Muchowcu blokuje budowę wieżowców w
Katowicach! Inwestorzy, którzy kupili grunty przy ul. Roździeńskiego
czy Opolskiej - oprócz całej masy różnych uzgodnień budowlanych z
zakładem energetycznym, wodociągami czy kopalniami - muszą mieć też
zgodę Urzędu Lotnictwa Cywilnego. ULC nie wyda nikomu zgody na
postawienie wysokościowca bez dokumentu zwanego studium
aeronautycznym. Władze Katowic już dawno zleciły sporządzenie tego
dokumentu firmie Polkonsult. Mimo że miał być gotowy już dawno, to do
tej pory nie powstał. To nie wina Muchowca! To nie lotnisko blokuje
rozbudowę Katowic, ale brak owego studium, które potrzebne jest
urzędnikom.
Władze GTL-u, zarządzające Pyrzowicami, popierają rozbudowę Muchowca.
Może robią to jednak z wygody? Małe samoloty są dla Pyrzowic ogromnym
kłopotem.

- To prawda, że procedury związane z przyjęciem małego samolotu są
takie same jak w przypadku ogromnego boeinga. Dlatego dla lotnisk
pasażerskich, gdzie jest spory ruch, niewielkie awionetki są
niechcianymi gośćmi. Właśnie po to na całym świecie są lotniska
miejskie, które zarabiają na małych samolotach. I tak właśnie ma być
na Muchowcu. Samoloty to dziś nie tylko zabawki dla bogatych.
Powietrznymi taksówkami przylatują na Śląsk menadżerowie z Opla, Fiata
czy innych fabryk, które powstały w strefach ekonomicznych.

Nie lepiej zainwestować w rozbudowę lotnisk w Gliwicach czy Rybniku,
zamiast narażać się na kłopoty związane z rozbudowę lotniska w centrum
aglomeracji?

- Nikt nikomu nie zabrania się rozwijać. Władze Katowic zdecydowały
się zainwestować w rozbudowę Muchowca 10 mln zł. Jeżeli tylko Rybnik
czy Gliwice zdecydują się na podobne wsparcie swoich lotnisk, to
będzie bardzo dobrze.

Źródło: Gazeta Wyborcza Katowice


Informuję iż jako ekonomista badam port lotniczy Muchowiec w pobliżu Państwa miasta. 

W Państwa mieście działał ongiś pasażerski port lotniczy. Pasażerowie odlatywali i przylatywali do tego miasta transportem lotniczym. Lotnisko było w pełni sprawne, działało także jako pasażerski port lotniczy. Zbudowano go także dla komercyjnych linii lotniczych, które realizowały połączenia lotnicze z Państwa miasta bez żadnych dopłat czy subwencji. Było to przed laty ekonomicznie możliwe. Port lotniczy utrzymywał się na rynku, został zamknięty dopiero w okresie spowolnienia gospodarczego. 

W Polsce w czasie spowolnień i kryzysów gospodarczych częśto bezmyślnie likwidowano infrastrukturę. Ogromne znaczenie miało także zacofanie gospodarcze i techniczne. Dla przykładu, w Polsce nigdy na szeroką skalę nie wprowadzono autobusów szynowych- szybobusów, które w Czechach realizują połowę pracy przewozowej kolei. W Polsce użycie szynobusu wciąż jest bardzo małe. Przez zacofanie technologiczne sieć kolejowa zmniejszyła się o 10 tysięcy kilometrów, z ponad 26 tys. km torowisk do zaledwie 16,2 tys. km torowisk z czynnym ruchem pasażerskim. 

Podobny los spotkał Państwa lotniczy port pasażerski. Został on technologicznie zaniedbany w czasach kryzysu gospodarczego i - choć ongiś rentowny, upadł. Państwa port lotniczy miał dobre wyniki w statystykach przewozów pasażerskich w przeszłości. Wyniki przewozowe z przeszłości wskazują że rozsądnym byłoby odtworzenie tego portu lotniczego. Jak sądzę, osiągnąłby on z łatwością wyniki przewozowe jakie odnotowywał w przeszłości. 

W Polsce działa średnio 6-ciokrotnie mniej portów lotniczych niż w krajach "starej UE". Polska odstaje pod względem liczby portów lotniczych nawet od niektórych krajów Afryki. Rzadka sieć portów lotniczych powoduje że dotarcie do portu lotniczego zajmuje w Polsce czaasem aż 4 i więcej godzin. Przez to polski transport lotniczy jest w ogonie Europy. Na statystycznego Polaka przypada kilkakrotnie mniej podróży lotniczych niż w krajach starej UE.

Pod tym względem niewiele się zmienia- zwiększyć lotniczą mobilność Polaków może tylko zwiększenie gęstości portów lotniczych do poziomu krajów "starej UE". Warto zaapelować więc o wnowienie działalności portu lotniczego w Państwa mieście. Rozpoczęcie przygotowań dzisiaj oznacza że port lotniczy ruszy dopiero w 2026 roku. W Polsce przygotowania do wznowienia działalności portu lotniczego zajmują średnio około dekady. 

W Polsce szereg samorządów podjęło działania mające na celu odbudowę portów lotniczych. Do tej pory obudowano ongiś działające porty lotnicze w Lublinie, Szymanach koło Olsztyna- ich wyniki ekonomiczne są zadowalające. Powstał tylko jeden zupełnie nowy port lotniczy- w Radomiu. Nie jest on jednak najsłabszym portem lotniczym w Polsce. Najmniejszym pod względem przewozów pasażerskich jest lotniczy port pasażerski w Nowym Kramsku koło Babimostu w woj. lubuskim. 

W Polsce brak jest terminali pasażerskich na lotniskach, które stałyby puste, niewykorzystane. Ich obłożenie jest 100-procentowe, i wszystkie pasażerskie porty lotnicze są wykorzystane przez co najmniej jednego przewoźnika. Budowa terminalu pasażerskiego w Państwa porcie lotniczym w tej chwili, kiedy rynek nie jest jeszcze nasycony, oznacza że prawie na pewno byłby on wykorzystany. Proszę zrozumieć- wydają Państwo koszty budowy terminalu pasażerskiego w porcie lotniczym, i w Polsce brak jest przypadku by taki terminal stał zupełnie pusty, przynajmniej w tej chwili. 

Obecnie ten biznes wydaje się prawie 100-% pewnym. Brak jest przecież pustych lotnisk pasażerskich, choć czasem trasy lotnicze są dotowane w przypadku mniejszych portów lotniczych. Jest to celowa praktyka wspierania rodzących się gałęzi gospodarki. Niemniej, port lotniczy w Polsce kosztuje w utrzymaniu ok. 4- 5 mln PLN rocznie 
w przypadku najmniejszego portu lotniczego w Polsce. 

Czy warto wspierać rodzące się gałęzie gospodarki? Spojrzą Państwa na miasta i regiony w których już działają porty lotnicze. One wszystkie były wspierane gospodarczo w przeszłości. Chcąc mieć port lotniczy - należy go wspierać finansowo w pierwszych latach działalności. 

W Polsce lotnictwo pasażerskie dopiero się rodzi, dopiero niedawno zniesiono urzędowy monopol na polskim niebie. Dopiero od dekady trwa żywiołowy rozwój tej branży transportu w Polsce. Czy Państwo wezmą w tym rozwoju udział? 

Będziemy wydawali informacje na ten temat w postaci wydań magazynu lotniskowego dla Państwa miasta i regionu. 










--
--

Adam Fularz, manager Radiotelewizji

Prezes Zarządu, WIECZORNA.PL SP. Z O. O.,ul. Dolina Zielona 24A,   65-154 Zielona Góra

Wydawnictwo Merkuriusz Polski
"Wieczorna.pl" sp. z o.o.
T +48604443623
+442035142037
E adam.fularz@wieczorna.pl
Dolina Zielona 24a, PL 65-154 Zielona Góra

AGENCJA PRASOWA MERKURIUSZ POLSKI- Wieści i treści od 3 stycznia 1661

TEKSTY

Każdego dnia Agencja Merkuriusz udostępnia kilka materiałów prasowych ze wszystkich regionów Polski. Dotyczą one najważniejszych wydarzeń w skali kraju, różnych dziedzin życia. Stanowi źródło informacji dla redakcji prasowych.

ZDJĘCIA

Na zamówienie abonenta udostępniamy serwis fotograficzny. Korzystają z niego serwisy internetowe i redakcje prasowe.

WIDEO

Na zamówienie abonenta udostępniamy serwis video. Korzystają z niego stacje telewizyjne.



--
--

Adam Fularz, manager Radiotelewizji

Prezes Zarządu, WIECZORNA.PL SP. Z O. O.,ul. Dolina Zielona 24A,   65-154 Zielona Góra

Wydawnictwo Merkuriusz Polski
"Wieczorna.pl" sp. z o.o.
T +48604443623
F +442035142037
E adam.fularz@wieczorna.pl
Dolina Zielona 24a, PL 65-154 Zielona Góra

AGENCJA PRASOWA MERKURIUSZ POLSKI- Wieści i treści od 3 stycznia 1661

TEKSTY

Każdego dnia Agencja Merkuriusz udostępnia kilka materiałów prasowych ze wszystkich regionów Polski. Dotyczą one najważniejszych wydarzeń w skali kraju, różnych dziedzin życia. Stanowi źródło informacji dla redakcji prasowych.

ZDJĘCIA

Na zamówienie abonenta udostępniamy serwis fotograficzny. Korzystają z niego serwisy internetowe i redakcje prasowe.

WIDEO

Na zamówienie abonenta udostępniamy serwis video. Korzystają z niego stacje telewizyjne.

Posted by Telewizja Opera on 07:44. Filed under . You can follow any responses to this entry through the RSS 2.0

0 komentarze for Petycja do władz miasta Katowice dot lotniska Muchowiec

Prześlij komentarz

Recent Entries

Recent Comments

Photo Gallery