porty lotnicze

Petycja do posłów okręgu toruńskiego o uruchomienie lotów pasażerskich na trasie Kraków- Toruń

Petycja do posłów okręgu toruńskiego o uruchomienie lotów pasażerskich na trasie Kraków- Toruń Ardanowski Jan Krzysztof, PiS Borowi...

04 Oct 2018 | Komentarze comments | Read more

Co z portem lotniczym w Mielcu k. Tarnowa?

Od lat przekonujemy władze Mielca do inwestycji w lokalne lotnisko. W Polsce w dziedzinie lotnisk panuje masa mitów, powielanych p...

19 Apr 2017 | Komentarze comments | Read more
szybka kolej miejska

Propozycja kolei aglomeracyjnej dla Konina

W Olsztynie powstaje kolej miejska. W planach jest budowa przystanków przy istniejących liniach kolejowych, zwłaszcza wzdłuż linii kole...

18 Apr 2017 | Komentarze comments| Read more

Szybka kolej miejska w Warszawie znajduje się w głębokim upadku

- Jak ZTM tłumaczy rekodrowo niskie wskaźniki wykorzystania kolei miejskiej w Warszawie?- dlaczego przewozy SKM są tak mało popularne?...

09 Apr 2017 | Komentarze comments| Read more

Jutro rusza kolej miejska we Wrocławiu po ponad 72-letniej przerwie

Część Wrocławian opowieść o tym że przed wojną we Wrocławiu już funkcjonowała kolejowa komunikacja miejska, traktuje jak miejską lege...

09 Apr 2017 | Komentarze comments| Read more

Co z koleją aglomeracyjną w Jeleniej Górze?

- czy PKP PLK potwierdza że wycofało się z projektu dot. budowy nowych przystanków Jeleniogórskiej Kolei Aglomeracyjnej który opracowało ...

03 Mar 2016 | Komentarze comments| Read more

reformy PKP

polityka transportowa

W sprawie protestów wokół polityki transportowej

Szanowny Panie Redaktorze, temat Ostatniego Pokolenia jest poza kompetencjami Kancelarii Prezesa Rady Ministrów. Z wyrazami szacu...

12 Dec 2024 | Komentarze comments| Read more

Sprawa likwidacji kolei podmiejskiej w Zielonej Górze- głos ekonomisty

Dlaczego likwidacja śródmiejskiego odcinka sieci kolejowej może wygenerować do 300 mln strat? Adam Fularz, Instytut Ekonomiczny Ziel...

19 Apr 2017 | Komentarze comments| Read more

Co z portem lotniczym w Koszalinie?

Port lotniczy Radom ponad rok temu pozyskał kolejnego przewoźnika, linie Sprintair, oferujące z tego portu lotniczego połączenia do G...

09 Apr 2017 | Komentarze comments| Read more

Polski absurd ekonomiczny- likwidacja lokalnych lotnisk pasażerskich. Biedne regiony tracą przez to rocznie ok. 130 mln PLN dochodów z turystyki

Fot. Zdjęcia likwidowanego lotniska w Legnicy W Polsce zlikwidowano większość portów lotniczych. Powtarzanym w mediach tabloidowych ...

09 Apr 2017 | Komentarze comments| Read more
ekologia

Bezpieczeństwo rowerzystów w krajach rozwijających się

W polskich miastach nie ma dróg rowerowych, mimo że przy odrobinie dobrej woli możnaby je wyznaczyć choćby na chodnikach. Wzdłuż polsk...

20 Sep 2012 | Komentarze comments| Read more
lotniska powojskowe

Propozycja Redakcji: Kolej do Portu Lotniczego Zielona Góra-Babimost

Schemat połączenia:WprowadzeniePort lotniczy w Babimoście koło Zielonej Góry, podobnie jak wiele innych portów lotniczych na świecie, stoi ...

31 Mar 2024 | Read more
transport autobusowy

W Polsce transport publiczny upada

Transport publiczny ma to do siebie, iż musi zostać zorganizowany i nie zorganizuje się sam z siebie. W krajach cywilizacji Zachodu normal...

28 Feb 2016 | Read more
urban sprawl

O polskich miastach doby suburbanizacji

Suburbanizacja, często nazywana opuchnięciem miast, urbanizacją rozlewającą się albo urban sprawl to proces rozlewania się miast w wi...

09 Apr 2017 | Read more
porty morskie

Czy z Gdańska do Kłajpedy mogłyby kursować promy?

Czy z Gdańska promy morskie mogłyby kursowac w relacji do Kłajpedy? Swego czasu zaproponowałem takie połączenie. Nie otrzymałem nigdy...

18 Apr 2017 | Read more
PKP

Bałagan na szynach, miliardy w błoto. PKP wiecznie żywe

Rząd opowiada historie z gatunku finansowego science-fiction na temat planów budowy sieci kolei dużych prędkości w Polsce. Tymczasem d...

22 Jul 2010 | Read more
demonopolizacja rynku

Czy w Polsce koleje miejskie mogą ożyć?

W Polsce istnieje wielka szansa na wprowadzenie nowoczesnego systemu miejskiego transportu szynowego typu S-bahn znanego podróżującym do ...

04 May 2017 | Read more
deregulacja

Propozycje reform w dziedzinie transportu

Wybory parlamentarne w Polsce to festiwal rozczarowań. Dla wielu prowincjonalnych polityków program polityczny nie ma znaczenia, oni- w pr...

03 Mar 2016 | Read more
koleje w Wielkiej Brytanii

Tanie linie kolejowe - ich historia w Wielkiej Brytanii

v\:* {behavior:url(#default#VML);} o\:* {behavior:url(#default#VML);} w\:* {behavior:url(#default#VML);} .shape {behavior:url(#default#V...

20 Sep 2012 | Read more

dailyvideo

Wybierz temat:

porty lotnicze (103) airports in Poland (72) szybka kolej miejska (47) polityka transportowa (40) reformy PKP (32) szybka kolej regionalna (30) transport publiczny (22) demonopolizacja rynku kolejowego (20) lotniska powojskowe (19) airport links (17) skm kraków (16) transport policy (16) skm łódź (15) skm warszawa (9) PKP (8) kolejnictwo (8) konkurencja na kolejach (8) skm wrocław (8) tanie linie kolejowe (8) deregulacja (7) ekologia (7) kolej na Lubelszczyźnie (7) porty morskie (7) skm szczecin (7) transport autobusowy (7) urban sprawl (7) railway reforms (6) skm radom (6) Wprowadzenie do ekonomiki kolei (5) infrastruktura drogowa (5) komunikacja miejska (5) związki komunikacyjne (5) metro kraków (4) Lubuska Kolej Regionalna (3) koleje w Wielkiej Brytanii (3) prywatyzacja (3) skm LGOM (3) skm legnica (3) skm poznań (3) suburbanizacja (3) tramwaj dwusystemowy (3) Łódź (3) żegluga śródlądowa (3) PKP Cargo (2) Rynek Kolejowy (2) SKR (2) koleje w RFN (2) polityka parkingowa (2) recenzje (2) skm jelenia góra (2) skm toruń (2) transport abutobusowy (2) Aleksander Janiszewski (1) Kolej Wschodnia (1) Montenegro (1) Ostbahn (1) Płock (1) aglmomeracja płocka (1) autostrady (1) bezpieczeństwo (1) kielce (1) koleje w Estonii (1) koleje w Holandii (1) koleje w Szwajcarii (1) koleje w Szwecji (1) koleje w USA (1) model Zwickau (1) motoryzacja indywidualna (1) motoryzacja masowa (1) parkuj i jedź (1) poznań (1) segmentacja rynku (1) skm Bielsko- Biała (1) skm GOP (1) skm bydgoszcz (1) skm częstochowa (1) skm gdynia (1) skm gorzów (1) skm nowy sącz (1) skm stalowa wola (1) skm wałbrzych (1) szczecin (1) trafic engineering (1) transport appraisal (1)

UTK odpowiada na pytania prasowe o dostęp do torowisk


Od: Rzecznik Prasowy
Data: 22 lipca 2016 11:28

Szanowny Panie,

Kompetencje Prezesa Urzędu Transportu Kolejowego, dalej „Prezes UTK", jako krajowego organu regulacyjnego w zakresie transportu kolejowego określają przepisy ustawy z dnia 28 marca 2003 r. o transporcie kolejowym (tekst jednolity: Dz. U. z 2015 r., poz. 1297 z późn. Zm.), dalej „ustawa o transporcie kolejowym", tj. przede wszystkim art. 13 ust. 1 ustawy o transporcie kolejowym.

Stosownie do treści art. 13 ust. 1 pkt 1 i 4 ustawy o transporcie kolejowym, do zadań Prezesa UTK, w zakresie regulacji transportu kolejowego, należy zatwierdzenie i koordynowanie opłat za korzystanie z przyznanych tras pociągów infrastruktury kolejowej pod względem zgodności z zasadami ustalania tych opłat oraz nadzór nad poprawnością ustalania przez zarządcę opłat podstawowych za korzystanie z infrastruktury kolejowej oraz opłat dodatkowych za świadczenie usług dodatkowych.

Prezes UTK właściwy jest wobec tego w sprawach m.in. zatwierdzenia albo odmowy zatwierdzenia stawek jednostkowych opłaty podstawowej, w przypadku stwierdzenia niezgodności z zasadami, o którym mowa w art. 33 ust. 2-6, art. 34 oraz przepisami wydanymi na podstawie art. 35 ustawy o transporcie kolejowym.

Prezes UTK wykonuje zatem swoje zadania ustawowe, w tym zatwierdzanie stawek jednostkowych opłat za dostęp i korzystanie z infrastruktury kolejowej, co zostało powołane powyżej, zgodnie z przepisem art. 13 ust. 1 ustawy o transporcie kolejowym.

Odnosząc się natomiast do zapytania dotyczącegowyroku Europejskiego Trybunału Sprawiedliwości z 2013 r. pragnę zaznaczyć, że Trybunał Sprawiedliwości UE w wyroku w sprawie C-512/10 z 30 maja 2013 r. Komisja Europejska przeciwko Polsce nie „nakazał obniżenie opłat za korzystanie z torów". Trybunał Sprawiedliwości UE stwierdził, że Państwo Polskie uchybiło przepisom prawa UE i polski zarządca przyjmował do kalkulacji stawek jednostkowych opłat w zakresie minimalnego dostępu do infrastruktury niewłaściwe kategorie kosztów, które nie były bezpośrednio ponoszone w wyniku przejazdu pociągu. Błędne jest wobec tego stwierdzenie jakoby Trybunał Sprawiedliwości UE „nakazał Polsce zmianę sposobu naliczania wygórowanych bezprawnie opłat za tory".

Odnosząc się do uwagi dotyczącej niewdrożenia i niedoprowadzenia do obniżenia stawek jednostkowych opłat za korzystanie z infrastruktury kolejowej na rjp 2015/2016 przedłożonych przez Zarządcę do zatwierdzenia Prezesowi UTK, należy przede wszystkim wskazać, że Zarządca oparł swój sposób określania stawek na rozporządzeniu Ministra Infrastruktury i Rozwoju z dnia 5 czerwca 2014 r. w sprawie warunków dostępu do korzystania z infrastruktury kolejowej (Dz. U. z 2014 r., poz. 788), dalej jako „rozporządzenie PL", które zostało dostosowane do przepisów unijnych w zakresie pobierania od przewoźników opłat za dostęp do infrastruktury kolejowej. Podkreślić należy, że postanowienia wyroku TSUE zostały zrealizowane poprzez wydanie rozporządzenia, w którym znajduje się zapis, że stanowią one implementację dyrektywy 2012/34, na której opierał się wyrok TSUE - „Niniejsze rozporządzenie w zakresie swojej regulacji wdraża postanowienia dyrektywy Parlamentu Europejskiego i Rady 2012/34/UE z dnia 21 listopada 2012 r. w sprawie utworzenia jednolitego europejskiego obszaru kolejowego (Dz. Urz. UE L 343 z 14 grudnia 2012)".

Co więcej, zgodnie z intencją Prezesa UTK, sporządzone przez Zarządcę instrukcje kalkulacji stawek na rjp 2015/2016 zostały zbadane i ocenione pod względem prawnym i ekonomicznym przez niezależnych ekspertów, zdaniem których są one zgodne z przepisami prawa krajowego przy uwzględnieniu postanowień dyrektywy 2012/34, jak też postanowień wyroku TSUE.

Nie sposób się zatem zgodzić ze stwierdzeniem, że Polska łamie prawo wspólnotowe posiadając „najwyższe stawki w Europie". W toku postępowania administracyjnego w sprawie  zatwierdzenia stawek opłat jednostkowych na rozkład jazdy pociągów 2015/2016 Prezes UTK przeprowadził szereg analiz, zaprzeczających tezom stawianym w treści e-maila (vide: uzasadnienie decyzji Prezesa UTK zatwierdzającej stawki opłat jednostkowych dla PKP PLK SA na rjp 2015/2016, http://www.utk.gov.pl/pl/oplaty-za-dostep-do-in/zatwierdzanie-stawek-o/pkp-polskie-linie-kole/7412,PKP-Polskie-Linie-Kolejowe-SA.html).

Nieprawdziwe jest także twierdzenie jakoby zarządca wliczał całość kosztów amortyzacji do kosztów bezpośrednich. Zarządca z kosztów bezpośrednich kwalifikowanych do kalkulacji stawek wyłączył w całości amortyzację ze względu na brak odpowiednich narzędzi do jej ustalania jako rezultat wykonywania przewozów pociągami.

Prezes UTK pragnie również podkreślić, że w toku procedowania nad stawkami opłat jednostkowych w ramach rjp 2015/2016 uwzględnione zostały stanowiska organizacji społecznych zrzeszających podmioty działające na rynku kolejowym.

Ponadto Zarządca ustalając kategorie linii kolejowych zastosował się do wytycznych zawartych w §7 ust. 1 rozporządzenia PL, z którego wynika, iż dana kategoria linii kolejowej ustalana jest z uwzględnieniem średniodobowego natężenia ruchu pociągów i dopuszczalnej prędkości technicznej uwzględniającej ograniczenia stałe, oraz rodzaju pociągu określonego w przydzielonej trasie pociągu.

Jednocześnie podkreślenia wymaga fakt, że od kilku lat nie zmieniają się zasady i parametry dla określania poszczególnych kategorii linii kolejowych. Standardy linii kolejowych wyrażone dopuszczalną prędkością techniczną są zróżnicowane na sieci kolejowej, a poprawa lub pogorszenie tego parametru wpływa na wielkość stawki jednostkowej przypisanej konkretnemu odcinkowi, a w efekcie na wielkość opłaty. Modernizacja linii kolejowych powoduje zwiększenie dopuszczalnej prędkości technicznej, co ma wpływ na wysokość finalnej stawki za minimalny dostęp do infrastruktury.

Odnosząc się natomiast do uwagi co do zbyt wysokich stawek dla konkretnych przejazdów pociągów na konkretnych trasach, należy przede wszystkim wskazać, że Zarządca ma obowiązek równoprawnego traktowania wszystkich przewoźników kolejowych (w zakresie określania stawek jednostkowych opłat pobieranych od użytkowników zarządzanej przez niego infrastruktury kolejowej o ogólnopolskim zasięgu), niezależnie od rodzaju pociągów (pasażerski czy towarowy), operatora przewozów (przewoźnika kolejowego), zasięgu geograficznego przewozów (wojewódzkie, regionalne, aglomeracyjne). Stawki na całej sieci Zarządcy rosną wraz ze wzrostem kategorii linii kolejowej i masy pociągu, co jest zgodne z § 7 ust. 4 rozporządzenia PL, tak samo dla wszystkich przewoźników użytkujących infrastrukturę kolejową Zarządcy.

Reasumując, stawki zaproponowane przez Zarządcę na rjp 2015/2016 spełniają wszystkie wymagania obowiązującego prawa, co zostało również potwierdzone raportem biegłego rewidenta.

 

(...)

Maciej Bębenek

Ekspert
Wydział Prasowy i Komunikacji Społecznej
Biuro Prezesa

Urząd Transportu Kolejowego

Al. Jerozolimskie 134
02-305 Warszawa
www.utk.gov.pl
NIP 5262695081 REGON 015481433

__________________________________________________________________________

 

Merkuriusz  Polski

 

Agencja Prasowa. W Krakowie od 3 stycznia 1661 r.






Adam Fularz, manager Radiotelewizji

Prezes Zarządu, WIECZORNA.PL SP. Z O. O.,ul. Dolina Zielona 24A,   65-154 Zielona Góra

Wydawnictwo Merkuriusz Polski
"Wieczorna.pl" sp. z o.o.
T +48604443623
F +442035142037
E adam.fularz@wieczorna.pl
Dolina Zielona 24a, PL 65-154 Zielona Góra
KRS 0000416514, NIP 9731008676, REGON 081032764

AGENCJA PRASOWA MERKURIUSZ POLSKI- Wieści i treści od 3 stycznia 1661

TEKSTY

Każdego dnia Agencja Merkuriusz udostępnia kilka materiałów prasowych ze wszystkich regionów Polski. Dotyczą one najważniejszych wydarzeń w skali kraju, różnych dziedzin życia. Stanowi źródło informacji dla redakcji prasowych.

ZDJĘCIA

Na zamówienie abonenta udostępniamy serwis fotograficzny. Korzystają z niego serwisy internetowe i redakcje prasowe.

WIDEO

Na zamówienie abonenta udostępniamy serwis video. Korzystają z niego stacje telewizyjne.

Posted by Telewizja Opera on 07:47. Filed under . You can follow any responses to this entry through the RSS 2.0

0 komentarze for UTK odpowiada na pytania prasowe o dostęp do torowisk

Prześlij komentarz

Photo Gallery

Designed by Solaranlagen | with the help of Bed In A Bag and Lawyers