Urząd Marszałkowski Województwa Łódzkiego
al. Piłsudskiego 8
90-051 Łódź
Szanowni Państwo,
W imieniu redakcji likwidowanej już "Lodzer Zeitung- Gazety Łódzkiej" zwracam się z apelem o zrealizowanie obecnej propozycji- już teraz. Jest to możliwe poprzez połączenie kilku relacji w jedną całość. Zmiany kierunku jazdy mogą być kłopotliwe, ale jest to szeroko praktykowane, np. w Hamburgu.
Podobna linia dookólna działa w Berlinie. Jej wdrożenie jest możliwe natychmiast, o co uprzejmie wnoszę. Relacje pociągów aglomeracyjnych rozbite na różne odcinki- byłyby połączone. Proszę o konkretne działania w tej sprawie. Podobnych propozycji mamy znacznie więcej. Zależy nam na ich stopniowej realizacji.
Uruchommy dookólną linię naziemnego premetra- Kolej Obwodową w aglomeracji łódzkiej
Ostatnio czytałem bardzo smutne opisy frekwencji na linii Łódzkiej Kolei Aglomeracyjnej. Postanowiłem zareagować i przekonać decydentów do wprowadzenia połączeń w podobnej relacji jaka od lat otrzymuje się w Berlinie. Jest ona uzupełniona siecią połączeń przecinających centrum miasta. Ale w Berlinie- kolej miejska funkcjonuje też w relacji dookólnej. Niniejszy tekst jest apelem o połączenie oferty kolei- która obsługuje wszystkie opisane w tekście łódzkie linie kolei podmiejskiej i miejskiej- w jedną spójną całość oferty. Poskutkuje to stworzeniem relacji dzięki której połączone zostaną wszystkie tereny podmiejskie i peryferyjne. W domyśle, kolej aglomeracyjna w tej dookólnej relacji kursowałaby nawet co 30 minut.
Dwa razy zmieniałaby kierunek podróży- na dworcu Widzew i na dworcu Zgierz (nazwanym tutaj Zgierz Gł.). Czasy zmiany kierunku musiałyby być zredukowane do maksymalnie kilku minut. Praktykowane czasy zmiany kierunku jazdy w przypadku kolei miejskich to nawet 2-3 minuty i mniej. Jest to technicznie możliwe w przypadku odpowiedniego dostosowania taboru do charakterystyki obsługiwanej relacji. Zaproponowano także stworzenie szeregu przystanków pośrednich, których dziś brak.
Uruchamiając linię szybkiej kolei miejskiej kursującej z częstotliwością co np. 30 minut wykorzystując Łódzką Kolej Obwodową na trasie Łódź Widzew- Łódź Kaliska (dystans 5,2 km) a następnie wprowadzając ją do Zgierza, a następnie, łącząc w dookólną pętlę z linią Zgierz- Łódź Widzew możliwe jest zredukowanie czasu przejazdu wokół centrum miasta.
Linia taka ma szansę stworzyć czytelną ofertę kolei w mieście, która ma szansę utrzymać się także w przyszłości, po oddaniu do użytku trasy do dworca Łódź Fabryczna, oraz po perspektywicznej budowie tunelu pod centrum miasta. Czyli: także po oddaniu do użytku trasy do dworca w centrum miasta- Łóź Fabryczna- jest szansa że oferta "linii dookólnej" zostałąby utrzymana. Linia mogłaby nosić oznaczenie, np. M2 lub M3, i stanowić pierwszą z linii mającej powstać tutejszej namiastki metra- lini średnicowej mającej przebiegać w tunelu pod centrum miasta.
Linia uzupełniałaby ofertę kolei w aglomeracji. Może powstać już dziś- na trasie uruchomiono szereg nowych przystanków, przez co jest szansa, że pociągi koeli miejskiej mają szansę się utrzymać. Konieczna jest pełna integracja z komunikacją miejską- także w zakresie stosowanych taryf i honorowanie biletów komunikacji miejskiej. Możliwe że ta integracja już istnieje, na etapie pisania tej propozycji nie badałem tego.
Proponowana częstotliwość kursowania linii SKM na tej trasie to ruch w takcie co 30 minut. Początkowo linia może kursować rzadziej. Ważne jednak by ocalić mające - słabą frekwencję- połączenie Łódź Widzew- Łódź Zgierz.