dailyvideo

Wybierz temat:

porty lotnicze (103) airports in Poland (72) szybka kolej miejska (47) polityka transportowa (40) reformy PKP (32) szybka kolej regionalna (30) transport publiczny (22) demonopolizacja rynku kolejowego (20) lotniska powojskowe (19) airport links (17) skm kraków (16) transport policy (16) skm łódź (15) skm warszawa (9) PKP (8) kolejnictwo (8) konkurencja na kolejach (8) skm wrocław (8) tanie linie kolejowe (8) deregulacja (7) ekologia (7) kolej na Lubelszczyźnie (7) porty morskie (7) skm szczecin (7) transport autobusowy (7) urban sprawl (7) railway reforms (6) skm radom (6) Wprowadzenie do ekonomiki kolei (5) infrastruktura drogowa (5) komunikacja miejska (5) związki komunikacyjne (5) metro kraków (4) Lubuska Kolej Regionalna (3) koleje w Wielkiej Brytanii (3) prywatyzacja (3) skm LGOM (3) skm legnica (3) skm poznań (3) suburbanizacja (3) tramwaj dwusystemowy (3) Łódź (3) żegluga śródlądowa (3) PKP Cargo (2) Rynek Kolejowy (2) SKR (2) koleje w RFN (2) polityka parkingowa (2) recenzje (2) skm jelenia góra (2) skm toruń (2) transport abutobusowy (2) Aleksander Janiszewski (1) Kolej Wschodnia (1) Montenegro (1) Ostbahn (1) Płock (1) aglmomeracja płocka (1) autostrady (1) bezpieczeństwo (1) kielce (1) koleje w Estonii (1) koleje w Holandii (1) koleje w Szwajcarii (1) koleje w Szwecji (1) koleje w USA (1) model Zwickau (1) motoryzacja indywidualna (1) motoryzacja masowa (1) parkuj i jedź (1) poznań (1) segmentacja rynku (1) skm Bielsko- Biała (1) skm GOP (1) skm bydgoszcz (1) skm częstochowa (1) skm gdynia (1) skm gorzów (1) skm nowy sącz (1) skm stalowa wola (1) skm wałbrzych (1) szczecin (1) trafic engineering (1) transport appraisal (1)

Petycja: Kilka gorzkich słów ekonomisty po zamknięciu połączeń pasażerskich w Porcie Lotniczym w Radomiu

Kilka gorzkich słów od ekonomisty po zamknięciu połączeń pasażerskich

Petycja do władz Radomia 
-wnoszę o przekazanie listu radnym miasta Radom
-wnoszę o przekazanie petycji do zarządu portu lotniczego Radom S.A.

Szanowni Państwo,
Jestem ekonomistą. Jako bodaj jedyny ekonomista w Polsce zajmuję się pisaniem artykułów o modelach biznesowych portów lotniczych. Przed kilkunastu laty przesłałem model biznesowy portu lotniczego w Radomiu, którego w ogóle nie zrealizowano, albo zrealizowano tylko w części uruchomienia lotniska pasażerskiego, w reszcie zaś nie. Pominięto wszelkie istotne szczegóły, takie jak zmiana nazwy handlowej, marketingowej (bez zmiany nazwy rejestrowej, prawnej), czy sprawny dojazd transportem zbiorowym. Ponadto, wysłałem kilkaset majli zachęcając do zmian w modelu biznesowym lotniska poprzez poprawę konkurencyjności w sferze dojazdu do lotniska-chodziło mi o wznowienie połączeń pasażerskich koleją po istniejącej wszak infrastrukturze- i także zupełnie nic nie wskórałem. 

Aby lotnisko obsługiwało ponad milion pasażerów, nie musi wcale leżeć koło wielkiego miasta (przykład: Shannon w Irlandii). Aby być rentowne, nie musi leżeć koło wielkiego miasta (por. Kerry Airport, Knock Airport w Irlandii). Tymczasem port lotniczy w Radomiu leży koło dużej aglomeracji. I dziś nie obsługuje połączeń pasażerskich. Do tematu tego lotniska wróciłem, robiąc porządki w moim wydawnictwie i odnajdując publikację, którą załączam.

Petycja zawiera 2 ponumerowane części. Proszę uprzejmie o odniesienie się do obu części treści petycji i odpowiedź na jej treść. Rada Miejska, zgodnie z aktualnymi przepisami, powinna odpowiedzieć na petycję do Rady, w formie uchwały e stanowiskiem. Takie stanowisko opublikuję w swojej gazecie i w kolejnym wydaniu książkowym o historii tegoż portu lotniczego.

Część 1
W czerwcu roku 2014, około 3,5 lat tamu, wydałem wydanie magazynowe płatne mojej radomskiej gazety o nazwie www.radomska.pl

Nosiło ono tytuł: "Czy jest szansa na szybką kolej do nieużywanego obecnie Portu Lotniczego Radom?" i podtytuł: "Bez szybkiego połączenia kolejowego lotnisko to chyba nie obsłuży dużej liczby pasażerów (czas podróży do stolicy powinien wynosic ok. 30 minut, a do tego trzeba torów po których pociąg powinien mknąć z prędkością 220 km/h)."

Do tej pory nie ma żadnych, jakichkolwiek postępów w sprawie połączenia kolejowego do portu lotniczego. Mimo że tory istnieją, i dochodą nieopodal portu, połączenia tego nie uruchomiono. Sąsiednie lotniska- w Lublinie, Warszawie (2 porty), Krakowie- takie połączenia mają. Jak lotnisko w Radomiu ma być konkurencyjne na rynku, skoro takiego połączenia kolejowego nie ma? W Lublinie i Olsztynie rynkowy start portów lotniczych się udał ponieważ połączenia kolejowe do portów lotniczych uruchomiono już na ich starcie.

Jeśli mam wyrokować powód dla którego start lotniska nie powiódł się i prewoźnik wycofał się, to wg mnie był to brak bezpośrednich połączeń kolejowych lotniska z Kielcami czy Warszawą. Zamiast czekać bez końca- na budowę nowej linii bliżej terminalu pasażerskiego- należało- tak jak to zrobiono w Krakowie przed laty- wykorzystać istniejące tory i istniejący przystanek kolejowy w pobliżu lotniska. Przecież w Krakowie, gdy dekadę temu uruchamiano kolej na lotnisko, ona także nie docierała do terminalu pasażerskiego, ale kończyła się kilkaset metrów dalej, w sporym jednak oddaleniu. Pasażerowie końcowy odcinek pokonywali pieszo lub byli podwożeni. Dziś, po latach, linię kolei na krakowskie lotnisko rozbudowano do dwóch torów i zelektryfikowano. Jej dalszy odcinek jest aktualnie rozbudowywany do 4-rech torów (Kraków Główny- Kraków Płaszów), aby zmieściły się inne relacje kolei podmiejskiej.

Zechcę przypomnieć że to ja wysłałem ok. półtorej dekady temu władzom miasta biznesplan o nazwie "Lotnisko Warszawa (Radom) i model regionalnego lotniska niskokosztowego - Adam Jan Fularz". Oto treść tego dokumentu:


W dobie rozwoju dyskontowych przewoźników lotniczych warto sobie zadać 
pytanie dotyczące odpowiedniego modelu organizacyjnego dla portów lotniczych. 
W Europie nastąpiła era rozwoju portów regionalnych, które w nowych warunkach 
szybko zaczęły szukać dla siebie odpowiedniego partnera rynkowego: tanich 
linii lotniczych i przewoźników towarowych. Poniższy artykuł analizuje model 
lotniska niskokosztowego na przykładzie portu lotniczego Frankfurt-Hahn oraz 
proponuje wprowadzenie tego modelu w celu zagospodarowania podradomskiego 
lotniska wojskowego Radom-Sadków.

Historią sukcesu, jaką powinno powtórzyć wiele polskich lotnisk regionalnych, 
jest niewątpliwie historia regionalnego lotniska w Hahn. Cywilny port 
lotniczy Frankfurt-Hahn powstał w 1993 r. poprzez prywatyzację byłego 
lotniska wojskowego, działającego dla armii amerykańskiej od lat 50-tych do 
wczesnych lat 90-tych ubiegłego wieku. Obecnie lotnisko jest własnością 
spółki z przewagą kapitału prywatnego (73,07 % udziałów posiada spółka 
Fraport AG, reszta jest w rękach samorządów). Jest jedynym w Niemczech portem 
lotniczym typu low-cost i skupiło się na obsłudze tanich przewoźników 
lotniczych oraz ruchu towarowym, stając się w przeciągu dekady 91-szym co do 
wielkości portem towarowym świata i 4-tym co do wielkości portem towarowym w 
Niemczech. Lotnisko Frankfurt-Hahn znalazło się także na 10 miejscu (z 37) 
najczęściej uczęszczanych niemieckich lotnisk. W 2003 roku port lotniczy 
obsłużył 2,4 mln pasażerów. Jest to o 67% więcej pasażerów w stosunku do roku 
poprzedniego i o 83 razy więcej niż w roku 1998, kiedy przez to lokalne 
lotnisko przewijało się zaledwie 29 tysięcy podróżnych. Choć, jak wspominają 
władze zarządu lotniska, na początku komercyjnej działalności przewozowej 
było ich zaledwie 7 tys. rocznie. Dziś przez lotnisko przewija się już 8 tys. 
podróżnych dziennie, korzystających z oferty ponad 50 lotów rozkładowych w 
ciągu dnia. 


Wykres 1. Wzrost liczby pasażerów na lotnisku Frankfurt-Hahn po wejściu nań 
taniej linii lotniczej Ryanair w 1999 r. (wg www.buergerfuerhahn.de)

Lotnisko w Hahn służy dziś tanim liniom lotniczym (Ryanair, Volareweb i 
airpolonia.com) oraz obsługuje znaczny ruch towarowy (75 tys. ton towarów 
przeładowanych w roku 2000, podczas gdy w całej Polsce rocznie przewozi się 
51 tys. ton towarów). W roku 2003 odbyło się na nim 31 tysięcy operacji 
lotniczych (startów i lądowań). Wokół lotniska działa dziś ponad 105 nowych 
przedsiębiorstw (w roku 1996 było ich tylko 30) zatrudniających obecnie 2266 
pracowników (wzrost z 53 pracowników w 1996). 

Lotnisko Frankfurt (Hahn) jest usytuowane na uboczu większych aglomeracji: 
położone o 124 km na zachód od Frankfurtu nad Menem, do którego jedzie się 
godzinę 45 minut, oraz odległe jest o ponad 2 godziny drogi od Kolonii. W 
dystansie 45 minut podróży od tego lotniska mieszka 1,5 mln mieszkańców, a w 
odległości 120 minut podróży mieszka ich 8,7 miliona. Większość z polskich 
portów regionalnych ma nieznacznie gorsze warunki do rozwoju- uwzględniając 
średnią gęstość zaludnienia kraju, w promieniu 100 km wokół przeciętnego 
lotniska mieszka przeciętnie 3,8 mln osób. 

Sukces lotniska Frankfurt (Hahn) stał się wzorem do naśladowania dla innych 
regionalnych portów lotniczych w całej Europie. Dynamiczny rozwój zaczął się 
w roku 1999, gdy stał się bazą dla taniego irlandzkiego przewoźnika Ryanair, 
oferującego początkowo tylko dwa loty dziennie do Londynu-Stansted, a później 
coraz bardziej rozwijającego ofertę do 18 połączeń dziennie. Ryanair wybiera 
najtańsze, ubogo wyposażone porty lotnicze (tzw. Low-Cost-Airports) i stara 
się przyciagnąć pasażerów możliwie najniższą ceną przelotu. Często to same 
zarządy portów lotniczych ubiegają się o przyciągnięcie tej linii lotniczej. 
Optymalizują one koszty inwestycji w terminale: koszt inwestycyjny terminalu 
w przeliczeniu na jednego pasażera rocznie wynosi w przypadku lotniska w Hahn 
tylko 5 euro, podczas gdy w porcie lotniczym Kolonia/Bonn koszty te wyniosły 
około 32 euro na pasażera rocznie.

Zmieniana jest także nazwa regionalnego lotniska, taki też był los portu 
lotniczego Hahn, który pod wpływem żądań nowego przewoźnika zmienił swą nazwę 
na bardziej atrakcyjną dla podróżnych. W przypadku Hahn była to „pożyczona" 
nazwa odległego o ponad 120 km Frankfurtu nad Menem, której używanie 
przyczyniło się do zwiększenia jego rozpoznawalności i popularności (któżby 
bowiem chciał lecieć do mało znanego Hahn?). Nowa, atrakcyjna nazwa 
spowodowała zresztą wytoczenie procesu przez Lufthanzę- największego 
niemieckiego przewoźnika, według oskarżeń którego nazwa portu wprowadzała 
pasażerów w błąd. Sąd oddalił te zarzuty. 

Inne podobne przykłady rozwoju lotnisk regionalnych to peryferyjne lotnisko 
Charleroi koło Brukseli, które niedawno także przemianowało swoją 
nieatrakcyjną nazwę na Bruksela - Charleroi i po przejęciu majątku od państwa 
jest zarządzane przez spółkę z udziałem samorządów lokalnych. Lotnisko 
skoncentrowało swą działalność na tanich liniach lotniczych (takich jak 
Ryanair i airpolonia.com) i obsługuje ostatnio ok. 200 tys. podróżnych 
miesięcznie (dane z kwietnia 2004 r.). To właśnie z lotniskiem w Charleroi 
kontaktowały się władze Radomia, by przedyskutować z belgijską firmą 
projektującą lotniska kwestie związane ze studium wykonalności projektu 
taniego portu lotniczego, zwłaszcza pod kątem uruchomienia połączeń tanich 
linii lotniczych do Radomia. Władze Radomia mają sfinansować studium 
wykonalności tego projektu w zakresie przewozów towarowych cargo.
Według prezydenta Radomia Józefa Nity, na terenie lotniska wojskowego w 
Radomiu można stworzyć regionalny port lotniczy, który może przyjmować 
samoloty czarterowe, samoloty tanich przewoźników oraz samoloty transportowe 
(cargo). Niestety, władze Radomia prowadzą w tej sprawie rozmowy z państwowym 
przedsiębiorstwem Porty Lotnicze (PPL), które jest zainteresowane udziałem w 
takim przedsięwzięciu. PPL ma przeprowadzić część studium wykonalności tego 
projektu, dotyczącą możliwości przyjmowania na lotnisku radomskim 
pasażerskich samolotów czarterowych. Niestety, władze Radomia nie zauważają, 
iż tworząc konkurencyjne dla Okęcia lotnisko PLL podważa tym samym swoją 
pozycję rynkową. Sądzić należy, iż PLL zgłosił swój akces do projektu w celu 
jego spowolnienia lub wstrzymania jego realizacji. 
Na szczęście władze znalazły kompetentnego partnera w osobie tanich linii 
lotniczych Ryanair. Wg relacji prasowych, zarząd tych linii bardzo poważnie 
odniósł się do projektu utworzenia w Radomiu cywilnego lotniska oraz 
uruchomienia połączeń lotniczych. Przygotowano list intencyjny zawierający 
bardzo szczegółowe rozwiązania. Budową terminalu oraz wyposażeniem portu w 
urządzenia nawigacyjne zajęłaby się firma wskazana przez Ryanair. Zachodni 
eksperci przebadali już pas startowy w Radomiu i uznali, że mogą na nim 
lądować duże samoloty pasażerskie. Ponadto lotnisko Okęcie nie jest obecnie w 
stanie zwiększać liczby przyjmowanych samolotów pasażerskich. Władze Radomia 
doszły do wstępnego porozumienia z Górnośląskim Towarzystwem Lotniczym na 
temat utworzenia spółki do obsługi portu. Wg szacunków Ryanair, cena biletu 
lotniczego z Radomia do Londynu wynosiłaby zaledwie 40 Euro, podczas gdy 
przelot na trasie Warszawa – Londyn liniami British Airways kosztuje nawet 
300 Euro. 
Według oceny J. Nity, na uruchomienie regionalnego portu lotniczego na 
terenie lotniska wojskowego w Radomiu- Sadkowie potrzeba około 60 mln zł. 
Kapitał na inwestycje byłby zebrany od władz Radomia, gmin sąsiadujących z 
terenem lotniska, firm prywatnych, a także władz województwa mazowieckiego, o 
co zabiegał J. Nita. Teren lotniska jest obecnie własnością Skarbu Państwa, 
pozostającą pod zar (....)

   

Część 2

Temat: Propozycja zmiany nazwy portu lotniczego Radom

Zmiana nazwy ma ogromne znaczenie dla ekonomiki peryferyjnych portów lotniczych. Zmiana ich nazwy powoduje często odzyskanie rentowności lub ogólne zwiększenie rentowności, co może być dokładnie pokaane na ich wynikach ekonomiczanych- przed i po zmianie nawy, co niniejszym czynię w tym dokumencie.

Zmieniana jest jedynie nazwa handlowa, marketingowa, nie zaś nazwa prawna, rejestrowa, co w ogóle nie jest konieczne. Z uwagi na niewielkie zainteresowanie przewoźników portem lotniczym o nazwie "Radom", proponuję zmiany. Proponuję realizację modelu biznesowego "Low - Cost - Airport" i zmianę nazwy portu lotniczego na MPL " Warszawa-Kielce" pozbywając się w ogóle nazwy Radom, lub Warszawa- Radom.


Zmiana nazwy lotniska w Hahn i wyniki ekonomiczne

Rok Pasażerowie Operacji lotniczych
2014 2447140 19103
2013 2667529 25065
2012 2791195 30015
2011 2894109 32923
2010 3463571 37081
2009 3743281 38970
2008 3909862 40586
2007 3955661 40980
2006 3525359 39610
2005 3001898 37283
2004 2744550 31484
2003 2407911 31092 ------------------------------> Rok zmiany nazwy
2002 1451530 25564
2001 438486 22912
2000 380281 23332
1999 140706 19632
1998 32040 10064
1997 19026 7440

Port w Duesseldorf- Weeze

Rok Liczba pasażerów
2003 207.992  -----------------------------------------> zmiana nazwy
 2004 796.745 
 2005 591.744 
 2006 585.403 
 2007 848.852 
 2008 1.525.063
 2009 2.403.119 
 2010 2.896.999 
 2011 2.421.720 
 2012 2.209.007 
 2013 2.488.956 
 2014 1.806.964

OPIS PO ANGIELSKU:

The airport has undergone several name changes in its history as a civil airport. The operators originally wanted to name it after the city of Düsseldorf, but the significant distance of 70 km (43 mi) to that city, which already had two closer international airports (the actual Düsseldorf Airport as well as Cologne Bonn Airport), resulted in the name being blocked by a court ruling that it was likely to mislead passengers. However, Ryanair still refers to it as "Düsseldorf-Weeze". The airport actually serves better the closer Dutch cities of Venlo, Nijmegen and Arnhem, the German city of Duisburg and the immediate Weeze area than Düsseldorf.


-----
OPIS PO NIEMIECKU

Er hat nach Ende der militärischen Nutzung im Jahr 1999 mehrfach den Namen gewechselt und hieß zunächst Flughafen Niederrhein, wird aber schon seit 2003 von Ryanair unter der Bezeichnung Flughafen Düsseldorf (Weeze) vermarktet. Nachdem andere Namensvarianten, die die Nähe zum rund 70 Kilometer entfernten Düsseldorf betonen sollten, gerichtlich verboten wurden, nennt sich der Flughafen seit 2005 nur nochAirport Weeze. Ryanair wurde gleichzeitig aber erlaubt, den Flughafen weiter unter Düsseldorf (Weeze) zu vermarkten, muss dabei jedoch stets die Erläuterung „ca. 70 Kilometer von Düsseldorf" als Fußnote hinzufügen.

Źródło: Wikipedia
-- 

__________________________________________________________________________

 

Merkuriusz  Polski

 

Agencja Prasowa. W Krakowie od 3 stycznia 1661 r.






Adam Fularz, manager Radiotelewizji

Prezes Zarządu, WIECZORNA.PL SP. Z O. O.,ul. Dolina Zielona 24A,   65-154 Zielona Góra

Wydawnictwo Merkuriusz Polski
"Wieczorna.pl" sp. z o.o.
T +48604443623
F +442035142037
E adam.fularz@wieczorna.pl
Dolina Zielona 24a, PL 65-154 Zielona Góra
KRS 0000416514, NIP 9731008676, REGON 081032764

AGENCJA PRASOWA MERKURIUSZ POLSKI- Wieści i treści od 3 stycznia 1661

TEKSTY

Każdego dnia Agencja Merkuriusz udostępnia kilka materiałów prasowych ze wszystkich regionów Polski. Dotyczą one najważniejszych wydarzeń w skali kraju, różnych dziedzin życia. Stanowi źródło informacji dla redakcji prasowych.

ZDJĘCIA

Na zamówienie abonenta udostępniamy serwis fotograficzny. Korzystają z niego serwisy internetowe i redakcje prasowe.

WIDEO

Na zamówienie abonenta udostępniamy serwis video. Korzystają z niego stacje telewizyjne.

Posted by Telewizja Opera on 07:13. Filed under . You can follow any responses to this entry through the RSS 2.0

0 komentarze for Petycja: Kilka gorzkich słów ekonomisty po zamknięciu połączeń pasażerskich w Porcie Lotniczym w Radomiu

Prześlij komentarz

Recent Entries

Recent Comments

Photo Gallery