dailyvideo

Wybierz temat:

porty lotnicze (103) airports in Poland (72) szybka kolej miejska (47) polityka transportowa (39) reformy PKP (32) szybka kolej regionalna (30) transport publiczny (22) demonopolizacja rynku kolejowego (20) lotniska powojskowe (19) airport links (17) skm kraków (16) transport policy (16) skm łódź (15) skm warszawa (9) PKP (8) kolejnictwo (8) konkurencja na kolejach (8) skm wrocław (8) tanie linie kolejowe (8) deregulacja (7) ekologia (7) kolej na Lubelszczyźnie (7) porty morskie (7) skm szczecin (7) transport autobusowy (7) urban sprawl (7) railway reforms (6) skm radom (6) Wprowadzenie do ekonomiki kolei (5) infrastruktura drogowa (5) komunikacja miejska (5) związki komunikacyjne (5) metro kraków (4) Lubuska Kolej Regionalna (3) koleje w Wielkiej Brytanii (3) prywatyzacja (3) skm LGOM (3) skm legnica (3) skm poznań (3) suburbanizacja (3) tramwaj dwusystemowy (3) Łódź (3) żegluga śródlądowa (3) PKP Cargo (2) Rynek Kolejowy (2) SKR (2) koleje w RFN (2) polityka parkingowa (2) recenzje (2) skm jelenia góra (2) skm toruń (2) transport abutobusowy (2) Aleksander Janiszewski (1) Kolej Wschodnia (1) Montenegro (1) Ostbahn (1) Płock (1) aglmomeracja płocka (1) autostrady (1) bezpieczeństwo (1) kielce (1) koleje w Estonii (1) koleje w Holandii (1) koleje w Szwajcarii (1) koleje w Szwecji (1) koleje w USA (1) model Zwickau (1) motoryzacja indywidualna (1) motoryzacja masowa (1) parkuj i jedź (1) poznań (1) segmentacja rynku (1) skm Bielsko- Biała (1) skm GOP (1) skm bydgoszcz (1) skm częstochowa (1) skm gdynia (1) skm gorzów (1) skm nowy sącz (1) skm stalowa wola (1) skm wałbrzych (1) szczecin (1) trafic engineering (1) transport appraisal (1)

Petycja do UM- stacja SKM Gdańsk Stare Miasto na Wyspie Spichrzów


Temat: Petycja do UM- stacja SKM Gdańsk Stare Miasto na Wyspie Spichrzów



Do UM w Gdańsku 

Petycja do Pani Prezydent miasta Gdańsk 
Droga Pani.

Po latach ponawiam prośbę o to aby miasto Gdańsk jako organizator publicznego transportu zbiorowego koleją miejską na terenie miasta - doprowadziło do odbudowy dworca kolejowego "Brama Nizinna" który znajduje się na terenie Starego Miasta. Być może prywatny inwestor który kupił  teren dworca- odbudowałby dworzec kolejowy by zarobić na ruchliwym węźle komunikacji miejskiej?

Załączam list sprzed 5 laty: 
---------- Wiadomość przekazana dalej ----------
Od: Adam Fularz <adam.fularz@wieczorna.pl>
Data: środa, 15 kwietnia 2015
Temat: pytania prasowe- stacja SKM Gdańsk Stare Miasto na Wyspie Spichrzów
Do: skm@skm.pkp.pl


do
Prezesa Zarządu Spółki - Dyrektora Przedsiębiorstwa - mgr Macieja Lignowskiego
PKP SKM w Trójmieście Sp. z o.o.
Gdynia ul. Morska 350A
81-002 Gdynia


Szanowni Państwo, dlaczego, mimo że częściowo istnieje infrastruktura, nie funkcjonują połączenia do dworca Brama Nizinna, dziś zrujnowanego? Możliwe są relacje m.in. do Starego Miasta (odbudowa linii do stacji Gdańsk Brama Nizinna). Czy jest planowana odbudowa tego odcinka linii SKM-1?

Jakiś czas temu usiłowałem opisać sprawę dziwnego "kończenia się" torów przedłużonej linii kolei SKM, które zamiast połączyć się z torowiskiem na stacji Gdańsk Południowy- mają kilkusetmetrową przerwę między oboma torowiskami.

Są to torowiska równoległe do zatłoczonej do granic przepustowości magistrali Gdańsk Gł- Tczew. Jest tak zatłoczona ruchem, że kolej SKM praktycznie, poza nielicznymi kursami, nie dociera do Tczewa. Możliwa byłaby także odbudowa połączenia do stacji Gdańsk Brama Nizinna, w okolicach Starego Miasta.

Poprzednio - przed kilkunastu laty- opisywałem airport link (kolej do portu lotniczego) – który powstaje. W forach w sieci internet jeszcze można poczytać, jak różni internauci wyzywają mnie od idiotów, gdy to proponowałem przed wielunastu laty.

Proponuję przywrócenie połączenia kolei PKM oraz kolei miejskiej SKM do staromiejskiego dworca, wraz z odbudową częściowo zachowanego torowiska łącznicy z dworca Brama Nizinna do torowiska stacji Gdańsk Południowy oraz uzupełnienie odcinka kilkuset metrów toru łączącego ta stację z powstającą akurat stacją Gdańsk Śródmieście.

Interesuje mnie, czy SKM lub PKM S.A. jest zainteresowana przeprowadzeniem takiej inwestycji po przekonaniu samorządów lokalnych i regionalnych- do tej pory torowisko urywa się na stacji Gdańsk Śródmieście. Interesuje mnie, czy możliwe jest odtworzenie pierwotnego przebiegu z czasów początków Gdańskiej Kolei Miejskiej, która docierała właśnie na Stare Miasto do wspomnianego dworca Brama Nizinna, który zmieniłby nazwę na np. Gdańsk Stare Miasto. 

Jest możliwe także "podprowadzenie" kolei miejskiej jeszcze bliżej historycznej starówki- przy ul. Toruńskiej znajduje się nieużywany most kolejowy, wobec czego wydaje się możliwe doprowadzenie torów kolei aż do Podwala Przedmiejskiego czy jeszcze bliżej u. Stągiewnej.
Projekt ten wydaje się skomplikowany, ale byłby idealnym zwieńczeniem idei PKM, i ożywiłby historyczne Stare Miasto oraz Wyspę Spichrzów. Proponowany przebieg linii załączono.

Dlaczego zlikwidowano dworzec kolei miejskiej na gdańskim Starym Mieście?


Dlaczego w Gdańsku zlikwidowano najstarszą, mającą 148 lat, linię kolei miejskiej SKM-1 łączącej ongiś położone przy plaży Brzeźno, a później Terminal Promowy, z położonym na gdańskim Starym Mieście opuszczonym dziś dworcem Brama Nizinna? Wysłałem okolicznościowy email do innych redakcji, informując o stosownej rocznicy równych 6 lat oczekiwania na odpowiedź. W międzyczasie zbudowano odcinek toru do stacji Śródmieście, ale – pomiędzy odcinkiem który chciałbym włączyć do sieci SKM, tak aby pociągi SKM mogły kursować na Stare Miasto czy do Tczewa, powstała kilkusetmetrowa dziura bez torowiska.

Ktoś doprowadził  do likwidacji połączenia, zarówno kolei miejskiej, jak i dalekobieżnej, do międzynarodowego terminalu promowego w Gdańsku. W miastach Holandii, Finlandii, Szwajcarii, takie linie nadal istnieją, kursują na nich specjalne pociągi dowożące i odwożące pasażerów korzystających z promów morskich. W Polsce, w Gdańsku- podróż jest możliwa tylko z dwiema przesiadkami, a ktoś podjął kuriozalną decyzję o rozbiórce torowiska najstarszej, liczącej 147 lat, linii kolei miejskiej S-1 lub SKM-1.

Linia została uruchomiona w 1867, doprowadzona od nieczynnej obecnie stacji Gdańsk Brama Nizinna. Rozwój gdańskiego portu był uzależniony od połączenia go z ogólnoniemiecką siecią kolejową. 10 lipca 1865 rozpoczęto budowę jednotorowej linii kolejowej (z wieloma obiektami inżynieryjnymi i z pomocą saperów), do użytku została oddana 1 października 1867. W Śródmieściu został zbudowany nieistniejący obecnie dworzec Gdańsk Brama Wyżynna.

Plik:Dworzec kolejowy Brama Nizinna, około 1900.JPG

wg Gedanopedia

W 1852 r. do Gdańska dotarła od strony południowej linia kolejowa z Tczewa (początkowo jednotorowa), będąca bocznym odgałęzieniem Pruskiej Kolei Wschodniej łączącej Berlin z Królewcem. Na jej końcu powstała stacja czołowa Gdańsk Brama Nizinna. Jej nazwa wzięła się od położonej nieopodal Bramy Nizinnej - stacja była zlokalizowana przy fortyfikacjach miejskich, po ich wewnętrznej stronie. Stację oblewał Opływ Motławy, Nowa Motława i stara Motława. Wjazd na stację odbywał się przez wykonany niewielki wyłom w linii fortyfikacji, poprzez Bramę Kolejową. Pierwszy w historii Gdańska pociąg wjechał na nową stację 17 lipca 1852 r. 

W 1884 roku, na północ od stacji, wzdłuż ulicy Chmielnej na Wyspie Spichrzów poprowadzono tor dla pociągów towarowych, tzw. Kolej Spichrzowa. Drugim odgałęzieniem od stacji była linia towarowa zbudowana w 1893 r. w kierunku Dolnego Miasta.

Kolej Spichrzowa powstała w Gdańsku 1884 r., dzięki finansowaniu przez Korporację Gdańskich Kupców. Dzisiaj jej tory można jeszcze odnaleźć w północnej części Wyspy Spichrzów.

wg: http://ibedeker.pl/spacery/kupiecka-kolej-na-wyspie-kolej-spichrzowa/#ixzz3HTdlfKhf

Kolej Spichrzowa na planie z 1902 r.

1 października 1896 dworzec Brama Nizinna zaprzestał obsługi pociągów pasażerskich, które od tamtej pory kierowane były na oddany ostatecznie do użytku w 1900 r. dworzec Gdańsk Główny. Od tego momentu dworzec Gdańsk Brama Nizinna pełnił funkcje jedynie dworca towarowego. Został przebudowany podczas I wojny światowej (według projektu z 1913 roku) na biura odpraw towarowych i celnych (Güter und Zollabfertigungs-Gebäude); czasowo pełnił funkcję szpitala polowego Czerwonego Krzyża. Budynek spłonął w marcu 1945 r. Obecnie nie odbywa się tutaj żaden ruch pociągów, został zamknięty po 1995 r.

Proponuję przywrócenie połączenia kolei miejskiej SKM do tego dworca, wraz z odbudową częściowo zachowanego torowiska łącznicy z dworca Brama Nizinna do torowiska stacji Gdańsk Południowy oraz uzupełnienie odcinka kilkuset metrów toru łączącego ta stację z powstającą akurat stacją Gdańsk Śródmieście.

Pozdrawiam,


--
Adam Fularz
Wydawnictwo Merkuriusz Polski
"Wieczorna.pl" sp. z o.o.
T +48604443623
F +442035142037
E adam.fularz@wieczorna.pl
Dolina Zielona 24a, PL 65-154 Zielona Góra




--
-------
Merkuriusz Polski
Www.merkuriusz.co.uk



--
-------
Merkuriusz Polski
Polish News Agency polishnews.pl

Posted by Telewizja Opera on 13:47. Filed under . You can follow any responses to this entry through the RSS 2.0

0 komentarze for Petycja do UM- stacja SKM Gdańsk Stare Miasto na Wyspie Spichrzów

Prześlij komentarz

Recent Entries

Recent Comments

Photo Gallery