Petycja do UM- stacja SKM Gdańsk Stare Miasto na Wyspie Spichrzów
Temat: Petycja do UM- stacja SKM Gdańsk Stare Miasto na Wyspie Spichrzów
Do UM w Gdańsku
Załączam list sprzed 5 laty:
---------- Wiadomość przekazana dalej ----------
Od: Adam Fularz <adam.fularz@wieczorna.pl>
Data: środa, 15 kwietnia 2015
Temat: pytania prasowe- stacja SKM Gdańsk Stare Miasto na Wyspie Spichrzów
Do: skm@skm.pkp.pl
Prezesa Zarządu Spółki - Dyrektora Przedsiębiorstwa - mgr Macieja Lignowskiego
PKP SKM w Trójmieście Sp. z o.o.
Gdynia ul. Morska 350A
81-002 Gdynia
Szanowni Państwo, dlaczego, mimo że częściowo istnieje infrastruktura, nie funkcjonują połączenia do dworca Brama Nizinna, dziś zrujnowanego? Możliwe są relacje m.in. do Starego Miasta (odbudowa linii do stacji Gdańsk Brama Nizinna). Czy jest planowana odbudowa tego odcinka linii SKM-1?
Jakiś czas temu usiłowałem opisać sprawę dziwnego "kończenia się" torów przedłużonej linii kolei SKM, które zamiast połączyć się z torowiskiem na stacji Gdańsk Południowy- mają kilkusetmetrową przerwę między oboma torowiskami.
Są to torowiska równoległe do zatłoczonej do granic przepustowości magistrali Gdańsk Gł- Tczew. Jest tak zatłoczona ruchem, że kolej SKM praktycznie, poza nielicznymi kursami, nie dociera do Tczewa. Możliwa byłaby także odbudowa połączenia do stacji Gdańsk Brama Nizinna, w okolicach Starego Miasta.
Poprzednio - przed kilkunastu laty- opisywałem airport link (kolej do portu lotniczego) – który powstaje. W forach w sieci internet jeszcze można poczytać, jak różni internauci wyzywają mnie od idiotów, gdy to proponowałem przed wielunastu laty.
Proponuję przywrócenie połączenia kolei PKM oraz kolei miejskiej SKM do staromiejskiego dworca, wraz z odbudową częściowo zachowanego torowiska łącznicy z dworca Brama Nizinna do torowiska stacji Gdańsk Południowy oraz uzupełnienie odcinka kilkuset metrów toru łączącego ta stację z powstającą akurat stacją Gdańsk Śródmieście.
Interesuje mnie, czy SKM lub PKM S.A. jest zainteresowana przeprowadzeniem takiej inwestycji po przekonaniu samorządów lokalnych i regionalnych- do tej pory torowisko urywa się na stacji Gdańsk Śródmieście. Interesuje mnie, czy możliwe jest odtworzenie pierwotnego przebiegu z czasów początków Gdańskiej Kolei Miejskiej, która docierała właśnie na Stare Miasto do wspomnianego dworca Brama Nizinna, który zmieniłby nazwę na np. Gdańsk Stare Miasto.
Jest możliwe także "podprowadzenie" kolei miejskiej jeszcze bliżej historycznej starówki- przy ul. Toruńskiej znajduje się nieużywany most kolejowy, wobec czego wydaje się możliwe doprowadzenie torów kolei aż do Podwala Przedmiejskiego czy jeszcze bliżej u. Stągiewnej.
Dlaczego zlikwidowano dworzec kolei miejskiej na gdańskim Starym Mieście?
Linia została uruchomiona w 1867, doprowadzona od nieczynnej obecnie stacji Gdańsk Brama Nizinna. Rozwój gdańskiego portu był uzależniony od połączenia go z ogólnoniemiecką siecią kolejową. 10 lipca 1865 rozpoczęto budowę jednotorowej linii kolejowej (z wieloma obiektami inżynieryjnymi i z pomocą saperów), do użytku została oddana 1 października 1867. W Śródmieściu został zbudowany nieistniejący obecnie dworzec Gdańsk Brama Wyżynna.
wg Gedanopedia
W 1852 r. do Gdańska dotarła od strony południowej linia kolejowa z Tczewa (początkowo jednotorowa), będąca bocznym odgałęzieniem Pruskiej Kolei Wschodniej łączącej Berlin z K
W 1884 roku, na północ od stacji, wzdłuż ulicy Chmielnej na Wyspie Spichrzów poprowadzono tor dla pociągów towarowych, tzw. Kolej Spichrzowa. Drugim odgałęzieniem od stacji była linia towarowa zbudowana w 1893 r. w kierunku Dolnego Miasta.
Kolej Spichrzowa powstała w Gdańsku 1884 r., dzięki finansowaniu przez Korporację Gdańskich Kupców. Dzisiaj jej tory można jeszcze odnaleźć w północnej części Wyspy Spichrzów.
wg: http://ibedeker.pl/spacery
1 października 1896 dworzec Brama Nizinna zaprzestał obsługi pociągów pasażerskich, które od tamtej pory kierowane były na oddany ostatecznie do użytku w 1900 r. dworzec Gdańsk Główny. Od tego momentu dworzec Gdańsk Brama Nizinna pełnił funkcje jedynie dworca towarowego. Został przebudowany podczas I wojny światowej (według projektu z 1913 roku) na biura odpraw towarowych i celnych (Güter und Zollabfertigungs-Gebäude); czasowo pełnił funkcję szpitala polowego Czerwonego Krzyża. Budynek spłonął w marcu 1945 r. Obecnie nie odbywa się tutaj żaden ruch pociągów, został zamknięty po 1995 r.
Proponuję przywrócenie połączenia kolei miejskiej SKM do tego dworca, wraz z odbudową częściowo zachowanego torowiska łącznicy z dworca Brama Nizinna do torowiska stacji Gdańsk Południowy oraz uzupełnienie odcinka kilkuset metrów toru łączącego ta stację z powstającą akurat stacją Gdańsk Śródmieście.
--
"Wieczorna.pl" sp. z o.o.
T +48604443623
--
-------
Merkuriusz Polski
Www.merkuriusz.co.uk
--
-------
Merkuriusz Polski
Polish News Agency polishnews.pl