dailyvideo

Wybierz temat:

porty lotnicze (103) airports in Poland (72) szybka kolej miejska (47) polityka transportowa (39) reformy PKP (32) szybka kolej regionalna (30) transport publiczny (22) demonopolizacja rynku kolejowego (20) lotniska powojskowe (19) airport links (17) skm kraków (16) transport policy (16) skm łódź (15) skm warszawa (9) PKP (8) kolejnictwo (8) konkurencja na kolejach (8) skm wrocław (8) tanie linie kolejowe (8) deregulacja (7) ekologia (7) kolej na Lubelszczyźnie (7) porty morskie (7) skm szczecin (7) transport autobusowy (7) urban sprawl (7) railway reforms (6) skm radom (6) Wprowadzenie do ekonomiki kolei (5) infrastruktura drogowa (5) komunikacja miejska (5) związki komunikacyjne (5) metro kraków (4) Lubuska Kolej Regionalna (3) koleje w Wielkiej Brytanii (3) prywatyzacja (3) skm LGOM (3) skm legnica (3) skm poznań (3) suburbanizacja (3) tramwaj dwusystemowy (3) Łódź (3) żegluga śródlądowa (3) PKP Cargo (2) Rynek Kolejowy (2) SKR (2) koleje w RFN (2) polityka parkingowa (2) recenzje (2) skm jelenia góra (2) skm toruń (2) transport abutobusowy (2) Aleksander Janiszewski (1) Kolej Wschodnia (1) Montenegro (1) Ostbahn (1) Płock (1) aglmomeracja płocka (1) autostrady (1) bezpieczeństwo (1) kielce (1) koleje w Estonii (1) koleje w Holandii (1) koleje w Szwajcarii (1) koleje w Szwecji (1) koleje w USA (1) model Zwickau (1) motoryzacja indywidualna (1) motoryzacja masowa (1) parkuj i jedź (1) poznań (1) segmentacja rynku (1) skm Bielsko- Biała (1) skm GOP (1) skm bydgoszcz (1) skm częstochowa (1) skm gdynia (1) skm gorzów (1) skm nowy sącz (1) skm stalowa wola (1) skm wałbrzych (1) szczecin (1) trafic engineering (1) transport appraisal (1)

Wniosek o dokończenie urwanej odbudowy torowiska kolei do CH Jantar w Słupsku

Do Szanownych Państwa 
Radnych Miasta Słupsk

dotyczy propozycji odbudowy kolei miejskiej do CH Jantar w Słupsku

Szanowni Państwo,

W mieście Słupsk możnaby wznowić kursowanie kolei podmiejskiej, co Państwa poprzednicy planowali i prowadzili stosowne prace, których Państwo już nie prowadzą. Zaletą jest, że część odcinków torów zachowała się do dziś, dobudowany byłby odcinek torowiska w centrum miasta, do centrum handlowego Jantar.

Chciałbym ponowić propozycję kolei podmiejskiej i miejskiej sprzed lat. Zaproponowane inwestycje nie są specjalnie wielkie jak na wielkość miasta Słupska i z powodzeniem działają w mniejszych nawet miastach RFN. Mogą się wydawać skomplikowane, ale nie są one trudne we wdrożeniu, najwyżej wymagają żmudnych przygotowań i planów. Większość torowisk już istnieje.

Torowisko z dworca PKP byłoby odbudowane do centrum handlowego Jantar poprzez wykorzystanie starej bocznicy i jej podtorza. Odbudowanoby najpierw odcinek z CH Jantar do dworca kolejowego, łącząc go z systemem istniejących linii do Ustki etc. 

Zakupiony zostałby nowy tabor. Autobus szynowy byłby zakupiony na proponowaną do odbudowy linię z Akademii Pomorskiej przez centrum miasta do Ustki, która również byłaby włączona w ten system połączeń. W przyszłości dobudowanoby kilkaset metrów toru do Galerii Jantar.

W Szczecinie podobny projekt otrzymał już dofinansowanie, miasto Słupsk przespało swoja szansę. Mam nadzieję, że Radni  zorientują się, że tego typu propozycja jest możliwa także w Słupsku, nie jest specjalnie trudna do zrealizowania, a powrót kolei miejskiej, po ok. kilku dekadach przerwy, będzie możliwy. 

Proponuję wdrożenie kolei podmiejskiej w Słupsku, poprzez odbudowę torowiska kolei podmiejskiej - ongiś tu kursującej- do Akademii Pomorskiej, oraz połączenie centrum miasta z osiedlami wzdłuż linii kolejowych za pomocą budowy nowych przystanków kolejowych w granicach miasta. 

Zaproponowany przebieg połączeń ma orientacyjny i szacunkowy charakter. Szczegóły proponowanych połączeń znajdą Państwo w załącznikach. Jako autor skupiłem się na wykorzystaniu już istniejących torowisk. Sugerowałem się także planami kolei aglomeracyjnej Szczecina, aktualnie wdrażanej. Zdecydowałem się na odbudowę dwóch torowisk, jako że miasto Słupsk jest miastem relatywnie niewielkim terytorialnie, zależało mi także na obniżeniu kosztów inwestycji.

Zachęcam do wdrożenia tej koncepcji. Jeśli są Państwo zainteresowani, szczegóły mogę przedstawić na prezentacji tej koncepcji. 

Załącznik: otrzymane listy i informacje:
-- 

"Odnośne naszej SKM-ki

Po pierwsze przepraszam ,że odpowiadam tak późno.

Na czym polega zmartwychwstanie?

Na horyzoncie pojawiła się szansa na zdobycie dofinansowania, więc wokół projektu zaczął się ruch i tak Ustka wydaje się być wyraźnie zdeterminowana by do powstania SKM doprowadzić i to zarówno z odcinkiem do plaży zachodniej jak i utworzeniem węzła komunikacji zbiorowej na terenach postyczniowych, 

Mayland wciąż zainteresowany jest przedłużeniem kolejki do centrum handlowo-rozrywkowego ( co oczywiście wiąże się z odpowiednim wkładem finansowym), PKP podtrzymało wcześniejszą deklarację o gotowości pełnienia roli inwestora zastępczego i przeprowadzenia oraz nadzoru nad inwestycją, jest wreszcie koncepcja by do projektu wciągnąć podmioty z branży turystycznej jak Dolina Charlotty, czy deweloperki zwłaszcza na terenie Ustki i także tu jest postęp.

Czy szanse są duże? Hm, na pewno nigdy nie były większe, wszystko rozbije się jednak o pieniądze, jeśli dofinansowanie będzie, projekt najpewniej powstanie, jeśli nie, to pomimo zapewnień partnerów o szukaniu alternatywnych źródeł finansowania najpewniej trafi na półkę.

Jaki jest stan obecny odcinka do Jantara?
Na fragmencie stacja towarowa- bocznica do ciepłowni Sydkraftu tory wciąż są użytkowane.
Na dalszym odcinku, do bocznicy starej kotłowni, torowisko się zachowało, ale zarosło krzakami i znajduje się w tragicznym stanie, ostatni fragment do centrum Jantar to w praktyce jedynie nasyp.
Na zdjęciu lotniczym z końca lat 80 dość dobrze widać przebieg torowiska i wspomniane bocznice.

Tak prezentował się rozjazd do Sydkraftu w 2009 roku
<fofo>

A tak nasyp bliżej Jantara
<foto>

Założenia projektu
Na odcinku Słupsk Ustka prędkość 100km/h
Ustka DK- Plaża Zachodnia, Ustka DK-Ustka Centrum Komunikacyjne: 40km/h
Słupsk DK-Jantar 60 km/h

Nowe przystanki:
Ustka Plaża Zachodnia, Ustka Osiedle na Wydmie, Ustka Centrum Komunikacyjne, Słupsk Strefa Ekonomiczna , Słupsk Jantar, kiedyś chyba był jeszcze w planach przystanek Arena, ale w dokumentach próżno go szukać.

W porównaniu z projektem z 2009 zasadnicza zmiana może dotyczyć mijanki w Charnowie, najprawdopodobniej zrezygnuje się z jej budowy, ponieważ zasadniczo podwyższa koszt całego zadania, uniemożliwi to jednak puszczanie szynobusów co 30 min.

Co do Matejki, budowa Jantara wciąż uwzględnia powstanie kolejki, o ile dobrze pamiętam wizkę, SKM od początku nie miała bezpośrednio dochodzić w rejon peronu autobusowego, lecz kończyć się miała właśnie przy Matejki, dlatego wiadukt raczej nie będzie potrzebny.

Co do uwag odnośnie oceny obecnego połączenia, oraz nowej jakości jaką mogłaby wnieść SKM w połączenia lokalne zgadzam się wami Panowie w pełni.

Z krytycznych uwag, także uważam, że kolejka powinna kończyć się przy Szczecińskiej, ale można przypuszczać ,że Jantar wykładając kasę będzie stawiał warunki by tak skanalizować ruch aby przebiegał bezpośrednio przy /przez Jantar do os. Niepodległości. Zresztą właśnie dostępność wydaje się głównym problemem w przypadku tego projektu, gdyby to ode mnie zależało, starałbym się zagęścić przystanki na terenie miasta i nieco zmienić lokalizację na terenie pozamiejskim. W pierwszym przypadku zaprojektowałbym perony przy Jantarze ale od Szczecińskiej, następny Słupsk Koszalińska, przy/pod planowanym wiaduktem, Słupsk Dworzec Główny( najlepiej z dojściem, na początku chodnikiem do peronu także od Ronda Banacha, konieczność likwidacji około 8 ogródków), Słupsk Park Wodny/Inkubator Technologiczny, Słupsk Strefa przy obecnym przejeździe, w efekcie na terenie miasta kolejka pod względem zagęszczenia przystanków upodobniłaby się po części do np. poznańskiej pestki, zasadniczo zwiększając potencjalne potoki ruchu.
W drugim przypadku rozmieszczenie przystanków niestety nie uwzględnia presji osadniczej i związanej z nią zmianą ośrodków ciążenia na terenach wiejskich, wg wyliczeń z 2009 nowy peron to kosz rzędu 130 tyś, warto więc chyba zainwestować nawet wielokrotność tej kwoty by docelowo zwiększyć ilość pasażerów?
Na razie to tyle, ja trzymam za projekt kciuki.

PS Odnośnie ringu na pewno nie napisałbym, że należy porzucić wszelką nadzieję, szanse chyba marne ale Ministerstwo Infrastruktury wciąż deklaruje dla projektu przychylność i chęć współpracy, prace nad dokumentacją się toczą, projekt poprze prawdopodobnie marszałek, pytanie jak zachowa się MRR?"
wg prezentacji Słupska Kolej Morska, Koncepcja funkcjonalno- finansowa, Instytut Rozwoju i Promocji Kolei

wg http://www.skyscrapercity.com/showthread.php?p=83789462

Pomorskie: Nie będzie nowego kolejowego mostu ani połączenia z Akademią Pomorską. Słupska Kolej Morska do Ustki ma startować zupełnie z innego miejsca - centrum handlowego Jantar.

Pierwotnie Słupska Kolej Morska łącząca miasto z Ustką a właściwie plażą, miała rozpoczynać się przy Akademii Pomorskiej lub w Krępie Słupskiej. Głównym argumentem za tym rozwiązaniem było to, że latem dość duża baza noclegowa - akademiki i kwatery prywatne stoi pusta.

Dzięki SKM turysta mógłby dosłownie w klapkach wsiąść do pociągu i wysiąść na plaży zachodniej, gdzie ma znajdować się końcowa stacja kolejki. Po drodze miały powstać dodatkowe przystanki, m.in. przy Kauflandzie.

Według nowego pomysłu trasa SKM ma się zaczynać na drugim końcu miasta, przy centrum handlowym Jantar.

- To tańsza koncepcja, bo odpadną koszty budowy nowego mostu na rzece - mówi Bartosz Gwóźdź-Sproketowski, dyrektor wydziału rozwoju miasta w słupskim Urzędzie Miejskim. - To rozwiązanie umożliwi również szybki transport turystów i mieszkańców z kurortu do centrum handlowego.

Dyrektor przyznaje, że nie wiadomo jeszcze ile będzie kosztowała budowa całej trasy. Mają na to odpowiedzieć specjaliści z Instytutu Rozwoju i Promocji Kolei, którzy sporządzą tak zwaną koncepcję funkcjonalno-finansową.

- Odpowie ona nam na pytanie ile szacunkowo może kosztować i czy w ogóle jest zasadne budowanie tej linii w planowanym przebiegu - mówi Marek Chmurski, dyrektor w IRiPK.

Koncepcja ma być gotowa na przełomie lutego i marca. Jeśli specjaliści ocenią ją pozytywnie, kolejnym etapem będzie stworzenie studium wykonalności i złożenie projektu do Urzędu Marszałkowskiego o dofinansowanie z funduszy europejskich.

Partnerem Słupska w inwestycji ma być miasto Ustka, gmina Słupsk, PKP Polskie Linie Kolejowe, prowadzone są również rozmowy ze starostwem powiatowym i gminą wiejską Ustka.

wg http://kolej.mkm.szczecin.pl/news/1231762078,Slupska-Kolej-Morska-do-Ustki-kolejna-koncepcja-przebiegu-kolejki
-- 

Posted by Telewizja Opera on 06:17. Filed under . You can follow any responses to this entry through the RSS 2.0

0 komentarze for Wniosek o dokończenie urwanej odbudowy torowiska kolei do CH Jantar w Słupsku

Prześlij komentarz

Recent Entries

Recent Comments

Photo Gallery