Wniosek do Radnych Sejmiku WZP dot. linii kolei do Trzebieży
Wniosek do Radnych Sejmiku WZP
Szanowni Państwo Radni,
Trzebież to nadbrzeżna osada licząca ok. 2,5 tys. mieszkańców. Od ok. dwóch dekad kolej ze Szczecina do tej wsi czy też miasteczka na brzegu zatoki już nie kursuje. Rozebrano stację końcową Trzebież Port. Było to nieuzasadnionym aktem wandalizmu wobec lokalnej atrakcji turystycznej.
Przesiadki na żeglugę w porcie
Wnoszę o dodanie kursów kolei do stacji końcowej kolei w Trzebieży do planu transportowego, gdzie ujętoby kursy także do stacji Trzebież Port. Wnoszę o przeznaczenie środków z rezerwy celowej na zakup staroużytecznych szyn które umieszczonoby na powrót na linii do portu. Odbudowany 2 km torowiska do stacji Trzebież Port. W porcie w Trzebieży dodanoby ofertę promów do Świnoujścia, Stepnicy i innych wsi zatoki, skoordynowanych z godzinami odjazdu pociągu z portu do Szczecina. Naprawionoby nabrzeże portowe i dodanoby wiatę dla oczekujących na promy.
Uzasadnienie dla odbudowy linii kolei nr 406 do Trzebieży Port
Osada liczy ok. 2,5 tys. mieszkańców, miała dwie stacje, włącznie z tą w porcie, nieczynną. Wnoszę o dodanie trakcji elektrycznej na tym odcinku? Czy pociągi SKM Szczecin w przyszłości mogłyby korzystać z tej trasy do Trzebież Port? Czy byłaby możliwość uwzględnienia jego odbudowy dla pociągów sezonowych lub atrakcji typu "kolej plus statek", "kolej plus prom"?
Szkoda, aby teren po torowisku zmarnował się. Kolej do portu w osadzie kursująca w letnie weekendy byłaby atrakcją turystyczną. Uratowałaby lokalną turystykę, promy i linie żeglugi.
Z historii linii kolei o nazwie "Hafenbahn Ziegenort":
Duże znaczenie dla Trzebieży miało też przedłużenie 15.03.1910 linii kolejowej ze Szczecina przez Police do Trzebieży - Hafenbahn Ziegenort.
Dzięki temu osada stała się ośrodkiem wypoczynkowym dla mieszkańców Polic i Szczecina a także Berlina. Rozkład jazdy pociągu na linii Szczecin Główny – Police – Trzebież z 1914 roku dowodzi, że trasa o długości 36 kilometrów była pokonywana wówczas średnio w godzinę i 40-50 minut. W ciągu doby ze Szczecina do Trzebieży docierało 7 pociągów oraz jeden z przesiadką w Policach. Ale już w 1939 roku w ciągu doby w kierunku Trzebieży i w kierunku odwrotnym do Szczecina wyruszało po 15 składów pasażerskich. Trasę pokonywały w godzinę i 10 do 20 minut. Wszystkie wagony były drugiej i trzeciej klasy. Kolej była przez lata najpopularniejszym środkiem komunikacji w regionie. W trzebieskim porcie rozwinął się także duży ruch pasażerski i towarowy. W 1985 powstała spółka żeglugowa, która przewoziła pasażerów i towary do Szczecina. Od 1910 r. organizowano wycieczki po Zalewie Szczecińskim. W okresie międzywojennym istniały dwa stałe połączenia promowe i żeglugowe łączące Stare Warpno (Altwarp), Nowe Warpno, Trzebież i Szczecin.
wg http://www.trzebiez.pl/historia.htm
Dzięki temu osada stała się ośrodkiem wypoczynkowym dla mieszkańców Polic i Szczecina a także Berlina. Rozkład jazdy pociągu na linii Szczecin Główny – Police – Trzebież z 1914 roku dowodzi, że trasa o długości 36 kilometrów była pokonywana wówczas średnio w godzinę i 40-50 minut. W ciągu doby ze Szczecina do Trzebieży docierało 7 pociągów oraz jeden z przesiadką w Policach. Ale już w 1939 roku w ciągu doby w kierunku Trzebieży i w kierunku odwrotnym do Szczecina wyruszało po 15 składów pasażerskich. Trasę pokonywały w godzinę i 10 do 20 minut. Wszystkie wagony były drugiej i trzeciej klasy. Kolej była przez lata najpopularniejszym środkiem komunikacji w regionie. W trzebieskim porcie rozwinął się także duży ruch pasażerski i towarowy. W 1985 powstała spółka żeglugowa, która przewoziła pasażerów i towary do Szczecina. Od 1910 r. organizowano wycieczki po Zalewie Szczecińskim. W okresie międzywojennym istniały dwa stałe połączenia promowe i żeglugowe łączące Stare Warpno (Altwarp), Nowe Warpno, Trzebież i Szczecin.
wg http://www.trzebiez.pl/historia.htm
opr. Adam Fularz
Adam Fularz
Wydawnictwo Merkuriusz Polski
"Wieczorna.pl" sp. z o.o.
T +48604443623
"Wieczorna.pl" sp. z o.o.
T +48604443623
Posted by Telewizja Opera
on 03:48.
Filed under
.
You can follow any responses to this entry through the RSS 2.0