W sprawie SKM dla Torunia
Czytałem ten artykuł o Szybkiej Kolei Miejskiej dla Torunia, bardzo pochwalam ten pomysł, i tak zastanawiam się, w jakim celu chcą Państwo dobudowywać w wielu miejscach II tor, I przebudowywać wiadukty? Z tego co wiem, to przy obecnych systemach sygnalizacji jest to zwykle zbyteczne, a jeden tor (przy odpowiednio rozmieszczonych mijankach) pozwala na ruch z czestotliwoscią co 10 minut w obu kierunkach! Nie wiem- mam wrażenie że doradza Państwu w tej kwestii osoba o dość tradycyjnym, może i zdroworozsądkowym podejściu, ale nieuwzględniającym postępów w technice sterowania ruchem, które czynią takie inwestycje bezzasadnymi.
Jeśli mogę Państwu coś zaproponować w przypadku gdyby mieli Państwo za dużo pieniędzy, to rozważenie wprowadzenia w Toruniu docelowo czegoś takiego jak tzw. Model Zwickau- szynobus na torowisku tramwajowym (1000 mm) z dobudowaną 3. szyną na rozstaw kolejowy 1435 mm. Pozwoli to wprowadzić SKM w samo centrum, w tkankę miasta. Nie musi być od razu, może być jako opcja rozbudowy tego systemu.
Kiedyś już pisałem o Zwickau:
Dobudowano także linię z dworca do centrum miasta Zwickau, wprowadzając trzeci tor na linii tramwajowej, tak by pociągi mogły dojeżdżać do Starego Miasta w Zwickau.
Tutaj jest dokument na ten temat:
http://www.lrta.org/art0002.
Pozdrawiam
Mr. Adam Fularz
Institute for Transport Studies
University of Leeds
LS2 9JT
Tel: 0113 343 1752
Fax: 0113 343 5334
www.its.leeds.ac.uk
City-Bahn ZwickauSeit 30.05.2000 beginnen bzw. enden die Züge der Linie Zwickau - Falkenstein - Klingenthal nicht mehr im Zwickauer Hauptbahnhof, sondern direkt in der Zwickauer City, nur wenige Meter vom Hauptmarkt entfernt. Und das ist für eine Eisenbahn eine Weltneuheit !!! Vom Zwickauer Hauptbahnhof bis zum Einkaufszentrum "Glück-Auf-Center" wurde eine ehemalige Anschlußbahn reaktiviert. Ab "Glück-Auf-Center" bis zur Haltestelle "Zwickau Zentrum" nutzen Vogtlandbahn und Zwickauer Straßenbahn eine gemeinsame, neu errichtete Trasse in Form eines Dreischienengleises, denn beide Bahnen haben unterschiedliche Spurweiten (Vogtlandbahn - 1435 mm, Straßenbahn - 1000 mm). Speziell für den Einsatz in der Zwickauer City nach der Straßenbahn-Bau- und Betriebsordnung (BOStrab) wurde die 2. Lieferserie der RegioSprinter mit für Straßenbahn-Fahrzeuge erforderlichen Ausrüstungen versehen. Dies sind Blinker, Bremslichter, Warnglocke und Transponder für die Signalbeeinflußung und Weichenstellung. |
Außerdem wird die zulässige Höchstgeschwindigkeit der RegioSprinter im Straßenbahnbereich auf 80 km/h (ehemalige Anschlußbahnstrecke) bzw. 40 km/h (Dreischienengleis) reduziert. Die Signalbeeinflussung vom Fahrzeug aus ermöglicht der Vogtlandbahn bei der Fahrt durch die Zwickauer City stets frei Fahrt und somit besteht absoluter Vorrang vor dem Auto- und Straßenbahnverkehr. | |
|