dailyvideo

Wybierz temat:

porty lotnicze (103) airports in Poland (72) szybka kolej miejska (47) polityka transportowa (40) reformy PKP (32) szybka kolej regionalna (30) transport publiczny (22) demonopolizacja rynku kolejowego (20) lotniska powojskowe (19) airport links (17) skm kraków (16) transport policy (16) skm łódź (15) skm warszawa (9) PKP (8) kolejnictwo (8) konkurencja na kolejach (8) skm wrocław (8) tanie linie kolejowe (8) deregulacja (7) ekologia (7) kolej na Lubelszczyźnie (7) porty morskie (7) skm szczecin (7) transport autobusowy (7) urban sprawl (7) railway reforms (6) skm radom (6) Wprowadzenie do ekonomiki kolei (5) infrastruktura drogowa (5) komunikacja miejska (5) związki komunikacyjne (5) metro kraków (4) Lubuska Kolej Regionalna (3) koleje w Wielkiej Brytanii (3) prywatyzacja (3) skm LGOM (3) skm legnica (3) skm poznań (3) suburbanizacja (3) tramwaj dwusystemowy (3) Łódź (3) żegluga śródlądowa (3) PKP Cargo (2) Rynek Kolejowy (2) SKR (2) koleje w RFN (2) polityka parkingowa (2) recenzje (2) skm jelenia góra (2) skm toruń (2) transport abutobusowy (2) Aleksander Janiszewski (1) Kolej Wschodnia (1) Montenegro (1) Ostbahn (1) Płock (1) aglmomeracja płocka (1) autostrady (1) bezpieczeństwo (1) kielce (1) koleje w Estonii (1) koleje w Holandii (1) koleje w Szwajcarii (1) koleje w Szwecji (1) koleje w USA (1) model Zwickau (1) motoryzacja indywidualna (1) motoryzacja masowa (1) parkuj i jedź (1) poznań (1) segmentacja rynku (1) skm Bielsko- Biała (1) skm GOP (1) skm bydgoszcz (1) skm częstochowa (1) skm gdynia (1) skm gorzów (1) skm nowy sącz (1) skm stalowa wola (1) skm wałbrzych (1) szczecin (1) trafic engineering (1) transport appraisal (1)

Co z lotniskiem w Gliwicach? Nasza korespondencja.

W prasie jest art. "Gliwice marzą o lotnisku". Piszą w nim, że gliwicki magistrat chce wydać 58 mln zł na: utwardzony pas startowy, płyty postojowe, budynek portu, wieżę kontroli lotów, parking samochodowy, strażnicę przeciwpożarową, płaszczyznę tankowania i odladzania oraz ogrodzenie. Funkcjonowanie przyszłego portu lotniczego ma kosztować 3 mln zł rocznie. Chcą, by z lotniska korzystały awionetki, taksówki powietrzne przewożące osoby między miastami oraz samoloty pocztowe. Lotnisko ma powstać na bazie istniejącego, z którego korzysta obecnie Aeroklub Gliwicki oraz pogotowie ratunkowe. 

Pieniądze na rozbudowę i modernizację mają pochodzić z budżetu miasta. Ale też magistrat zapowiada, że będzie się starał o dofinansowanie z Unii Europejskiej i wsparcie województwa śląskiego.

Pytania prasowe
- dlaczego Gliwice zrezygnowały z rozbudowy portu lotniczego?
- jakie były powody tej decyzji?
- czy prowadzono stosowne analizy ekonomiczne?
"Dlatego w planach modernizacji ujęto przede wszystkim budowę utwardzanego, 900-metrowego pasa startowego i drogi startowej, drogi kołowania, płyty postojowej, kontenerowej stacji paliw, hangaru postojowego oraz postojowo-obsługowego."
- dlaczego władze miasta planują budowę pasa tylko o długości 900 metrów? Standardowe taksówki powietrzne wykorzystywane w Polsce to samoloty Saab 340A, wymagające ok. 1400 metrów pasa startowego.

 Apel do władz miasta Gliwice o odbudowę pasażerskiego portu lotniczego

Szanowni Państwo, 
Apeluję o budowę drogi startowej Portu Lotniczego Gliwice i odbudowę portu który ongiś obsługiwał połączenia lotnicze do Wrocławia i Berlina. 

Proponuję drogę startową o dł. 1440 metrów, budowę drogi kołowania i płyty postojowej, przebudowę i modernizację budynku portu lotniczego. Umożliwi to przyjmowanie samolotów typu ATR 42, ATR 72, Jak-40, C-130 Hercules, BAe 146, Cessna Citation, Falcon 2000, Bombardier BD700 itp.
 Uruchomionoby planowe loty rejsowe do innych miast Polski.
 Załączam oryginalne mapy, na wezwanie mogę przesłać kserokopię przedwojennego rozkładu lotów z portu lotniczego Gliwice. 

Proszę o odpowiedź na apel- opublikuję  ją

Pozdrawiam,
Adam Fularz
Gazeta Gliwicka- Gliwicka.eu


mapa trasy lotniczej Berlin-Gliwice z lat 30-tych XX w. (fot.mojszlak.pl)

mapa trasy lotniczej Berlin-Gliwice z lat 30-tych XX w. (fot.mojszlak.pl)


Ulotka reklamowa Breslau-Gleiwitz z 1930 roku (fot. wikipedia.org)

Ulotka reklamowa Breslau-Gleiwitz z 1930 roku (fot. wikipedia.org)

-- 
Opis lotniska:

Budynek portu lotniczego:


z WIKIPEDII:

21 kwietnia 1927 roku otwarto linię Gliwice-Brno-Wiedeń[m], którą zamknięto w 1929 roku z powodu okrojenia dotacji państwowych mimo, że była bardzo dochodowa - 0,32 marki od km, a lot trwał 2 godz.). Z czterech tras z Gliwic: Gliwice-Wrocław-Brelin, Gliwice-Jelenia Góra, Gliwice-Wrocław-Szczecin oraz Gliwice-Wiedeń utrzymała się jedynie pierwsza.


WNĘTRZE TERMINALU PASAŻERSKIEGO:


10 sierpnia 1929 roku oddano uroczyście do użytku jak na owe czasy nowoczesny port lotniczy[n]. Na lotnisku zbudowano też funkcjonale warsztaty naprawcze. Ostatecznie pole lądowania samolotów wynosiło 600x1200 m. Projekt całości był autorstwa Schaubika i Sattlera.


1 marca 1930 roku rozpoczęto regularne loty na trasie Gliwice-Konstantynopol[p] i Gliwice-Wrocław-Berlin.

W 1939 roku wprowadzono ranne i wieczorne loty do Berlina oraz otwarto linię do Wiednia[u]. Zarządzono też, że przewożenie poczty i paczek odbywało się wyłącznie nocą.

Rozkład lotów: do Wrocławia o 8.00 przylot 9.50. Z Wrocławia odlot o 16.40 przylot do Gliwic 18.00. Lotnisko przyjmowało pocztę w dniu odlotu do godz. 7.30→Schmidt 1992 ↓, s. 160.
-- 
Odpowiedzi:
Gliwice nie mają w planach odbudowy pasażerskiego portu lotniczego. W zasięgu, od pół do godziny jazdy autostradą od Gliwice, są zlokalizowane trzy dobrze funkcjonujące lotniska.

Marek Jarzębowski
rzecznik prasowy
Prezydenta Gliwic

Planowana rozbudowa lotniska mieści się w granicach naszych możliwości, które to możliwości nie zostały ocenione przez fachowców negatywnie.

Marek Jarzębowski
rzecznik prasowy
Prezydenta Gliwic
--

Adam Fularz, manager Radiotelewizji

Prezes Zarządu, WIECZORNA.PL SP. Z O. O.,ul. Dolina Zielona 24A,   65-154 Zielona Góra

Wydawnictwo Merkuriusz Polski
"Wieczorna.pl" sp. z o.o.
T +48604443623
F +442035142037
E adam.fularz@wieczorna.pl
Dolina Zielona 24a, PL 65-154 Zielona Góra

AGENCJA PRASOWA MERKURIUSZ POLSKI- Wieści i treści od 3 stycznia 1661

TEKSTY

Każdego dnia Agencja Merkuriusz udostępnia kilka materiałów prasowych ze wszystkich regionów Polski. Dotyczą one najważniejszych wydarzeń w skali kraju, różnych dziedzin życia. Stanowi źródło informacji dla redakcji prasowych.

ZDJĘCIA

Na zamówienie abonenta udostępniamy serwis fotograficzny. Korzystają z niego serwisy internetowe i redakcje prasowe.

WIDEO

Na zamówienie abonenta udostępniamy serwis video. Korzystają z niego stacje telewizyjne.

Posted by Telewizja Opera on 01:48. Filed under . You can follow any responses to this entry through the RSS 2.0

0 komentarze for Co z lotniskiem w Gliwicach? Nasza korespondencja.

Prześlij komentarz

Recent Entries

Recent Comments

Photo Gallery