PKP PLK na temat różnic z przedwojennym rozkładem jazdy kolei
- uprzejmie proszę o komentarz prasowy do poniższego wycinka prasowego, który zamieramy opublikować. Z czego wynikają różnice czasów przejazdu z przedwojenną koleją w Polsce?
Lektura "Urzędowego Rozkładu Jazdy i Lotów - Lato 1939" w pewnych przypadkach nie pozostawia wątpliwości, że kilkadziesiąt lat temu jeździło się szybciej. Dla przykładu podróżni z Warszawy do Białegostoku spędzali w trasie dwie godziny i pięć minut. Obecnie taka podróż wydłuża się co najmniej o 15 minut. Porównanie wypada także niekorzystnie dla relacji Warszawa Centralna - Łódź Kaliska. Ponad 70 lat temu jechało się niecałe półtorej godziny, teraz około godziny i 45 minut. Do Krakowa natomiast dojeżdżało się ze stolicy w równo cztery godziny. Obecnie ten czas jest zróżnicowany. Są nocne relacje, które zabiorą nas w ponad pięciogodzinną podróż, jest również wiele których ekspedycja zabierze nam od niecałych trzech godzin do ponad czterech. Nie zapominajmy także od Pendolino. Według rozkładu dystans z Warszawy do Krakowa pokonuje w dwie godziny i 18 minut. Zdecydowanie dłużej jedzie się do Radomia. Kiedyś pociąg wyruszający z Warszawy przybywał tam w godzinę i 15 minut. Teraz ponad jedziemy co najmniej godzinę dłużej. Również dłużej jeździ się kolejami podmiejskimi. Przed wojną do Otwocka dojechalibyśmy w 37 minut. Teraz zabiera to nam niecałe 45 minut. Dłużej jedzie się także m.in. do Piaseczna.
Odpowiedź
PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. nie dysponują "Urzędowym Rozkładem Jazdy i Lotów - Lato 1939" oraz wiedzą na temat parametrów linii kolejowych, taboru, liczby przystanków w 1939 r. Zwracamy jednak uwagę na fakt, że modernizacja linii kolejowych, która nadal trwa, poprawia znacząco stan infrastruktury kolejowej w Polsce i tworzy nowe możliwości dla przewoźników.
Czasy przejazdu zależą od wielu czynników. Należy zaznaczyć, że na wielu relacjach wymienionych w artykule jest więcej przystanków niż przed wojną. Przykładem jest trasa z Piaseczna do Warszawy, gdzie – owszem – jedziemy dłużej, ale pojawiło się więcej stacji na tej relacji, co jest przecież korzystne dla pasażerów. Jak wiadomo dziś miasta sięgają coraz dalej, ludzie muszą szybko i sprawnie dojechać do pracy czy szkoły, dlatego stworzenie razem z przewoźnikami korzystnej oferty dojazdowej jest dla nas priorytetem.
PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. przeprowadzając modernizację linii dają możliwość przewoźnikom do przygotowania jak najlepszej oferty. Najkrótszy czas przejazdu na trasie Warszawa – Łódź jest możliwy do osiągnięcia przy wykorzystaniu najnowocześniejszego taboru plus ograniczeniu liczby postojów na stacjach pośrednich. Remont tej linii został wykonany zgodnie z założeniami – trasa jest przystosowana do osiągania prędkości 160 km/h. Przewoźnicy mogą ją wykorzystać maksymalnie. Obecny czas 70 minut od początku był przewidziany dla połączeń bezpośrednich. Między miastami można jechać szybko – czyli wykorzystać wszystkie parametry zmodernizowanej linii, można też jeździć wolniej i zatrzymywać składy na wszystkich stacjach.
PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. cały czas pracują nad polepszeniem oferty dla pasażerów. Modernizacje, remonty oraz drobne prace utrzymaniowe poprawiają lub zmieniają parametry linii kolejowych a dzięki temu przewoźnicy mogą przygotowywać coraz korzystniejsze oferty. Ten proces jeszcze się nie zakończył.
Zespół prasowy PLK
--
Adam Fularz, manager Radiotelewizji
Prezes Zarządu, WIECZORNA.PL SP. Z O. O.,ul. Dolina Zielona 24A, 65-154 Zielona Góra
Wydawnictwo Merkuriusz Polski
"Wieczorna.pl" sp. z o.o.
T +48604443623
AGENCJA PRASOWA MERKURIUSZ POLSKI- Wieści i treści od 3 stycznia 1661
Każdego dnia Agencja Merkuriusz udostępnia kilka materiałów prasowych ze wszystkich regionów Polski. Dotyczą one najważniejszych wydarzeń w skali kraju, różnych dziedzin życia. Stanowi źródło informacji dla redakcji prasowych.
ZDJĘCIA
Na zamówienie abonenta udostępniamy serwis fotograficzny. Korzystają z niego serwisy internetowe i redakcje prasowe.
WIDEO
Na zamówienie abonenta udostępniamy serwis video. Korzystają z niego stacje telewizyjne.