Do Prezydenta Miasta Radom: Petycja o połączenie kolejowe Port Lotniczy Radom- Kielce
Użytkownikiem bocznicy jest 42 Baza Lotnictwa Szkolnego, z siedzibą: 26-603 Radom, ul. Sadków 9, zwana dalej „WBK 201".
Właścicielem bocznicy „WBK 201" jest – Skarb Państwa – Ministerstwo Obrony Narodowej z tytułu trwałego zarządu i posiadania prawa do dysponowania nieruchomością.
Bocznica „WBK 201" przeznaczona jest do przyjmowania i nadawania wagonów ładownych i próżnych po wyładunku i załadunku dla 42 Bazy Lotnictwa Szkolnego:
a) w grupach wagonowych,
b) w pojedynczych wagonach.
Łukasz Kwasiborski
Wydział prasowy
PKP Polskie Linie Kolejowe S.A.
Pytania o bocznicę kolejową na radomskie lotnisko
W odniesieniu do przesłanej korespondencji uprzejmie informuję, że sprawy udostępniania nieruchomości wojskowych regulują przepisy:
1) ustawy z dnia 10 lipca 2015 r. o Agencji Mienia Wojskowego[1],
2) zarządzenia Nr 22/MON Ministra Obrony Narodowej z dnia 07 lipca 2016 r. w sprawie sposobu zarządzania nieruchomościami przeznaczonymi na zakwaterowanie oraz właściwości organów wojskowych i norm rozmieszczenia[2].
W przypadku czasowego lub częściowego niewykorzystywania przez jednostki wojskowe nieruchomości będących w trwałym zarządzie MON, nieruchomość podlega przekazaniu do Agencji Mienia Wojskowego, która zagospodarowuje nieruchomości zgodnie z przepisami powołanej ustawy. Udostępnienie nieruchomości przez AMW może nastąpić w np. formie dzierżawy w wyniku wyłonienia najkorzystniejszej oferty albo w trybie bezprzetargowym po spełnieniu ściśle określonych przesłanek ustawowych.
1 Dz. U. z 2015 r. poz. 1322 z późn. zm.
2 Dz. Urz. Min. Obr. Nar. z 2016 r. poz. 122.
Bartłomiej Misiewicz
Rzecznik prasowy MON
Centrum Operacyjne
Ministra Obrony Narodowej
- czy planowane jest połączenie kolejowe do PL Radom? Co sądzi na nen temat zarząd PL Radom?
- czy mozna tymczasowo uruchomić linię na lotnisko w stanie jak jest?
- co władze województwa lub miasta sądzą o takim projekcie? Czy PL Radom posiada jakieś informacje?
informujemy, że
Ad.1 Tak, połączenie takie jest w planach, jednakże dopiero w okresie, kiedy zostanie uruchomiony terminal docelowy lotniska, pod którym wybudowana ma zostać stacja kolejowa.
Ad.2 W ocenie PLR nie ma takiej możliwości technicznej bez rozbudowy szlaku kolejowego. O szczegóły należy jednak zapytać PKP PLK S.A.
Ad.3 PLR nie posiada wiedzy na temat podejścia władz wojewódzkich do przedmiotowej kwestii. Władze miasta Radomia wspierają dążenia do uruchomienia połączenia kolejowego, przyjęty został miejscowy plan zagospodarowania przestrzennego uwzględniający połączenie kolejowe lotniska z miastem Radom.
--
Kajetan Orzeł
Rzecznik prasowy
W nawiązaniu do otrzymanego e-maila informuję, że realizację ustawowych zadań dotyczących publicznego transportu zbiorowego na terenie Województwa Mazowieckiego (w tym dotyczących istniejących lub planowanych połączeń kolejowych) prowadzi tamtejszy Marszałek Województwa.
W związku z powyższym Województwo Świętokrzyskie nie jest zainteresowane tworzeniem kolejnych nowych dodatkowych relacji. Tym bardziej, że połączenia lotnicze z lotniska w Radomiu do tej pory nie cieszyły się zbytnim zainteresowaniem. Potwierdzeniem braku- na dzień dzisiejszy – zasadności uruchomienia takiego połączenia kolejowego, jest chociażby ubiegłotygodniowe wycofanie się z przewoźnika z połączenia Bus Expres z centrum miasta Kielce na lotnisko im. Chopina w Warszawie (zbyt niskie zainteresowanie ofertą).
W/w połączenia może realizować bez przeszkód w chwili obecnej Województwo Mazowieckie komunikując na stacji Skarżysko Kamienna pociągi osobowe Przewozów Regionalnych przyjeżdżające z kierunku Kielc i Ostrowca Świętokrzyskiego z pociągami Kolei Mazowieckich wyjeżdżających w kierunku Radomia i Warszawy.
Województwo Świętokrzyskie realizuje własną politykę przewozową, wynikającą z Planu Transportowego Województwa Świętokrzyskiego opartą obecnie na łączeniu mniejszych ośrodków na terenie województwa z Kielcami.
Pragnę jednak podkreślić, że zasadność uruchomienia przedmiotowych połączeń, wymaga niezbędnych analiz, znajdujących ekonomiczne i społeczne uzasadnienie realizacji.
Anna Grzela
Przewozy Regionalne
Witam, miasto na razie nie ma w planach uruchomienia połączenia kolejowego do portu lotniczego.
Katarzyna Piechota –Kaim
Pytania do MIB
Co MiB uważa na temat planów połączenia portu lotniczego Radom z siecią kolejową? Podobne inwestycje na całym świecie pozwoliły ożywić peryferyjne porty lotnicze i uczynić je bardziej konkurencyjne w starciu z dużymi portami lotniczymi. W Radomiu potrzeba jedynie kilkuset metrów toru, by połączyć istniejąca bocznicę kolejową z terminalem pasażerskim. W "Białej Księdze" EU zapisano fragment o konieczności tworzenia połączeń kolejowych do portów lotniczych.
Odpowiedź ministerstwa w sprawie połączenia kolejowego do portu lotniczego Radom
Resort infrastruktury dokłada wszelkich starań, aby poprawić funkcjonalność infrastruktury kolejowej w całym kraju. Dobrze rozwinięty transport kolejowy wzmacnia spójność społeczną, ekonomiczną i przestrzenną kraju. Podstawowym celem krajowej polityki transportowej jest zwiększenie dostępności terytorialnej oraz poprawa bezpieczeństwa uczestników ruchu i efektywności sektora transportowego poprzez utworzenie spójnego, zrównoważonego i przyjaznego użytkownikowi systemu transportowego w wymiarze lokalnym, krajowym i europejskim.
Polityka transportowa Polski została określona w dokumencie Strategia Rozwoju Transportu do 2020 r. (z perspektywą do 2030 r.). Ramy finansowe oraz warunki realizacji zamierzeń państwa w zakresie inwestycji kolejowych przewidywanych do wykonania do 2023 określa Krajowy Program Kolejowy do 2023 roku, natomiast ramy finansowe oraz warunki realizacji zamierzeń państwa w zakresie inwestycji lotniczych określa przyjęty Uchwałą Rady Ministrów z 8 maja 2007 r. Program rozwoju sieci lotnisk i lotniczych urządzeń naziemnych (w Ministerstwie Infrastruktury i Budownictwa trwają prace nad aktualizacją przedmiotowego dokumentu).
Aktualnie resort infrastruktury nie prowadzi prac, mających na celu połączenie portu lotniczego Radom – Sadków z siecią kolejową. Projekt nie został uwzględniony w Krajowym Programie Kolejowym do 2023 r., połączenie do lotniska nie zostało również wytypowane do realizacji w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Mazowieckiego (nie zostało wpisane do Kontraktu Wojewódzkiego dla Województwa Mazowieckiego). Lotnisko w Radomiu nie zostało ujęte w Rozporządzeniu Parlamentu Europejskiego i Rady nr 1315/2013 (sieci TEN-T).
Decyzja odnośnie uruchomienia połączenia kolejowego należy do władz lokalnych regionu oraz zarządzającego portem lotniczym i to władze regionalne razem z zarządzającym lotniskiem są odpowiedzialne za tego typu inwestycje, w tym ich finansowanie oraz ocenę ich ryzyka. Decyzja o wybudowaniu lotniska powinna brać pod uwagę nie tylko aspekty społeczne i gospodarcze dla regionu, ale przede wszystkim uwzględniać ekonomiczną wykonalność i samodzielność finansową takiego projektu w długim terminie, opartą na rzetelnym biznesplanie.
Inwestycja nie stoi w sprzeczności z obowiązującymi dokumentami strategicznymi w zakresie rozwoju infrastruktury transportowej. Działania resortu infrastruktury wspierają realizację projektów, dotyczących połączeń poszczególnych lotnisk w Polsce z siecią kolejową. Dotychczas zrealizowane zostały połączenia do portów lotniczych Warszawa – Okęcie, Kraków – Balice, Lublin - Świdnik, Szczecin – Goleniów, Olsztyn – Szymany.
Z pozdrowieniami,
Elżbieta Kisil
Rzecznik prasowy
Ministerstwo Infrastruktury i Budownictwa
Tel. 22 630 11 22
Pytania prasowe:
Jakie są szanse aby port lotniczy Radom podjął lobbing we władzach województwa o :
- uruchomienie bezpośrednich połączeń dowożących pasażerów koleją do Warszawy z wykorzystaniem spalinowych autobusów szynowych, w relacjiRadom Lotnisko (istniejąca linia kolejowa do lotniska i jej przystanek)- Warszawa Zachodnia- W-wa Centralna- W-wa Wschodnia.
Takie pociągu już kursowały w tej relacji, jako sezonowe, ale czas przejazdu był dość długi. Obecnie może wynosić ok. 1 godz. 50 minut dla autobusu szynowego. Końcowy odcinek bocznicy nie jest zelektryfikowany, ale nie jest to konieczne- (są wszak spalinowe autobusy szynowe)- aby już dziś wprowadzić połączenia kolejowe dowożące pasażerów do lotów tanich linii, jeśli takie byłyby zachęcone ofertą niskich cen i dowozu pasażerów do centrum Warszawy.
Czy planowane jest połączenie kolejowe do PL Radom?
Obowiązujący plan zrównoważonego rozwoju publicznego transportu zbiorowego dla województwa mazowieckiego (stanowiący akt prawa miejscowego) w swojej treści nie uwzględnia uruchomienia połączenia kolejowego do Portu Lotniczego w Radomiu. Wobec powyższego organizator publicznego transportu zbiorowego na terenie województwa mazowieckiego nie planuje organizacji kolejowego publicznego transportu do ww. lokalizacji.
Czy można tymczasowo uruchomić linię na lotnisko w stanie jak jest?
Samorząd województwa mazowieckiego nie jest w posiadaniu informacji dotyczących aktualnego statusu własnościowego danej linii kolejowej, nie mówiąc o jej stanie technicznym, który potencjalnie mógłby sprzyjać uruchomieniu połączeń kolejowych na lotnisko.
Co władze województwa sądzą o takim projekcie?
Przyglądamy się doświadczeniom innych samorządów w tym zakresie.
Połączenia kolejowe realizowane na lotniska w Szczecinie (Goleniów), Lublinie (Świdnik) oraz Olsztynie (Szymany) pokazują, że ta forma dowozu/odwozu pasażerów – z portów lotniczych generujących nie więcej niż 400 tys. pasażerów rocznie, przy nieregularnie wykonywanych operacjach lotniczych – nie jest optymalna w stosunku do poniesionych kosztów inwestycji oraz ponoszonych kosztów uruchamiania pociągów. Nie bez znaczenia jest również fakt częstych zmian godzin lotów przez przewoźników, co powoduje trudności w dostosowaniu godzin kursowania pociągów pod przylotu/odlotu danego samolotu (m.in. z uwagi na 40 dniowy okres realizacji zmiany rozkładu jazdy pociągów przez zarządcę infrastruktury kolejowej PKP PLK).
W innym świetle rysuje się przyszłość połączeń kolejowych z lotnisk w Gdańsk oraz Krakowie, gdzie ilość odprawionych podróżnych szacowana jest na ok. 4 mln pasażerów przez każdy port lotniczy. Są to połączenia stosunkowo niedawno uruchomione, które cechuje regularność, potencjał oraz obsługa nie tylko pasażerów lotniska.
Pozdrawiamy,
Biuro Prasowe
Urząd Marszałkowski Województwa Mazowieckiego
ul. Jagiellońska 26, 03-719 Warszawa
Pytania do PKP PLK
Czy można dostać informacje na temat planów budowy połączenia kolejowego do portu lotniczego Radom? Czy są jakieś koncepcje w tej sprawie?
W przypadku małych portów lotniczych zwykle buduje się takie połączenia już na starcie, aby maksymalnie ułatwić komunikację pasażerów.
Tak jak informowaliśmy już w ubiegłym miesiącu, strategiczne plany inwestycyjne Spółki nie przewidują budowy połączenia kolejowego do lotniska Radom - Sadków. Niemniej jednak potwierdzamy opinię Portu Lotniczego Radom, że istnieją techniczne możliwości włączenia połączenia na lotnisko w układ stacji Radom Wschodni. W naszej opinii, szansą na uruchomienie takiego połączenia z proponowanym wykorzystaniem istniejącej bocznicy kolejowej, może być sfinansowanie prac ze środków samorządowych, w przypadku uznania ich zasadności, opłacalności i możliwości technicznych. Poza pozyskaniem środków finansowych na realizację takiego przedsięwzięcia, konieczne jest również pozytywne stanowisko organizatora kolejowych przewozów pasażerskich odnośnie potrzeb i możliwości postojów na proponowanym nowobudowanym przystanku osobowym.
Łukasz Kwasiborski
Wydział prasowy
PKP Polskie Linie Kolejowe S.A.
Port lotniczy w Radomiu powinien ocaleć i zostać rozbudowany. Władze miasta Radomia powinny podjąć działania na rzecz rozbudowy portu lotniczego w Radomiu do roli regionalnego portu lotniczego. Lotnisko już dowiodło swoich możliwości- obsługując łotewskie linie Air Baltic oraz czeskie CSA.
Władzom miasta Radom powinno w tej sytuacji zależeć na poprawie naziemnego skomunikowania portu lotniczego z siecią naziemnego transportu zbiorowego. To brak poprawnego skomunikowania skutkował małymi liczbami pasażerów.
Od wielu lat w tym celu rozwija się nowa gałąź rynku- airport links. Wiele z portów lotniczych jest połączonych czy to komunikacją miejską czy regionalną - kolejową lub drogową.
W niniejszym artykule dowodzę że nizebędne dla startu lotniska jako portu tanich linii lotniczych jest uruchomienie airport linku- początkowo kolejowo- drogowego, z czasem kolejowego, do portu lotniczego Radom.
Port ten już dziś posiada bocznicę kolejową, która okazyjnie była wykorzystywana do połączeń pasażerskich.
Uruchamiając już to obecnie możliwe do urochomienia połączenie pasażerskie port lotniczy uzyska kolejowe połączenie z dojściem pieszym do terminalu portu lotniczego.
Tak zaczynało połączenie do portu lotniczego Kraków. Także tam brakowało końcowego odcinka toru pod sam terminal. Pasażerów dowożono autobusem na końcowym odcinku.
Uruchomienie już dziś systemu kolejowej komunikacji miejskiej Radomia w postaci szynobusu kursującego wahadłowo w relacji Radom Port Lotniczy - Radom - (Przysucha) pozwoli na wprowadzenie w aglomeracji Radomia swoistej kolei aglomeracyjnej.
Możliwe jest uruchomienie połączeń z Radomia do przystanku Radom Port Lotniczy. Ten przystanek od lat nie był włączony do eksploatacji. Wykorzstywano go do ruchamianej na potrzeby Radom Airshow kolejowej komunikacji miejskiej na trasie na lotnisko.
Przystanek powstał około 2007 roku i od tego czasu był wykorzystywany jako przystanek końcowy dla pociągów ze stacji Radom oraz prawdopodobnie- dla pociągów specjalnych z Warszawy na radomskie Airshow.
Niniejszym proponuję powrót do koncepcji uruchomienia kolei miejskiej do dzielnicy Lotnisko/ Port Lotniczy z wykorzystaniem autobusu szynowego. Autobus szynowy służyłby przede wszystkim mieszkańcom, ale także podróżnym udającym się w relacji do portu lotniczego, nawet jeśli końcowy odcinek trasy musieliby pokonać pieszo.
Proponuję niniejszym masymalnie beziwestycyjne ożywienie radomskiej kolei na lotnisko w trybie "as is" z maksymalnym wykorzystaniem już istniejącej infrastruktury- istniejącej bocznicy i zniszczonego przystanku pasażerskiego Radom Lotnisko, który byłby naprawiony.
Proponuję wykorzystanie do maksimum istniejącej infrastruktury. Dopiero z czasem można będzie zbudować połączenie kolejowe bezpośrednio do istniejącego terminalu pasażerskiego. Tymczasem powinna wystarczyć istniejąca infrastruktura. Powinny się pojawić wygodne i dobrze oznakowane dojścia piesze.
Dopiero z czasem można myśleć o naprawie głównej bocznicy i budowie dwóch wiaduktów nad drogami. Na chwilę obecną władze miejskie powinny się starać uruchomić kolej miejską w oparciu o obecną, skąpą infrastrukturę.
Być może autobus szynowy możnaby uruchomić tak aby dowoził pasażerów na pierwsze loty z nowostartującego portu lotniczego. Na pewno połączenie kolejowe poprawiłoby ofertę komunikacyjną portu lotniczego nawet przy obecnym oddaleniu przystanku kolejowego od terminalu portu.
Na chwilę obecną powinna wystarczyć obecna infrastruktura. W dalszej przyszłości możliwa jest budowa bezpośredniego wyprowadzenia torowiska w kierunku na Warszawę i w kierunku Dęblina. W kierunku Dęblina odchodzi już zlikwidowana odnoga linii kolejowej do portu lotniczego. Odbudowa tej łącznicy umożliwiłaby odtworzenie połączeń Radom- Radom Port Lotniczy- Lublin lub Dęblin.
W przyszłości powinna powstać odnoga tej linii prowadząca w bezpośrednie sąsiedztwo terminalu lotniczego. W wielu miastach Polski rozpoczęto budowę portu lotniczego od zaplanowania jego skomunikowania z transportem naziemnym.
W Radomiu o takim połączeniu zapomniano, choć jest to istotny element decydujący o powodzeniu portów lotniczych we współczesnych czasach. Niemniej, możnaby zbudować krótką kilkusetmetrową łącznicę do terminalu portu lotniczego. Przebieg takiej łącznicy zilustrowano na zdjęciach.
Władze miasta powinny już dziś rozpocząć planowanie budowy takiego połączenia. Wykonanie studium wykonalności i dokładnych planów budy zajmuje wiele lat, a jeszcze więcej czasu zajmie wpisanie zadania rozbudowy połączenia do portu lotniczego Radom do rozmaitych planów wieloletnich. Połączenie do portu lotniczego Modlin juz w tych planach znalazło się. Także tam istnieje nieużywana bocznica do portu lotniczego. Tym razem jednak połączenie powstanie ze środków unijnych.
W Radomiu nikt nie zadbał, aby budowa połączenia kolejowego do portu lotniczego Radom mogła zostać sfinansowana ze środków unijnych. Połączenia tego nie wpisano na listę wieloletnich planów inwestycyjnych.
Niemniej, warto zaapelować do władz miasta by przypomniały sobie o tak ważnym dla rentowności portów lotniczych elemencie jakim są kolejowe połączenia do portów lotniczych. W krajach całego świata przeżywają one swój renesans.
W przypadku lotniska w Radomiu wydaje się, że połączenie kolejowe z portu lotniczego Radom do Warszawy byłoby najbardziej pożądane dla rozwoju tego portu lotniczego w przyszłości.
Władze miasta powinny jeszcze raz przeanalizować ową inwestycję i podjąć przygotowania do jej realizacji- zabezpieczyć tereny pod taką inwestycję, dokonać- już teraz- wykupu gruntów. Za kilka lat, gdy inwestycja już będzie możliwa ekonomicznie, będzie już ona gotowa do realizacji.
Samo przygotowanie wszystkich pozwoleń i dokumentów pochłonie wiele lat. Rozpoczęcie tych prac już dziś skróci okres niepotrzebnego przestoju w przyszłości.
do:
W Polsce szereg portów lotniczych już ma połączenia kolejowe (Szczecin, Gdańsk, Lublin, Kraków, Warszawa).Obecnie powstają w Polsce dwa kolejne połączenia kolejowe na lotnisko- na ukończeniu jest połączenie kolejowe w Olsztynie, rusza od stycznie 2016 r., przygotowano też studium wykonalności połączenia kolejowego do portu lotniczego w Rzeszowie.
Foto: Autobus szynowy (wikimedia)
Airport links w praktyce
Poprawnie zorganizowane połączenie kolejowe z centrum miasta do portu lotniczego może przejąć 30 procent rynku dowozowego do portu lotniczego i zdobyć licznych nowych klientów dla kolei. W Europie (wg statystyk Eurostat i danych Komisji Europejskiej, DG Energy and Transport) istnieją 34 połączenia typu airport links- koleje na lotniska. Typową formułą organizacyjną w Europie jest obsługa lotniska linią obsługiwaną przez przewoźnika kolei miejskiej taborem o podwyższonym standardzie. Pociągi te kursują z częstotliwością od 10 do 30 minut. Siedem lotnisk obsługiwanych jest ponadto przez pociągi dalekobieżne, a na 4 lotniska europejskie kursują także pociągi TGV (Paryż CDG, Lyon- Satolas) lub ICE (Frankfurt nad Menem) albo specjalna superszybka prywatna kolej, jak Arlanda Express w Sztokholmie. Istnieje nawet specjalna organizacja takich przewoźników- jest to International Air Rail Organisation. Według danych tej organizacji, na świecie istniało w połowie I dekady XXI wieku 70 kolei na lotniska, a 230 kolejnych jest w planach. W największym tempie koleje na lotniska powstają w RFN, w ciągu ostatnich dwóch lat kolejowy "Anschluss" uzyskały lotniska w Kolonii i Lipsku, a kolejne połączenie powstaje w Hamburgu.
Udział w rynku
Udział kolei w strukturze przewozów na lotniska jest relatywnie wysoki, jeśli została ona poprawnie zintegrowana z komunikacją regionalną i miejską. Mocno zależy on od jakości oferty przewoźników kolejowych. Najwyższy udział - 31 % występuje w Amsterdamie, gdzie lotnisko obsługiwane jest przez pociągi miejskie, regionalne i dalekobieżne, a linia prowadzi w tunelu pod terminalem. Udział kolei w Monachium wynosi 30 %, w Londynie odpowiednio: port lotniczy Gatwick: 20 % , Stansted 19 %, Heathrow: 16 % (także metro). W Paryżu na lotnisko Charlsa de Gaulea podróżuje koleją 18 % pasażerów (koleje RER i TGV), w Brukseli- Zaventem jest to 14 % podróżnych. W Birmingham i Manchesterze koleją do lotniska dojeżdża zaledwie 5 % podróżnych, mimo że lotnisko obsługiwane jest zarówno przez pociągi dalekobieżne, jak i lokalne. Stansted Express w Londynie obsługuje 25% pasażerów lotniska Stansted. Najbardziej oblężoną linią jest niewątpliwie Piccadilly Line do portu Heathrow, mająca 20 % udziału w tym ogromnym rynku. Najlepszy udział w rynku ma Hong Kong's Airport Express Line, która przewozi aż 51% pasażerów do portu lotniczego Chek Lap Kok. Kolej Airport Express w Oslo uzyskała niezwykle wysoki udział w rynku (38%) w zaledwie dwa miesiące po otwarciu. W tych trzech miastach niewątpliwą przyczyną sukcesu kolei jest fakt, iż miejskie drogi są płatne!
Airport links w Polsce
Także w Polsce rozwój tych połączeń jest planowany, działa jedno takie połączenie w Krakowie, a linie kolei miejskich obsługujących porty lotnicze są możliwe ekonomicznie w sześciu polskich aglomeracjach. Najdalej posunięto się w Warszawie- połączenie do lotniska obsługiwane jest przez kolej miejską i regionalną. Ponadto istnieją koncepcje dla Wrocławia, Poznania, Szczecina (zrealizowano ją w 2014 r.), Gdańska (zrealizowano ją w 2015 r.), Łodzi oraz Górnośląskiego Okręgu Przemysłowego.
W mojej opinii ogólnopolski samorządowy przewoźnik – Przewozy Regionalne- są organizacyjnie całkowicie niezdolne do stworzenia kolei na lotniska, nie tylko w Warszawie, ale i w innych ośrodkach. Po analizie struktur organizacyjnych na kolejach miejskich w Europie jestem przekonany, iż to nie koleje ogólnopolskie albo wielcy przewoźnicy są motorem rozwoju kolei miejskich.
Budowa nowych linii kolei miejskich na lotniska jest zazwyczaj realizowana przez wydzielone organizacyjnie przedsiębiorstwa realizujące przewozy miejskie, takie jak np. S-Bahn Hamburg GmbH. Także eksploatacja takich połączeń jest domeną przewoźników obsługujących relacje miejskie i dzieje się tak w większości (26 spośród 34) zbadanych przeze mnie przypadków. Koleje ogólnokrajowe zazwyczaj skupiają się na obsłudze ruchu dalekobieżnego, i jest to ogólnoeuropejska tendencja. Nie mam większych wątpliwości, iż jeśli ktokolwiek uruchomi w Polsce nową kolej na lotnisko, będzie to prawdopodobnie odrębna spółka obsługująca kolej miejską (połączenia takie istnieją w Warszawie i Gdańsku; w obu przypadkach jest to odrębny kolejowy przewoźnik miejski) lub też prywatny operator, który zostanie wybrany przez władze miejskie. Powstanie kolei na lotnisko w ramach źle zreformowanych i nieprofesjonalnie zarządzanych struktur ogólnopolskich przewoźników, wciąż bardziej urzędów niż firm, jest według mnie mało możliwe organizacyjnie.
Adam Fularz
Źródła:
Statystyki Eurostat, na witrynie Energy and Transport DG, www.europa.eu.int
International Air Rail Organisation,http://www.iaro.com/
Wolfchen napisał/a: Trochę podła jakość, bo nie rozczytałem objaśnień, ale już teraz widać, ze ze stacji kolejowej zrezygnowali - brak rezerw na tor i stację (bo stacja w miejscu tymczasowego peronu Air Show nie wchodzi w grę ze względu na osiedle mieszkalne).
Stacji/przystanku kolejowego (na potrzeby portu lotniczego) w tym miejscu, nikt nawet nie brał pod uwagę. Brak ekonomicznego uzasadnienia.
Anonymous - Czw Gru 17, 2009 11:21 pm
Miro napisał/a: |
Stacji/przystanku kolejowego (na potrzeby portu lotniczego) w tym miejscu, nikt nawet nie brał pod uwagę. Brak ekonomicznego uzasadnienia. |
??
Miro - Czw Gru 17, 2009 11:29 pm
Upsss. No to mnie trafiłeś
Ale peronu i tak nie będzie.
Anonymous - Pią Gru 18, 2009 1:38 am
Miro napisał/a: |
Upsss. No to mnie trafiłeś Ale peronu i tak nie będzie. |
W pierwszym etapie z pewnoscia nie, nie zmienia to faktu, ze ani nikt nie badal oplacalnosci, ani nikt jej nie negowal. Sam przystanek osobowy jest jak najbardziej w sferze zainteresowania spolki. Jak Ty te rzeczy z placow tak na biegu wysysasz?
Wolfchen - Pią Gru 18, 2009 2:36 pm
Ale moim zdaniem powinni chociaż rezerwę terenu zabezpieczyć - to nie jest jakiś wielki problem. Na początek, to potrzeba około 1600 metrów toru, dwie zwrotnice, dwa kozły oporowe, a do tego peron. Niewiele, więc mogliby pomyśleć o tym w II etapie, a wtedy na lotnisko szynobusik z dworca PKP (trakcja spalinowa na początek). Oczywiście porzuciłbym wszelkie projekty budowy łącznicy dla relacji Warszawa - PL Radom, ponieważ byłoby to szkodliwe dla Radomia, no i niezbyt opłacalne ekonomicznie.
Miro - Pią Gru 18, 2009 4:33 pm
redoxygene napisał/a: |
W pierwszym etapie z pewnoscia nie, nie zmienia to faktu, ze ani nikt nie badal oplacalnosci, ani nikt jej nie negowal. Sam przystanek osobowy jest jak najbardziej w sferze zainteresowania spolki. Jak Ty te rzeczy z placow tak na biegu wysysasz? |
A czy miałeś w ręku taki dokument jak Masterplan? Czy chociaż obejrzałeś jego prezentację? Tam nie ma wzmianki o przystanku kolejowym. Więc nie mów nic o wysysaniu z palca.
Najlepiej by było gdybyś uzasadnił potrzebę takiej inwestycji.
Anonymous - Pią Gru 18, 2009 6:46 pm
Miro napisał/a: |
A czy miałeś w ręku taki dokument jak Masterplan? Czy chociaż obejrzałeś jego prezentację? Tam nie ma wzmianki o przystanku kolejowym. Więc nie mów nic o wysysaniu z palca. Najlepiej by było gdybyś uzasadnił potrzebę takiej inwestycji. |
Skoro sam wiesz, ze nie ma wzmianki, to powinienes takze wiedziec, ze to dlatego, ze go nie uwzgledniono w ogole w masterplanie. Nie analizowano w ogole przystanku w opracowaniu lotniskowym. Przede wszystkim dlatego, ze kwestia tego przystanku to kwestia miasta. Od dawna ten przystanek byl uwzgledniany w obsludze lotniska - a skad wiem? Troche wiem, chociazby z racji tego co robie sam w tym zakresie, jak i moi znajomi - tak sluzbowo, jak i spolecznie.
Miro - Pią Gru 18, 2009 7:29 pm
redoxygene napisał/a: |
Skoro sam wiesz, ze nie ma wzmianki, to powinienes takze wiedziec, ze to dlatego, ze go nie uwzgledniono w ogole w masterplanie. Nie analizowano w ogole przystanku w opracowaniu lotniskowym. |
Masterplan nie jest tylko opracowaniem dotyczącym ruchu lotniczego i infrastruktury lotniskowej. Zawiera również prognozę rozwoju rejonu przylotniskowego, wstępne założenia układu komunikacyjnego, itd. i itp.
redoxygene napisał/a: |
Przede wszystkim dlatego, ze kwestia tego przystanku to kwestia miasta. |
A Port Lotniczy to czyja kwestia?
Zastanawiam się tylko jak ci biedni pasażerowie mieliby pokonać 700-800m z bagażami pomiędzy stacją PKP a portem lotniczym?
Nawiasem mówiąc, służbowo, również wiem co nieco.
Anonymous - Pią Gru 18, 2009 7:39 pm
Miro napisał/a: |
Masterplan nie jest tylko opracowaniem dotyczącym ruchu lotniczego i infrastruktury lotniskowej. Zawiera również prognozę rozwoju rejonu przylotniskowego, wstępne założenia układu komunikacyjnego, itd. i itp. |
A gdzie widziales w nim czesc dotyczaca przystanku kolejowego i analizy jego wykorzystania?
Miro napisał/a: |
A Port Lotniczy to czyja kwestia? |
Ekh...
Miro napisał/a: |
Zastanawiam się tylko jak ci biedni pasażerowie mieliby pokonać 700-800m z bagażami pomiędzy stacją PKP a portem lotniczym? Nawiasem mówiąc, służbowo, również wiem co nieco. |
Patrz wczesniejsze posty
Miro - Pią Gru 18, 2009 8:11 pm
redoxygene napisał/a: |
A gdzie widziales w nim czesc dotyczaca przystanku kolejowego i analizy jego wykorzystania? |
Gdyby przystanek kolejowy miał jakiekolwiek znaczenie, napewno była by przynajmniej wzmianka o nim. A tak, bocznica kolejowa służy i będzie służyć do transportu paliwa lotniczego.
wg http://www.inwestycje.radom.
"Wieczorna.pl" sp. z o.o.
T +48604443623
AGENCJA PRASOWA MERKURIUSZ POLSKI- Wieści i treści od 3 stycznia 1661
Każdego dnia Agencja Merkuriusz udostępnia kilka materiałów prasowych ze wszystkich regionów Polski. Dotyczą one najważniejszych wydarzeń w skali kraju, różnych dziedzin życia. Stanowi źródło informacji dla redakcji prasowych.
ZDJĘCIA
Na zamówienie abonenta udostępniamy serwis fotograficzny. Korzystają z niego serwisy internetowe i redakcje prasowe.
WIDEO
Na zamówienie abonenta udostępniamy serwis video. Korzystają z niego stacje telewizyjne.