dailyvideo

Wybierz temat:

porty lotnicze (103) airports in Poland (72) szybka kolej miejska (47) polityka transportowa (40) reformy PKP (32) szybka kolej regionalna (30) transport publiczny (22) demonopolizacja rynku kolejowego (20) lotniska powojskowe (19) airport links (17) skm kraków (16) transport policy (16) skm łódź (15) skm warszawa (9) PKP (8) kolejnictwo (8) konkurencja na kolejach (8) skm wrocław (8) tanie linie kolejowe (8) deregulacja (7) ekologia (7) kolej na Lubelszczyźnie (7) porty morskie (7) skm szczecin (7) transport autobusowy (7) urban sprawl (7) railway reforms (6) skm radom (6) Wprowadzenie do ekonomiki kolei (5) infrastruktura drogowa (5) komunikacja miejska (5) związki komunikacyjne (5) metro kraków (4) Lubuska Kolej Regionalna (3) koleje w Wielkiej Brytanii (3) prywatyzacja (3) skm LGOM (3) skm legnica (3) skm poznań (3) suburbanizacja (3) tramwaj dwusystemowy (3) Łódź (3) żegluga śródlądowa (3) PKP Cargo (2) Rynek Kolejowy (2) SKR (2) koleje w RFN (2) polityka parkingowa (2) recenzje (2) skm jelenia góra (2) skm toruń (2) transport abutobusowy (2) Aleksander Janiszewski (1) Kolej Wschodnia (1) Montenegro (1) Ostbahn (1) Płock (1) aglmomeracja płocka (1) autostrady (1) bezpieczeństwo (1) kielce (1) koleje w Estonii (1) koleje w Holandii (1) koleje w Szwajcarii (1) koleje w Szwecji (1) koleje w USA (1) model Zwickau (1) motoryzacja indywidualna (1) motoryzacja masowa (1) parkuj i jedź (1) poznań (1) segmentacja rynku (1) skm Bielsko- Biała (1) skm GOP (1) skm bydgoszcz (1) skm częstochowa (1) skm gdynia (1) skm gorzów (1) skm nowy sącz (1) skm stalowa wola (1) skm wałbrzych (1) szczecin (1) trafic engineering (1) transport appraisal (1)

Do Prezydenta Miasta Radom: Petycja o połączenie kolejowe Port Lotniczy Radom- Kielce

Do Prezydenta Miasta Radom: Petycja o połączenie kolejowe Port Lotniczy Radom- Kielce

Petycja do władz Radomia 

- wnoszę o zamieszczenie petycji w BIP zgodnie z ustawą
-wnoszę o przekazanie petycji radnym miasta Radom
- wnoszę o udzielenie odpowiedzi elektronicznie, w formacie do publikacji

Treść petycji 

Jako ekonomista transportu widzę szansę na zaoszczędzienie 5-10 mln PLN rocznie poprzez zmniejszenie dotacji do Portu Lotniczego Radom. Jest to najbardziej rentowna inwestycja władz Radomia. Uruchomionoby połączenie autobusem szynowym z Portu Lotniczego Radom do Kielc. Znacnie zwiększyłoby to liczbę pasażerów. Przykładem może być port lotniczy Szymany, który anotował ogromny wzrost przewozów dopiero po 20 latach działalności, gdy doprowadzono do niego linię kolejową. Bez połączenia kolejowego port lotniczy notował bardzo znikomy ruch pasażerski. Dopiero kolej pasażerska trwale ożywiła ten port lotniczy. Dziś obsłużył on już 22 tys. pasażerów od stycznia br. Połączenia kolejowe są skoordynowane z lotami.

Wnoszę o:
- Wystąpienie do Stołecznego Zarządu Infrastruktury w Warszawie z wnioskiem o doraźne odpłatne udostępnienie nieruchomości wykorzystywanej przez wojsko i będących w trwałym zarządzie MON, tj. bocznicy kolejowej na lotnisko. To może nastąpić po uzyskaniu zgody dyrektora Departamentu Infrastruktury MON. W takim przypadku zgoda na udostępnienie bocznicy o numerze WBK-201 w Radomiu może zostać wydana na wniosek zainteresowanej instytucji złożony do zarządcy nieruchomości wojskowej, w tym przypadku do szefa Stołecznego Zarządu Infrastruktury w Warszawie.

- Wystąpienie do Marszałków województw Mazowieckiego i Świętokrzyskiego o zamówienie, zorganizowanie i dofinansowanie połączenia kolejowego Kielce- Radom- Port Lotniczy Radom po bocznicy kolejowej WBK-201.

- ustawienie na istniejącym przystanku kolejowym w pobliżu portu lotniczego- tablicy z nazwą przystanku "Radom Port Lotniczy".


DOTYCHCZASOWA KORESPONDENCJA

Pytania
- czy władze miasta Radom mogą wznowić połączenia kolejowe na trasie Radom Dworzec- Radom Port Lotniczy?
Takie połączenia pasażerskie obsługiwano. Linia istnieje. Posiada przystanek kolejowy.
Od kogo zależy decyzja o możliwości wykorzystania linii w zarządzie MON?

Użytkownikiem bocznicy jest 42 Baza Lotnictwa Szkolnego,  z siedzibą: 26-603 Radom, ul. Sadków 9,  zwana dalej „WBK 201".

 

Właścicielem bocznicy „WBK 201" jest – Skarb Państwa – Ministerstwo Obrony Narodowej z tytułu trwałego zarządu  i posiadania prawa do dysponowania nieruchomością.


Bocznica „WBK 201" przeznaczona jest do przyjmowania i nadawania wagonów ładownych i próżnych po wyładunku i załadunku dla 42 Bazy Lotnictwa Szkolnego:

a)           w grupach wagonowych,

b)           w pojedynczych wagonach.

 

Łukasz Kwasiborski

Wydział prasowy

PKP Polskie Linie Kolejowe S.A.


Pytania o bocznicę kolejową na radomskie lotnisko 

W odniesieniu do przesłanej korespondencji uprzejmie informuję, że sprawy udostępniania nieruchomości wojskowych regulują przepisy:

1)     ustawy z dnia 10 lipca 2015 r. o Agencji Mienia Wojskowego[1],

2)     zarządzenia Nr 22/MON Ministra Obrony Narodowej z dnia 07 lipca 2016 r. w sprawie sposobu zarządzania nieruchomościami przeznaczonymi na zakwaterowanie oraz właściwości organów wojskowych i norm rozmieszczenia[2].

W przypadku czasowego lub częściowego niewykorzystywania przez jednostki wojskowe nieruchomości będących w trwałym zarządzie MON, nieruchomość podlega przekazaniu do Agencji Mienia Wojskowego, która zagospodarowuje nieruchomości zgodnie z przepisami powołanej ustawy. Udostępnienie nieruchomości przez AMW może nastąpić w np. formie dzierżawy w wyniku wyłonienia najkorzystniejszej oferty albo w trybie bezprzetargowym po spełnieniu ściśle określonych przesłanek ustawowych.

Natomiast doraźne odpłatne udostępnienie nieruchomości wykorzystywanych przez wojsko i będących w trwałym zarządzie MON, może nastąpić po uzyskaniu zgody dyrektora Departamentu Infrastruktury MON. W takim przypadku zgoda na udostępnienie WBK-201 w Radomiu może zostać wydana na wniosek zainteresowanej osoby lub instytucji złożony do zarządcy nieruchomości wojskowej, w tym przypadku do szefa Stołecznego Zarządu Infrastruktury w Warszawie. SZI uzgadnia możliwość udostępnienia bocznicy z jej użytkownikiem tj. z dowódcą 42 Bazy Lotnictwa Szkolnego. Następnie wniosek jest kierowany do rozpatrzenia przez Dowódcę Generalnego RSZ. W przypadku pozytywnego zaopiniowania wniosku przez Dowódcę Generalnego RSZ, wniosek jest kierowany do dyrektora Departamentu Infrastruktury MON.

 

 

1  Dz. U. z 2015 r. poz. 1322 z późn. zm.

2  Dz. Urz. Min. Obr. Nar. z 2016 r. poz. 122.

 

Bartłomiej Misiewicz

Rzecznik prasowy MON

 

Centrum Operacyjne

Ministra Obrony Narodowej


Bocznica kolejowa na radomskie lotnisko biegnie przez teren 42 Bazy Lotnictwa Szkolnego w Radomiu. Port Lotniczy Radom ma w swoich planach wykorzystanie kolejowej infrastruktury poprzez dobudowanie 600 metrowej odnogi, prowadzącej wprost do nowego, docelowego terminala pasażerskiego.
(za K. Orzeł)
 A dlaczego nie rozważają Państwo uruchomienia połączeń pasażerskich koleją na lotnisko już od września 2015 r., z wykorzystaniem istniejącej infrastruktury? Połączenia takie przecież były regularnie organizowane z okazji eventów na lotnisku w Radomiu, takich jak Air Show. Wystarczy przekonać do tego przewoźników, podjąć negocjacje np. ze spółką Koleje Mazowieckie. 
Odpowiedź:
Bocznica kolejowa nie znajduje się na naszym terenie. Z informacji które posiadamy wynika ponadto, że jej stan techniczny uniemożliwia skierowanie tam ruchu pasażerskiego i jego obsługę. Niezbędna jest jej gruntowna modernizacja, o którą prowadzimy stosowne starania. 
(za K. Orzeł)

- czy planowane jest połączenie kolejowe do PL Radom? Co sądzi na nen temat zarząd PL Radom?
- czy mozna tymczasowo uruchomić linię na lotnisko w stanie jak jest?
- co władze województwa lub miasta sądzą o takim projekcie? Czy PL Radom posiada jakieś informacje?
informujemy, że
Ad.1 Tak, połączenie takie jest w planach, jednakże dopiero w okresie,   kiedy zostanie uruchomiony terminal docelowy lotniska, pod którym   wybudowana ma zostać stacja kolejowa.
Ad.2 W ocenie PLR nie ma takiej możliwości technicznej bez rozbudowy   szlaku kolejowego. O szczegóły należy jednak zapytać PKP PLK S.A.
Ad.3 PLR nie posiada wiedzy na temat podejścia władz wojewódzkich do   przedmiotowej kwestii. Władze miasta Radomia wspierają dążenia do   uruchomienia połączenia kolejowego, przyjęty został miejscowy plan   zagospodarowania przestrzennego uwzględniający połączenie kolejowe   lotniska z miastem Radom.

-- 

Kajetan Orzeł
Rzecznik prasowy


Przypominam że wiele portów wzbogacono o połączenia kolejowe do terminala pasażerski
ego portu lotniczego. Także te nowopowstające- Olsztyn Szymany i Lublin. . Peron pasażerski- tymczasowy- miał powstać na Airshow w 2007 roku. W wielu miastach skutecznie przekonywaliśmy do uruchomienia połączeń kolejowych na lotniska. W Radomiu nawet dobrze się składa, że w pobliżu końcowego peronu znajduje się niewielkie osiedle. Kilkukrotne kursy autobusu szynowego na linii Radom Sadków- Radom- Przysucha- Przysucha Miasto (wykorzystanie bocznicy kolejowej w kierunku miasta) wraz z budową nowego przystanku końcowego na bocznicy w kierunku centrum miasta Przysucha - to nie jest plan niemozliwy do wdrożenia juz od zaraz, natychmiast. Pociągi na linii do portu lotniczego Sadków kursowały już wielokrotnie nawet z częśtotliwością równą częstotliwościom kolei podmiejskich. 

Taka oferta mogłaby ożywić tą dzielnicę, a sam port lotniczy mógłby także pełnić inne funkcje, np. centrum handlowego, skoro nie nadaje się zbytnio jako port lotniczy, to jego funkcje usługowo- komercyjne mogłyby dzięki temu zostac dalej rozbudowane do roli shoping- mallu z licznymi sklepami, przyciagającego nie tylko pasażerów odlatujących, ale także zwykłych kupujących. 

Takie połączenie obu funkcji czyniłoby sensowną budowę linii kolejowej do samego terminalu, lub- usytuowanie końcowego przystanku znacznie bliżej niś obecnie. 

Zachęcam do uruchomienia w mieście Radom namiastki kolei podmiejskiej, na wzór warszawskiej Szybkiej Kolei Miejskiej sp. z o.o. Początkowo wystarczy np. umowa na honorowanie biletów miejscowej komunikacji miejskiej podpisana np. z przewoźnikiem Koleje Mazowieckie lub podobne uzgodnienie, by namiastka kolei miejskiej w Radomiu stała sie możliwa. 


Do Prezydenta Miasta Radom

Apeluję do Pana o uruchomienie połączeń kolejowych w ramach kolei miejkiej- zintegrowanej z miejskim systemem biletowym, w relacji do portu lotniczego Radom Sadków.

Torowisko w tej relacji już istnieje. Pociągi- autobusy spalinowe mógłby uzyczyc lub wynając- wraz z obsługą - przewoźnik kolejowey Koleje Mazowieckie.

Zachodzi konieczność remontu stacji kolejowej Radom Sadków. Tutejszy peron powstał około 2007 roku na potrzeby dowozu pasażerów na Air Show - pokazy lotnicze na lotnisku Radom, i dziś jest już nieco zniszczony. Proponuję też remont chodnika z przystanku kolejowego do terminalu portu lotniczego.

Koleje na lotniska funkcjonują na całym świecie, także w licznych polskich miastach (Gdańsk, Warszawa, Kraków, Lublin, Szczecin). Powstają także nowe połączenia tego typu- podobne połączenie właśnie powstaje na remontowany port Szczytno- Szymany koło Olsztyna. 

Istnieje możliwość przedłużenia aktualnej linii kolejowej pod sam terminal portu lotniczego, do czego gorąco Pana namawiam. Port lotniczy- zwłaszcza na początku- potrzebuje dobrego skomunikowania z siecią transportu publiczego. Wiele portów lotniczych w dzisiejszych czasach jest uruchamianych od razu w komplecie z połączeniem kolejowym. 

W Radomiu tak się jednak nie stało. Wzywam Pana, aby naprawić ten błąd. Początkowo i tak pociągi obsługiwałyby osiedle mieszkaniowe przy porcie lotniczym i przy jednostce wojskowej, łącząc je z miastem. Jak szacuję, większość ruchu początkowo nie byłaby generowana przez port lotniczy.

Pytanie:
- czy władze samorządowe woj. świętokrzyskiego są zainteresowane zawarciem porozumienia dot. obsługi połączenia kolejowego z Kielc do portu lotniczego Radom?

Opisujemy szanse na ponowne ożywienie kolei do portu lotniczego Radom, która okazyjnie funkcjonowała w relacji Radom Lotnisko- Radom Dworzec.

W pobliżu portu lotniczego Radom znajduje sie nieużywany przystanek kolejowy Radom Lotnisko. Został on zbudowany w 2007 roku. 

Linia do portu lotniczego Radom nie jest zelektryfikowana. Przewozy pasażerskie poprzednio obsługiwała spółka Przewozy Regionalne. Koleje Mazowieckie już nie kontynuowały obsługi pasażerskiej tej linii. 
Intereruje nas:

- czy władzewojewództwa są zainteresowane utworzeniem "Kielce Airport Express" w relacji Kielce- Radom Lotnisko celem dowozu pasażerów z Kielc do Radomia na połączenia do Gdańska i Berlina?

W nawiązaniu do otrzymanego e-maila informuję, że realizację ustawowych zadań dotyczących publicznego transportu zbiorowego na terenie Województwa Mazowieckiego (w tym dotyczących istniejących lub planowanych połączeń kolejowych) prowadzi tamtejszy Marszałek Województwa.


W związku z powyższym Województwo Świętokrzyskie nie jest zainteresowane tworzeniem kolejnych nowych dodatkowych relacji. Tym bardziej, że połączenia lotnicze z lotniska w Radomiu do tej pory nie cieszyły się zbytnim zainteresowaniem. Potwierdzeniem braku- na dzień dzisiejszy – zasadności uruchomienia takiego połączenia kolejowego, jest chociażby ubiegłotygodniowe wycofanie się z przewoźnika z połączenia Bus Expres z centrum miasta Kielce na lotnisko im. Chopina w Warszawie (zbyt niskie zainteresowanie ofertą).


W/w połączenia może realizować bez przeszkód w chwili obecnej Województwo Mazowieckie  komunikując na stacji Skarżysko Kamienna pociągi osobowe Przewozów Regionalnych przyjeżdżające z kierunku Kielc i Ostrowca Świętokrzyskiego z pociągami Kolei Mazowieckich wyjeżdżających w kierunku Radomia i Warszawy.


Województwo Świętokrzyskie realizuje własną politykę przewozową, wynikającą z Planu Transportowego Województwa Świętokrzyskiego opartą obecnie na łączeniu mniejszych ośrodków na terenie województwa z Kielcami.


Pragnę jednak podkreślić, że zasadność uruchomienia przedmiotowych połączeń, wymaga niezbędnych analiz, znajdujących ekonomiczne i społeczne uzasadnienie realizacji.


Anna Grzela


Pytania prasowe:
Opisujemy szanse na ponowne ożywienie Radomskiej Kolei Miejskiej, która okazyjnie funkcjonowała w relacji Radom Lotnisko- Radom Dworzec.
W pobliżu portu lotniczego Radom znajduje sie nieużywany przystanek kolejowy Radom Lotnisko. Został on zbudowany w 2007 roku. 
Linia do portu lotniczego Radom nie jest zelektryfikowana. Przewozy pasażerskie poprzednio obsługiwała spółka Przewozy Regionalne. Koleje Mazowieckie już nie kontynuowały obsługi pasażerskiej tej linii. 
Intereruje nas:
- czy PR są zainteresowane przywróceniem sporadycznych przewozów na tej linii np, celem dowożenia pasażerów do portu lotniczego Radom
- czy PR są zainteresowane współpracą z miastem Radom celem utworzenia kolei aglomeracyjnej w relacji Radom Lotnisko- Przysucha obsługiwanej autobusem szynowym w trakcji spalinowej?
- czy PR są zainteresowane obsługą tej linii na zlecenie i z dofinansowaniem Urzędu Miejskiego w Radomiu?
- czy PR są zainteresowane utworzeniem "Kielce Airport Express" w relacji Kielce- Radom Lotnisko celem dowozu pasażerów z Kielc na połączenia do Gdańska i Berlina?

Panie Adamie, 

Przewozy Regionalne nie obsługują połączeń kolejowych w rejonie Radomia. Sugeruję kontakt z Kolejami Mazowieckimi i samorządem województwa mazowieckiego. Jeśli chodzi o pociągi regionalne z Kielc do Radomia, to proszę pamiętać, że ich uruchomienie musiałoby zostać poprzedzone zawarciem porozumienia między władzami województw mazowieckiego i świętokrzyskiego. 

Jako przewoźnik organizujemy też połączenia komercyjne. Zarówno prywatne firmy, jak i samorządy mogą zamówić u nas takie pociągi. Oferty tego rodzaju przygotowywane są indywidualnie, a dystrybucja biletów leży po stronie zamawiającego. Na takiej zasadzie współpracujemy np. ze skansenem w Jaworzynie Śląskiej lub Instytutem Rozwoju i Promocji Kolei (marka TurKol.pl).


Michał Stilger
Przewozy Regionalne
Biuro Zarządu
Wydział ds. Komunikacji i Public Relations

Pytanie do władz miasta
Proszę o odpowiedź, kiedy możliwe jest uruchomienie połączenia kolejowego do portu lotniczego w Radomiu?

Odpowiedź

Witam, miasto na razie nie ma w planach uruchomienia połączenia kolejowego do portu lotniczego.

 

Katarzyna Piechota –Kaim


Pytania do MIB

Co MiB uważa na temat planów połączenia portu lotniczego Radom z siecią kolejową? Podobne inwestycje na całym świecie pozwoliły ożywić peryferyjne porty lotnicze i uczynić je bardziej konkurencyjne w starciu z dużymi portami lotniczymi. W Radomiu potrzeba jedynie kilkuset metrów toru, by połączyć istniejąca bocznicę kolejową z terminalem pasażerskim. W "Białej Księdze" EU zapisano fragment o konieczności tworzenia połączeń kolejowych do portów lotniczych.


Odpowiedź ministerstwa w sprawie połączenia kolejowego do portu lotniczego Radom

Resort infrastruktury dokłada wszelkich starań, aby poprawić funkcjonalność infrastruktury kolejowej w całym kraju. Dobrze rozwinięty transport kolejowy wzmacnia spójność społeczną, ekonomiczną i przestrzenną kraju. Podstawowym celem krajowej polityki transportowej jest zwiększenie dostępności terytorialnej oraz poprawa bezpieczeństwa uczestników ruchu i efektywności sektora transportowego poprzez utworzenie spójnego, zrównoważonego i przyjaznego użytkownikowi systemu transportowego w wymiarze lokalnym, krajowym i europejskim.

 

Polityka transportowa Polski została określona w dokumencie Strategia Rozwoju Transportu do 2020 r. (z perspektywą do 2030 r.). Ramy finansowe oraz warunki realizacji zamierzeń państwa w zakresie inwestycji kolejowych przewidywanych do wykonania do 2023 określa Krajowy Program Kolejowy do 2023 roku, natomiast ramy finansowe oraz warunki realizacji zamierzeń państwa w zakresie inwestycji lotniczych określa przyjęty Uchwałą Rady Ministrów z 8 maja 2007 r. Program rozwoju sieci lotnisk i lotniczych urządzeń naziemnych (w Ministerstwie  Infrastruktury i Budownictwa trwają prace nad aktualizacją przedmiotowego dokumentu).

 

Aktualnie resort infrastruktury nie prowadzi prac, mających na celu połączenie portu lotniczego Radom – Sadków z siecią kolejową. Projekt nie został uwzględniony w Krajowym Programie Kolejowym do 2023 r., połączenie do lotniska nie zostało również wytypowane do realizacji w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Mazowieckiego (nie zostało wpisane do Kontraktu Wojewódzkiego dla Województwa Mazowieckiego). Lotnisko w Radomiu nie zostało ujęte w Rozporządzeniu Parlamentu Europejskiego i Rady nr 1315/2013 (sieci TEN-T).

 

Decyzja odnośnie uruchomienia połączenia kolejowego należy do władz lokalnych regionu oraz zarządzającego portem lotniczym i to władze regionalne razem z zarządzającym lotniskiem są odpowiedzialne za tego typu inwestycje, w tym ich finansowanie oraz ocenę ich ryzyka. Decyzja o wybudowaniu lotniska powinna brać pod uwagę nie tylko aspekty społeczne i gospodarcze dla regionu, ale przede wszystkim uwzględniać ekonomiczną wykonalność i samodzielność finansową takiego projektu w długim terminie, opartą na rzetelnym biznesplanie.

 

Inwestycja nie stoi w sprzeczności z obowiązującymi dokumentami strategicznymi w zakresie rozwoju infrastruktury transportowej. Działania resortu infrastruktury wspierają realizację projektów, dotyczących połączeń poszczególnych lotnisk w Polsce z siecią kolejową. Dotychczas zrealizowane zostały połączenia do portów lotniczych Warszawa – Okęcie, Kraków – Balice, Lublin - Świdnik, Szczecin – Goleniów, Olsztyn – Szymany.

 

Z pozdrowieniami,

 

Elżbieta Kisil

Rzecznik prasowy

Ministerstwo Infrastruktury i Budownictwa

Tel. 22 630 11 22


Pytania prasowe:
Jakie są szanse aby port lotniczy Radom podjął lobbing we władzach województwa o :

- uruchomienie bezpośrednich połączeń dowożących pasażerów koleją do Warszawy z wykorzystaniem spalinowych autobusów szynowych, w relacjiRadom Lotnisko (istniejąca linia kolejowa do lotniska i jej przystanek)- Warszawa Zachodnia- W-wa Centralna- W-wa Wschodnia. 

Takie pociągu już kursowały w tej relacji, jako sezonowe, ale czas przejazdu był dość długi. Obecnie może wynosić ok. 1 godz. 50 minut dla autobusu szynowego. Końcowy odcinek bocznicy nie jest zelektryfikowany, ale nie jest to konieczne- (są wszak spalinowe autobusy szynowe)- aby już dziś wprowadzić połączenia kolejowe dowożące pasażerów do lotów tanich linii, jeśli takie byłyby zachęcone ofertą niskich cen i dowozu pasażerów do centrum Warszawy.


Czy planowane jest połączenie kolejowe do PL Radom?

Obowiązujący plan zrównoważonego rozwoju publicznego transportu zbiorowego dla województwa mazowieckiego (stanowiący akt prawa miejscowego) w swojej treści nie uwzględnia uruchomienia połączenia kolejowego do Portu Lotniczego w Radomiu. Wobec powyższego organizator publicznego transportu zbiorowego na terenie województwa mazowieckiego nie planuje organizacji kolejowego publicznego transportu do ww. lokalizacji.

Czy można tymczasowo uruchomić linię na lotnisko w stanie jak jest?

Samorząd województwa mazowieckiego nie jest w posiadaniu informacji dotyczących aktualnego statusu własnościowego danej linii kolejowej, nie mówiąc o jej stanie technicznym, który potencjalnie mógłby sprzyjać uruchomieniu połączeń kolejowych na lotnisko.

Co władze województwa sądzą o takim projekcie?

Przyglądamy się doświadczeniom innych samorządów w tym zakresie.

Połączenia kolejowe realizowane na lotniska w Szczecinie (Goleniów), Lublinie (Świdnik) oraz Olsztynie (Szymany) pokazują, że ta forma dowozu/odwozu pasażerów – z portów lotniczych generujących nie więcej niż 400 tys. pasażerów rocznie, przy nieregularnie wykonywanych operacjach lotniczych – nie jest optymalna w stosunku do poniesionych kosztów inwestycji oraz ponoszonych kosztów uruchamiania pociągów. Nie bez znaczenia jest również fakt częstych zmian godzin lotów przez przewoźników, co powoduje trudności w dostosowaniu godzin kursowania pociągów pod przylotu/odlotu danego samolotu (m.in. z uwagi na 40 dniowy okres realizacji zmiany rozkładu jazdy pociągów przez zarządcę infrastruktury kolejowej PKP PLK). 

W innym świetle rysuje się przyszłość połączeń kolejowych z lotnisk w Gdańsk oraz Krakowie, gdzie ilość odprawionych podróżnych szacowana jest na ok. 4 mln pasażerów przez każdy port lotniczy. Są to połączenia stosunkowo niedawno uruchomione, które cechuje regularność, potencjał oraz obsługa nie tylko pasażerów lotniska.

 

Pozdrawiamy,

 

Biuro Prasowe

Urząd Marszałkowski Województwa Mazowieckiego

ul. Jagiellońska 26, 03-719 Warszawa


Pytania do PKP PLK

Czy można dostać informacje na temat planów budowy połączenia kolejowego do portu lotniczego Radom? Czy są jakieś koncepcje w tej sprawie? 

W przypadku małych portów lotniczych zwykle buduje się takie połączenia już na starcie, aby maksymalnie ułatwić komunikację pasażerów.


Tak jak informowaliśmy już w ubiegłym miesiącu, strategiczne plany inwestycyjne Spółki nie przewidują budowy połączenia kolejowego do lotniska Radom - Sadków. Niemniej jednak potwierdzamy opinię Portu Lotniczego Radom, że istnieją techniczne możliwości włączenia połączenia na lotnisko w układ stacji Radom Wschodni. W naszej opinii, szansą na uruchomienie takiego połączenia z proponowanym wykorzystaniem istniejącej bocznicy kolejowej, może być sfinansowanie prac ze środków samorządowych, w przypadku uznania ich zasadności, opłacalności i możliwości technicznych. Poza pozyskaniem środków finansowych na realizację takiego przedsięwzięcia, konieczne jest również pozytywne stanowisko organizatora kolejowych przewozów pasażerskich odnośnie potrzeb i możliwości postojów na proponowanym nowobudowanym przystanku osobowym.

 

Łukasz Kwasiborski

Wydział prasowy

PKP Polskie Linie Kolejowe S.A.


Port lotniczy w Radomiu powinien ocaleć i zostać rozbudowany. Władze miasta Radomia powinny podjąć działania na rzecz rozbudowy portu lotniczego w Radomiu do roli regionalnego portu lotniczego. Lotnisko już dowiodło swoich możliwości- obsługując łotewskie linie Air Baltic oraz czeskie CSA.



Władzom miasta Radom powinno w tej sytuacji zależeć na poprawie naziemnego skomunikowania portu lotniczego z siecią naziemnego transportu zbiorowego. To brak poprawnego skomunikowania skutkował małymi liczbami pasażerów.

Od wielu lat w tym celu rozwija się nowa gałąź rynku- airport links. Wiele z portów lotniczych jest połączonych czy to komunikacją miejską czy regionalną - kolejową lub drogową.



W niniejszym artykule dowodzę że nizebędne dla startu lotniska jako portu tanich linii lotniczych jest uruchomienie airport linku- początkowo kolejowo- drogowego, z czasem kolejowego, do portu lotniczego Radom.

Port ten już dziś posiada bocznicę kolejową, która okazyjnie była wykorzystywana do połączeń pasażerskich.

Uruchamiając już to obecnie możliwe do urochomienia połączenie pasażerskie port lotniczy uzyska kolejowe połączenie z dojściem pieszym do terminalu portu lotniczego.

Tak zaczynało połączenie do portu lotniczego Kraków. Także tam brakowało końcowego odcinka toru pod sam terminal. Pasażerów dowożono autobusem na końcowym odcinku.

Uruchomienie już dziś systemu kolejowej komunikacji miejskiej Radomia w postaci szynobusu kursującego wahadłowo w relacji Radom Port Lotniczy - Radom - (Przysucha) pozwoli na wprowadzenie w aglomeracji Radomia swoistej kolei aglomeracyjnej.

Możliwe jest uruchomienie połączeń z Radomia do przystanku Radom Port Lotniczy. Ten przystanek od lat nie był włączony do eksploatacji. Wykorzstywano go do ruchamianej na potrzeby Radom Airshow kolejowej komunikacji miejskiej na trasie na lotnisko.

Przystanek powstał około 2007 roku i od tego czasu był wykorzystywany jako przystanek końcowy dla pociągów ze stacji Radom oraz prawdopodobnie- dla pociągów specjalnych z Warszawy na radomskie Airshow.

Niniejszym proponuję powrót do koncepcji uruchomienia kolei miejskiej do dzielnicy Lotnisko/ Port Lotniczy z wykorzystaniem autobusu szynowego. Autobus szynowy służyłby przede wszystkim mieszkańcom, ale także podróżnym udającym się w relacji do portu lotniczego, nawet jeśli końcowy odcinek trasy musieliby pokonać pieszo.

Proponuję niniejszym masymalnie beziwestycyjne ożywienie radomskiej kolei na lotnisko w trybie "as is" z maksymalnym wykorzystaniem już istniejącej infrastruktury- istniejącej bocznicy i zniszczonego przystanku pasażerskiego Radom Lotnisko, który byłby naprawiony.

Proponuję wykorzystanie do maksimum istniejącej infrastruktury. Dopiero z czasem można będzie zbudować połączenie kolejowe bezpośrednio do istniejącego terminalu pasażerskiego. Tymczasem powinna wystarczyć istniejąca infrastruktura. Powinny się pojawić wygodne i dobrze oznakowane dojścia piesze.

Dopiero z czasem można myśleć o naprawie głównej bocznicy i budowie dwóch wiaduktów nad drogami. Na chwilę obecną władze miejskie powinny się starać uruchomić kolej miejską w oparciu o obecną, skąpą infrastrukturę.

Być może autobus szynowy możnaby uruchomić tak aby dowoził pasażerów na pierwsze loty z nowostartującego portu lotniczego. Na pewno połączenie kolejowe poprawiłoby ofertę komunikacyjną portu lotniczego nawet przy obecnym oddaleniu przystanku kolejowego od terminalu portu.

Na chwilę obecną powinna wystarczyć obecna infrastruktura. W dalszej przyszłości możliwa jest budowa bezpośredniego wyprowadzenia torowiska w kierunku na Warszawę i w kierunku Dęblina. W kierunku Dęblina odchodzi już zlikwidowana odnoga linii kolejowej do portu lotniczego. Odbudowa tej łącznicy umożliwiłaby odtworzenie połączeń Radom- Radom Port Lotniczy- Lublin lub Dęblin.

W przyszłości powinna powstać odnoga tej linii prowadząca w bezpośrednie sąsiedztwo terminalu lotniczego. W wielu miastach Polski rozpoczęto budowę portu lotniczego od zaplanowania jego skomunikowania z transportem naziemnym.

W Radomiu o takim połączeniu zapomniano, choć jest to istotny element decydujący o powodzeniu portów lotniczych we współczesnych czasach. Niemniej, możnaby zbudować krótką kilkusetmetrową łącznicę do terminalu portu lotniczego. Przebieg takiej łącznicy zilustrowano na zdjęciach.



Władze miasta powinny już dziś rozpocząć planowanie budowy takiego połączenia. Wykonanie studium wykonalności i dokładnych planów budy zajmuje wiele lat, a jeszcze więcej czasu zajmie wpisanie zadania rozbudowy połączenia do portu lotniczego Radom do rozmaitych planów wieloletnich. Połączenie do portu lotniczego Modlin juz w tych planach znalazło się. Także tam istnieje nieużywana bocznica do portu lotniczego. Tym razem jednak połączenie powstanie ze środków unijnych.

W Radomiu nikt nie zadbał, aby budowa połączenia kolejowego do portu lotniczego Radom mogła zostać sfinansowana ze środków unijnych. Połączenia tego nie wpisano na listę wieloletnich planów inwestycyjnych.

Niemniej, warto zaapelować do władz miasta by przypomniały sobie o tak ważnym dla rentowności portów lotniczych elemencie jakim są kolejowe połączenia do portów lotniczych. W krajach całego świata przeżywają one swój renesans.

W przypadku lotniska w Radomiu wydaje się, że połączenie kolejowe z portu lotniczego Radom do Warszawy byłoby najbardziej pożądane dla rozwoju tego portu lotniczego w przyszłości.

Władze miasta powinny jeszcze raz przeanalizować ową inwestycję i podjąć przygotowania do jej realizacji- zabezpieczyć tereny pod taką inwestycję, dokonać- już teraz- wykupu gruntów. Za kilka lat, gdy inwestycja już będzie możliwa ekonomicznie, będzie już ona gotowa do realizacji.

Samo przygotowanie wszystkich pozwoleń i dokumentów pochłonie wiele lat. Rozpoczęcie tych prac już dziś skróci okres niepotrzebnego przestoju w przyszłości.

 do:

Zarząd Portu Radom

Szanowna Pani
Dorota Sidorko
Prezes Zarządu

 W wielu krajach z sukcesem ożywiono lokalne porty lotnicze. W Polsce nasze wydawnictwo przekonuje różne samorządy do planów budowy nowych lotnisk, ale zwykle proponujemy już tylko budowę lotniska od razu z połączeniem do sieci kolejowej regionu, ponieważ lotniska bez takiego połączenia kończą w taki sposób, jak ma to miejsce w Radomiu. 

Brak połączenia kolejowego powoduje że dojazd do portu lotniczego z innych miast, w tym z tych posiadających już porty lotnicze, często z połączeniem kolejowym (Warszawa Modlin, Warszawa Okręcie, Lublin- Świdnik) jest relatywnie dużo dłuższy i mniej wygodny. Lotnisko pasażerskie bez połączenia kolejowego traci swoja konkurencyjność. W związku z tym, już nie proponujemy polskim samorządom budowy lotnisk bez odpowiedniego połączenia komunikacyjnego. 

W załączeniu przesyłam propozycje budowy połączenia kolejowego do portu lotniczego Radom. W wielu mniejszych portach lotniczych połączenia kolejowe pozwoliły ozywić takie porty lotnicze, szczególnie te mniejsze lotniska, położone z dala od większych generatorów ruchu pasażerskiego. Pozwoliły na szybkie skomunikowanie portów lotniczych z regionem. 

Przed laty przygotowywałem opracowanie dla władz miasta Radomia, opisujące model biznesowy portu lotniczego tanich linii. Założyłem w nim wykorzystanie bocznicy kolejowej portu do dowozu pasażerów. Plany te zrealizowano, ale pomijając najważniejszy etap układanki- połączenie kolejowe do portu lotniczego, które miało zredukować czas dotarcia do portu lotniczego pasażerom.

Władzom Radomia przypominałem temat połączenia kolei do portu lotniczego. Niemniej, w tym temacie niemalże nic nie uczyniono. Ostatnio otwarto połączenia kolwjoe do lotnisk w Goleniowie, Szymanach, Świdniku, natomiast brak jest postępów w sprawie otwarcia takiego połączenia do portu lotniczego Radom. Jeśli przedstawiona na załącznikach inwestycja miałaby być zrealizowana około roku 2020, prace planistyczne powinny sie rozpocząć już dzisiaj. Planowane przedłużenie linii powinno się znaleźć w planach zagospodarowania przestrzennego, powinna być zarezerwowana rezerwa pasa terenu, 

Powinny także powstać plany szczegółowe budowy takiego połączenia. Apeluję do Prezes Zarządu portu lotniczego, by w porozumieniu z miastem Radom opracowano takie plany i dokonano stosownej rezerwacji terenów pod taką inwestycję- już w chwili obecnej.

--

Aby port lotniczy Radom mógł się rozwijać, potrzebuje połączenia kolejowego do terminalu, airport linku.
W Polsce szereg portów lotniczych już ma połączenia kolejowe (Szczecin, Gdańsk, Lublin, Kraków, Warszawa).Obecnie powstają w Polsce dwa kolejne połączenia kolejowe na lotnisko- na ukończeniu jest połączenie kolejowe w Olsztynie, rusza od stycznie 2016 r., przygotowano też studium wykonalności połączenia kolejowego do portu lotniczego w Rzeszowie. 

Interesujący jest zwłaszcza przypadek Olsztyna- po budowie połączenia kolejowego linie Sprintair zapowiedziały realizację połączeń bez tak znacznych dotacji jak to ma miejsce w Zielonej Górze. Zaoferowano połączenia do Krakowa i Berlina, loty ruszają od 22.01.2016.

Trwają prace planistyczne nad połączeniami kolejowymi do portów lotniczych Modlin k. Warszawy i Katowice Pyrzowice. Na oba połączenia zarezerwowano już środki finansowe.

Chcemy aby takie połączenie powstało w Radomiu. Chcemy, aby już teraz przygotowano projekt realizacji takiego połączenia. 

Port lotniczy w Radomiu nie działa- nie obsługując lotów pasażerskich. Mógłby przyciągnąć choć pasażerów linii sezonowych, czarterów, ale konieczna jest zmiana systemu komunikacyjnego, wzorem wszystkich liczących się portów tanich linii lotniczych. Budowa linii kolejowej do terminalu to drobny wydatek w porównaniu z kosztami utraconych korzyści. 

Port lotniczy po prostu uzyskałby połączenie kolejowe, stając się jednym z lepiej skomunikowanych portów tanich linii lotniczych, nierzadko mocno odległych od centrów aglomeracji.

Szansą na wyjście z sytuacji jest:

- natychmiastowa odbudowa i modernizacja lini Radom - Port Lotniczy Radom Sadków. 

- uruchomienie bezpośrednich połączeń dowożących pasażerów koleją do Warszawy z wykorzystaniem spalinowych autobusów szynowych, w relacji Radom Lotnisko (istniejąca linia kolejowa do lotniska i jej przystanek)- Warszawa Zachodnia- W-wa Centralna- W-wa Wschodnia. 

Takie pociągi już kursowały w tej relacji, jako sezonowe, ale czas przejazdu był dość długi. Obecnie może wynosić ok. 1 godz. 50 minut dla autobusu szynowego. Końcowy odcinek bocznicy nie jest zelektryfikowany, ale nie jest to konieczne- (są wszak spalinowe autobusy szynowe)- aby już dziś wprowadzić połączenia kolejowe dowożące pasażerów do lotów tanich linii, jeśli takie byłyby zachęcone ofertą niskich cen i dowozu pasażerów do centrum Warszawy.

--

Foto: Autobus szynowy (wikimedia)

Airport links w praktyce

Poprawnie zorganizowane połączenie kolejowe z centrum miasta do portu lotniczego może przejąć 30 procent rynku dowozowego do portu lotniczego i zdobyć licznych nowych klientów dla kolei. W Europie (wg statystyk Eurostat i danych Komisji Europejskiej, DG Energy and Transport) istnieją 34 połączenia typu airport links- koleje na lotniska. Typową formułą organizacyjną w Europie jest obsługa lotniska linią obsługiwaną przez przewoźnika kolei miejskiej taborem o podwyższonym standardzie. Pociągi te kursują z częstotliwością od 10 do 30 minut. Siedem lotnisk obsługiwanych jest ponadto przez pociągi dalekobieżne, a na 4 lotniska europejskie kursują także pociągi TGV (Paryż CDG, Lyon- Satolas) lub ICE (Frankfurt nad Menem) albo specjalna superszybka prywatna kolej, jak Arlanda Express w Sztokholmie. Istnieje nawet specjalna organizacja takich przewoźników- jest to International Air Rail Organisation. Według danych tej organizacji, na świecie istniało w połowie I dekady XXI wieku 70 kolei na lotniska, a 230 kolejnych jest w planach. W największym tempie koleje na lotniska powstają w RFN, w ciągu ostatnich dwóch lat kolejowy "Anschluss" uzyskały lotniska w Kolonii i Lipsku, a kolejne połączenie powstaje w Hamburgu.

Udział w rynku

Udział kolei w strukturze przewozów na lotniska jest relatywnie wysoki, jeśli została ona poprawnie zintegrowana z komunikacją regionalną i miejską. Mocno zależy on od jakości oferty przewoźników kolejowych. Najwyższy udział - 31 % występuje w Amsterdamie, gdzie lotnisko obsługiwane jest przez pociągi miejskie, regionalne i dalekobieżne, a linia prowadzi w tunelu pod terminalem. Udział kolei w Monachium wynosi 30 %, w Londynie odpowiednio: port lotniczy Gatwick: 20 % , Stansted 19 %, Heathrow: 16 % (także metro). W Paryżu na lotnisko Charlsa de Gaulea podróżuje koleją 18 % pasażerów (koleje RER i TGV), w Brukseli- Zaventem jest to 14 % podróżnych. W Birmingham i Manchesterze koleją do lotniska dojeżdża zaledwie 5 % podróżnych, mimo że lotnisko obsługiwane jest zarówno przez pociągi dalekobieżne, jak i lokalne. Stansted Express w Londynie obsługuje 25% pasażerów lotniska Stansted. Najbardziej oblężoną linią jest niewątpliwie Piccadilly Line do portu Heathrow, mająca 20 % udziału w tym ogromnym rynku. Najlepszy udział w rynku ma Hong Kong's Airport Express Line, która przewozi aż 51% pasażerów do portu lotniczego Chek Lap Kok. Kolej Airport Express w Oslo uzyskała niezwykle wysoki udział w rynku (38%) w zaledwie dwa miesiące po otwarciu. W tych trzech miastach niewątpliwą przyczyną sukcesu kolei jest fakt, iż miejskie drogi są płatne!

Airport links w Polsce

Także w Polsce rozwój tych połączeń jest planowany, działa jedno takie połączenie w Krakowie, a linie kolei miejskich obsługujących porty lotnicze są możliwe ekonomicznie w sześciu polskich aglomeracjach. Najdalej posunięto się w Warszawie- połączenie do lotniska obsługiwane jest przez kolej miejską i regionalną. Ponadto istnieją koncepcje dla Wrocławia, Poznania, Szczecina (zrealizowano ją w 2014 r.), Gdańska (zrealizowano ją w 2015 r.), Łodzi oraz Górnośląskiego Okręgu Przemysłowego.

W mojej opinii ogólnopolski samorządowy przewoźnik – Przewozy Regionalne- są organizacyjnie całkowicie niezdolne do stworzenia kolei na lotniska, nie tylko w Warszawie, ale i w innych ośrodkach. Po analizie struktur organizacyjnych na kolejach miejskich w Europie jestem przekonany, iż to nie koleje ogólnopolskie albo wielcy przewoźnicy są motorem rozwoju kolei miejskich.

Budowa nowych linii kolei miejskich na lotniska jest zazwyczaj realizowana przez wydzielone organizacyjnie przedsiębiorstwa realizujące przewozy miejskie, takie jak np. S-Bahn Hamburg GmbH. Także eksploatacja takich połączeń jest domeną przewoźników obsługujących relacje miejskie i dzieje się tak w większości (26 spośród 34) zbadanych przeze mnie przypadków. Koleje ogólnokrajowe zazwyczaj skupiają się na obsłudze ruchu dalekobieżnego, i jest to ogólnoeuropejska tendencja. Nie mam większych wątpliwości, iż jeśli ktokolwiek uruchomi w Polsce nową kolej na lotnisko, będzie to prawdopodobnie odrębna spółka obsługująca kolej miejską (połączenia takie istnieją w Warszawie i Gdańsku; w obu przypadkach jest to odrębny kolejowy przewoźnik miejski) lub też prywatny operator, który zostanie wybrany przez władze miejskie. Powstanie kolei na lotnisko w ramach źle zreformowanych i nieprofesjonalnie zarządzanych struktur ogólnopolskich przewoźników, wciąż bardziej urzędów niż firm, jest według mnie mało możliwe organizacyjnie.

 

Adam Fularz

Źródła:
Statystyki Eurostat, na witrynie Energy and Transport DG, www.europa.eu.int
International Air Rail Organisation,http://www.iaro.com/

Czy jest szansa na szybką kolej do nieużywanego obecnie Portu Lotniczego Radom? Bez szybkiego połączenia kolejowego lotnisko to chyba nie obsłuży dużej liczby pasażerów (czas podróży do stolicy powinien wynosic ok. 30 minut, a do tego trzeba torów po których pociąg powinien mknąć z prędkością 220 km/h). Albo dobre połączenia drogowe ze stolicą, Kielcami, Lublinem czy nawet Łodzią. Szanse są ogromne na sukces, ale czy je się wykorzysta.... wg http://www.goldenline.pl/grupy/Miasta_regiony/ miasto-radom/lotnisko-w-radomiu,3021684/ 

Czy jest szansa na połączenie kolejowe do portu lotniczego Radom? Musiałby on chyba zmnienić swoją nazwę hndlową (nie prawną) na port lotniczy „Warszawa- Radom" i pójść w ślady portu lotniczego Modlin, położonego w nieco mniejszym dystansie od portu lotniczego Okęcie, ale oferującego już 26 kierunków tanich linii. Wg publikacji z maja 2014 roku nowopowstały port w Modlinie obsługuje 1,5 mln pasażerów rocznie, a jego terminal już wymaga rozbudowy. Prace mają się rozpocząć w 2015 roku i zakończyć w 2017 toku. W oddalonym o nieco większą odległość od Warszawy Radomiu stoi gotowy port lotniczy. Jest on niepołączony z siecią kolejową, mimo że podobne połączenie już ongiś funkcjnowało. 

Airport Links w Polsce 
Samorządy powoli zaczynają dostrzegać znaczenie portów lotniczych dla rozwoju regionów. Niestety- część portów lotniczych jest trudno dostępna z centrów dużych miast, i dlatego w celu umożliwienia ich rozwoju konieczna jest poprawa ich skomunikowania z regionem. Ma to ogromne znaczenie w obecnej sytuacji narastania konkurencji o pasażera pomiędzy portami lotniczymi w polsce. Porty gorzej skomunikowane, odcięte od reszty systemu transportowego, mają znacznie mniejsze perspektywy rozwoju niż porty połączone z systemem komunikacyjnym. Artykuł opisuje próby poprawy dostępności portów lotniczych w Polsce za pomocą airport links- specjalnych linii kolejowych dowożących pasażerów do portów lotniczych.

Wstęp 
Ważną częścią systemów komunikacji miejskiej są połączenia na lotniska, tzw. airport links. Porty lotnicze są ogromnym generatorem ruchu miejskiego i regionalnego, a udział transportu lotniczego wkrótce zwiększy się kilkakrotnie. Polityka Unii Europejskiej w zakresie transportu lotniczego jest znana od lat i polega na zlikwidowaniu monopoli przewoźników narodowych i liberalizacji rynku, która już jest faktem w Europie, a od ponad roku także w Polsce. Przyciągnęło to licznych nowych klientów masowych, a ekspansja tanich przewoźników lotniczych spowodowała zwielokrotnienie potoków pasażerskich do portów lotniczych. W Polsce tanie linie lotnicze już wypierają z rynku międzynarodowe przewozy autokarowe do Francji, Niemiec i innych krajów europejskich, oferując lot np. z Krakowa do Paryża za jedynie 90- 120 PLN. Liczba pasażerów linii lotniczych wg prognoz ekspertów zwiększy się o co najmniej 500 procent, z obecnych blisko 9 mln rocznie. W związku z tym rola portu lotniczego jako generatora ruchu w regionie ogromnie wzrośnie przez najbliższe 10 lat i infrastruktura transportowa miast powinna przystosować się do nowych warunków. Szczególnie ważna rola przypada w tym procesie komunikacji zbiorowej, której zadaniem jest powiązanie nowego środka transportu z całością systemu komunikacji regionalnej. Zazwyczaj najlepsze efekty osiągane są tam, gdzie połączenie to obsługuje szybka kolej miejska lub metro. Airport links w praktyce Poprawnie zorganizowane połączenie kolejowe z centrum miasta do portu lotniczego może przejąć 30 procent rynku dowozowego do portu lotniczego i zdobyć licznych nowych klientów dla kolei. W Europie (wg statystyk Eurostat i danych Komisji Europejskiej, DG Energy and Transport) istnieją 34 połączenia typu airport links- koleje na lotniska. Typową formułą organizacyjną w Europie jest obsługa lotniska linią obsługiwaną przez przewoźnika kolei miejskiej taborem o podwyższonym standardzie. Pociągi te kursują z częstotliwością od 10 do 30 minut. Siedem lotnisk obsługiwanych jest ponadto przez pociągi dalekobieżne, a na 4 lotniska europejskie kursują także pociągi TGV (Paryż CDG, Lyon- Satolas) lub ICE (Frankfurt nad Menem) albo specjalna superszybka prywatna kolej, jak Arlanda Express w Sztokholmie. Istnieje nawet specjalna organizacja takich przewoźników- jest to International Air Rail Organisation. Według danych tej organizacji, na świecie istnieje obecnie 70 kolei na lotniska, a 230 kolejnych jest w planach. W największym tempie koleje na lotniska powstają w RFN, w ciągu ostatnich dwóch lat kolejowy "Anschluss" uzyskały lotniska w Kolonii i Lipsku, a kolejne połączenie powstaje w Hamburgu. Udział w rynku Udział kolei w strukturze przewozów na lotniska jest relatywnie wysoki, jeśli została ona poprawnie zintegrowana z komunikacją regionalną i miejską. Mocno zależy on od jakości oferty przewoźników kolejowych. Najwyższy udział - 31 % występuje w Amsterdamie, gdzie lotnisko obsługiwane jest przez pociągi miejskie, regionalne i dalekobieżne, a linia prowadzi w tunelu pod terminalem. Udział kolei w Monachium wynosi 30 %, w Londynie odpowiednio: port lotniczy Gatwick: 20 % , Stansted 19 %, Heathrow: 16 % (także metro). W Paryżu na lotnisko Charlsa de Gaulea podróżuje koleją 18 % pasażerów (koleje RER i TGV), w Brukseli- Zaventem jest to 14 % podróżnych. W Birmingham i Manchesterze koleją do lotniska dojeżdża zaledwie 5 % podróżnych, mimo że lotnisko obsługiwane jest zarówno przez pociągi dalekobieżne, jak i lokalne. Stansted Express w Lonynie obsługuje 25% pasażerów lotniska Stansted. Najbardziej oblężoną linią jest niewątpliwie Piccadilly Line do portu Heathrow, mająca 20 % udziału w tym ogromnym rynku. Najlepszy udział w rynku ma Hong Kong's Airport Express Line, która przewozi aż 51% pasażerów do portu lotniczego Chek Lap Kok. Kolej „Airport Express" w Oslo uzyskała niezwykle wysoki udział w rynku (38%) w zaledwie dwa miesiące po otwarciu. W tych trzech ostatnich miastach niewątpliwą przyczyną sukcesu kolei jest fakt, iż miejskie drogi są płatne poprzez tzw. myto kordonowe. Airport links w Polsce Także w Polsce rozwój tych połączeń jest planowany, a linie kolei miejskich obsługujących porty lotnicze są możliwe ekonomicznie w wielu polskich aglomeracjach. Najdalej posunięte prace koncepcyjne i planistyczne miały miejsce w Krakowie i Warszawie i w tych miastach te systemy są najbardziej rozbudowane. W Krakowie władze już są na etapie finansowania brakujących 450 metrów toru pomiędzy terminalem portu lotniczego a siecią kolejową, a samo połączenie miało ruszyć już od grudnia 2005. Połączenie było obsługiwane wagonem motorowym, ponieważ bocznica do lotniska była niezelektryfikowana. Ponadto istnieją zrealizowane lub planowane koncepcje dla Wrocławia, Poznania, Szczecina, Gdańska, Łodzi, Górnośląskiego Okręgu Przemysłowego i innych mniejszych ośrodków. Ostatnio te połączenia powstają w Trójmieście i pod Olsztynem. Propozycje czytelników w Radomiu Czy wystarczy wahadłowo kursujący autobus szynowy? Realizujący początkowo np. 1 kurs na godzinę, docelowo np. 2 kursy/ godzinę? Do tej pory w relacji Radom -Lotnisko Radom -Sadków kursowały jedynie pociągi pasażerskie z okazji dorocznych pokazów Airshow. Osiedle Sadków jest słabo skomunikowane z innymi częściami miasta (3 linie autobusowe). W najbliższym sąsiedztwie dominuje niska zabudowa mieszkalna wielorodzinna z lat 50-tych o średnim standardzie oraz zabudowa jednorodzinna. W odległości około 400 m znajduje się lotnisko wojskowe oraz realizowana jest budowa Portu Lotniczego Radom S.A. Ponadto w pobliżu osiedla znajduje się końcowy odcinek nieczynnych torów kolejowych. (wg amw.com.pl) Nieznany jest docelowy przebieg linii kończy się ona obecnie w pewnym oddaleniu od terminalu. Nie ma planów jej rozbudowy, ewentualnej elektryfikacji, poza poniższymi dywagacjami. W zasadzie różnica wysokości terenu (wg Google Earth) jest na tyle duża, że już na wysokości ul. Lubelskiej spokojnie tor kolejowy mógłby zejść całkowicie pod powierzchnię. 3 
wg Port Lotniczy Radom S.A., old.lotnisko-radom.eu 

Opis czytelnika 
Lotnisko ma połączenie kolejowe z dworcem (bocznica od trasy na Dęblin), które jest wykorzystywane np. do transportu węgla a w Air Show jeździ nim wahadłowo pociąg. Linia nie jest zelektryfikowana ale w pełni sprawna: Jest to duży atut lotniska, ale wątpię żeby ktoś brał na poważnie poprowadzenie jej dalej pod ziemią. Jest ona w trochę innym miejscu (po drugiej stronie ul. Lubelskiej) Tu ją dobrze widać (na prawo od węzła przy wjeździe na lotnisko, w ciągu DK 9): 5

KOLEJĄ MAZOWIECKĄ NA AIR SHOW 
Czy do jednego pociągu zmieszczą się setki samolotów? Tak, ale tylko do pociągu Kolei Mazowieckich, które z okazji Międzynarodowych Pokazów Lotniczych Air Show – 2009 przygotowały specjalne połączenie do Radomia. Mali i duzi pasażerowie będą mogli składać papierowe samolociki, wziąć udział w ciekawych konkursach i dobrze się bawić podczas podróży Podniebnym Pociągiem na mistrzowskie pokazy pilotów w sobotę i niedzielę 29 i 30 sierpnia. Fot. airshow.sp.mil.pl Podczas jazdy na pasażerów czeka wiele atrakcji. KaMuś, maskotka Kolei Mazowieckich, spacerując po wagonach, będzie czuwać nad dobrym humorem podróżnych i rozdawać słodycze. Będą oni mogli wziąć udział w konkursie na wykonanie papierowego modelu samolotu – autorzy najciekawszych i najdłużej utrzymujących się w powietrzu modeli zostaną nagrodzeni. Podniebny Pociąg wyruszy z Warszawy Centralnej o 7:54. Podróżni będą mogli przesiąść się do pociągu wahadłowego, uruchomionego przez PKP Przewozy Regionalne, który zabierze ich o 10.40 z Radomia na lotnisko w Sadkowie. W drogę powrotną z lotniska będzie można wyruszyć połączeniem wahadłowym o 17:30, aby z Radomia do Warszawy wyjechać pociągiem specjalnym Kolei Mazowieckich o godzinie 17:57. W Podniebnym Pociągu będą obowiązywały wyłącznie bilety specjalne (cena biletu normalnego - 15 zł, ulgowego - 10 zł). Będą one sprzedawane w kasach Warszawa Wschodnia i Warszawa Śródmieście od 21 do 28 sierpnia. Podróżni, którzy w późniejszym terminie będą chcieli kupić bilety, zrobią to u kierownika pociągu – w miarę wolnych miejsc. Oprócz pociągu specjalnego podróżni mogą skorzystać z regularnych połączeń Kolei Mazowieckich na tej trasie. 
Iwona Musiał rzecznik prasowy Koleje Mazowieckie wg http://lotniczapolska.pl/Koleja-Mazowiecka-na-Air-Show,8675 

Koleją na airshow 

2007-08-09 Radomir Jasiński 

Pewne już jest, że na tegoroczne, jubileuszowe Międzynarodowe Pokazy Lotnicze Air Show 2007 w Radomiu dojechac będzie można specjalnymi bezpłatnymi pociągami. Pociągi odjeżdżac będą z dworca kolejowego w Radomiu bezpośrednio na lotnisko Sadków. Na lotnisku na potrzeby pokazów zbudowana będzie specjalna stacja z peronem pasażerskim. Bliższe informacje dostępne są na stronie www.lotniskoradom.it.pl. wg http://www.wojewodztwo.radom.pl/kmk/index.php?id_news=72 Data dodania: 2013-08-14 10:26:21 (źródło: Gazeta Wyborcza) 

Air Show: W tym roku nie będzie pociągów na Sadków 

Jak podaje „Gazeta Wyborcza", nie będzie połączenia kolejowego pomiędzy dworcem kolejowym w Radomiu a lotniskiem na Sadkowie w czasie Międzynarodowych Pokazów Lotniczych Air Show 2013. Według Przewozów Regionalnych i Kolei Mazowieckich, uruchomienie tego połączenia się nie opłaca. Łukasz Golowanow W 2007 roku, a także cztery lata temu, specjalnie na Air Show przewoźnicy uruchomili połączenie kolejowe pomiędzy dworcem kolejowym w Radomiu a lotniskiem. Jak informuje „Gazeta Wyborcza", kursy były darmowe i cieszyły się ogromnym powodzeniem. W tym roku jednak pociągi nie dowiozą widzów na lotnisko. - W 2009 roku połączenia były realizowane przez wagony piętrowe. Nie posiadamy obecnie zaplecza wagonowego w Radomiu, na tej trakcji spalinowej wymagana byłaby lokomotywa manewrowa. Koszty przesyłu takiego taboru z innych województw byłyby bardzo wysokie. Ponadto na tym terenie połączenia są już realizowane przez Koleje Mazowieckie - mówi „Gazecie Wyborczej" Justyna Grzesik z biura prasowego Przewozów Regionalnych. 

Koleje Mazowieckie także nie chcą połączenia uruchomić. - Nie mamy takich planów i już do pokazów raczej nic w tej sprawie się nie zmieni – informuje „Gazetę Wyborczą" Aneta Podgajna z biura prasowego Kolei Mazowieckich. Według przewoźnika chodzi o kwestie finansowe i opłacalność kursów. wg Rynek Kolejowy z r. 2007. Ongiś proponowano aby wyremontować tory do Radomia i bocznicę do tamtejszego lotniska, i pod sam terminal lotniska z Kielc dojedzie się w 35- 40 minut (a więc tylko o kilkanaście minut dłużej niż do proponowanego nowego portu pod Kielcami). Koszty takiej inwestycji to ułamek kosztów budowy nowego portu, czas realizacji- max. dwa, trzy lata. Opr. 

Airport link do portu Radom-Sadków, możliwy osiągalny czas przejazdu to 35- 40 minut. . 

Niedawno zapytywałem, jaki jest status projektu o nazwie "kolejowy airport link do terminalu Portu Lotniczego Radom". Rozpisano przetarg tylko na cześć drogową? Czy poł. kolejowego do terminalu nie planuje się? Czy nie przeznaczono dla tego typu infrastruktury miejsca? 

Dojazd pociągiem - rozkłady w poprzednich latach 

Pociągi specjalne: Na tegoroczne AIR SHOW zostaną uruchomione specjalne pociągi ułatwiające dotarcie do samego lotniska Radom - Sadków. tam: Radom 07.45 – 08.00 Sadków Radom 08.45 – 09.00 Sadków Radom 09.45 – 10.00 Sadków Radom 10.55 – 11.10 Sadków 9 
powrót: Sadków 15.45 – 16.00 Radom Sadków 16.45 – 17.00 Radom Sadków 17.45 – 18.00 Radom Sadków 18.45 - 19.00 Radom 


W odpowiedzi można było przeczytać że: Planujemy wybudowanie linii kolejowej do terminala docelowego do roku 2019. Jest to ujęte w zaakceptowanej przez wojskowego współużytkownika koncepcji architektoniczno-urbanistycznej. Nie przewidujemy budowy takiego połączenia do terminala tymczasowego. Istniejący odcinek do 42 BLSz jest obecnie wykorzystywany do transportu m.in. paliwa i należy do wojska i PKP. Natomiast przetarg na budowę drogi dojazdowej był ogłoszony przez Miejski Zarząd Dróg i Komunikacji ze względu na fakt, że teren na którym rozpoczyna się budowa należy do Gminy Miasta Radomia. 

Za: Port Lotniczy Radom S.A.

Przysyłam fragment dyskusji z forum internetowego  n/t port lotniczego Radom. Proszę o odpowiedzi na pytania zawarte w tym wątku,
Pozdrawiam,

Wolfchen napisał/a:
Trochę podła jakość, bo nie rozczytałem objaśnień, ale już teraz widać, ze ze stacji kolejowej zrezygnowali - brak rezerw na tor i stację (bo stacja w miejscu tymczasowego peronu Air Show nie wchodzi w grę ze względu na osiedle mieszkalne).

Stacji/przystanku kolejowego (na potrzeby portu lotniczego) w tym miejscu, nikt nawet nie brał pod uwagę. Brak ekonomicznego uzasadnienia.
Anonymous - Czw Gru 17, 2009 11:21 pm

Miro napisał/a:

Stacji/przystanku kolejowego (na potrzeby portu lotniczego) w tym miejscu, nikt nawet nie brał pod uwagę. Brak ekonomicznego uzasadnienia.


?? :lol:
Miro - Czw Gru 17, 2009 11:29 pm

Upsss. No to mnie trafiłeś :cry: 
Ale peronu i tak nie będzie.
Anonymous - Pią Gru 18, 2009 1:38 am

Miro napisał/a:
Upsss. No to mnie trafiłeś :cry: 
Ale peronu i tak nie będzie.


W pierwszym etapie z pewnoscia nie, nie zmienia to faktu, ze ani nikt nie badal oplacalnosci, ani nikt jej nie negowal. Sam przystanek osobowy jest jak najbardziej w sferze zainteresowania spolki. Jak Ty te rzeczy z placow tak na biegu wysysasz?
Wolfchen - Pią Gru 18, 2009 2:36 pm

Ale moim zdaniem powinni chociaż rezerwę terenu zabezpieczyć - to nie jest jakiś wielki problem. Na początek, to potrzeba około 1600 metrów toru, dwie zwrotnice, dwa kozły oporowe, a do tego peron. Niewiele, więc mogliby pomyśleć o tym w II etapie, a wtedy na lotnisko szynobusik z dworca PKP (trakcja spalinowa na początek). Oczywiście porzuciłbym wszelkie projekty budowy łącznicy dla relacji Warszawa - PL Radom, ponieważ byłoby to szkodliwe dla Radomia, no i niezbyt opłacalne ekonomicznie.
Miro - Pią Gru 18, 2009 4:33 pm

redoxygene napisał/a:
W pierwszym etapie z pewnoscia nie, nie zmienia to faktu, ze ani nikt nie badal oplacalnosci, ani nikt jej nie negowal. Sam przystanek osobowy jest jak najbardziej w sferze zainteresowania spolki. Jak Ty te rzeczy z placow tak na biegu wysysasz?


A czy miałeś w ręku taki dokument jak Masterplan? Czy chociaż obejrzałeś jego prezentację? Tam nie ma wzmianki o przystanku kolejowym. Więc nie mów nic o wysysaniu z palca. 
Najlepiej by było gdybyś uzasadnił potrzebę takiej inwestycji.
Anonymous - Pią Gru 18, 2009 6:46 pm

Miro napisał/a:

A czy miałeś w ręku taki dokument jak Masterplan? Czy chociaż obejrzałeś jego prezentację? Tam nie ma wzmianki o przystanku kolejowym. Więc nie mów nic o wysysaniu z palca. 
Najlepiej by było gdybyś uzasadnił potrzebę takiej inwestycji.


Skoro sam wiesz, ze nie ma wzmianki, to powinienes takze wiedziec, ze to dlatego, ze go nie uwzgledniono w ogole w masterplanie. Nie analizowano w ogole przystanku w opracowaniu lotniskowym. Przede wszystkim dlatego, ze kwestia tego przystanku to kwestia miasta. Od dawna ten przystanek byl uwzgledniany w obsludze lotniska - a skad wiem? :D Troche wiem, chociazby z racji tego co robie sam w tym zakresie, jak i moi znajomi - tak sluzbowo, jak i spolecznie.
Miro - Pią Gru 18, 2009 7:29 pm

redoxygene napisał/a:

Skoro sam wiesz, ze nie ma wzmianki, to powinienes takze wiedziec, ze to dlatego, ze go nie uwzgledniono w ogole w masterplanie. Nie analizowano w ogole przystanku w opracowaniu lotniskowym.


Masterplan nie jest tylko opracowaniem dotyczącym ruchu lotniczego i infrastruktury lotniskowej. Zawiera również prognozę rozwoju rejonu przylotniskowego, wstępne założenia układu komunikacyjnego, itd. i itp. 

redoxygene napisał/a:

Przede wszystkim dlatego, ze kwestia tego przystanku to kwestia miasta.


A Port Lotniczy to czyja kwestia? :P 

Zastanawiam się tylko jak ci biedni pasażerowie mieliby pokonać 700-800m z bagażami pomiędzy stacją PKP a portem lotniczym? 
Nawiasem mówiąc, służbowo, również wiem co nieco.
Anonymous - Pią Gru 18, 2009 7:39 pm

Miro napisał/a:

Masterplan nie jest tylko opracowaniem dotyczącym ruchu lotniczego i infrastruktury lotniskowej. Zawiera również prognozę rozwoju rejonu przylotniskowego, wstępne założenia układu komunikacyjnego, itd. i itp.


A gdzie widziales w nim czesc dotyczaca przystanku kolejowego i analizy jego wykorzystania? 

Miro napisał/a:

A Port Lotniczy to czyja kwestia? :P


Ekh... 


Miro napisał/a:

Zastanawiam się tylko jak ci biedni pasażerowie mieliby pokonać 700-800m z bagażami pomiędzy stacją PKP a portem lotniczym? 
Nawiasem mówiąc, służbowo, również wiem co nieco.


Patrz wczesniejsze posty
Miro - Pią Gru 18, 2009 8:11 pm

redoxygene napisał/a:
A gdzie widziales w nim czesc dotyczaca przystanku kolejowego i analizy jego wykorzystania?


Gdyby przystanek kolejowy miał jakiekolwiek znaczenie, napewno była by przynajmniej wzmianka o nim. A tak, bocznica kolejowa służy i będzie służyć do transportu paliwa lotniczego.

wg http://www.inwestycje.radom.pl/forum/printview.php?t=35&start=240

--
Adam Fularz
Wydawnictwo Merkuriusz Polski
"Wieczorna.pl" sp. z o.o.
T +48604443623
F +442035142037
E adam.fularz@wieczorna.pl
Dolina Zielona 24a, PL 65-154 Zielona Góra

AGENCJA PRASOWA MERKURIUSZ POLSKI- Wieści i treści od 3 stycznia 1661

TEKSTY

Każdego dnia Agencja Merkuriusz udostępnia kilka materiałów prasowych ze wszystkich regionów Polski. Dotyczą one najważniejszych wydarzeń w skali kraju, różnych dziedzin życia. Stanowi źródło informacji dla redakcji prasowych.

ZDJĘCIA

Na zamówienie abonenta udostępniamy serwis fotograficzny. Korzystają z niego serwisy internetowe i redakcje prasowe.

WIDEO

Na zamówienie abonenta udostępniamy serwis video. Korzystają z niego stacje telewizyjne.

Posted by Telewizja Opera on 01:52. Filed under . You can follow any responses to this entry through the RSS 2.0

0 komentarze for Do Prezydenta Miasta Radom: Petycja o połączenie kolejowe Port Lotniczy Radom- Kielce

Prześlij komentarz

Recent Entries

Recent Comments

Photo Gallery