Czy lotnisko Suwałki będzie przyjmować samoloty pasażewrskie? Nie.
1300m to maksymalna długość możliwa do wybudowania bez wchodzenia w konflikt z obwodnicą Suwałk (przy dłuższym pasie trzeba by budować bardzo drogi wiadukt nad obwodnicą). Długość wystarcza by wyladowało tu wiele samolotów, tego konkretnego typu nie sprawdzaliśmy.
_________________________
Kamil Sznel
asystent Prezydenta Suwałk
- co z portem lotniczym Suwałki? Czy powstanie terminal pasażerski?
W Suwałkach nie powstanie ani port lotniczy ani terminal pasażerski.
Władzom Suwałk zależy na budowie utwardzonego pasa startowego o długości 1350m wraz z niezbędną infrastrukturą tj. płytą kołowania oraz niezbędnym oświetleniem.
W chwili obecnej Miasto posiada obowiązującą decyzję środowiskową oraz dokumentację techniczną. Miasto Suwałki jest również właścicielem połowy gruntów potrzebnych do budowy pasa. Reszta gruntów potrzebnych do budowy pasa jest we własności Skarbu Państwa. Miasto Suwałki w chwili obecnej stara się o ich przekazanie na własność Samorządu.
Jeżeli procedura pozyskania brakujących gruntów zakończy się sukcesem wystąpimy do Wojewody Podlaskiego o wydanie pozwolenia na budowę a następnie ogłosimy przetarg na budowę pasa.
Szacunkowy koszt inwestycji to ok 13 mln zł.
_________________________
Kamil Sznel
asystent Prezydenta Suwałk
Urząd Miejski w Suwałkach
ul. Mickiewicza 1, p. 132,
16-400, Suwałki
Budowa portu lotniczego w 70-tysięcznych Suwałkach byłaby ekonomicznie nieuzasadniona. W odległości 120 km od naszego Miasta jest duże lotnisko pasażerskie w litewskim Kownie.
Dlatego też zapadłą decyzja o budowie utwardzonego pasa startowego, który ma wpłynąć przede wszystkim na atrakcyjność gospodarczo-turystyczną tego regionu Polski.
- Z Radomia linia lotnicza Sprintair ogłosiła 4 kierunki lotów od 18 kwietnia 2016 roku. Co sądzi Pan na ten temat? Czy nadal Pan utrzymuje że port lotniczy w Suwałkach byłby nieopłacalny? A może byłby nieopłacalny, ale mimo to zasadna byłaby jego budowa?
Nie chciałbym porównywać Suwałk do Radomia. To dwa zupełnie inne miejsca o innej chociażby populacji. Ze względu na skalę zaludnienia Suwałk i najbliższych okolic (ok 200 tys. mieszkańców w promieniu do 40 km) nie możemy liczyć na zainteresowanie stałymi połączeniami rejsowymi jeżeli brać pod uwagę dane mówiące, że z opłacalność utrzymania połączeń rejsowych to blisko 1mln. Osób rocznie. Dlatego nie rozważamy stałej komunikacji rejsowej.
- W Olsztynie podano pierwsze dane na temat liczby obsłużonych pasażerów miesięcznie, jest to ok. 900 osób. Co Pan sądzi na ten temat?
Podobnie jak w przypadku Radomia nie chciałbym komentować przypadku z Olsztyna. To zupełnie różne miejsca na mapie Polski.
- Czy nadal brak jest planów budowy terminala pasażerskiego jednocześnie z budową pasa startowego? Kto podejmuje stosowne decyzje z ramienia miasta?
Tak nie ma planów budowy terminalu pasażerskiego w Suwałkach zgodnie z przyjętą koncepcją funkcjonowania lotniska. Decyzję w tej sprawie podejmują Władze Miasta Suwałki.
- czy pas startowy jest budowany tak aby można było przyjąć flotę jaką wykorzytuje linia Sprintair? Są to samoloty Saab. Wypadało by się skontaktować z tymi liniami by ustalić optymalną długość pasa startowego. Czy to jest możliwe?
Konstrukcja pasa i jego długość umożliwi przyjmowanie samolotów do 50 osób. Są to np. takie maszyny jak Embraer EMB 110 lub BECHCRAFT 1900. Jeżeli samoloty Saab są technologicznie zbliżone do wymienionych przeze mnie modeli to jak najbardziej mogłyby one ladować w Suwałkach.
Ze swojej strony pragnę jeszcze dodać, że przykład Hiszpanii pokazuje, że nadmierne inwestowanie w lotniska nie jest jak się okazuje opłacalne w dłuższej perspektywie. Nie chcemy popełnić podobnego błędu dlatego chcemy zainwestować w podstawową infrastrukturę lotniczą. Poza tym tak jak wcześniej wspomniałem – w oddalonym o 120 km Kownie jest port lotniczy z rejsowymi połączeniami. Suwałki i Kowno łączy zmodernizowana, ekspresowa trasa Via Baltica. Suwalczanie korzystają z tego lotniska.
_________________________
Kamil Sznel
asystent Prezydenta Suwałk
Adam Fularz, manager Radiotelewizji
Prezes Zarządu, WIECZORNA.PL SP. Z O. O.,ul. Dolina Zielona 24A, 65-154 Zielona Góra
Wydawnictwo Merkuriusz Polski
"Wieczorna.pl" sp. z o.o.
T +48604443623
AGENCJA PRASOWA MERKURIUSZ POLSKI- Wieści i treści od 3 stycznia 1661
Każdego dnia Agencja Merkuriusz udostępnia kilka materiałów prasowych ze wszystkich regionów Polski. Dotyczą one najważniejszych wydarzeń w skali kraju, różnych dziedzin życia. Stanowi źródło informacji dla redakcji prasowych.
ZDJĘCIA
Na zamówienie abonenta udostępniamy serwis fotograficzny. Korzystają z niego serwisy internetowe i redakcje prasowe.
WIDEO
Na zamówienie abonenta udostępniamy serwis video. Korzystają z niego stacje telewizyjne.