Małopolska rezygnuje z taboru do obsługi kolei aglomeracyjnych
- w prasie pojawiły się informacje o planach uruchomienia kolei podmiejskiej Nowsądecka Kolej Aglomeracyjna wokół Nowego Sącza. Dlaczego samorząd pozbywa się taboru- krótkich składów elektrycznych?
Czy nie ma w województwie takich linii do obsługi połączeń takimi składami? A linia Gorlice- Gorlice Zagórzany- Strzyżów- Nowy Sącz?
A linia Zakopane- Nowy Targ w ramach Podhalańskiej Kolei Aglomeracyjnej?
A linia nr 95 kolej dookólna w Krakowie?
A połączenia Skawina- Wieliczka przez Kraków Płaszów?
ODPOWIEDŹ
W odpowiedzi na pana pytanie dotyczące decyzji na temat składów EN81 informujemy, że w 2006 roku Województwo Małopolskie zawarło z konsorcjum firm „PESA" Bydgoszcz S.A. i BRE Leasing sp. z o.o. (obecnie mLeasing sp. z o.o.) 10-letnią umowę dostawy lekkich pojazdów szynowych w formie leasingu operacyjnego. Umowa obejmowała dostawę m.in. 4 szt. jednoczłonowych pojazdów z napędem elektrycznym (seria EN81). W bieżącym roku przedmiotowa umowa leasingu wygasła i Województwu Małopolskiemu przysługiwało prawo wykupu lub rezygnacja z wykupu objętych umową pojazdów.
Dalsza eksploatacja pojazdów serii EN81 wymaga skierowania ich na przegląd okresowy poziomu P4 oraz przeprowadzenie niezbędnej modernizacji. Z powodu braku ekonomicznego uzasadnienia przeprowadzenia przeglądów i modernizacji, Województwo Małopolskie podjęło decyzję o rezygnacji z prawa wykupu 4 szt. autobusów szynowych z napędem elektrycznym.
Ponadto informuję, że Województwo Małopolskie występowało zarówno do Operatorów kolejowych jak i Organizatorów transportu kolejowego w całym kraju z ofertą dzierżawy lub sprzedaży 6 szt. pojazdów serii EN81. Działania dotyczące dzierżawy lub sprzedaży 2 szt. tych pojazdów (nr 001 i 002) będących własnością Województwa Małopolskiego będą w dalszym ciągu podejmowane.
Urząd Marszałkowski Województwa Małopolskiego
ul. Basztowa 22, 31-156 Kraków
Z PRASY (ZA Rynek KOLEJOWY)
Województwo małopolskie kończy przygodę z najkrótszymi elektrycznymi wagonami motorowymi w Polsce. Cztery sztuki jednoczłonowych EN81 wracają, po zakończeniu umowy leasingowej, do firmy, która leasingu udzielała.
Cztery jednoczłonowe elektryczne pojazdy zostały wyleasingowane województwu małopolskiemu na mocy umowy z 2006 roku. Wcześniej, od 2005 roku dwa podobne pojazdy silnikowe były eksploatowane w Małopolsce. Wyprodukowała je bydgoska Pesa, częściowo na podstawie doświadczeń z produkcją jedynego, należącego do WKD, ezt serii EN95. Ostatnia rata leasingowa za cztery pojazdy została opłacona do 31.05.2016r. Zgodnie z zapisami umowy po zakończeniu okresu leasingu województwu małopolskiemu przysługiwało prawo wykupu dowolnej ilości pojazdów. Na to jednak samorząd się nie decyduje.
– Możliwość wykorzystania tych pojazdów na terenie województwa małopolskiego jest ograniczona z uwagi na małą liczbę miejsc pasażerskich (60 miejsc siedzących). Ponadto wykup pojazdów wiązałby się z wysokimi kosztami przeglądów poziomu utrzymania P4 niezbędnych do wykonania w roku 2017 – informuje małopolski urząd marszałkowski.
W Małopolsce wciąż pozostają dwa EN81 kupione jako pierwsze. Dwa kolejne z ośmiu w ogóle wyprodukowanych w Pesie pojazdów są eksploatowane w województwie świętokrzyskim (przeszły m.in. przebudowę wnętrza w ramach którego wymieniono w nich fotele na wygodniejsze). Na początku eksploatacji pojazdy były bardzo awaryjne. Zmieniło się to jednak w toku użytkowania.
W ramach uchwały dotyczącej rezygnacji z wykupu EN81 znalazł się zapis zobowiązujący urzędników marszałka do wykupu dwóch autobusów szynowych SA133 (004 i 005) z rąk leasingodawcy, kupionych w ramach tej samej umowy, co elektryczne pojazdy. Nie zobaczymy ich jednak w Małopolsce aż do końca 2019 roku, są bowiem wydzierżawione pomorskiemu oddziałowi Przewozów Regionalnych.
--
– Możliwość wykorzystania tych pojazdów na terenie województwa małopolskiego jest ograniczona z uwagi na małą liczbę miejsc pasażerskich (60 miejsc siedzących). Ponadto wykup pojazdów wiązałby się z wysokimi kosztami przeglądów poziomu utrzymania P4 niezbędnych do wykonania w roku 2017 – informuje małopolski urząd marszałkowski.
W Małopolsce wciąż pozostają dwa EN81 kupione jako pierwsze. Dwa kolejne z ośmiu w ogóle wyprodukowanych w Pesie pojazdów są eksploatowane w województwie świętokrzyskim (przeszły m.in. przebudowę wnętrza w ramach którego wymieniono w nich fotele na wygodniejsze). Na początku eksploatacji pojazdy były bardzo awaryjne. Zmieniło się to jednak w toku użytkowania.
W ramach uchwały dotyczącej rezygnacji z wykupu EN81 znalazł się zapis zobowiązujący urzędników marszałka do wykupu dwóch autobusów szynowych SA133 (004 i 005) z rąk leasingodawcy, kupionych w ramach tej samej umowy, co elektryczne pojazdy. Nie zobaczymy ich jednak w Małopolsce aż do końca 2019 roku, są bowiem wydzierżawione pomorskiemu oddziałowi Przewozów Regionalnych.
--
Adam Fularz
Wydawnictwo Merkuriusz Polski
"Wieczorna.pl" sp. z o.o.
T +48604443623
AGENCJA PRASOWA MERKURIUSZ POLSKI- Wieści i treści od 3 stycznia 1661
"Wieczorna.pl" sp. z o.o.
T +48604443623
AGENCJA PRASOWA MERKURIUSZ POLSKI- Wieści i treści od 3 stycznia 1661
TEKSTY
Każdego dnia Agencja Merkuriusz udostępnia kilka materiałów prasowych ze wszystkich regionów Polski. Dotyczą one najważniejszych wydarzeń w skali kraju, różnych dziedzin życia. Stanowi źródło informacji dla redakcji prasowych.
ZDJĘCIA
Na zamówienie abonenta udostępniamy serwis fotograficzny. Korzystają z niego serwisy internetowe i redakcje prasowe.
WIDEO
Na zamówienie abonenta udostępniamy serwis video. Korzystają z niego stacje telewizyjne.
Każdego dnia Agencja Merkuriusz udostępnia kilka materiałów prasowych ze wszystkich regionów Polski. Dotyczą one najważniejszych wydarzeń w skali kraju, różnych dziedzin życia. Stanowi źródło informacji dla redakcji prasowych.
ZDJĘCIA
Na zamówienie abonenta udostępniamy serwis fotograficzny. Korzystają z niego serwisy internetowe i redakcje prasowe.
WIDEO
Na zamówienie abonenta udostępniamy serwis video. Korzystają z niego stacje telewizyjne.
Posted by Telewizja Opera
on 03:34.
Filed under
.
You can follow any responses to this entry through the RSS 2.0