dailyvideo

Wybierz temat:

porty lotnicze (103) airports in Poland (72) szybka kolej miejska (47) polityka transportowa (40) reformy PKP (32) szybka kolej regionalna (30) transport publiczny (22) demonopolizacja rynku kolejowego (20) lotniska powojskowe (19) airport links (17) skm kraków (16) transport policy (16) skm łódź (15) skm warszawa (9) PKP (8) kolejnictwo (8) konkurencja na kolejach (8) skm wrocław (8) tanie linie kolejowe (8) deregulacja (7) ekologia (7) kolej na Lubelszczyźnie (7) porty morskie (7) skm szczecin (7) transport autobusowy (7) urban sprawl (7) railway reforms (6) skm radom (6) Wprowadzenie do ekonomiki kolei (5) infrastruktura drogowa (5) komunikacja miejska (5) związki komunikacyjne (5) metro kraków (4) Lubuska Kolej Regionalna (3) koleje w Wielkiej Brytanii (3) prywatyzacja (3) skm LGOM (3) skm legnica (3) skm poznań (3) suburbanizacja (3) tramwaj dwusystemowy (3) Łódź (3) żegluga śródlądowa (3) PKP Cargo (2) Rynek Kolejowy (2) SKR (2) koleje w RFN (2) polityka parkingowa (2) recenzje (2) skm jelenia góra (2) skm toruń (2) transport abutobusowy (2) Aleksander Janiszewski (1) Kolej Wschodnia (1) Montenegro (1) Ostbahn (1) Płock (1) aglmomeracja płocka (1) autostrady (1) bezpieczeństwo (1) kielce (1) koleje w Estonii (1) koleje w Holandii (1) koleje w Szwajcarii (1) koleje w Szwecji (1) koleje w USA (1) model Zwickau (1) motoryzacja indywidualna (1) motoryzacja masowa (1) parkuj i jedź (1) poznań (1) segmentacja rynku (1) skm Bielsko- Biała (1) skm GOP (1) skm bydgoszcz (1) skm częstochowa (1) skm gdynia (1) skm gorzów (1) skm nowy sącz (1) skm stalowa wola (1) skm wałbrzych (1) szczecin (1) trafic engineering (1) transport appraisal (1)

Małopolska rezygnuje z taboru do obsługi kolei aglomeracyjnych

- w prasie pojawiły się informacje o planach uruchomienia kolei podmiejskiej Nowsądecka Kolej Aglomeracyjna wokół Nowego Sącza. Dlaczego samorząd pozbywa się taboru- krótkich składów elektrycznych?
Czy nie ma w województwie takich linii do obsługi połączeń takimi składami? A linia Gorlice- Gorlice Zagórzany- Strzyżów- Nowy Sącz?
A linia Zakopane- Nowy Targ w ramach Podhalańskiej Kolei Aglomeracyjnej?
A linia nr 95 kolej dookólna w Krakowie?
A połączenia Skawina- Wieliczka przez Kraków Płaszów?

ODPOWIEDŹ

W odpowiedzi na pana pytanie dotyczące decyzji na temat składów EN81 informujemy, że w 2006 roku Województwo Małopolskie zawarło z konsorcjum firm „PESA" Bydgoszcz S.A. i BRE Leasing sp. z o.o. (obecnie mLeasing sp. z o.o.) 10-letnią umowę dostawy lekkich pojazdów szynowych w formie leasingu operacyjnego. Umowa obejmowała dostawę m.in. 4 szt. jednoczłonowych pojazdów z napędem elektrycznym (seria EN81). W bieżącym roku przedmiotowa umowa leasingu wygasła i Województwu Małopolskiemu przysługiwało prawo wykupu lub rezygnacja z wykupu objętych umową pojazdów.
 
Dalsza eksploatacja pojazdów serii EN81 wymaga skierowania ich na przegląd okresowy poziomu P4 oraz przeprowadzenie niezbędnej modernizacji. Z powodu braku ekonomicznego uzasadnienia przeprowadzenia przeglądów i modernizacji, Województwo Małopolskie podjęło decyzję o rezygnacji z prawa wykupu 4 szt. autobusów szynowych z napędem elektrycznym.
 
Ponadto informuję, że Województwo Małopolskie występowało zarówno do Operatorów kolejowych jak i Organizatorów transportu kolejowego w całym kraju z ofertą dzierżawy lub sprzedaży 6 szt. pojazdów serii EN81. Działania dotyczące dzierżawy lub sprzedaży 2 szt. tych pojazdów (nr 001 i 002) będących własnością Województwa Małopolskiego będą w dalszym ciągu podejmowane.
 
Urząd Marszałkowski Województwa Małopolskiego
ul. Basztowa 22, 31-156 Kraków

Z PRASY (ZA Rynek KOLEJOWY)
Województwo małopolskie kończy przygodę z najkrótszymi elektrycznymi wagonami motorowymi w Polsce. Cztery sztuki jednoczłonowych EN81 wracają, po zakończeniu umowy leasingowej, do firmy, która leasingu udzielała.
Cztery jednoczłonowe elektryczne pojazdy zostały wyleasingowane województwu małopolskiemu na mocy umowy z 2006 roku. Wcześniej, od 2005 roku dwa podobne pojazdy silnikowe były eksploatowane w Małopolsce. Wyprodukowała je bydgoska Pesa, częściowo na podstawie doświadczeń z produkcją jedynego, należącego do WKD, ezt serii EN95. Ostatnia rata leasingowa za cztery pojazdy została opłacona do 31.05.2016r. Zgodnie z zapisami umowy po zakończeniu okresu leasingu województwu małopolskiemu przysługiwało prawo wykupu dowolnej ilości pojazdów. Na to jednak samorząd się nie decyduje.

– Możliwość wykorzystania tych pojazdów na terenie województwa małopolskiego jest ograniczona z uwagi na małą liczbę miejsc pasażerskich (60 miejsc siedzących). Ponadto wykup pojazdów wiązałby się z wysokimi kosztami przeglądów poziomu utrzymania P4 niezbędnych do wykonania w roku 2017 – informuje małopolski urząd marszałkowski.

W Małopolsce wciąż pozostają dwa EN81 kupione jako pierwsze. Dwa kolejne z ośmiu w ogóle wyprodukowanych w Pesie pojazdów są eksploatowane w województwie świętokrzyskim (przeszły m.in. przebudowę wnętrza w ramach którego wymieniono w nich fotele na wygodniejsze). Na początku eksploatacji pojazdy były bardzo awaryjne. Zmieniło się to jednak w toku użytkowania.

W ramach uchwały dotyczącej rezygnacji z wykupu EN81 znalazł się zapis zobowiązujący urzędników marszałka do wykupu dwóch autobusów szynowych SA133 (004 i 005) z rąk leasingodawcy, kupionych w ramach tej samej umowy, co elektryczne pojazdy. Nie zobaczymy ich jednak w Małopolsce aż do końca 2019 roku, są bowiem wydzierżawione pomorskiemu oddziałowi Przewozów Regionalnych.


--
Adam Fularz
Wydawnictwo Merkuriusz Polski
"Wieczorna.pl" sp. z o.o.
T +48604443623
F +442035142037
E adam.fularz@wieczorna.pl
Dolina Zielona 24a, PL 65-154 Zielona Góra

AGENCJA PRASOWA MERKURIUSZ POLSKI- Wieści i treści od 3 stycznia 1661

TEKSTY

Każdego dnia Agencja Merkuriusz udostępnia kilka materiałów prasowych ze wszystkich regionów Polski. Dotyczą one najważniejszych wydarzeń w skali kraju, różnych dziedzin życia. Stanowi źródło informacji dla redakcji prasowych.

ZDJĘCIA

Na zamówienie abonenta udostępniamy serwis fotograficzny. Korzystają z niego serwisy internetowe i redakcje prasowe.

WIDEO

Na zamówienie abonenta udostępniamy serwis video. Korzystają z niego stacje telewizyjne.


Posted by Telewizja Opera on 03:34. Filed under . You can follow any responses to this entry through the RSS 2.0

0 komentarze for Małopolska rezygnuje z taboru do obsługi kolei aglomeracyjnych

Prześlij komentarz

Recent Entries

Recent Comments

Photo Gallery