Nowe informacje na temat Wrocławskiej Kolei Aglomeracyjnej
"Zbigniew Komar, podwładny prezydenta Dutkiewicza, przyznał, że nie ma planu stworzenia kol
W prowadzonych w ostatnich 12 latach analizach i badaniach dotyczących uwarunkowań i możliwości intensyfikacji przewozów kolejowych w obrębie aglomeracji wrocławskiej, a w szczególności – uruchomienia tzw. Wrocławskiej Kolei Aglomeracyjnej (dalej: WKA) analizowano m.in.: wielkości potoków pasażerskich na poszczególnych kierunkach linii kolejowych w obrębie aglomeracji wrocławskiej, rzeczywiste czasy przejazdu na poszczególnych trasach oraz możliwości i ograniczenia dotyczące skrócenia czasów przejazdu (dla podniesienia prędkości handlowych), plany remontowe, modernizacyjne i inwestycyjne PKP PLK w tym zakresie, dostosowanie lokalizacji przystanków kolejowych w samym mieście do obszarów koncentracji popytu na przewozy oraz uwarunkowania prawne dotyczące ewentualnego uruchomienia i funkcjonowania systemu WKA.
Najważniejsze wnioski to:
a) WKA docelowo powinna funkcjonować na trasach w kierunkach Jaworzyna Śl., Legnica, Wołów, Żmigród, Trzebnica, Oleśnica, Jelcz Laskowice, Oława, Strzelin.
b) Bazowe częstotliwości docelowe to 2 poc./godz. w godzinach szczytu porannego dla kierunków do Wrocławia a w szczycie popołudniowym – z Wrocławia, poza szczytami 1poc./godz. a w dni wolne – 1 poc. co 2 godziny.
c) Dla zwiększenia atrakcyjności systemu WKA powinna być rozbudowywana infrastruktura kolejowa; w obszarze Wrocławia, stopniowo powinny być budowane nowe przystanki. Uruchamianie przewozów powinno następować etapami i być skorelowane z programem modernizacji poszczególnych linii PLK PKP. Oczywiście cały system miałby zapewnioną pełną integrację funkcjonalna i taryfową z systemem komunikacji zbiorowej w mieście i we Wrocławskim Obszarze Funkcjonalnym.
Kluczem do sukcesu całej operacji jest współdziałanie samorządu wojewódzkiego i Miasta Wrocław. Jednak realizacja w znacznym stopniu jest także uzależniona od stanu infrastruktury kolejowej. Należy pamiętać, że w decydującej skali należy ona do Skarbu Państwa, a jej zarządcą są PKP Polskie Linie Kolejowe S.A.
Kolej Aglomeracyjna oprócz połączeń z najbliższymi miejscowościami otaczającymi Wrocław (Wołów, Żmigród, Trzebnica, Oleśnica, Jelcz, Oława, Strzelin, Kobierzyce) powinna zapewniać połączenie stolicy Dolnego Śląska z największymi ośrodkami w sąsiedztwie Wrocławia czyli z Wałbrzychem i Legnicą.
Miasto Wrocław z czasem będzie tak dostosowywać trasy i rozkłady jazdy komunikacji miejskiej, aby zwiększyć atrakcyjność połączeń kolejowych. Przy przystankach linii włączanych w system Kolei Aglomeracyjnej Miasto wybuduje infrastrukturę parkingów rowerowych (B&R), a przy wybranych stacjach zwiększy możliwości parkowania samochodów (P&R).
Niezwykle ważna jest jednak pilna modernizacja – przez PKP PLK SA -szlaków Wrocławskiego Węzła Kolejowego.
opracował:
Arkadiusz Filipowski
Rzecznik Prasowy
Urząd Miejski Wrocławia
--
"Wieczorna.pl" sp. z o.o.
T +48604443623
AGENCJA PRASOWA MERKURIUSZ POLSKI- Wieści i treści od 3 stycznia 1661
Każdego dnia Agencja Merkuriusz udostępnia kilka materiałów prasowych ze wszystkich regionów Polski. Dotyczą one najważniejszych wydarzeń w skali kraju, różnych dziedzin życia. Stanowi źródło informacji dla redakcji prasowych.
ZDJĘCIA
Na zamówienie abonenta udostępniamy serwis fotograficzny. Korzystają z niego serwisy internetowe i redakcje prasowe.
WIDEO
Na zamówienie abonenta udostępniamy serwis video. Korzystają z niego stacje telewizyjne.