Pytania o kolej z Białegostoku przez Waliły na Białoruś
pytania prasowe:
jaki jest stan torowiska na odcinku Waliły- Zubki - granica państwa?
-czy istnieje możliwość odprawy granicznej podróżnych po polskiej lub białuruskiej stronie?
- gdzie kończy się linia kolejowa normalnotorowa po stronie białoruskiej? Jaki jest stan linii kolejowej do stacji Бераставіцa?
- dlaczego zlikwidowano tor szerokotorowy i punkty przeładunku towarów z toru szerokiego na tor normalny na stacjach na tej trasie?
Temat: Przedłużmy pociągi Białystok-
Waliły na Białoruś, do stacji Бераставіца!
Białystok mógłby mieć połączenie kolejowe z Białorusią, w najkrótszym przebiegu trasy kolejowej. Linia kolejowa normalnotorowa istnieje aż do granicy z Białorusią, ale jest użytkowana w ruchu pasażerskim po polskiej stronie tylko na odcinku w pobliże granicy- pociąg pasażerski nie przekracza granicy z Białorusią, choć mógłby.
Wg relacji uzyskanych przeze mnie na potrzeby artykułu, strona białoruska swego czasu deklarowała naprawę torowiska normalnotorowego po stronie białoruskiej do stacji Бераставіца (BY), jeśli tylko zaczęłyby na tym odcinku kursować pociągi pasażerskie. Na razie brak jest jednak woli politycznej aby kursy z Białegostoku do Walił przedłużyć na stronę białoruską i zapewnić przesiadki na sieć kolejową Białorusi. Transgraniczne połączenie kolejowe z pewnością spowodowałoby wzrost ruchu pasażerskiego, i umożliwiłoby znacznie lepszą ofertę połączeń pasażerskich na trasie Białystok- Waliły.
Zupełnie niepotrzebnie rozebrano sieć kolejową szerokotorową po polskiej stronie granicy. Stało się to w 2010 roku. Istniały tutaj ongiś terminale przeładukowe, które przecież można było sprywatyzować, zamiast niszczyć i rozbierać ten majątek.
Obecnie szansą na reaktywację połączeń przez Waliły należy upatrywać w mojej ocenie głównie w reaktywacji połączęń kolejowych dalej na wschód, do Białorusi, z zapewnieniem przesiadek na pociągi Kolei Białoruskich. Dopiero takie połączenia wygenerują nowe potoki pasażerskie i pozwolą na całoroczne utrzymanie połączeń na tej trasie kolejowej.
Pociągi z Białegostoku do Walił powinny być przedłużone do stacji Бераставіца (BY).
Chcemy zaproponować:
- remont torowiska Waliły- Zubki Białostockie po stronie polskiej
- odbudowę torowiska normalnotorowego po stronie białoruskiej do stacji Brzostowica od granicy Polski
- odbudowę fragmentu torowiska szerokotorowego po stronie polskiej celem obsługi przesiadki podróżnych z pociągów Mińsk Białoruski- wraz z budową stacji kolejowej przesiadkowej granicznej Zubki Białostockie Granica.
w tej inwestycji chodzi o możliwość kursowania pociągów szerokotorowych pasażerskich do stacji Zubki Białostockie z Białorusi. Istnieje propozycja przywrócenia połączeń Mińsk Białoruski- Baranowicze- Wołkowysk- Brzostowica- Zubki Białostockie z przesiadką na pociąg podmiejski regio Zubki Białostockie- Waliły - Białystok Fabryczny- Białystok.
Czy istnieje możliwość odprawy pasażerów na nieczynnym obecnie przejściu granicznym w Zubkach Białostockich? Takie połączenia już kiedyś kursowały, opisujemy możliwości ich przywrócenia.
Odpowiedzi
Linia kolejowa nr 37 od stacji Waliły do stacji Zubki Białostockie jest w złym stanie technicznym, ponieważ nie jest eksploatowana od 03.04.2000 r. W chwil obecnej brak jest infrastruktury spełniającej warunki umożliwiające zorganizowanie punktów odprawy celnej i granicznej. Linia kolejowa normalnotorowa po stronie białoruskiej została rozebrana w latach 90 ubiegłego stulecia. Od tego czasu brak jest ciągłości linii po stronie Kolei Białoruskich. Linie kolejowe o prześwicie 1520 mm po stronie zarządzanej przez PKP PLK S.A. nie były nigdy eksploatowane. Założeniem ich budowy było wykorzystanie punktów przeładunkowych do celów czysto militarnych (przeładunek transportów sił zbrojnych z terenu byłego ZSRR). Minister Infrastruktury w roku 2005 wydał decyzję o likwidacji ww. linii, które następnie w roku 2007 zostały przekazane do PKP S.A., a następnie fizycznie zlikwidowane. Z uwagi na znaczny stopień degradacji stacji Zubki Białostockie oraz likwidację torów o prześwicie 1520 mm nie istnieje obecnie możliwość kursowania pociągów pasażerskich ze stacji Brzostowica (Koleje Białoruskie) do st. Zubki Białostockie
--
Adam Fularz, manager Radiotelewizji
Prezes Zarządu,
WIECZORNA.PL SP. Z O. O.,ul. Dolina Zielona 24A, 65-154 Zielona Góra
Wydawnictwo Merkuriusz Polski
"Wieczorna.pl" sp. z o.o.
T
+48604443623
AGENCJA PRASOWA MERKURIUSZ POLSKI- Wieści i treści od 3 stycznia 1661
TEKSTY
Każdego dnia Agencja Merkuriusz udostępnia kilka materiałów prasowych ze wszystkich regionów Polski. Dotyczą one najważniejszych wydarzeń w skali kraju, różnych dziedzin życia. Stanowi źródło informacji dla redakcji prasowych.
ZDJĘCIA
Na zamówienie abonenta udostępniamy serwis fotograficzny. Korzystają z niego serwisy internetowe i redakcje prasowe.
WIDEO
Na zamówienie abonenta udostępniamy serwis video. Korzystają z niego stacje telewizyjne.
Posted by Telewizja Opera
on 05:21.
Filed under
.
You can follow any responses to this entry through the
RSS 2.0