MIB dementuje jakoby demontowano torowiska kolejowe
Zadaliśmy MIB pytania do tekstu
- ile km linii kolejowych zlikwidowano w Polsce od 1989 roku? Było ich ongiś 26 tys. km, obecnie czynnych linii z ruchem pasażerskim jest 16,2 tys. km.
- Dlaczego MIB wyrażało zgodę na likwidację linii kolejowych? Przecież w czasach kryzysu zapotrzebowanie na infrastrukture spada.
- czy planuje się odbudowę linii kolejowych wg wiedzy MIB? Jeśli tak to jakich (proszę wymienić)
Z informacji PKP PLK wynika, że w okresie jej funkcjonowania (od 2001 roku) zlikwidowano łącznie ok. 2,6 tys. km linii kolejowych. Na koniec 2015 r. długość linii eksploatowanych przez PKP PLK wynosiła 18,5 tys. km.
Resort infrastruktury i budownictwa podjął działania polegające m.in. na wstrzymaniu likwidacji linii kolejowych. Od listopada 2015 r. nie została zlikwidowana w Polsce żadna linia kolejowa bądź jej odcinek.
Odbudowa linii kolejowych, wszędzie tam gdzie jest to uzasadnione, powinna się odbywać po dokonaniu oceny indywidualnej, w miarę możliwości finansowych.
Elżbieta Kisil
Rzecznik prasowy
Ministerstwo Infrastruktury i Budownictwa
zdjęcia: p. Fromont
--
Czy Polska bezsensownie likwiduje infrastrukturę?
W okresie nadal trwającego kryzysu branży kolejowej Polska zlikwidowała około połowy sieci pasażerskiego transportu zbiorowego kolejowego.
Kryzys kolei w Polsce miał charakter stopniowego spadku znaczenia kolei w przewozach pasażerskich. Z miliarda pasażerów w latach 80-tych pozostało mniej niż 1/3.
W głębokim kryzysie
Polska kolej, wbrew rozmaitym doniesieniom mediów tabloidowych, nadal znajduje się w bardzo głębokim krzysyie. W niektórych regionach z ongiś gęstej sieci kolejowej pozostało po kilka wyrwanych z kontekstu linii, nie tworzących żadnej struktury ani spójnej siatki. Sama likwidacja sieci kolejowej miała charakter przypadkowy, i zależała w głównej mierze od aktywności złodziei. Rozkradzione linie PKP często później definitywnie likwidowały.
W Polsce sieć kolejowa padła przede wszystkim łupem złodziei w dobie największego apogeum kryzysu, zaś taktyka PKP do likwidacji sieci kolejowej tylko pogłębiła ten problem.
Zlikwidowano bądź trwale zużyto ok. 10 tys. kilometrów linii kolejowych, czyli połowę sieci kolejowej. Jest to największy wskaźnik w Europie. Nawet w Wielkiej Brytanii Lord Beeching nie przeprowadził cięć w tej skali co w Polsce.
Minimalne koszty odbudowy- w dużej mierze nie tyle zlikwidowanej, co rozkradzionej sieci kolejowej- wynoszą ok. 70 - 100 miliardów złotych. Najtrudniejsze do odbudowy są odcinki w centrach miast, które nierzadko zlikwidowano całkowicie. W Zielonej Górze koszt odbudowy kolei miejskiej (kolei szprotawskiej) tylko na odcinku centrum miasta (CH Focus Park) - dworzec kolejowy to ok. 500 mln PLN.
--
--
--
Prezes Zarządu, WIECZORNA.PL SP. Z O. O.,ul. Dolina Zielona 24A, 65-154 Zielona Góra
Wydawnictwo Merkuriusz Polski
"Wieczorna.pl" sp. z o.o.
T +48604443623
Adam Fularz, manager Radiotelewizji
Prezes Zarządu, WIECZORNA.PL SP. Z O. O.,ul. Dolina Zielona 24A, 65-154 Zielona Góra
Wydawnictwo Merkuriusz Polski
"Wieczorna.pl" sp. z o.o.
T +48604443623
AGENCJA PRASOWA MERKURIUSZ POLSKI- Wieści i treści od 3 stycznia 1661
TEKSTY
Każdego dnia Agencja Merkuriusz udostępnia kilka materiałów prasowych ze wszystkich regionów Polski. Dotyczą one najważniejszych wydarzeń w skali kraju, różnych dziedzin życia. Stanowi źródło informacji dla redakcji prasowych.
ZDJĘCIA
Na zamówienie abonenta udostępniamy serwis fotograficzny. Korzystają z niego serwisy internetowe i redakcje prasowe.
WIDEO
Na zamówienie abonenta udostępniamy serwis video. Korzystają z niego stacje telewizyjne.
Każdego dnia Agencja Merkuriusz udostępnia kilka materiałów prasowych ze wszystkich regionów Polski. Dotyczą one najważniejszych wydarzeń w skali kraju, różnych dziedzin życia. Stanowi źródło informacji dla redakcji prasowych.
ZDJĘCIA
Na zamówienie abonenta udostępniamy serwis fotograficzny. Korzystają z niego serwisy internetowe i redakcje prasowe.
WIDEO
Na zamówienie abonenta udostępniamy serwis video. Korzystają z niego stacje telewizyjne.
Posted by Telewizja Opera
on 14:24.
Filed under
.
You can follow any responses to this entry through the RSS 2.0