Nieczynne/ rozebrane linie kolejowe Łódzkiego
Jakiś czas temu napisałem że Łódź posiada opuszczony system kolejowy znany z tego że przewozi kilkadziesiąt razy mniej pasażerów niż podobny system w Trójmieście, przy porównywalnej sieci kolejowej. Zarzuciłem zniszczenie i rozbiórkę większości sieci kolejowej. Tylko mniejsza część sieci jest zmodernizowana i wyremontowana. Większość sieci kolejowej regionu Łodzi jest zużyta, zniszczona, a prędkości handlowe pociągów na tych liniach są niskie.
--
Jeden z lokalnych polityków napisał:
To godne potępienia pisanie takich bredni jak "Łódź posiada opuszczony system pasażerskiego transportu kolejowego, którego większość linii i odgałęzień jest albo zniszczona, albo wręcz rozebrana. " Jaką konkretnie linię kolejową w Łodzi rozebrano. Proszę się parę razy zastanowić nad tym nim Pan cokolwiek napisze.
Podtrzymuję opinię że większość linii i odgałęzień jest albo zniszczona- albo zamknięta. Autor jednakże ma rację zarzucając mi błąd- na terenie Łodzi zlikwidowano jedynie bocznice, które - wzorem na przykład Kopenhagi- także można odbudować, Przecież korytarz transportowy w mieście kosztuje ok. 60 mln PLN za kilometr. Warto więc wykorzystać do maksimum już istniejące bocznice i korytarze po dawnych bocznicach w celu rozwoju sieci przewozów pasażerskich.
Jednakże w regionie zlikwidowano znacznie więcej linii kolejowych. Poniżej ich lista, uzupełniona o uwagi internautów, często bardzo kąśliwe.
Rozebrano linie kolejowe:
Piotrków Tryb.- Sulejów (wąskotorowa, rozebrana pod poszerzenie drogi krajowej)
Kolej Scheiblerowska - bocznica
Rogowiec- Biały Ług (kolej pracownicza obsługująca dowozy pracowników)
Linia towarowa Łódź Kaliska- Centrum Handlowe Manufaktura- bocznica
Łódź - Tuszyn (1000 mm)- linia tramwaju podmiejskiego
Łódź- Aleksandrów (1000 mm)- linia tramwaju podmiejskiego
Stryków- Ozorków- rzekomo rozebrana w latach 20-tych XX wieku.
Jackowice- Brzozów- Sierpów- wg opinii niektórych- kolej przemysłowa
Krośniewice- Opiesin- rozebrana w 1993 roku
Krośniewice- Ostrowy (rzekomo nadal istnieje)
Żychlin- Żychlin Centrum (Żychlin Elektrownia)- bocznica
Sieradz- Sieradz Centrum- bocznica
Żychlin- Muchnice Wygwizdów- rozebrana po II wojnie św.
Żychlin- Kiernozia- Brzozów Stary- jak wyżej
Łódź Fabryczna- łącznica do kolei Scheiblerowskiej- bocznica
Łódź Lublinek- bocznica do Łódź ul. Innowacyjna
Koluszki- Regny- Mikołajów (na odcinku Regny- Mikołajów istnieje nadal)
Linie nieczynne w ruchu pasażerskim:
Piotrków Trybunalski- Kopalnia Bełchatów
Tomaszów - Spała (czynna tylko sezonowo)
Opoczno- Końskie
Zduńska Wola- Działoszyn
Łask- Zelów Herbertów (bocznica, w jednym miejscu torowisko przerwane)
Ozorków- Krośniewice (ruch drezynowy)
Łódź Chojny- Łódź Andrzejów Szosa- Łódź Janów (czynny odcinek Łódź Chojny- Łódź Olechów)
Łódź Pabianicka- Łódź Karolew (odnoga do nieczynnego dworca kolejowego czołowego Łódź Karolew- Łódź Towarowa)
Zduńska Wola- Barłogi
Krośniewice- Wielka Wieś Kuj.
Rogów- Biała Rawska (tylko ruch turystyczny)
Łódź Żabiniec- Obi/ Carrefour przy ul. Szparagowej (istnieją dwie bocznice, z czego jedna przechodzi przez halę przemysłową, a druga- omija ją od północy i to ona mogłaby być wykorzystana w ruchu pasażerskim).
Patryk Grudziński oburzył się fragmentem gdzie wypominałem o istnieniu: "upadłego i zbankrutowanego systemu kolei miejskiej w Łodzi"- Autor ten napisał: "Facet co Ty (...)! Ten system dopiero się krystalizuje, więc ani upadły ani zbankrutowany. (...)"
Fot. Linia do Zelowa jest nieczynna
Adam Fularz
Wydawnictwo Merkuriusz Polski
"Wieczorna.pl" sp. z o.o.
T +48604443623
AGENCJA PRASOWA MERKURIUSZ POLSKI- Wieści i treści od 3 stycznia 1661
"Wieczorna.pl" sp. z o.o.
T +48604443623
AGENCJA PRASOWA MERKURIUSZ POLSKI- Wieści i treści od 3 stycznia 1661
Posted by Telewizja Opera
on 13:40.
Filed under
.
You can follow any responses to this entry through the RSS 2.0