W sprawie parkowania samochodem na terenach zielonych, na skwerach i w parkach
MINISTERSTWO INFRASTRUKTURY Warszawa, dnia 23 stycznia 2022 r.
Departament Dróg Publicznych
Znak sprawy: DDP-1.0212.3.2022
Pan
Adam Fularz
telewizjaopera nas serw. gmail.com
Szanowny Panie,
w odpowiedzi na wystąpienie z dnia 14 grudnia 2021 r. przekazane przez Ministerstwo Spraw
Wewnętrznych i Administracji przy piśmie z dnia 20 grudnia 2021 r. znak: DPP-PP-052-61/2021/NK w
sprawie wprowadzenia opłat za parkowanie na osiedlach, na trawnikach, na terenach miast, Departament
Dróg Publicznych przedstawia następujące stanowisko.
Z obecnie obowiązujących przepisów ustawy z dnia 21 marca 1985 r. o drogach publicznych (Dz. U. z 2021
r. poz. 1376) kompetencje w zakresie zarówno ustalania strefy płatnego parkowania, jak i ustalania
wysokości stawek opłaty za parkowanie pojazdów samochodowych na drogach publicznych w strefie
płatnego parkowania ustawodawca pozostawił właściwym organom samorządu terytorialnego - radzie
gminy/miasta. Zatem ocena potrzeby i zasadności wprowadzenia zarówno strefy płatnego parkowania, jak i
stawek opłat za parkowanie powinna być dokonana przez ten samorząd. W tym zakresie pozostawiono
swobodę właściwemu organowi samorządu.
Nie oznacza to jednak dowolności w działaniu, w przypadku gdy rada gminy/miasta zdecyduje się na
wprowadzenie strefy płatnego parkowania. Ograniczenie swobody działania w tym zakresie przez radę
gminy/miasta zakreślone jest poprzez jednoznacznie wskazany przez ustawodawcę cel, jakiemu generalnie
służy wprowadzenie opłat za parkowanie. Zgodnie z art. 13b ust. 2 ww. ustawy strefę płatnego parkowania
ustala się na obszarach charakteryzujących się znacznym deficytem miejsc postojowych, jeżeli uzasadniają
to potrzeby organizacji ruchu, w celu zwiększenia rotacji parkujących pojazdów samochodowych lub
realizacji lokalnej polityki transportowej, w szczególności w celu ograniczenia dostępności tego obszaru dla
pojazdów samochodowych lub wprowadzenia preferencji dla komunikacji zbiorowej.
Jednocześnie należy mieć na uwadze, iż powyższe regulacje dotyczą tylko dróg publicznych. Drogi
wewnętrzne, to drogi, drogi rowerowe, parkingi oraz place przeznaczone do ruchu pojazdów,
niezaliczone do żadnej z kategorii dróg publicznych (krajowych, wojewódzkich, powiatowych lub
gminnych) i niezlokalizowane w pasie drogowym tych dróg - art. 8 ustawy o drogach publicznych.
Przepisy ustawy o drogach publicznych nie zawierają regulacji dotyczących pobierania opłat za postój
pojazdów na drogach wewnętrznych.
W tym miejscu należy wyjaśnić, że budowa, przebudowa, remont, utrzymanie, ochrona i oznakowanie drogi
wewnętrznej oraz zarządzanie nią należą do zarządcy terenu, na którym jest ona zlokalizowana, a w
przypadku jego braku - do właściciela tego terenu. Finansowanie zadań, o których mowa powyżej, należy do
zarządcy terenu, na którym jest zlokalizowana droga, a w przypadku jego braku - do jego właściciela.
Na podstawie art. 10 ust. 7 i 10a ustawy z dnia 20 czerwca 1997 r. Prawo o ruchu drogowym (Dz. U. z 2021
r. poz. 450 z późn. zm.), zarządzanie ruchem na drogach wewnętrznych należy do podmiotu zarządzającego
tymi drogami. Podmioty, ustalając organizację ruchu na drogach wewnętrznych, są obowiązane stosować
znaki i sygnały drogowe oraz zasady ich umieszczania wynikające z ustawy i jej przepisów wykonawczych,
natomiast koszty oznakowania drogi wewnętrznej ponosi zawsze podmiot zarządzający drogą.
Wojewoda sprawuje nadzór nad zarządzaniem ruchem na drogach wewnętrznych położonych w strefach
ruchu lub strefach zamieszkania – art. 10 ust. 2 pkt 5 ww ustawy.
To zarządca terenu, na którym zlokalizowana jest droga wewnętrzna decyduje o tym jakie oznakowanie
zostanie zastosowane na przedmiotowej drodze. Zgodnie z wyrokiem Wojewódzkiego Sądu
Administracyjnego w Olsztynie z dnia 9 grudnia 2015 r. sygn. akt II SA/Ol 1155/15 cyt.: "Organizacja ruchu
oraz czynności prowadzące do ustawiania znaków drogowych czy też takich urządzeń, jak progi zwalniające
na drogach wewnętrznych, nie należą do sfery działań podejmowanych przez administrację publiczną. Mają
one wyłącznie charakter właścicielski, cywilnoprawny.".
Zatem zarządzający drogą wewnętrzną posiada swobodę w kwestii określenia sposobu jej wykorzystania,
należy bowiem pamiętać, że nie wszystkie drogi wewnętrzne mają charakter dróg ogólnodostępnych.
W praktyce podmiot zarządzający drogą wewnętrzną może wprowadzić oznakowanie, które np. będzie
mówilo o obowiązku poniesienia opłaty za parkowanie na takiej drodze.
Z poważaniem
Dokument podpisany elektronicznie przez:
Agnieszka Krupa
Zastępca Dyrektora
Departamentu Dróg Publicznych
-- Departament Dróg Publicznych
Znak sprawy: DDP-1.0212.3.2022
Pan
Adam Fularz
telewizjaopera nas serw. gmail.com
Szanowny Panie,
w odpowiedzi na wystąpienie z dnia 14 grudnia 2021 r. przekazane przez Ministerstwo Spraw
Wewnętrznych i Administracji przy piśmie z dnia 20 grudnia 2021 r. znak: DPP-PP-052-61/2021/NK w
sprawie wprowadzenia opłat za parkowanie na osiedlach, na trawnikach, na terenach miast, Departament
Dróg Publicznych przedstawia następujące stanowisko.
Z obecnie obowiązujących przepisów ustawy z dnia 21 marca 1985 r. o drogach publicznych (Dz. U. z 2021
r. poz. 1376) kompetencje w zakresie zarówno ustalania strefy płatnego parkowania, jak i ustalania
wysokości stawek opłaty za parkowanie pojazdów samochodowych na drogach publicznych w strefie
płatnego parkowania ustawodawca pozostawił właściwym organom samorządu terytorialnego - radzie
gminy/miasta. Zatem ocena potrzeby i zasadności wprowadzenia zarówno strefy płatnego parkowania, jak i
stawek opłat za parkowanie powinna być dokonana przez ten samorząd. W tym zakresie pozostawiono
swobodę właściwemu organowi samorządu.
Nie oznacza to jednak dowolności w działaniu, w przypadku gdy rada gminy/miasta zdecyduje się na
wprowadzenie strefy płatnego parkowania. Ograniczenie swobody działania w tym zakresie przez radę
gminy/miasta zakreślone jest poprzez jednoznacznie wskazany przez ustawodawcę cel, jakiemu generalnie
służy wprowadzenie opłat za parkowanie. Zgodnie z art. 13b ust. 2 ww. ustawy strefę płatnego parkowania
ustala się na obszarach charakteryzujących się znacznym deficytem miejsc postojowych, jeżeli uzasadniają
to potrzeby organizacji ruchu, w celu zwiększenia rotacji parkujących pojazdów samochodowych lub
realizacji lokalnej polityki transportowej, w szczególności w celu ograniczenia dostępności tego obszaru dla
pojazdów samochodowych lub wprowadzenia preferencji dla komunikacji zbiorowej.
Jednocześnie należy mieć na uwadze, iż powyższe regulacje dotyczą tylko dróg publicznych. Drogi
wewnętrzne, to drogi, drogi rowerowe, parkingi oraz place przeznaczone do ruchu pojazdów,
niezaliczone do żadnej z kategorii dróg publicznych (krajowych, wojewódzkich, powiatowych lub
gminnych) i niezlokalizowane w pasie drogowym tych dróg - art. 8 ustawy o drogach publicznych.
Przepisy ustawy o drogach publicznych nie zawierają regulacji dotyczących pobierania opłat za postój
pojazdów na drogach wewnętrznych.
W tym miejscu należy wyjaśnić, że budowa, przebudowa, remont, utrzymanie, ochrona i oznakowanie drogi
wewnętrznej oraz zarządzanie nią należą do zarządcy terenu, na którym jest ona zlokalizowana, a w
przypadku jego braku - do właściciela tego terenu. Finansowanie zadań, o których mowa powyżej, należy do
zarządcy terenu, na którym jest zlokalizowana droga, a w przypadku jego braku - do jego właściciela.
Na podstawie art. 10 ust. 7 i 10a ustawy z dnia 20 czerwca 1997 r. Prawo o ruchu drogowym (Dz. U. z 2021
r. poz. 450 z późn. zm.), zarządzanie ruchem na drogach wewnętrznych należy do podmiotu zarządzającego
tymi drogami. Podmioty, ustalając organizację ruchu na drogach wewnętrznych, są obowiązane stosować
znaki i sygnały drogowe oraz zasady ich umieszczania wynikające z ustawy i jej przepisów wykonawczych,
natomiast koszty oznakowania drogi wewnętrznej ponosi zawsze podmiot zarządzający drogą.
Wojewoda sprawuje nadzór nad zarządzaniem ruchem na drogach wewnętrznych położonych w strefach
ruchu lub strefach zamieszkania – art. 10 ust. 2 pkt 5 ww ustawy.
To zarządca terenu, na którym zlokalizowana jest droga wewnętrzna decyduje o tym jakie oznakowanie
zostanie zastosowane na przedmiotowej drodze. Zgodnie z wyrokiem Wojewódzkiego Sądu
Administracyjnego w Olsztynie z dnia 9 grudnia 2015 r. sygn. akt II SA/Ol 1155/15 cyt.: "Organizacja ruchu
oraz czynności prowadzące do ustawiania znaków drogowych czy też takich urządzeń, jak progi zwalniające
na drogach wewnętrznych, nie należą do sfery działań podejmowanych przez administrację publiczną. Mają
one wyłącznie charakter właścicielski, cywilnoprawny.".
Zatem zarządzający drogą wewnętrzną posiada swobodę w kwestii określenia sposobu jej wykorzystania,
należy bowiem pamiętać, że nie wszystkie drogi wewnętrzne mają charakter dróg ogólnodostępnych.
W praktyce podmiot zarządzający drogą wewnętrzną może wprowadzić oznakowanie, które np. będzie
mówilo o obowiązku poniesienia opłaty za parkowanie na takiej drodze.
Z poważaniem
Dokument podpisany elektronicznie przez:
Agnieszka Krupa
Zastępca Dyrektora
Departamentu Dróg Publicznych
Adam Fularz, manager Radiotelewizji
RTVP OPÉRA www.opera.rtvp.pl
Prezes Zarządu, WIECZORNA.PL SP Z O. O.,ul. Dolina Zielona 24A, 65-154 Zielona Góra
Posted by Telewizja Opera
on 02:06.
Filed under
.
You can follow any responses to this entry through the RSS 2.0