Komunikat prasowy: międzynarodowy operator kolejowy Snälltåget skarży się na dotowanie jego konkurencji na nierównych zasadach
Wzrost liczby nocnych pociągów transgranicznych w UE u operatora kolejowego działającego na zasadach komercyjnych (Open Access)
Dalekobieżny międzynarodowy operator kolejowy Snälltåget oferuje nocne pociągi pomiędzy Szwecją, Danią i Niemcami przez 220 dni w roku. Od momentu uruchomienia nowej trasy Sztokholm - Malmö - Kopenhaga - Hamburg - Berlin w czasie pandemii, 27 czerwca 2021 roku, ponad 120 000 pasażerów podróżowało nocnym pociągiem. W porównaniu ze starą trasą Malmö - Berlin oznacza to 500% wzrost liczby pasażerów.
- Tego lata każdy wyjazd był w pełni zarezerwowany, a w kilku wyjazdach w lipcu i na początku sierpnia zwiększyliśmy pojemność dzięki dodatkowemu wagonowi z miejscami siedzącymi - mówi Marco Andersson, szef sprzedaży i marketingu w Snälltåget. W miesiącu lipcu 2022 roku mieliśmy 100% więcej podróżnych niż w zeszłym roku.
Snälltåget prowadzi nową trasę całkowicie bez dotacji od państwa, jako usługę napędzaną komercyjnie (open access) i z tego powodu pociągi kursują tylko wtedy, gdy jest odpowiednio duże zapotrzebowanie ze strony pasażerów. W przyszłym roku Snälltåget planuje zwiększyć ruch o kolejne 20 dni do 240 dni w roku, aby sprostać zwiększonemu zapotrzebowaniu. Snälltåget uważa jednak, że konkurencja ze strony szwedzkiego operatora SJ w postaci nowego nocnego pociągu kursującego między Szwecją a Niemcami narusza zasady uczciwej konkurencji.
- SJ otrzymuje dotacje państwowe od Szwedzkiego Zarządu Transportu (Trafikverket) na prowadzenie równoległych nocnych połączeń kolejowych z pociągami Snälltåget przez ponad 100 dni w roku, tj. w dni, w które my ze Snälltåget już kursujemy. To zakłóca konkurencję i jest po prostu marnowaniem pieniędzy z podatków, mówi Marco Andersson. Snälltåget musi konkurować z podatnikami. Domagamy się uczciwych warunków dla WSZYSTKICH firm kolejowych, tzn. że konkurencja w tych dniach odbywa się na równych warunkach i bez dotacji państwowych, kontynuuje Marco Andersson.
W umowie z SJ szwedzki zarząd transportu Trafikverket ma możliwość zmniejszenia liczby odjazdów, które otrzymują dotację podatnika, aby nie zakłócać konkurencji. Ale nie zrobiła tego, mimo że Snälltåget ogłosiła, że ruch zostanie zwiększony, zanim jeszcze rozpoczął się proces zamówień publicznych.
- Kiedy rząd zlecił Szwedzkiemu Zarządowi Transportu zamówienie na przewozy, minister infrastruktury Tomas Eneroth obiecał, że nie będzie równoległych przewozów dotowanych przez państwo. Szwedzki Zarząd Transportu ma możliwość skorygowania tego stanu rzeczy, ale tego nie zrobił, kontynuuje Marco Andersson.
Snälltåget z zadowoleniem przyjmuje konkurencję na torach i potrzebna jest większa przepustowość w ruchu międzynarodowym, ale konkurencja musi odbywać się na równych warunkach.
Snälltåget wezwał do uproszczeń w obsłudze ruchu międzynarodowego. Przykłady pożądanych uproszczeń, które sprawiedliwie traktują wszystkich operatorów kolejowych
- zharmonizowane przepisy dotyczące pojazdów
- ulga w wysokości opłat za dostęp do torów dla ruchu międzynarodowego
- zwolnienie z podatku od paliwa i VAT - w taki sam sposób, w jaki dotowany jest ich przemysł lotniczy.
Podobne pomysły zaproponowała również Komisja Europejska w celu pobudzenia międzynarodowych usług kolejowych w UE. Rządy Szwecji i Danii poszły jednak inną drogą i jako rozwiązanie wybrały inwestowanie w subsydiowanie przez Szwedzką Administrację Transportu jednego konkretnego przedsiębiorstwa kolejowego, zasiedziałego SJ. Jest to coś, co można porównać do zażywania tabletki na ból głowy zamiast leczenia prawdziwego problemu.
Przetłumaczono z www.DeepL.com
-- Dalekobieżny międzynarodowy operator kolejowy Snälltåget oferuje nocne pociągi pomiędzy Szwecją, Danią i Niemcami przez 220 dni w roku. Od momentu uruchomienia nowej trasy Sztokholm - Malmö - Kopenhaga - Hamburg - Berlin w czasie pandemii, 27 czerwca 2021 roku, ponad 120 000 pasażerów podróżowało nocnym pociągiem. W porównaniu ze starą trasą Malmö - Berlin oznacza to 500% wzrost liczby pasażerów.
- Tego lata każdy wyjazd był w pełni zarezerwowany, a w kilku wyjazdach w lipcu i na początku sierpnia zwiększyliśmy pojemność dzięki dodatkowemu wagonowi z miejscami siedzącymi - mówi Marco Andersson, szef sprzedaży i marketingu w Snälltåget. W miesiącu lipcu 2022 roku mieliśmy 100% więcej podróżnych niż w zeszłym roku.
Snälltåget prowadzi nową trasę całkowicie bez dotacji od państwa, jako usługę napędzaną komercyjnie (open access) i z tego powodu pociągi kursują tylko wtedy, gdy jest odpowiednio duże zapotrzebowanie ze strony pasażerów. W przyszłym roku Snälltåget planuje zwiększyć ruch o kolejne 20 dni do 240 dni w roku, aby sprostać zwiększonemu zapotrzebowaniu. Snälltåget uważa jednak, że konkurencja ze strony szwedzkiego operatora SJ w postaci nowego nocnego pociągu kursującego między Szwecją a Niemcami narusza zasady uczciwej konkurencji.
- SJ otrzymuje dotacje państwowe od Szwedzkiego Zarządu Transportu (Trafikverket) na prowadzenie równoległych nocnych połączeń kolejowych z pociągami Snälltåget przez ponad 100 dni w roku, tj. w dni, w które my ze Snälltåget już kursujemy. To zakłóca konkurencję i jest po prostu marnowaniem pieniędzy z podatków, mówi Marco Andersson. Snälltåget musi konkurować z podatnikami. Domagamy się uczciwych warunków dla WSZYSTKICH firm kolejowych, tzn. że konkurencja w tych dniach odbywa się na równych warunkach i bez dotacji państwowych, kontynuuje Marco Andersson.
W umowie z SJ szwedzki zarząd transportu Trafikverket ma możliwość zmniejszenia liczby odjazdów, które otrzymują dotację podatnika, aby nie zakłócać konkurencji. Ale nie zrobiła tego, mimo że Snälltåget ogłosiła, że ruch zostanie zwiększony, zanim jeszcze rozpoczął się proces zamówień publicznych.
- Kiedy rząd zlecił Szwedzkiemu Zarządowi Transportu zamówienie na przewozy, minister infrastruktury Tomas Eneroth obiecał, że nie będzie równoległych przewozów dotowanych przez państwo. Szwedzki Zarząd Transportu ma możliwość skorygowania tego stanu rzeczy, ale tego nie zrobił, kontynuuje Marco Andersson.
Snälltåget z zadowoleniem przyjmuje konkurencję na torach i potrzebna jest większa przepustowość w ruchu międzynarodowym, ale konkurencja musi odbywać się na równych warunkach.
Snälltåget wezwał do uproszczeń w obsłudze ruchu międzynarodowego. Przykłady pożądanych uproszczeń, które sprawiedliwie traktują wszystkich operatorów kolejowych
- zharmonizowane przepisy dotyczące pojazdów
- ulga w wysokości opłat za dostęp do torów dla ruchu międzynarodowego
- zwolnienie z podatku od paliwa i VAT - w taki sam sposób, w jaki dotowany jest ich przemysł lotniczy.
Podobne pomysły zaproponowała również Komisja Europejska w celu pobudzenia międzynarodowych usług kolejowych w UE. Rządy Szwecji i Danii poszły jednak inną drogą i jako rozwiązanie wybrały inwestowanie w subsydiowanie przez Szwedzką Administrację Transportu jednego konkretnego przedsiębiorstwa kolejowego, zasiedziałego SJ. Jest to coś, co można porównać do zażywania tabletki na ból głowy zamiast leczenia prawdziwego problemu.
Przetłumaczono z www.DeepL.com
Adam Fularz, manager Radiotelewizji
RTVP OPÉRA www.opera.rtvp.pl
Prezes Zarządu, WIECZORNA.PL SP Z O. O.,ul. Dolina Zielona 24A, 65-154 Zielona Góra
Posted by Telewizja Opera
on 23:56.
Filed under
.
You can follow any responses to this entry through the RSS 2.0