dailyvideo

Wybierz temat:

porty lotnicze (103) airports in Poland (72) szybka kolej miejska (47) polityka transportowa (40) reformy PKP (32) szybka kolej regionalna (30) transport publiczny (22) demonopolizacja rynku kolejowego (20) lotniska powojskowe (19) airport links (17) skm kraków (16) transport policy (16) skm łódź (15) skm warszawa (9) PKP (8) kolejnictwo (8) konkurencja na kolejach (8) skm wrocław (8) tanie linie kolejowe (8) deregulacja (7) ekologia (7) kolej na Lubelszczyźnie (7) porty morskie (7) skm szczecin (7) transport autobusowy (7) urban sprawl (7) railway reforms (6) skm radom (6) Wprowadzenie do ekonomiki kolei (5) infrastruktura drogowa (5) komunikacja miejska (5) związki komunikacyjne (5) metro kraków (4) Lubuska Kolej Regionalna (3) koleje w Wielkiej Brytanii (3) prywatyzacja (3) skm LGOM (3) skm legnica (3) skm poznań (3) suburbanizacja (3) tramwaj dwusystemowy (3) Łódź (3) żegluga śródlądowa (3) PKP Cargo (2) Rynek Kolejowy (2) SKR (2) koleje w RFN (2) polityka parkingowa (2) recenzje (2) skm jelenia góra (2) skm toruń (2) transport abutobusowy (2) Aleksander Janiszewski (1) Kolej Wschodnia (1) Montenegro (1) Ostbahn (1) Płock (1) aglmomeracja płocka (1) autostrady (1) bezpieczeństwo (1) kielce (1) koleje w Estonii (1) koleje w Holandii (1) koleje w Szwajcarii (1) koleje w Szwecji (1) koleje w USA (1) model Zwickau (1) motoryzacja indywidualna (1) motoryzacja masowa (1) parkuj i jedź (1) poznań (1) segmentacja rynku (1) skm Bielsko- Biała (1) skm GOP (1) skm bydgoszcz (1) skm częstochowa (1) skm gdynia (1) skm gorzów (1) skm nowy sącz (1) skm stalowa wola (1) skm wałbrzych (1) szczecin (1) trafic engineering (1) transport appraisal (1)

Gdyńska Kolej Miejska- plany z 2002 roku

Gdyńska Kolej Miejska 
Adam Fularz

Władze niektórych miast potrafią zaskoczyć innowacyjnością. Tak było w 
przypadku Gdyni, której postępowe władze ongiś przodowały w procesie 
liberalizacji komunikacji miejskiej. „Tramwaj, jeżdżący po istniejących już 
torach kolejowych połączy Karwiny ze Śródmieściem"- tak brzmiała propozycja 
władz miasta Gdyni opisana w strategii rozwoju miasta (por. Dziennik 
Bałtycki; 28 maja 2002 r). Zainteresowany, zwróciłem się do władz miasta o 
szczegóły tej koncepcji. W odpowiedzi napłynęła informacja, iż w projekcie 
nowelizacji Strategii Rozwoju Miasta Gdyni umieszczono zapisy dotyczące 
wykorzystania istniejących torów kolejowych w celu skomunikowania północnych 
i południowych dzielnic Gdyni. Niestety, władze miasta nie miały szerszej 
wiedzy na ten temat, mimo że całość idei była możliwa do wprowadzenia 
relatywnie szybko. Być może zabrakło szerszej wizji takiego systemu 
transportowego, który możnaby przy obecnej technice wykonać praktycznie 
niemalże od zaraz.

Gdynia, miasto liczące 251,7 tys. mieszkańców (2000) ma spore problemy 
komunikacyjne. Sposobem rozwiązania przynajmniej części z nich jest możliwość 
zaoferowania nowoczesnego transportu zbiorowego. Korzystna sytuacja przebiegu 
linii kolejowych przez miasto powoduje, iż są one wykorzystywane w ruchu 
miejskim, jak na przykład główna linia trójmiejskiej SKM, co mimo wszystko 
jest wyjątkowe w polskiej rzeczywistości. 

Jednak część linii kolejowych jest wykorzystana w niedostatecznym stopniu, 
mimo ich potencjału. Relacja Gdynia Główna- Gdynia Wielki Kack (linia S5) 
powinna być również objęta systemem szybkiej kolei miejskiej, ale opartej na 
lekkich wagonach motorowych. Proponowano odrzucenie pierwotnej koncepcji 
wykorzystania technologii tramwaju i zalecano wykorzystanie dostępnych już na 
rynku autobusów szynowych.

Linia S4 Gdynia Główna – Gdynia Port Oksywie już ongiś była włączona w system 
kolei miejskiej, ale obsługiwana była nieodpowiednim taborem i z dużo 
mniejszą częstotliwością niż konkurencyjne linie komunikacji miejskiej. Dziś 
częstotliwość co 20- 30 minut wydaje się odpowiednia by zapewnić jakość usług 
porównywalną z komunikacją drogową. Ruch na obu tych liniach jest typowo 
miejskim, aglomeracyjnym i częstotliwości poniżej 30 minut będą prowadziły 
tylko do marginalizacji kolei jako środka transportu. 

Władzom miasta zaproponowano stworzenie odrębnego przedsiębiorstwa, Gdyńska 
Kolej Miejska sp. z o.o., wychodząc z założenia iż silniejsza konkurencja na 
rynku przewozów kolejowych powinna spowodować spadek kosztów realizacji usług 
i wzrost przewozów. W celu wspierania konkurencji w tej dziedzinie gospodarki 
należy stworzyć nowy, niezależny podmiot. Tego typu rozwiązania są 
praktykowane w RFN, gdzie np. linię kolei miejskiej nr S28 w Düsseldorfie z 
sukcesem obsługuje prywatny przewoźnik, działający w konkurencji wobec innych 
podmiotów na sieci kolejowej.

Proponowane częstotliwości :
· Gdynia Główna- Gdynia Wielki Kack (w kierunku Karwin, oznaczona 
kolorem purpurowym) – co 30minut, co 20 minut w szczycie.
· Gdynia Główna – Gdynia Port Oksywie (linia oznaczona na schemacie 
kolorem zielonym) - co 30 minut. 

Posted by Telewizja Opera on 09:13. Filed under . You can follow any responses to this entry through the RSS 2.0

0 komentarze for Gdyńska Kolej Miejska- plany z 2002 roku

Prześlij komentarz

Recent Entries

Recent Comments

Photo Gallery