dailyvideo

Wybierz temat:

porty lotnicze (103) airports in Poland (72) szybka kolej miejska (47) polityka transportowa (39) reformy PKP (32) szybka kolej regionalna (30) transport publiczny (22) demonopolizacja rynku kolejowego (20) lotniska powojskowe (19) airport links (17) skm kraków (16) transport policy (16) skm łódź (15) skm warszawa (9) PKP (8) kolejnictwo (8) konkurencja na kolejach (8) skm wrocław (8) tanie linie kolejowe (8) deregulacja (7) ekologia (7) kolej na Lubelszczyźnie (7) porty morskie (7) skm szczecin (7) transport autobusowy (7) urban sprawl (7) railway reforms (6) skm radom (6) Wprowadzenie do ekonomiki kolei (5) infrastruktura drogowa (5) komunikacja miejska (5) związki komunikacyjne (5) metro kraków (4) Lubuska Kolej Regionalna (3) koleje w Wielkiej Brytanii (3) prywatyzacja (3) skm LGOM (3) skm legnica (3) skm poznań (3) suburbanizacja (3) tramwaj dwusystemowy (3) Łódź (3) żegluga śródlądowa (3) PKP Cargo (2) Rynek Kolejowy (2) SKR (2) koleje w RFN (2) polityka parkingowa (2) recenzje (2) skm jelenia góra (2) skm toruń (2) transport abutobusowy (2) Aleksander Janiszewski (1) Kolej Wschodnia (1) Montenegro (1) Ostbahn (1) Płock (1) aglmomeracja płocka (1) autostrady (1) bezpieczeństwo (1) kielce (1) koleje w Estonii (1) koleje w Holandii (1) koleje w Szwajcarii (1) koleje w Szwecji (1) koleje w USA (1) model Zwickau (1) motoryzacja indywidualna (1) motoryzacja masowa (1) parkuj i jedź (1) poznań (1) segmentacja rynku (1) skm Bielsko- Biała (1) skm GOP (1) skm bydgoszcz (1) skm częstochowa (1) skm gdynia (1) skm gorzów (1) skm nowy sącz (1) skm stalowa wola (1) skm wałbrzych (1) szczecin (1) trafic engineering (1) transport appraisal (1)

Kolej miejska w Krakowie- szansa dla rozwoju miasta?


Mapa Szybkiej Kolei Aglomeracyjnej w Aglomeracji Krakowskiej w docelowym przebiegu

MacQtosh - Praca własna, based on Studium Wykonalności Szybkiej Kolei Aglomeracyjnej (SKA) w Aglomeracji Krakowskiej, 2014 and OpenStreetMaps data

cc wikimedia

Kolej miejska w Krakowie- szansa dla rozwoju miasta?
Adam Fularz


KRAKÓW

Kraków to miasto zamieszkałe przez ponad 740 tysięcy mieszkańców, do czego 
dodać należy dodać kilkadziesiąt tysięcy osób zamieszkałych tymczasowo, 
głównie studentów. Więcej ludzi mieszka tylko w Warszawie i Łodzi. Mimo to 
miasto nie ma żadnego szybkiego transportu miejskiego na kształt metra. 

Szybka Kolej Miejska może niemalże bezinwestycyjnie powstać w Krakowie, 
wystarczy tylko dobrze wykorzystać istniejącą infrastrukturę. Kolej SKM 
szybko staje się osią miasta, pozwala wydatnie skrócić czas przejazdu przez 
zatłoczone centrum, jest osią aglomeracji. 

Proponuje się, by podmiejskie linie kolejowe- do Wieliczki, Skawiny, Krakowa 
Luboczy i do Portu Lotniczego Balice zostały wykorzystane w tym systemie. 
Jego realizacja możliwa jest niemalże od zaraz i to dużo mniejszymi środkami 
niż kosztowny i futurystyczny pomysł tramwaju dwusystemowego dla Krakowa. 
Szybkość realizacji i efektywność wydanych środków w stosunku do 
zrealizowanego celu jest największym atutem naszego przedsięwzięcia. 

Zaproponowano stworzenie odrębnego przedsiębiorstwa: „Szybka Kolej Miejska 
KRAK sp. z o.o.", które przejmie od PR i KM pociągi podmiejskie typu EZT i 
wprowadzi gęsty ruch podmiejski typu aglomeracyjnego. 

Bardzo ważne jest, by nowopowstałe przedsiębiorstwo było własnością prywatną 
i niezależną od PKP czy KM- z doświadczeń Japonii i krajów europejskich wnioskować można, iż tyko prywatne przedsiębiorstwa obsługujące koleje miejskie są najbardziej rozwojowe i innowacyjne. 

Jeśli zwrócić uwagę na inne zadania inwestycyjne realizowane przez miasto 
Kraków, zauważyć można iż powstanie kompletnego systemu kolei miejskiej może być przeprowadzone bez większych problemów finansowych. Przeglądając dane dotyczące funduszy miejskich przeznaczanych na duże inwestycje transportowe, takie jak: Most Kotlarski wraz z dojazdami - koszt wykonania: 132, 7 mln zł, Węzeł drogowy im. gen. Ludomiła Rayskiego - koszt całkowity: 78.3 mln zł, ul. Nowotarska -koszt wykonania: 18,1 mln zł oraz Estakada im. gen. Tadeusza Rozwadowskiego -koszt wykonania: 13 mln zł i wreszcie Most Lajkonik o wartości 18,0 mln zł oraz Most Zwierzyniecki (74 mln zł) wnioskować można iż 
kolej miejska mogłaby być jednym z następnych zadań inwestycyjnych. System 
taki może powstać niemalże od zaraz, dość niskim nakładem inwestycyjnym. 

Posted by Telewizja Opera on 09:50. Filed under . You can follow any responses to this entry through the RSS 2.0

0 komentarze for Kolej miejska w Krakowie- szansa dla rozwoju miasta?

Prześlij komentarz

Recent Entries

Recent Comments

Photo Gallery