dailyvideo

Wybierz temat:

porty lotnicze (103) airports in Poland (72) szybka kolej miejska (47) polityka transportowa (40) reformy PKP (32) szybka kolej regionalna (30) transport publiczny (22) demonopolizacja rynku kolejowego (20) lotniska powojskowe (19) airport links (17) skm kraków (16) transport policy (16) skm łódź (15) skm warszawa (9) PKP (8) kolejnictwo (8) konkurencja na kolejach (8) skm wrocław (8) tanie linie kolejowe (8) deregulacja (7) ekologia (7) kolej na Lubelszczyźnie (7) porty morskie (7) skm szczecin (7) transport autobusowy (7) urban sprawl (7) railway reforms (6) skm radom (6) Wprowadzenie do ekonomiki kolei (5) infrastruktura drogowa (5) komunikacja miejska (5) związki komunikacyjne (5) metro kraków (4) Lubuska Kolej Regionalna (3) koleje w Wielkiej Brytanii (3) prywatyzacja (3) skm LGOM (3) skm legnica (3) skm poznań (3) suburbanizacja (3) tramwaj dwusystemowy (3) Łódź (3) żegluga śródlądowa (3) PKP Cargo (2) Rynek Kolejowy (2) SKR (2) koleje w RFN (2) polityka parkingowa (2) recenzje (2) skm jelenia góra (2) skm toruń (2) transport abutobusowy (2) Aleksander Janiszewski (1) Kolej Wschodnia (1) Montenegro (1) Ostbahn (1) Płock (1) aglmomeracja płocka (1) autostrady (1) bezpieczeństwo (1) kielce (1) koleje w Estonii (1) koleje w Holandii (1) koleje w Szwajcarii (1) koleje w Szwecji (1) koleje w USA (1) model Zwickau (1) motoryzacja indywidualna (1) motoryzacja masowa (1) parkuj i jedź (1) poznań (1) segmentacja rynku (1) skm Bielsko- Biała (1) skm GOP (1) skm bydgoszcz (1) skm częstochowa (1) skm gdynia (1) skm gorzów (1) skm nowy sącz (1) skm stalowa wola (1) skm wałbrzych (1) szczecin (1) trafic engineering (1) transport appraisal (1)

Szybki Tramwaj Kolejowy Opole- propozycja z 2002 roku

Szybki Tramwaj Kolejowy Opole

 opr. A. Fularz


Opole to liczące 130,6 tys. mieszkańców miasto wojewódzkie, na Nizinie Śląskiej, w Pradolinie Wrocławskiej, położone nad Odrą i na wyspach na rzece. Według nas, może mieć ono miejski transport szynowy- umożliwia to najnowsza technika, która już zawitała do Polski.

Miasto stoi w obliczu chaosu komunikacyjnego- od strony Wrocławia średnie dobowe natężenie ruchu wynosi 19722 pojazdy (czyli pojazd co cztery sekundy, dane z roku 2000), od strony Katowic wynosi ono 14187 pojazdy dobowo, na pozostałych drogach krajowych wchodzących do Opola średnio 5600 pojazdów na dobę.

Jednocześnie w mieście brak jest transportu szynowego. Chcemy by transport szynowy się pojawił. Proponujemy, by wykorzystana zostanie dostępna technika i na początek powstało połączenie osiedla XXV- lecia, Opola Głównego i Kolonii Gosławickiej. Nie jest to zadanie skomplikowane, a organizacja ruchu na linii PKP pomiędzy Opolem Głównym a Opolem Zachodnim pozwala na prowadzenie pociągów w odstępach co 3 minuty. Tramwaj spalinowy mógłby kursować nawet co 15 minut i połączyłby dworzec Opole Główne z os. XXV- Lecia w rekordowo krótkim czasie 5 minut, wliczając dwa przystanki na trasie. Autobus na tej trasie potrzebuje 20 minut.



 To samo na trasie do Kolonii Gosławickiej- tramwajem spalinowym dojedziemy w 7 minut. Proponowana jest 30- minutowa częstotliwość kursowania na początek. W okresie późniejszym istnieje możliwość budowy nowych linii tramwaju spalinowego na terenie miasta (ok.4 mln PLN za kilometr).

 

  

 Opr. na podstawie Google Maps, uż. do celów edukacyjnych


Przybliżony kosztorys :

Z racji na brak elektryfikacji odcinka linii  i inne napięcie na kolejach niż na miejskiej sieci tramwajowej proponujemy zastosowanie tramwaju spalinowego- lekkiego autobusu szynowego.

Koszt taboru od 2.5 do 3 mln PLN.

Pojazdy szynowe (1 sztuka) proponowane tutaj to najnowszy spalinowy autobus szynowy 'Tramper' prod. ZNTK Poznań (na zdjęciu) lub inne pojazdy. Pojazd produkowany w Poznaniu zabiera 90 pasażerów (38 miejsc siedzących oraz dla osoby niepełnosprawnej). Ma długość ponad 16 metrów, w środkowej swojej części jest niskopodłogowy. Wyposażony został w cztery pary drzwi. Zaletą autobusu jest możliwość zestawiania dwóch i więcej pojazdów. Koszt jego produkcji to około 2,5 miliona złotych.

 

Koszt dostosowania infrastruktury kolejowej i budowy dodatkowych przystanków- budowa 100 metrów odnogi w kierunku os. XXV- Lecia: szacunkowo 300- 350 tysięcy PLN.

Finansowanie :

Wkład miasta, fundusze strukturalne Unii Europejskiej, fundusze województwa, fundusze celowe, wkład rządu centralnego.

Realizacja :

Zarząd miasta powierza obsługę linii miejskiemu przewoźnikowi autobusowemu lub ogłasza przetarg na obsługę linii i jej uruchomienie. W Polsce istnieje kilku licencjonowanych przewoźników kolejowych (operatorów), poza PKP S.A.

Z racji na komercyjny charakter przedsięwzięcia zaleca się wykorzystanie prywatnego operatora do realizacji tego zadania i stworzenie odrębnego przedsiębiorstwa opartego na zasadzie partnerstwa prywatno- komunalnego- OPOLSKI SZYBKI TRAMWAJ KOLEJOWY sp. z o.o.

 

Posted by Telewizja Opera on 10:10. Filed under . You can follow any responses to this entry through the RSS 2.0

0 komentarze for Szybki Tramwaj Kolejowy Opole- propozycja z 2002 roku

Prześlij komentarz

Recent Entries

Recent Comments

Photo Gallery