dailyvideo

Wybierz temat:

porty lotnicze (103) airports in Poland (72) szybka kolej miejska (47) polityka transportowa (40) reformy PKP (32) szybka kolej regionalna (30) transport publiczny (22) demonopolizacja rynku kolejowego (20) lotniska powojskowe (19) airport links (17) skm kraków (16) transport policy (16) skm łódź (15) skm warszawa (9) PKP (8) kolejnictwo (8) konkurencja na kolejach (8) skm wrocław (8) tanie linie kolejowe (8) deregulacja (7) ekologia (7) kolej na Lubelszczyźnie (7) porty morskie (7) skm szczecin (7) transport autobusowy (7) urban sprawl (7) railway reforms (6) skm radom (6) Wprowadzenie do ekonomiki kolei (5) infrastruktura drogowa (5) komunikacja miejska (5) związki komunikacyjne (5) metro kraków (4) Lubuska Kolej Regionalna (3) koleje w Wielkiej Brytanii (3) prywatyzacja (3) skm LGOM (3) skm legnica (3) skm poznań (3) suburbanizacja (3) tramwaj dwusystemowy (3) Łódź (3) żegluga śródlądowa (3) PKP Cargo (2) Rynek Kolejowy (2) SKR (2) koleje w RFN (2) polityka parkingowa (2) recenzje (2) skm jelenia góra (2) skm toruń (2) transport abutobusowy (2) Aleksander Janiszewski (1) Kolej Wschodnia (1) Montenegro (1) Ostbahn (1) Płock (1) aglmomeracja płocka (1) autostrady (1) bezpieczeństwo (1) kielce (1) koleje w Estonii (1) koleje w Holandii (1) koleje w Szwajcarii (1) koleje w Szwecji (1) koleje w USA (1) model Zwickau (1) motoryzacja indywidualna (1) motoryzacja masowa (1) parkuj i jedź (1) poznań (1) segmentacja rynku (1) skm Bielsko- Biała (1) skm GOP (1) skm bydgoszcz (1) skm częstochowa (1) skm gdynia (1) skm gorzów (1) skm nowy sącz (1) skm stalowa wola (1) skm wałbrzych (1) szczecin (1) trafic engineering (1) transport appraisal (1)

Spis treści publikacji Centrum Kolejnictwa Regionalnego

CENTRUM KOLEJNICTWA REGIONALNEGO

 

Spis treści/ Table of Contents

 

Sukces kolei Vogtlandbahn oraz kolei DKB
Koleje regionalne odnoszą sukces, jeśli są zorganizowane w formie małych i średnich przedsiębiorstw, wtedy bowiem są one najbardziej wydajne organizacyjnie, ponieważ są elastyczne, wydajne, innowacyjne, dobrze zdobywają fundusze na swój rozwój, i są przezwyciężeniem trendu upadku, jaki od lat cechował kolejnictwo regionalne pod zarządem kolei państwowych. Dysponując płaską strukturą organizacyjną są w stanie skutecznie walczyć o pasażerów i przywrócić świetność kolei, choć już w nowym, bardzo ekologicznym wydaniu, pod postacią systemu komunikacji regionalnej opartej na nowoczesnych lekkich pojazdach szynowych. Znakomitym przykładem takiego przedsiębiorstwa niech będzie kolej Vogtlandbahn GmbH.

 

Nowoczesna kolej regionalna
Koleje regionalne najlepiej rozwijają się, ba, wręcz rozkwitają, jeśli są wyłączane z sieci kolei państwowych i mogą rozwijać się jako małe lub średnie przedsiębiorstwa, wykorzystując wszystkie zalety średniej przedsiębiorczości, czyli: elastyczność, płaska i efektywna struktura zarządzania, duża zdolność dopasowywania się do lokalnych warunków ekonomicznych, lepsza motywacja pracowników i ich identyfikacja z firmą, efektywność inwestycji, lepsze możliwości efektywnej redukcji kosztów i możliwość poliwalencji (wielozadaniowości) pracowników, co jest bardzo ważne dla ekonomiczności tych przedsiębiorstw. Wyniki ekonomiczne mówią same za siebie: koszty prowadzenia działalności przewozowej są do pięćdziesięciu procent niższe niż u kolei państwowej. Kolej państwowa jest zacofana w zarządzaniu, sztywna i nieelastyczna, i jedynie siłą rozpędu trzyma się w kolejnictwie regionalnym, tracąc wciąż pasażerów, podczas gdy kolejom zorganizowanym w średnie przedsiębiorstwa liczby pasażerów znacząco rosną.

 

Konkurencja na kolejach przyczyną rozkwitu w Badenii- Wirtembergii
W RFN samorząd kraju związkowgo Badenii- Wirtembergii do obsługi linii regionalnych zatrudnia aż 9 przewoźników (WEG, HzL, Breisgau-S-Bahn, Ortenau-S-Bahn, Bodensee Oberschwaben Bahn,Albtal- Verkehrsgesellschaft, Mittelthurgaubahn, Suedwestdeutsche Verkehrs- AG, DB Regio). Niezwykle wysoka jakość usług, 30- % wzrost liczby pociągokilometrów do 55 mln rocznie (1999) oraz liczba nowootwartych po latach upadku linii ewidentnie wskazuje, gdzie leży metoda.

 

Ergonet- transgraniczny system komunikacyjny
 
Jakby to krótko ująć, Czesi potrafią! Z dniem 28/05/2000 zaincjonowany został nowy system komunikacji w strefie przygranicznej pod nazwą EgroNet.  Zasadę jego działania najlepiej zilustowałby slogan --dwa kraje, 54 środki transportu, 1 rozkład jazdy, jedna cena, jeden bilet. Jak wskazuje nazwa proponowanego produktu, odnosi się on do obszaru Euroregionu Karpackiego. Obejmuje on trzy regiony Republiki Federalnej; t.j. Saksonię,  Turyngię i Bawarię oraz obszar Czech.

 


 
Kolej alternatywą?
Wiele osób życzyłoby sobie, by kolej w Polsce mogła zapewnić jakąś alternatywę dla masowej motoryzacji. Teoretycznie kolej jest w stanie spełniać role alternatywy dla motoryzacji indywidualnej, oferując szybka prędkość handlową, komfort i bezpieczeństwo. Niestety, najwyraźniej tak się w Polsce nie stanie, przynajmniej nie w najbliższej przyszłości.

 

Czy kolej jest ekologiczna?
Większość osób określa kolej mianem ekologicznego środka transportu. Wypadałoby więc nieco przybliżyć wpływ wywierany na środowisko przez ten rodzaj transportu, porównując go z konkurencyjnymi formami przemieszczania się. Oczywiście wszyscy wiemy że kolej jest ekologicznym środkiem transportu - posiada cechy których nie sposób przeoczyć.
Uleczyć polską kolej
Uleczyć to znaczy przede wszystkim wpuścic konkurencję...Sposobem na pokonanie trendu upadku jest liberalizacja rynku, wprowadzająca nowe metody zarządzania, nowe technologie i nowe podmioty gospodarcze na ten mocno skostniały rynek. To po prostu otwarcie "okna" dla nowych idei i pomysłów.

 

Koleje czeskie
W Czechach w 1995 roku wykonywano przewozy pasażerskie na 9439 km linii kolejowych, a przewozy pasażerskie w roku 2000 wzrosły o 4,3 procenta do 185 mln pasażerów. W Polsce w roku 2000 PKP obsługiwało jedynie około 16 796,3 km (obliczenia własne) spośród 21.172,53 km łącznej długości sieci kolejowej PKP. W Polsce liczba pasażerów spadła od 1995 roku o 77,43 %, a do 1990 do 2002 o blisko 25 %, i według UIC przewieziono już tylko 244,1 mln pasażerów.
Samorządy przejmują kolej
Jeśli nie PKP, to może ktoś inny? Wiele samorządów w ostatnich miesiącach zainteresowało się infrastrukturą kolejową na swoich terenach.

Posted by Telewizja Opera on 12:03. Filed under . You can follow any responses to this entry through the RSS 2.0

0 komentarze for Spis treści publikacji Centrum Kolejnictwa Regionalnego

Prześlij komentarz

Recent Entries

Recent Comments

Photo Gallery