dailyvideo

Wybierz temat:

porty lotnicze (103) airports in Poland (72) szybka kolej miejska (47) polityka transportowa (39) reformy PKP (32) szybka kolej regionalna (30) transport publiczny (22) demonopolizacja rynku kolejowego (20) lotniska powojskowe (19) airport links (17) skm kraków (16) transport policy (16) skm łódź (15) skm warszawa (9) PKP (8) kolejnictwo (8) konkurencja na kolejach (8) skm wrocław (8) tanie linie kolejowe (8) deregulacja (7) ekologia (7) kolej na Lubelszczyźnie (7) porty morskie (7) skm szczecin (7) transport autobusowy (7) urban sprawl (7) railway reforms (6) skm radom (6) Wprowadzenie do ekonomiki kolei (5) infrastruktura drogowa (5) komunikacja miejska (5) związki komunikacyjne (5) metro kraków (4) Lubuska Kolej Regionalna (3) koleje w Wielkiej Brytanii (3) prywatyzacja (3) skm LGOM (3) skm legnica (3) skm poznań (3) suburbanizacja (3) tramwaj dwusystemowy (3) Łódź (3) żegluga śródlądowa (3) PKP Cargo (2) Rynek Kolejowy (2) SKR (2) koleje w RFN (2) polityka parkingowa (2) recenzje (2) skm jelenia góra (2) skm toruń (2) transport abutobusowy (2) Aleksander Janiszewski (1) Kolej Wschodnia (1) Montenegro (1) Ostbahn (1) Płock (1) aglmomeracja płocka (1) autostrady (1) bezpieczeństwo (1) kielce (1) koleje w Estonii (1) koleje w Holandii (1) koleje w Szwajcarii (1) koleje w Szwecji (1) koleje w USA (1) model Zwickau (1) motoryzacja indywidualna (1) motoryzacja masowa (1) parkuj i jedź (1) poznań (1) segmentacja rynku (1) skm Bielsko- Biała (1) skm GOP (1) skm bydgoszcz (1) skm częstochowa (1) skm gdynia (1) skm gorzów (1) skm nowy sącz (1) skm stalowa wola (1) skm wałbrzych (1) szczecin (1) trafic engineering (1) transport appraisal (1)

Wielka likwidacja kolei miejskiej w Krakowie: dlaczego to zrobiono?

W Krakowie zlikwidowano liczne stacje kolejowe:
Bieńczyce • Czyżyny • Kraków Dąbie • Kraków Grzegórzki • Kraków Nowa Huta Południowa • Kraków Wisła • Mogiła
oraz liczne przystanki osobowe
Czyżyny Monopol • Grębałów • Kraków Lubocza • Kraków Nowa Huta Północ • Kraków Osiedle • Kraków Wieczysta • Kraków Zabłocie • Kraków Zwierzyniec

Opisujemy likwidację sieci kolejowej m. Krakowa, w kontekście rocznicy uruchomienia przed II wojną sieci kolei miejskiej i podmiejskiej wokół Krakowa.

Dociekamy, dlaczego- polityką władz miasta jest likwidacja sieci kolejowej? Na załączonej mapie na czerwono zaznaczono zerwane lub nieczynne torowiska kolei miejskiej Krakowa.

Sprawę przedwojennej kolei miejskiej typu S-Bahn w Krakowie opisywaliśmy, w archiwach są zachowane oryginalne nagrania. Ujęcia wideo są zachowane:

http://www.ushmm.org/online/film/display/detail.php?file_num=4330

Pytaliśmy władze miasta, jak odnoszą się  do setek propozycji ponownego uruchomienia kolei miejskiej w Krakowie? 
Odpowiedzi władz miasta pokazują że władze miasta nie interesują się sprawami kolei. Sądzą że to sprawa PKP:

W nawiązaniu do Pana pytań informuję, że należy je kierować do PKP. W kompetencjach samorządu lokalnego miasta Krakowa nie leżą kwestie związane z likwidacją czy budową linii kolejowych.

Informuję jednocześnie, że Miasto Kraków jest zaangażowane w projekt Szybkiej Kolei Aglomeracyjnej, za który merytorycznie odpowiada Urząd Marszałkowski Województwa Małopolskiego.

 


Jan Machowski

Kierownik Biura Prasowego

Wydział Informacji, Turystyki i Promocji Miasta, UM Kraków


Nasza odpowiedź:


To jakaś pomyłka. Piszemy i pytamy, dlaczego miasto- nie interesując się likwidowanymi torowiskami, doprowadziło do ich całkowitej likwidacji. 

Torowiska na których są zamawiane usługi przewozowe, nie są likwidowane- podam przykład 5 miast w Polsce, w których takie usługi pozwoliły wprowadzić połączenia miejskie o jakości metra. Czy miasto Kraków zamawiało usługi przewozowe na sieci kolejowej? Inne miasta organizują te przewozy samodzielnie, że podam Warszawę jako przykład. 

Straty z tego powodu Państwa polityki szacuję na ok. 6 do 8 miliardów PLN, licząc po koszcie zlikwidowanych torowisk. 


Dlaczego nie odpowiadali Państwo na korespondencję? Od dwóch dekad opisujemy ten temat. Opisywałem linię Kraków Główny- Kraków Nowa Huta już kilkanaście lat temu. Została zlikwidowana. 


"W kompetencjach samorządu lokalnego miasta Krakowa nie leżą kwestie związane z likwidacją czy budową linii kolejowych."- to jednoznacznie odpowiedź sprzeczna ze stanem prawnym. W żadnych aktach prawnych nie jest to zawarte. W innych miastach władze miejskie są organizatorem przewozów kolejowych na terenie miasta, por. Warszawa. Czy sam Pan tą odpowiedź wymyślił?

Odpowiedź UM Kraków na pytania postawione przez p. Adama Fularza.

Organizatorem przewozów pasażerskich w transporcie kolejowym na terenie województwa małopolskiego (w tym Miasta Kraków), z uwagi na ich zasięg terytorialny jest Województwo Małopolskie (podstawa prawna -  art. 7  ust. 1 pkt 5 lit a. ustawy z dnia   z dnia 16 grudnia 2010 r. o publicznym transporcie zbiorowym (Dz.U. 2011 Nr 5, poz. 13).


Miasto Kraków mogłoby organizować przewozy w granicach miasta lub, w porozumieniu z gminami ościennymi, w obszarze aglomeracji.  Jednakże biorąc pod uwagę zaangażowanie Województwa Małopolskiego w organizację przewozów o charakterze regionalnym oraz prowadzone intensywne działania związane z uruchomieniem systemu Szybkiej Kolei Aglomeracyjnej obejmującej zasięgiem miasto Kraków i znaczną część województwa, podejmowanie podobnych działań przez Miasto nie byłoby uzasadnione zarówno pod względem funkcjonalnym, jak i ekonomicznym.  Sieć kolejowa na terenie Krakowa nie jest na tyle bogata, aby opierać na niej pasażerskie przewozy wewnątrzmiejskie. Znacznie skuteczniejsza jest w tym wypadku  sieć miejskiej komunikacji autobusowej i tramwajowej, z uwagi na gęstość i wysokie częstotliwości kursowania taboru. Połączenia kolejowe natomiast odgrywają i będą odgrywać coraz większą rolę w przewozach aglomeracyjnych, tj. w dowozach z obszarów gmin do Krakowa oraz obsłudze peryferyjnych dzielnic miasta.

Trudno się obecnie odnosić do stanu kolei z okresu międzywojennego. Obecnie nie istnieje pojęcie kolei miejskiej w Krakowie w rozumieniu infrastruktury kolejowej, jak i organizacji  przewozów (z powodów przedstawionych wyżej). Istniejąca infrastruktura torowa to linie o znaczeniu państwowym zarządzane przez PKP PLK S.A. lub linie (bocznice) zakładowe. Niektóre, jak linia bocznicowa do elektrociepłowni „Kraków" i zakładów tytoniowych ma bardzo skomplikowany stan własnościowy. Gmina Miejska Kraków nie ma tytułu prawnego do inwestowania w linie kolejowe stanowiące własność prywatną.

Miasto współpracuje zarówno z Województwem Małopolskim, jak i z PKP PLK S.A. (zarządcą infrastruktury kolejowej) współfinansując lub samodzielnie finansując, w miarę możliwości finansowych, opracowanie dokumentacji projektowej oraz budowę niektórych elementów infrastruktury kolejowej, niezbędnej dla prawidłowego funkcjonowania SKA (w szczególności przystanków osobowych).








Informacje uzupełniające dot. podstaw prawnych:


Ustawa z dnia   z dnia 16 grudnia 2010 r. o publicznym transporcie zbiorowym (Dz.U. 2011 Nr 5, poz. 13)

Art. 4 ust 1 pkt 25.

25) wojewódzkie przewozy pasażerskie - przewóz osób w ramach publicznego transportu zbiorowego wykonywany w granicach administracyjnych co najmniej dwóch powiatów i niewykraczający poza granice jednego województwa, a w przypadku linii komunikacyjnych w transporcie kolejowym także przewóz do najbliższej stacji w województwie sąsiednim, umożliwiający przesiadki w celu odbycia dalszej podróży lub techniczne odwrócenie biegu pociągu, oraz przewóz powrotny; inne niż przewozy gminne, powiatowe i międzywojewódzkie;


Art. 7  ust. 1 pkt 5 lit a.

1. Organizatorem publicznego transportu zbiorowego, zwanym dalej „organizatorem",

(…)

5) województwo:

a) na linii komunikacyjnej albo sieci komunikacyjnej w wojewódzkich przewozach pasażerskich oraz w transporcie morskim,

b) właściwe ze względu na najdłuższy odcinek planowanego przebiegu linii komunikacyjnej, w uzgodnieniu z województwami właściwymi ze względu na przebieg tej linii komunikacyjnej albo sieci komunikacyjnej - na linii komunikacyjnej albo sieci komunikacyjnej w międzywojewódzkich przewozach pasażerskich,

c) któremu powierzono zadanie organizacji publicznego transportu zbiorowego na mocy porozumienia między województwami właściwymi ze względu na planowany przebieg linii komunikacyjnej albo sieci komunikacyjnej - na linii komunikacyjnej albo sieci komunikacyjnej w wojewódzkich przewozach pasażerskich, na obszarze województw, które zawarły porozumienie;


Odpowiedź PKP PLK: celem PKP Polskich Linii Kolejowych S.A. jest rozwijanie sieci kolejowych ( a nie likwidacja ), o czym świadczy ogrom inwestycji realizowanych w całej Polsce.

PLK kontynuuje Krajowy Program Kolejowy - największy program inwestycyjny w swojej historii. Do 2023 r. przeznaczymy na modernizację infrastruktury kolejowej ponad 67 mld zł, gwarantując dynamiczny rozwój i konkurencyjność transportu kolejowego. Krajowy Program Kolejowy zapewnia finansowanie i sprawne prowadzenie projektów, przy znacznym wsparciu środkami Unii Europejskiej. Wśród efektów jego realizacji będzie zdecydowana poprawa jakości w przewozach pasażerskich, poprawa przepustowości w obrębie aglomeracji i w dojazdach do nich, łatwiejsza wymiana gospodarcza i poprawa warunków dla transportu towarowego. Efektywność transportu kolejowego jako konkurencyjnego i ekologicznego względem transportu drogowego ulegnie zwiększeniu.

W Małopolsce szansę realizacji, w oparciu o istniejącą infrastrukturę kolejową ma Szybka Kolej Aglomeracyjna (SKA). Wiodącą rolę przy budowie systemu SKA pełni Urząd Marszałkowski Województwa Małopolskiego, który w roku 2007 zlecił wykonanie wstępnego studium wykonalności. Studium to zostało zaktualizowane pod koniec 2011 r. Zgodnie z założeniami, Szybka Kolej Aglomeracyjna ma służyć poprawie komunikacji podmiejskiej i regionalnej. Musi więc stanowić system, który obejmie skomunikowanie i podział ról dla pojazdów kolejowych, autobusów, tramwajów, busów.

Spółka PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. jest jednym z podmiotów uczestniczących w tym przedsięwzięciu i jej rolą jest udostępnianie infrastruktury, która aktualnie na szeroką skalę jest modernizowana, bądź rewitalizowana.

Zgodnie z założeniami studium wykonalności, pierwsza linia SKA ma być na trasie Balice – Kraków Główny – Wieliczka. PLK zrealizowała w 2012 r. modernizację  liniikolejowej z Krakowa do Wieliczki ( za ok. 46 mln zł ), a we wrześniu bieżącego roku oddała do użytkowania zmodernizowane ( za ponad 230 mln zł ) połączenie z Krakowa Głównego do lotniska w Balicach.

Szybka Kolej Aglomeracyjna budowana będzie również w oparciu o inne linie, które aktualnie PLK modernizuje, bądź rewitalizuje. Więcej informacji w załączonym materiale.

 

 

Dorota Szalacha

Zespół Prasowy

PKP Polskie Linie Kolejowe S.A

--
--

Adam Fularz, manager Radiotelewizji

Prezes Zarządu, WIECZORNA.PL SP. Z O. O.,ul. Dolina Zielona 24A,   65-154 Zielona Góra

Wydawnictwo Merkuriusz Polski
"Wieczorna.pl" sp. z o.o.
T +48604443623
F +442035142037
E adam.fularz@wieczorna.pl
Dolina Zielona 24a, PL 65-154 Zielona Góra

AGENCJA PRASOWA MERKURIUSZ POLSKI- Wieści i treści od 3 stycznia 1661

TEKSTY

Każdego dnia Agencja Merkuriusz udostępnia kilka materiałów prasowych ze wszystkich regionów Polski. Dotyczą one najważniejszych wydarzeń w skali kraju, różnych dziedzin życia. Stanowi źródło informacji dla redakcji prasowych.

ZDJĘCIA

Na zamówienie abonenta udostępniamy serwis fotograficzny. Korzystają z niego serwisy internetowe i redakcje prasowe.

WIDEO

Na zamówienie abonenta udostępniamy serwis video. Korzystają z niego stacje telewizyjne.

Posted by Telewizja Opera on 06:27. Filed under . You can follow any responses to this entry through the RSS 2.0

0 komentarze for Wielka likwidacja kolei miejskiej w Krakowie: dlaczego to zrobiono?

Prześlij komentarz

Recent Entries

Recent Comments

Photo Gallery