dailyvideo

Wybierz temat:

porty lotnicze (103) airports in Poland (72) szybka kolej miejska (47) polityka transportowa (39) reformy PKP (32) szybka kolej regionalna (30) transport publiczny (22) demonopolizacja rynku kolejowego (20) lotniska powojskowe (19) airport links (17) skm kraków (16) transport policy (16) skm łódź (15) skm warszawa (9) PKP (8) kolejnictwo (8) konkurencja na kolejach (8) skm wrocław (8) tanie linie kolejowe (8) deregulacja (7) ekologia (7) kolej na Lubelszczyźnie (7) porty morskie (7) skm szczecin (7) transport autobusowy (7) urban sprawl (7) railway reforms (6) skm radom (6) Wprowadzenie do ekonomiki kolei (5) infrastruktura drogowa (5) komunikacja miejska (5) związki komunikacyjne (5) metro kraków (4) Lubuska Kolej Regionalna (3) koleje w Wielkiej Brytanii (3) prywatyzacja (3) skm LGOM (3) skm legnica (3) skm poznań (3) suburbanizacja (3) tramwaj dwusystemowy (3) Łódź (3) żegluga śródlądowa (3) PKP Cargo (2) Rynek Kolejowy (2) SKR (2) koleje w RFN (2) polityka parkingowa (2) recenzje (2) skm jelenia góra (2) skm toruń (2) transport abutobusowy (2) Aleksander Janiszewski (1) Kolej Wschodnia (1) Montenegro (1) Ostbahn (1) Płock (1) aglmomeracja płocka (1) autostrady (1) bezpieczeństwo (1) kielce (1) koleje w Estonii (1) koleje w Holandii (1) koleje w Szwajcarii (1) koleje w Szwecji (1) koleje w USA (1) model Zwickau (1) motoryzacja indywidualna (1) motoryzacja masowa (1) parkuj i jedź (1) poznań (1) segmentacja rynku (1) skm Bielsko- Biała (1) skm GOP (1) skm bydgoszcz (1) skm częstochowa (1) skm gdynia (1) skm gorzów (1) skm nowy sącz (1) skm stalowa wola (1) skm wałbrzych (1) szczecin (1) trafic engineering (1) transport appraisal (1)

Propozycja "Tramwaju Kolejowego" dla Grudziądza i Torunia z ok. 2002 roku



SZYBKI TRAMWAJ KOLEJOWY GRUDZIĄDZ

W Grudziądzu (102,2 tys. mieszkańców ;1999) możliwe jest stworzenie układu kolei miejskiej- szybkiego tramwaju kolejowego. Na terenie miasta znajdują się dogodnie rozmieszczone linie kolejowe. Wykorzystując ich układ, możliwe jest stworzenie nowoczesnego i bardzo szybkiego systemu transportu zbiorowego w mieście.  

Linia kolei miejskiej będzie wykorzystywać tylko istniejące torowisko kolejowe. Rozpoczynać się będzie w Grudziądzu- Mniszku, przy Szosie Toruńskiej, w pobliżu obecnej stacji Grudziądz Mniszek i prowadzić będzie w kierunku centrum miasta. Pierwotnie zakładano możliwość skierowania linii na północ miasta, lecz po zbadaniu potoków pasażerskich okazało się to niemożliwe i bezcelowe. Linia musi dochodzić do historycznego centrum miasta i wykorzysta w tym celu bocznicę do portu nad Wisłą a następnie zostanie przedłużona do nowego dworca-terminalu w obrębie historycznego centrum. Wykorzystane zostaną nowoczesne autobusy szynowe. Proponowana częstotliwość kursowania- co 30 minut. Linia ta zastąpi zlikwidowaną linię tramwajową na os. Mniszek i będzie stanowiła jedną z osi urbanizacyjnych i komunikacyjnych miasta.

Przystanki- proponowana przybliżona lokalizacja :

 

1. Grudziądz Mniszek

2. Ul. Strażacka- Przemysłowa

3. Ul. Kasprowicza- Nad Torami

4. Grudziądz Dworzec Przedmieście

5. Gen. Hallera

6. Grudziadz Dw. Główny (zmiana kierunku jazdy)

7. Stare Miasto

Zakładany koszt taboru  (2 sztuki) wyniesie od 5 do 6 mln PLN oraz inwestycje w infrastrukturę ukształtują się początkowo na poziomie 4 mln PLN i będzie to koszt doprowadzenia linii w obręb centrum.

Mimo, iż w tym 102-tysięcznym mieście istnieje system komunikacji tramwajowej,  szybkiej kolei miejskiej w relacji Mniszek (duże osiedle mieszkaniowe z zakładami przemysłowymi, m.in. fabryka Hydro- Vacuum S.A.) - Grudziądz Przedmieście- Grudziądz dw. Główny- Stare Miasto znacznie uprości ruch miejski. Rozwiązanie takie jest niezwykle efektywne, jeśli chodzi o maksymalne wykorzystanie dostępnej infrastruktury transportowej na terenie miasta. Za relatywnie niewielkie nakłady możliwe jest stworzenie bardzo wydajnego i wysokojakościowego układu transportowego w korytarzu północ - południe tego miasta. Także relacja Grudziądz- Laskowice Pomorskie ma duży potencjał podróżnych i powinna być obsługiwana autobusami szynowymi z dużą częstotliwością- jest to jeden z dalszych kierunków rozwoju tego systemu.

Kosztorys :

Koszt taboru od 5 do 6 mln PLN.

Pojazdy szynowe (2 sztuki) proponowane tutaj to najnowszy autobus szynowy 'Tramper' prod. ZNTK Poznań lub inne pojazdy. Pojazd produkowany w Poznaniu zabiera 90 pasażerów (38 miejsc siedzących oraz dla osoby niepełnosprawnej). Ma długość ponad 16 metrów, w środkowej swojej części jest niskopodłogowy. Wyposażony został w cztery pary drzwi. Zaletą autobusu jest możliwość zestawiania dwóch i więcej pojazdów. Koszt jego produkcji to około 2,5 miliona złotych.

Koszt dostosowania infrastruktury kolejowej i budowy przystanków- nieznany, szacunkowo 200- 450 tysięcy PLN.

Finansowanie :

Wkład miasta Grudziądz, fundusze strukturalne Unii Europejskiej, fundusze województwa, fundusze celowe, wkład rządu centralnego.

Realizacja :

Zarząd miasta ogłasza przetarg na obsługę linii i jej uruchomienie. W Polsce istnieje kilku licencjonowanych przewoźników kolejowych (operatorów), poza PKP S.A. Z racji na komercyjny charakter przedsięwzięcia i ogrom komplikacji związanych z uruchomieniem systemu zaleca się wykorzystanie prywatnego operatora do realizacji tego zadania.

oprac. A.Fularz  

SZYBKI TRAMWAJ KOLEJOWY TORUŃ

Znaczenie kolei w obsłudze komunikacyjnej miasta jest obecnie tak małe, że władze miasta zaproponowały przebudowę dwutorowego mostu przez Wisłę na jednotorowy i przebudowę połowy szerokości mostu na drogę kołową, która odciąży drugi most drogowy przez Wisłę niecałe 2 km obok.  Nie należy się dziwić temu myśleniu- kolej mało z siebie daje dla miasta.

W Toruniu jest kolej SKM (!) w postaci jednego pociągu porannego łączącego  około godziny 7 rano dworce Toruń Główny i Toruń Wschodni, noszącego numer SKM 00045. I to wszystko w ruchu miejskim. W Toruniu rozsądne wydaje się uruchomienie kursujących z 20- minutową częstotliwością lekkich wagonów motorowych w relacji Toruń Główny do Toruń Wschodni. Możliwe jest także wykorzystanie nieużywanych linii kolejowych do stacji Toruń Północny oraz do jednego z dużych osiedli na zachód od dworca Wschodniego. Pozwoli to na stworzenie systemu szybkiego tramwaju raczej niewielkim kosztem ok. 12 mln PLN. Dodatkowo IRiPK zaproponował przeznaczenie jednego z dwóch torów na moście przez Wisłędla linii tramwajowej w celu lepszego skomunikowania dworca  Głównego z miastem. Tramwaj z Dw. Głównego doprowadzony zostałby do węzła na Dworcu Wschodnim, gdzie połączyłby się z resztą sieci na placu 18 Stycznia.  Zakłada się iż poprzez most wiślany na Dworzec Główny pojadą dwie linie tramwajowe. Pozwoli to na rozwój  transportu szynowego w Toruniu. Koszt tego połączenia oszacowano na ok. 10 mln PLN. Prace nad przygotowaniem analizy trwają.

--
--

Adam Fularz, manager Radiotelewizji

Prezes Zarządu, WIECZORNA.PL SP. Z O. O.,ul. Dolina Zielona 24A,   65-154 Zielona Góra

Wydawnictwo Merkuriusz Polski
"Wieczorna.pl" sp. z o.o.
T +48604443623
F +442035142037
E adam.fularz@wieczorna.pl
Dolina Zielona 24a, PL 65-154 Zielona Góra

AGENCJA PRASOWA MERKURIUSZ POLSKI- Wieści i treści od 3 stycznia 1661

TEKSTY

Każdego dnia Agencja Merkuriusz udostępnia kilka materiałów prasowych ze wszystkich regionów Polski. Dotyczą one najważniejszych wydarzeń w skali kraju, różnych dziedzin życia. Stanowi źródło informacji dla redakcji prasowych.

ZDJĘCIA

Na zamówienie abonenta udostępniamy serwis fotograficzny. Korzystają z niego serwisy internetowe i redakcje prasowe.

WIDEO

Na zamówienie abonenta udostępniamy serwis video. Korzystają z niego stacje telewizyjne.

Posted by Telewizja Opera on 11:43. Filed under . You can follow any responses to this entry through the RSS 2.0

0 komentarze for Propozycja "Tramwaju Kolejowego" dla Grudziądza i Torunia z ok. 2002 roku

Prześlij komentarz

Recent Entries

Recent Comments

Photo Gallery