Propozycja "Tramwaju Kolejowego" dla Grudziądza i Torunia z ok. 2002 roku
SZYBKI TRAMWAJ KOLEJOWY GRUDZIĄDZ
W Grudziądzu (102,2 tys. mieszkańców ;1999) możliwe jest stworzenie układu kolei miejskiej- szybkiego tramwaju kolejowego. Na terenie miasta znajdują się dogodnie rozmieszczone linie kolejowe. Wykorzystując ich układ, możliwe jest stworzenie nowoczesnego i bardzo szybkiego systemu transportu zbiorowego w mieście.
Linia kolei miejskiej będzie wykorzystywać tylko istniejące torowisko kolejowe. Rozpoczynać się będzie w Grudziądzu- Mniszku, przy Szosie Toruńskiej, w pobliżu obecnej stacji Grudziądz Mniszek i prowadzić będzie w kierunku centrum miasta. Pierwotnie zakładano możliwość skierowania linii na północ miasta, lecz po zbadaniu potoków pasażerskich okazało się to niemożliwe i bezcelowe. Linia musi dochodzić do historycznego centrum miasta i wykorzysta w tym celu bocznicę do portu nad Wisłą a następnie zostanie przedłużona do nowego dworca-terminalu w obrębie historycznego centrum. Wykorzystane zostaną nowoczesne autobusy szynowe. Proponowana częstotliwość kursowania- co 30 minut. Linia ta zastąpi zlikwidowaną linię tramwajową na os. Mniszek i będzie stanowiła jedną z osi urbanizacyjnych i komunikacyjnych miasta.
Przystanki- proponowana przybliżona lokalizacja :
1. Grudziądz Mniszek | |
2. Ul. Strażacka- Przemysłowa | |
3. Ul. Kasprowicza- Nad Torami | |
4. Grudziądz Dworzec Przedmieście | |
5. Gen. Hallera | |
6. Grudziadz Dw. Główny (zmiana kierunku jazdy) | |
7. Stare Miasto |
Zakładany koszt taboru (2 sztuki) wyniesie od 5 do 6 mln PLN oraz inwestycje w infrastrukturę ukształtują się początkowo na poziomie 4 mln PLN i będzie to koszt doprowadzenia linii w obręb centrum.
Mimo, iż w tym 102-tysięcznym mieście istnieje system komunikacji tramwajowej, szybkiej kolei miejskiej w relacji Mniszek (duże osiedle mieszkaniowe z zakładami przemysłowymi, m.in. fabryka Hydro- Vacuum S.A.) - Grudziądz Przedmieście- Grudziądz dw. Główny- Stare Miasto znacznie uprości ruch miejski. Rozwiązanie takie jest niezwykle efektywne, jeśli chodzi o maksymalne wykorzystanie dostępnej infrastruktury transportowej na terenie miasta. Za relatywnie niewielkie nakłady możliwe jest stworzenie bardzo wydajnego i wysokojakościowego układu transportowego w korytarzu północ - południe tego miasta. Także relacja Grudziądz- Laskowice Pomorskie ma duży potencjał podróżnych i powinna być obsługiwana autobusami szynowymi z dużą częstotliwością- jest to jeden z dalszych kierunków rozwoju tego systemu.
Kosztorys :
Koszt taboru od 5 do 6 mln PLN.
Pojazdy szynowe (2 sztuki) proponowane tutaj to najnowszy autobus szynowy 'Tramper' prod. ZNTK Poznań lub inne pojazdy. Pojazd produkowany w Poznaniu zabiera 90 pasażerów (38 miejsc siedzących oraz dla osoby niepełnosprawnej). Ma długość ponad 16 metrów, w środkowej swojej części jest niskopodłogowy. Wyposażony został w cztery pary drzwi. Zaletą autobusu jest możliwość zestawiania dwóch i więcej pojazdów. Koszt jego produkcji to około 2,5 miliona złotych.
Koszt dostosowania infrastruktury kolejowej i budowy przystanków- nieznany, szacunkowo 200- 450 tysięcy PLN.
Finansowanie :
Wkład miasta Grudziądz, fundusze strukturalne Unii Europejskiej, fundusze województwa, fundusze celowe, wkład rządu centralnego.
Realizacja :
Zarząd miasta ogłasza przetarg na obsługę linii i jej uruchomienie. W Polsce istnieje kilku licencjonowanych przewoźników kolejowych (operatorów), poza PKP S.A. Z racji na komercyjny charakter przedsięwzięcia i ogrom komplikacji związanych z uruchomieniem systemu zaleca się wykorzystanie prywatnego operatora do realizacji tego zadania.
oprac. A.Fularz
SZYBKI TRAMWAJ KOLEJOWY TORUŃ
Znaczenie kolei w obsłudze komunikacyjnej miasta jest obecnie tak małe, że władze miasta zaproponowały przebudowę dwutorowego mostu przez Wisłę na jednotorowy i przebudowę połowy szerokości mostu na drogę kołową, która odciąży drugi most drogowy przez Wisłę niecałe 2 km obok. Nie należy się dziwić temu myśleniu- kolej mało z siebie daje dla miasta.
W Toruniu jest kolej SKM (!) w postaci jednego pociągu porannego łączącego około godziny 7 rano dworce Toruń Główny i Toruń Wschodni, noszącego numer SKM 00045. I to wszystko w ruchu miejskim. W Toruniu rozsądne wydaje się uruchomienie kursujących z 20- minutową częstotliwością lekkich wagonów motorowych w relacji Toruń Główny do Toruń Wschodni. Możliwe jest także wykorzystanie nieużywanych linii kolejowych do stacji Toruń Północny oraz do jednego z dużych osiedli na zachód od dworca Wschodniego. Pozwoli to na stworzenie systemu szybkiego tramwaju raczej niewielkim kosztem ok. 12 mln PLN. Dodatkowo IRiPK zaproponował przeznaczenie jednego z dwóch torów na moście przez Wisłędla linii tramwajowej w celu lepszego skomunikowania dworca Głównego z miastem. Tramwaj z Dw. Głównego doprowadzony zostałby do węzła na Dworcu Wschodnim, gdzie połączyłby się z resztą sieci na placu 18 Stycznia. Zakłada się iż poprzez most wiślany na Dworzec Główny pojadą dwie linie tramwajowe. Pozwoli to na rozwój transportu szynowego w Toruniu. Koszt tego połączenia oszacowano na ok. 10 mln PLN. Prace nad przygotowaniem analizy trwają.
Adam Fularz, manager Radiotelewizji
Prezes Zarządu, WIECZORNA.PL SP. Z O. O.,ul. Dolina Zielona 24A, 65-154 Zielona Góra
Wydawnictwo Merkuriusz Polski
"Wieczorna.pl" sp. z o.o.
T +48604443623
AGENCJA PRASOWA MERKURIUSZ POLSKI- Wieści i treści od 3 stycznia 1661
Każdego dnia Agencja Merkuriusz udostępnia kilka materiałów prasowych ze wszystkich regionów Polski. Dotyczą one najważniejszych wydarzeń w skali kraju, różnych dziedzin życia. Stanowi źródło informacji dla redakcji prasowych.
ZDJĘCIA
Na zamówienie abonenta udostępniamy serwis fotograficzny. Korzystają z niego serwisy internetowe i redakcje prasowe.
WIDEO
Na zamówienie abonenta udostępniamy serwis video. Korzystają z niego stacje telewizyjne.