Wniosek do UMWŁ odnośnie połączeń ŁKA w relacji Wieluń- Łódź
Witam serdecznie!
W odpowiedzi na e-mail uprzejmie informuję, że dokumentacja przedprojektowa dla prac na linii kolejowej nr 131, na szlaku Chorzów Batory – Zduńska Wola Karsznice, zakłada przebudowę peronów na odcinku Chorzew Siemkowice – Zduńska Wola Karsznice. W ramach inwestycji planujemy przebudowę następujących stacji i przystanków osobowych: Chorzew Siemkowice, Huta, Rusiec Łódzki, Chociw Łaski, Siedlce Łaskie, Kozuby i Zduńska Wola Karsznice Południowe. Na tych stacjach i przystankach planujemy nowe, podwyższone perony z wiatami, oświetleniem i czytelnym oznakowaniem wraz z drogami dojścia, uwzględniającymi dostęp dla osób o ograniczonej możliwości poruszania się. Obecnie trwa postępowanie przetargowe na modernizację linii kolejowej nr 131 na odcinkach Kalina – Rusiec Łódzki i Rusiec Łódzki - Zduńska Wola Karsznice.
Na trasie Wyczerpy – Chorzew Siemkowice ( linia nr 146) w ramach inwestycji, perony zostały rozebrane ze względu na brak zainteresowania Urzędów Marszałkowskich Województwa Śląskiego i Łódzkiego, prowadzeniem przewozów pasażerskich na tej linii oraz ze względu na bezpieczeństwo prowadzenia ruchu kolejowego. Zabezpieczone zostały miejsca do ewentualnej budowy peronów w przyszłości, jeśli samorządy lokalne zdecydują się na wznowienie ruchu pasażerskiego na tym odcinku. W planach transportowych zarówno województwa śląskiego jak i łódzkiego, ewentualne przywrócenie lub zwiększenie zasięgu regionalnego ruchu pasażerskiego na linii nr 146 nie zostało uwzględnione.
Pozdrawiam i łączę wyrazy szacunku
Jacek Karniewski
Zespół Prasowy
PKP Polskie Linie Kolejowe S.A.
Biuro Komunikacji i Promocji
Wydział Komunikacji i Promocji w Regionach ul. Targowa 74
03-734 Warszawa
Poniżej odpowiedź UMWŁ na pytanie dotyczące połączenia kolejowego Sieradz Częstochowa:
Kolejowe przewozy pasażerskie na linii kolejowej nr 131 i nr 146 Łódź – Zduńska Wola – Chorzew Siemkowice – Częstochowa prowadzone były do roku 2012. Przewozy te zostały zawieszone z uwagi na bardzo zły stan techniczny infrastruktury, który powodował osiąganie bardzo niskiej prędkości handlowej pociągów pasażerskich i w efekcie niekonkurencyjny czas jazdy.
Wznowienie przewozów na tej linii brane będzie pod uwagę po zakończenia remontów przez PKP PLK S.A., co według posiadanych informacji przewidywane jest do 2023 r. Przed podjęciem decyzji o wznowieniu przewozów przewidujemy przeprowadzenie odpowiednich badań, które pozwolą nam na ukształtowanie oferty na tej linii.
Niewątpliwie konieczne będzie też porozumienie się w tej sprawie z Województwem Śląskim jednakże połączenie to będzie połączeniem międzywojewódzkim.
do Ministra Infrastruktury
Wniosek
Panie Ministrze, wnoszę o przeanalizowanie opisu pomysłu wznowienia kolei aglomeracyjnej/ podmiejskiej z Łodzi do Działoszyna/ Kłobucka/ Częstochowy i zachowanie części peronów które mają być zdemontowne jak donosi nam w odpowiedzi PKP PLK. Internauci przypominają że "przed kilkoma laty jednym z powodów zawieszenia przewozów na trasie Zduńska Wola – Chorzew Siemkowice – Częstochowa był fatalny stan torów, przez co czas jazdy był bardzo długi. Było to m.in. przyczyną wycofania się samorządów z finansowania połączeń."
Likwidacja wszystkich peronów jest zbyt pochopna. Warto pozostawić część infrastruktury peronowej na tej linii. Wnoszę o modyfikację projektu modernizacji tej linii kolei i pozostawienie peronów i/ albo wybudowanie nowych. Internauci pisali: "Po rewitalizacji linii 146 czas przejazdu pociągów osobowych relacji Zduńska Wola – Częstochowa może ulec skróceniu do 1h25 minut, a po pełnej rewitalizacji linii 131 i 739 czas ten ulegnie dalszemu skróceniu do przedziału 1h5 min.-1h 10 min. W przypadku pociągów przyspieszonych i pospiesznych czasy mogą być jeszcze bardziej konkurencyjne i wynieść od 55 min. do 1h. Jeżeli jednak doszłoby do realizacji skandalicznej decyzji o likwidacji peronów takie przywrócenie nie będzie możliwe."
Zlikwidowano już perony na jednej z linii:
"Perony na linii Częstochowa – Chorzew Siemkowice nie są wykorzystywane od grudnia 2012 r., kiedy to zlikwidowano połączenia regionalne na trasie z Częstochowy przez Chorzew-Siemkowice do Zduńskiej Woli. – W 2012 r. czas przejazdu z Częstochowy do Zduńskiej Woli wynosił blisko trzy godziny – mówi Jakub Gułajewski z portalu Zduńskowolskie Wieści Kolejowe. – To, że na ten moment samorządy województw nie chcą uruchamiać połączeń, nie oznacza, że nie chciałyby tego zrobić w przyszłości. Tym bardziej, że dzięki pracom remontowym czas jazdy zdecydowanie się skróci. Absurd polega jednak na tym, że jednocześnie likwidacji ulegnie infrastruktura niezbędna do obsługi pasażerów.
Kolej likwiduje, gmina odbuduje? – Mieszkańcy gmin i powiatów położonych wzdłuż linii łączącej Częstochowę i Chorzew Siemkowice nie skorzystają na jej remoncie – mówi Gułajewski i obawia się, że gdy perony okażą się potrzebne, to na drodze do ich odtworzenia staną czasochłonne procedury albo w ogóle brak funduszy. "
wg Z Bigiem Szyn
Panie Redaktorze,
lokalizacja przystanków osobowych na liniach kolejowych wynika z potrzeb przewoźników kolejowych oraz organizatorów przewozów, którymi m.in. są samorządy województw. Zarządca infrastruktury kolejowej przed podjęciem decyzji związanej z infrastrukturą służącą do obsługi ruchu pasażerskiego, m.in. budową lub likwidacją przystanków osobowych konsultuje się w tych sprawach z właściwymi Urzędami Marszałkowskimi.
W przypadku przewidywanych robót inwestycyjnych, ustalenia dokonywane z Urzędami Marszałkowskimi przekładają się na treść dokumentacji związanej z modernizacją lub rewitalizacją odcinków linii kolejowych m.in. studium wykonalności. Mając na uwadze możliwe w przyszłości decyzje dotyczące uruchomienia połączeń pasażerskich wykonawca studium wykonalności „zabezpiecza teren" pod obecne oraz nowe przystanki, których lokalizacje zostały uzgodnione z samorządami. Rozbiórka peronów na zlikwidowanych przystankach osobowych uzasadniona jest względami bezpieczeństwa ruchu kolejowego oraz niedopuszczeniem do dewastacji tych elementów infrastruktury kolejowej.
Z pozdrowieniami,
Zespół prasowy
Ministerstwo Infrastruktury i Budownictwa
Tel. 22 630 11 22
Opis pomysłu wznowienia kolei aglomeracyjnej/ podmiejskiej
Proponujemy wznowienie przewozów pasażerskich w relacji Łódź Kaliska- Zduńska Wola- Chorzew- Siemkowice- Działoszyn. W przyszłości planuje się że kolej dotrze do śródmieścia Łodzi za pomocą planowanego tunelu. Poprzednio pasażerów zmuszano do przesiadek, dziś jest szansa na bezpośrednie i szybkie połączenie do centrum Łodzi- za pomocą kolei aglomeracyjnej. Chcielibyśmy, by składy rozpędziły się do 100 lub 120 km/h.
Zduńska Wola Karsznice- dworzec istnieje.
Zduńska Wola Osiedle- peron przy ul. Karsznickiej przy numerach 1 i 2 - obecnie bez nazwy byłby przemianowany,
Marzenin - przy ul. Zduńskiej, nowy przystanek
Sędziejowice- nowy przystanek
Wola Wężykowa- nowy przystanek
Rogóźno Widawa- nowy przystanek
Chociw Łaski- przystanek istnieje, nie byłby rozebrany
Rusiec Łódzki- przystanek istnieje, nie byłby rozebrany
Huta- przystanek istnieje, nie byłby rozebrany
Chorzew- Siemkowice- przystanek istnieje
__________________________________________________________________________
Merkuriusz Polski
Polish News Agency. W Krakowie od 3 stycznia 1661 r.
Adam Fularz, manager Radiotelewizji
Prezes Zarządu, Wieczorna.pl SP. Z O. O.,ul. Dolina Zielona 24A, 65-154 Zielona Góra
Wydawnictwo Merkuriusz Polski
"Wieczorna.pl" sp. z o.o.
T +48604443623
E adam.fularz@wieczorna.pl
KRS 0000416514, NIP 9731008676, REGON 081032764
AGENCJA PRASOWA MERKURIUSZ POLSKI- Wieści i treści od 3 stycznia 1661
Informuję rozmówcę o przysługującym mu prawie do autoryzacji wypowiedzi udzielonych naszej agencji. Aby skorzystać z prawa, rozmówca niezwłocznie po udzieleniu wypowiedzi dla AP Merkuriusz Polski musi oznajmić że skorzysta z tego prawa. Czas na autoryzację wynosi 6 godzin od otrzymania przez rozmówcę zapisu jego słów.