dailyvideo

Wybierz temat:

porty lotnicze (103) airports in Poland (72) szybka kolej miejska (47) polityka transportowa (40) reformy PKP (32) szybka kolej regionalna (30) transport publiczny (22) demonopolizacja rynku kolejowego (20) lotniska powojskowe (19) airport links (17) skm kraków (16) transport policy (16) skm łódź (15) skm warszawa (9) PKP (8) kolejnictwo (8) konkurencja na kolejach (8) skm wrocław (8) tanie linie kolejowe (8) deregulacja (7) ekologia (7) kolej na Lubelszczyźnie (7) porty morskie (7) skm szczecin (7) transport autobusowy (7) urban sprawl (7) railway reforms (6) skm radom (6) Wprowadzenie do ekonomiki kolei (5) infrastruktura drogowa (5) komunikacja miejska (5) związki komunikacyjne (5) metro kraków (4) Lubuska Kolej Regionalna (3) koleje w Wielkiej Brytanii (3) prywatyzacja (3) skm LGOM (3) skm legnica (3) skm poznań (3) suburbanizacja (3) tramwaj dwusystemowy (3) Łódź (3) żegluga śródlądowa (3) PKP Cargo (2) Rynek Kolejowy (2) SKR (2) koleje w RFN (2) polityka parkingowa (2) recenzje (2) skm jelenia góra (2) skm toruń (2) transport abutobusowy (2) Aleksander Janiszewski (1) Kolej Wschodnia (1) Montenegro (1) Ostbahn (1) Płock (1) aglmomeracja płocka (1) autostrady (1) bezpieczeństwo (1) kielce (1) koleje w Estonii (1) koleje w Holandii (1) koleje w Szwajcarii (1) koleje w Szwecji (1) koleje w USA (1) model Zwickau (1) motoryzacja indywidualna (1) motoryzacja masowa (1) parkuj i jedź (1) poznań (1) segmentacja rynku (1) skm Bielsko- Biała (1) skm GOP (1) skm bydgoszcz (1) skm częstochowa (1) skm gdynia (1) skm gorzów (1) skm nowy sącz (1) skm stalowa wola (1) skm wałbrzych (1) szczecin (1) trafic engineering (1) transport appraisal (1)

Już dekadę temu byliśmy prawnie 9 lat za Czechami



W 2003 roku dokonałem krótkiej oceny efektów ekonomicznych nowej ustawy o transporcie kolejowym, nad której tworzeniem pracował ówczesny rząd.
Nie ukrywałem głębokiego rozczarowania. Zaproponowana przez rząd opłata za udzielenie licencji na przewozy kolejowe, w wysokości aż 160.000 PLN (40000 €) była czynnikiem mającym na celu podniesienie kosztów dostępu na rynek kolejowy, co ma na celu zablokowanie konkurencji w tym fragmencie rynku.Po pobieżnym oszacowaniu fixed entry costs (stałej części kosztów wejścia na rynek)  dla nowego podmiotu kolejowego, (około 300 000 PLN) proponowana przez rząd opłata licencyjna podniosłaby sumę kosztów o około 50 %, co  znacznie zredukuje liczbę new entrants na tym rynku. 

Czy o zablokowanie konkurencji i stworzenie nieuczciwych warunków dla różnych operatorów chodziło twórcom polskiego prawa? I tak koszty działalności przedsiębiorstw kolejowych w Polsce są niebotycznie wysokie- stawki za korzystanie z torowisk są wyższe niż w krajach sąsiednich, zakup taboru na rynku krajowym jest praktycznie niemożliwy, ponieważ PKP nie odsprzedaje swoich lokomotyw i wagonów pasażerskich innym konkurentom. Te blokady są już wystarczająco wysokie. Politycy dodali jeszcze jedną. 

Dodatkowo zniszczyłoby to wszystkie koleje lokalne, dziś działające i mocno rozwijające się na polskim rynku. Jeśli np. Żnińska Kolej Powiatowa sp. z o.o. będzie musiała uiścić opłatę w tej wysokości (około 160.000 PLN) to z powodu tego,  iż opłata ta znacznie przewyższa ona wartość tego lokalnego przedsiębiorstwa, będzie ona musiała zamknąć działalność.  To samo stanie się z lokalnymi firmami z tej branży. Tworzone tak prawo było niesprawiedliwe i wrogie wobec małych i średnich przewoźników kolejowych, których w Polsce w owym 2003 roku było tylko i dopiero 17.

W roku 2003 Polacy byli opóźnieni o 9 lat względem Republiki Czeskiej. Tamtejszya ustawa o kolejach, tzw. „zakon o drahach” została wprowadzona już w 1994 roku i wprowadziła trwałe podstawy rozwoju czeskiego rynku kolejowego, wprowadzając w 1994 Urząd Kolei (Drazni Urad, rola podobna do niepowstałego jeszcze polskiego UTK) oraz wiele rozwiązań prawnych, których nie obejmowała polska ustawa. Czeska ustawa jest  bardzo sprawiedliwa wobec przewoźników kolejowych, których w Czechach dekadę temu było już ponad 55. Sprzyjała ona powstawaniu nowych kolei, w przeciwieństwie do ustawy polskiej. Efekt działalności czeskiego ustawodawcy jest taki, że wkroczył do Unii Europejskiej dysponując flotyllą dobrze zarządzanych przedsiębiorstw kolejowych, podczas gdy w Polsce pozostanie dominująca pozycja firm sektora rządowego i komunalnego.

Posted by Adam Phoo on 01:01. Filed under . You can follow any responses to this entry through the RSS 2.0

0 komentarze for Już dekadę temu byliśmy prawnie 9 lat za Czechami

Prześlij komentarz

Recent Entries

Recent Comments

Photo Gallery