Czy istnieje możliwość odtworzenia kolei regionalnej w relacji Tarczyn- Piaseczno?
W WARSZAWIE
Do UMWM
Jaki jest los połączenia kolejowego do Zalesia Dolnego i Tarczyna? CZemu tabor który mógłby obsłuhiwać tą linię, oczekujący na naprawę autobus szynowy MBxd2-302, jej nie obsługuje jako rozkładowy pociąg regionalny? Opisujemy temat. Jakiś czas temu władze zlikwidowały połączenia kolejowe, a tabor sprzedano do Czech, gdzie działa i obsługuje kolej podmiejską. Dlaczego tak się stało?
12,380 | Piaseczno Miasto Wąskotorowe | ||||
13,100 | Piaseczno Wiadukt | ||||
13,960 | Piaseczno Zalesie | ||||
15,100 | Piaseczno Zalesinek | ||||
15,890 | Piaseczno Gołków | ||||
18,220 | Głosków | ||||
21,030 | Runów | ||||
23,180 | Złotokłos | ||||
27,000 | Tarczyn Wąskotorowy |
"W chwili obecnej kolejka prowadzi przewozy turystyczne w każdą niedzielę (ogólnodostępne), pociągi okolicznościowe i na zamówienie, oraz prowadzi wycieczki dla dzieci i młodzieży z przygotowanym programem edukacyjnym pt. "Lokomotywa Pana Tuwima".
W Piasecznie i Tarczynie zachowały się budynki stacji, które zostały zaadaptowane na cele mieszkalne, a w samym Piasecznie budynek biurowy, dwie hale w których jest przechowywany tabor, drezynownia, budynek gospodarczy w którym znajduje się kasa, chatka z urządzeniami sterującymi semaforami oraz ruiny starych magazynów wraz z torem technicznym 600mm.
Szlak na odcinku Piaseczno Miasto Wąsk. - Tarczyn Wąsk. jest utrzymywany i bieżąco remontowany przez Stowarzyszenie Piaseczyńsko-Grójeckiej Kolei Wąskotorowej. Jedyna czynna mijanka na tym odcinku znajduje się na stacji Złotokłos (11 kilometrów od Piaseczna). Oprócz dwóch semaforów kształtowych na stacji w Piasecznie (tor 1 i 2), oraz jednego semafora manewrowego karłowatego nie zachowały się żadne urządzenia sygnalizacyjne na używanym odcinku.
Obecnie posiada 2 czynne lokomotywy spalinowe Lxd2-454 oraz 465, którą można spotkać podczas większości kursów, a także jedną lokomotywę Lyd2-04, oczekujący na naprawę motowóz MBxd2-302, 6 rumuńskich wagonów osobowych serii Bxhpi, w tym jeden taneczny, jedną replikę wagonu "Wernigerode", drezyny Wmc-159 oraz wrak WMC-158 oczekujący na naprawę, wagon towarowy "Brankard", dwa pługi odśnieżne (803S-02 oraz drewniany serii S), lokomotywę normalnotorową SM03-089, kilka platform, cystern oraz wraków wagonów towarowych ( w tym "Brankardy").
Stacja Piaseczno Miasto Wąskotorowe znajduje się niecały kilometr od kolei normalnotorowej. Godzina wyjazdu i powrotu jest skomunikowana z pociągami z Warszawy i do Warszawy. Istnieje możliwość, aby wsiąść do pociągu na przystanku Piaseczno Wiadukt tuż nad dworcem, gdzie kolejka wąskotorowa zatrzymuje się na trasie przejazdu.
W roku 2013 rozebrano dawny dworzec kolejki w miejscowości Złotokłos. 26 czerwca 2014 pożar zniszczył kolejny budynek dworcowy w miejscowości Pawłowice-Kopana.
Piaseczyńsko-Grójeckie Stowarzyszenie Kolei Wąskotorowej prowadzi ogólnodostępne planowe pociągi turystyczne, które wyruszają ze stacji Piaseczno Miasto Wąskotorowe z ul. Henryka Sienkiewicza 14 w Piasecznie. Pociągi jeżdżą na 15 km odcinku trasy Piaseczno-Tarczyn-Piaseczno. W każdą niedzielę dla turystów indywidualnych organizowane jest ognisko oraz dodatkowe atrakcje w miejscowości Runów.
Pociąg rusza w każdą niedzielę o godzinie 11:00, na trasie przejazdu mija się kilka stacji. Na stacji Tarczyn Wąskotorowy następuje oblot składu i powrót przez Runów, gdzie jest dłuższy postój oraz piknik z ogniskiem. Nieopodal znajduje się park rozrywki, stylizowany na Dziki Zachód. Powrót do Piaseczna następuje około godziny 14:30. W soboty organizowane są imprezy tematyczne.
Istnieje również możliwość wynajęcia od Stowarzyszenia pociągu na imprezę prywatną
Na terenie stacji funkcjonuje drezynownia z czynną obrotnicą oraz modelarnia z makietą, którą można zwiedzać co niedziele przed odjazdem pociągu.
W 2018 roku Piaseczyńsko-Grójeckie Towarzystwo Kolei Wąskotorowej wraz z Centrum Kultury w Piasecznie – Muzeum Regionalnym, Działem Edukacji Muzycznej, a także Muzeum Techniki im. Wladysława Drybasa zorganizowało pierwszą Piaseczyńską Noc Muzeów, na której można było zwiedzać zabytkowe hale, drezynownię, a także przejechać się pociągiem. Na terenie imprezy można było także podziwiać zabytkowe pojazdy z Muzeum Techniki im. Władysława Drybasa, przejechać się zabytkową Nysą 522 z Krakowa czy wziąć udział w grze terenowej, a także w pokazach i koncertach." wg Wikipedii
__________________________________________________________________________
Merkuriusz Polski
Agencja Prasowa. W Krakowie od 3 stycznia 1661 r.
Adam Fularz, manager Radiotelewizji
Prezes Zarządu, Wieczorna.pl SP. Z O. O.,ul. Dolina Zielona 24A, 65-154 Zielona Góra
Wydawnictwo Merkuriusz Polski
"Wieczorna.pl" sp. z o.o.
T +48604443623
E adam.fularz@wieczorna.pl
KRS 0000416514, NIP 9731008676, REGON 081032764
AGENCJA PRASOWA MERKURIUSZ POLSKI- Wieści i treści od 3 stycznia 1661
Informuję rozmówcę o przysługującym mu prawie do autoryzacji wypowiedzi udzielonych naszej agencji. Aby skorzystać z prawa, rozmówca niezwłocznie po udzieleniu wypowiedzi dla AP Merkuriusz Polski musi oznajmić że skorzysta z tego prawa. Czas na autoryzację wynosi 6 godzin od otrzymania przez rozmówcę zapisu jego słów.