Pytania do kandydatów do władz miasta Grudziądz-temat transport
Kandydaci:
1. Maciej Jan Glamowski - e-mail: maciej@glamowski.pl
2. Andrzej Marian Guzowski - e-mail: kontakt@andrzejguzowski.com.pl
3. Marek Karol Sikora - Tel: +48 564510203, https://www.mareksikora.pl/, https://web.facebook.com/PrezydentMarekSikora/
4. Joanna Wiśniewska – Tej Pani nigdzie nie znalazłam.
Komitet Wyborczy Wyborców Kukiz'15
5. Zenon Czesław Różycki – e-mail: kontakt@zenonrozycki.pl
Poniżej zamieszczam listę pytań do Państwa - na których odpowiedzi czekamy- do piątku do godz. 23.59. Odpowiedzi zostaną zamieszczone w prasie ogólnopolskiej i lokalnej, w formie depesz prasowych. Prosimy o udzielenie odpowiedzi poprzez odpowiedź na niniejszy list email. Wydawca zastrzega sobie prawo cenzury publikowanych odpowiedzi jeśli te łamią dobre obyczaje.
Wybrany zakres zagadnień dotyczy tematów: ekonomia, transport
W odpowiedzi na pytanie o dobudowę drugiego toru i elektryfikację linii kolejowej nr 208 na odcinku Laskowice Pomorskie – Grudziądz, informuję, że obecnie na tym odcinku prowadzone są prace remontowo-utrzymaniowe mające na celu podniesienie prędkości do 120 km/h. Ponadto linia kolejowa nr 208 planowana jest do objęcia działaniami inwestycyjnymi w ramach projektu „Rewitalizacja linii kolejowej nr 208 na odcinku Grudziądz – Tuchola – granica województwa", współfinansowanego ze środków Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Kujawsko-Pomorskiego 2014-2020.
Elektryfikacja odcinka linii nie była dotychczas rozpatrywana, ze względu na znaczące potrzeby inwestycyjne w zakresie rewitalizacji linii kolejowych na obszarze województwa. Dobudowa drugiego toru, ze względu na dużą dotychczasową przepustowość tego odcinka i wysokie koszty (most kolejowo-drogowy na Wiśle i ukształtowanie terenu), nie ma również uzasadnienia ekonomicznego.
Parametry linii oraz rozmieszczenie posterunków eksploatacyjnych i punktów obsługi pasażerów po przeprowadzeniu inwestycji, będą wystarczające do funkcjonowania konkurencyjnych względem transportu samochodowego przewozów pasażerskich.
Ewa Symonowicz-Ginter
Zespół prasowy
Biuro Komunikacji i Promocji
PKP Polskie Linie Kolejowe S.A.
To samo jest możliwe w Państwa mieście. Należy powołać taką spółkę, umożliwić jej pozyskanie środków na zakup taboru lub otrzymanie taboru będącego na stanie władz województwa. Wszystko to już zdarzyło się podczas tworzenia tzw. samorządowych spółek przewozowych.
Miejskie i podmiejskie przewozy kolejowe w Polsce to rynek na którym sprawdza się idea spółek tworzonych przez samorządy- realizują one swoje cele nierzadko znacznie lepiej niż duża ogólnopolska firma komunalna- Przewozy Regionalne. Po przejęciu niewielkich linii nierzadko, dzięki lepszej jakościowo obsłudze, przewozy wzrosły do nieznanych wcześniej rozmiarów. Kolej stała się rodzajem naziemnego pre-metra.
W Berlinie kolej miejska S-bahn przewoziła przed laty rocznie 414 mln pasażerów (por. informacja prasowa [1]). Najważniejsza część systemu transportu publicznego miasta - nie działa. W Polsce kolej pasażerska praktycznie zupełnie zanikła, niemal nie funkcjonuje, przewozi mniej pasażerów- w całości- niż system podmiejski jednego tylko Berlina, mimo że:
- dworzec w Grudziądzu jest usytuowany blisko centrum miasta
- istnieje sieć przystanków korzystnie obejmująca dużą część samego miasta jak i aglomeracji
- w przeszłości przewozy podmiejskie w Polsce prowadzono nawet z 20-minutową częstotliwością
Apeluję do kandydatów do władz miasta o powołanie Kolei Miejskiej, wbrew ewentualnej - zapewne krytycznej (jak sądzę) opinii części polityków. Zachęcam po podjęcia wysiłków mających na celu uruchomienie projektu: Kolei Miejskiej.
Kolej miejska w Warszawie funkcjonuje nie dlatego, że władze województwa uruchomiły projekt Kolei Mazowieckich. Powstała prze 10 laty jako osobna spółka będąca własnością władzmiasta. Trójmiejska kolej SKM powstała także jako osobna, wydzielona spółka, realizując połączenia prawie tylko w obszarze ścisłej aglomeracji.
Kolej regionalna powinna pozostać osobnym przewoźnikiem na rynku, zaś władze miasta powinny powołać kolejnego przewoźnika, Kolej Miejską, po to by móc uruchomić kolej SKM wzorowaną na berlińskim systemie kolei miejskiej.
Przewozy Regionalne- ta komunalna spółka obsługuje ruch regionalny. Nawet nazwa tego przewoźnika nie sugeruje, że przewoźnik ma coś wspólnego z aglomeracją, podczas gdy świadczone przez ten podmiot usługi mają raczej marginalny charakter w całości systemu transportowego aglomeracji i być może dotyczą zaledwie promili całości ruchu. Można tak wnioskować ze statystyk przewiezionych pasażerów.
Aby kolej miejska zafunkcjonowała, pociągi powinny kursować co 30- 20 minut, ze stałymi częstotliwościami. Aby tego dokonać, władze miasta powinny czerpać wzór z Warszawy lub Trójmiasta, gdzie działają wyspecjalizowani przewoźnicy oferujący usługi przewozowe z wysokimi częstotliwościami, a rozkład ma charakter cykliczny.
Zachęcam do powołania nowego podmiotu gospodarczego, nowego przewoźnika, który realizowałby przewozy o charakterze SKM na terenie miasta oraz być może- w relacjach do miast satelickich.
Na kolei miejskiej powinno zależeć władzom miasta.
Adam Fularz, manager Radiotelewizji
Prezes Zarządu, WIECZORNA.PL SP Z O. O.,ul. Dolina Zielona 24A, 65-154 Zielona Góra