Odpowiedź na pytania prasowe o kielecki port lotniczy
Redakcja otrzymała-
Od: Grzela, Anna <Anna.Grzelana serwerze sejmik.kielce.pl>
Data: środa, 3 czerwca 2015
Szanowny Panie,
Uchwałą nr XLVIII/833/14 z dnia 22 września 2014 roku, Sejmik Województwa Świętokrzyskiego zatwierdził Plan Zagospodarowania Przestrzennego Województwa Świętokrzyskiego, „regulujący" kwestie dotyczące priorytetów rozwoju infrastruktury lotniczej na terenie naszego województwa. Ważnym punktem odniesienia dla kwestii związanych z rozwojem lotniska w Masłowie, jest też obok w/w dokumentu:
Strategia Rozwoju Województwa Świętokrzyskiego do roku 2020 (UCHWAŁA NR XXXIII/589/13 SEJMIKU WOJEWÓDZTWA ŚWIĘTOKRZYSKIEGO z dnia 16 lipca 2013 r.) oraz
„Plan Zrównoważonego Rozwoju Publicznego Transportu Zbiorowego Województwa Świętokrzyskiego", stanowiący załącznik do Uchwały XLVIII/858/14 Sejmiku Województwa Świętokrzyskiego z dnia 27 października 2014 roku.
Zgodnie z przyjętymi założeniami rozwoju regionu świętokrzyskiego, budowa Regionalnego Portu Lotniczego Kielce w Obicach wraz z zagospodarowaniem jego strefy funkcjonalnej, budową systemu dróg dojazdowych i połączenia kolejowego jest priorytetowym zadaniem inwestycyjnym w perspektywie najbliższych 10 lat.
Jednym z celów operacyjnych polityki przestrzennej jest też poprawa funkcjonowania lotniska w Masłowie, umożliwiająca świadczenie usług w zakresie obsługi lotów sportowych, dyspozycyjnych i ratownictwa medycznego.
Lotnisko w Masłowie k/Kielc to lokalny port lotniczy, posiadający status lotnika użytku wyłącznego, mogący przyjmować jedynie małe i średnie samoloty dyspozycyjne i sportowe, w warunkach dobrej widoczności widzialności. Niewątpliwie istniejąca infrastruktura w tym przypadku, jest niewystarczająca do zapewnienia pełnej funkcjonalności i uruchomienia regularnych połączeń regionalnych. Obecne wymiary pasa startowego to absolutne minimum dla samolotów pasażerskich o zasięgu regionalnym typu ATR-42 lub Jetstream 31, przy założeniu utrzymania wysokiego współczynnika hamowania (co w praktyce oznacza pas czysty i suchy), a to nie jedyne elementy, które mają istotny wpływ na sprawne funkcjonowanie portu.
Kwestie współfinansowania inwestycji w infrastrukturę lotniczą ze środków europejskich na terenie naszego województwa, nie uzyskały aprobaty Komisji Europejskiej w latach 2007-2013, i nie ma jej obecnie. Trudno bowiem o uzasadnienie ekonomiczne istnienia lotniska komunikacyjnego w mieście o populacji poniżej 200 000 mieszkańców, z przystępną odległością miasta od funkcjonujących lotnisk komunikacyjnych oscylującą w granicach 100 - 150 km: Radom, Łódź, Kraków, Katowice, Warszawa, Lublin. Specjaliści z branży twierdzą, że nie ma uzasadnienia ekonomicznego lot na odległość krótszą niż 200 km, a przy obecnych uwarunkowaniach infrastrukturalnych lotniska w Masłowie nie ma mowy o większych odległościach.
Mając na uwadze powyższe, wszelkie inwestycje w zakresie infrastruktury lotniczej wymagają zaangażowania własnych środków, co będzie niewątpliwie ogromnym wyzwaniem dla budżetów instytucji wspierających rozwój transportu lotniczego.
W marcu br. Zarząd Województwa Świętokrzyskiego wyraził zgodę na podjęcie przez Wojewódzki Zarząd Transportu działań, zmierzających do wpisania do Rejestru Lotnisk Cywilnych tegoż organu jako zarządzającego lotniskiem w Masłowie k/Kielc. Dalsze nasze kroki w tym temacie, związane będą z doprowadzeniem do zmiany statusu lotniska w Masłowie na lotnisko użytku publicznego o ograniczonej certyfikacji. Wszelkie inwestycje, uzależnione jednak będą od możliwości budżetu województwa, z perspektywą realizacji najwcześniej w roku 2016.
Mam nadzieję, że powyższe informacje są wyczerpujące.
W razie dalszych pytań, proszę o kontakt.
Anna Grzela
Z-ca Dyrektora Wojewódzkiego Zarządu Transportu
Ul. Targowa 18, 25-520 Kielce
From: Kancelaria
Sent: Wednesday, May 27, 2015 7:01 AM
To: Piotrowska, Monika
Subject: FW: pytania prasowe- port lotniczy
From: Adam Fularz [mailto:adam.fularzna serwerze wieczorna.pl]
Sent: Tuesday, May 26, 2015 8:24 PM
To: Kancelaria
Subject: pytania prasowe- port lotniczy
dotyczy: portu lotniczego w Masłowie k. Kielc
Szanowni Państwo,
Jaki jest aktualny status lotniska w Państwa pobliżu? Czy urząd marszałkowski prowadzi działania nad jego odtworzeniem, naprawą? Mógłby powstać port lotniczy Kielce/ Masłów.
W ostatnim okresie uruchomiono port lotniczy w Radomiu. Po okresie długotrwałego oczekiwania znalazł się przewoźnik lotniczy chętny do obsługi połączeń z portu lotniczego. Jest to linia Air Baltic, obsługująca wiele lotnisk w mniejszych miastach i posiadająca doświadczenie w zakresie obsługi lotniczej niewielkich miast i małych portów lotniczych.
Czy władze planują doprowadzenie do przywrócenia obsługi lotów pasażerskich w porcie lotniczym? Jakie są plany władz wobec portu lotniczego? Planowano ongiś połączenia do Gdańska (linie te upadły). Port w Radomiu uruchomiono tylko dzięki staraniom miejscowych władz. Zakupiono używany terminal portu lotniczego, skompletowano niezbędne wyposażenie, uzyskano certyfikaty i wymagane pozwolenia. Proces ten zajął kilka lat, pochłonął w sumie kilkanaście- kilkadziesiąt mln PLN. Dopiero po częściowej prywatyzacji portu lotniczego pojawili się przewoźnicy pasażerscy.
Jakie są plany Urzędu Marszałkowskiego odnośnie możliwej siatki połączeń? Czy władze miasta planują przekonać władze województwa celem dotowania połączeń pasażerskich do Warszawy wzorem władz woj. lubuskiego? W tym województwie dopłaca się do przewozów lotniczych na trasie z Babimostu do Warszawy.
--
Adam Fularz
Wydawnictwo Merkuriusz Polski
"Wieczorna.pl" sp. z o.o.
T +48604443623
F +442035142037
E adam.fularz@wieczorna.pl
Dolina Zielona 24a, PL 65-154 Zielona Góra
AGENCJA PRASOWA MERKURIUSZ POLSKI- Wieści i treści od 3 stycznia 1661
TEKSTY
Każdego dnia Agencja Merkuriusz udostępnia kilka materiałów prasowych ze wszystkich regionów Polski. Dotyczą one najważniejszych wydarzeń w skali kraju, różnych dziedzin życia. Stanowi źródło informacji dla redakcji prasowych.
ZDJĘCIA
Na zamówienie abonenta udostępniamy serwis fotograficzny. Korzystają z niego serwisy internetowe i redakcje prasowe.
WIDEO
Na zamówienie abonenta udostępniamy serwis video. Korzystają z niego stacje telewizyjne.
--
__________________________________________________________________________
Merkuriusz Polski
Agencja Prasowa. W Krakowie od 3 stycznia 1661 r.
Adam Fularz, manager Radiotelewizji
Prezes Zarządu, Wieczorna.pl SP. Z O. O.,ul. Dolina Zielona 24A, 65-154 Zielona Góra
Wydawnictwo Merkuriusz Polski
"Wieczorna.pl" sp. z o.o.
T +48604443623
E adam.fularz@wieczorna.pl
KRS 0000416514, NIP 9731008676, REGON 081032764
AGENCJA PRASOWA MERKURIUSZ POLSKI- Wieści i treści od 3 stycznia 1661
Informuję rozmówcę o przysługującym mu prawie do autoryzacji wypowiedzi udzielonych naszej agencji. Aby skorzystać z prawa, rozmówca niezwłocznie po udzieleniu wypowiedzi dla AP Merkuriusz Polski musi oznajmić że skorzysta z tego prawa. Czas na autoryzację wynosi 6 godzin od otrzymania przez rozmówcę zapisu jego słów.