Pytania w sprawie likwidacji peronów i stacji kolejowej w Działoszynie
BURMISTRZ MIASTA I GMINY
Urząd Miasta i Gminy Działoszyn
I piętro, pokój 201
Proponujemy wznowienie przewozów pasażerskich w relacji Łódź Fabryczna lub Łódź Kaliska- Zduńska Wola Karsznice- Chorzew- Siemkowice- Działoszyn. Dziś jest szansa na bezpośrednie i szybkie połączenie do Łodzi- za pomocą kolei aglomeracyjnej ŁKA. Chcielibyśmy, by składy rozpędziły się do 100 - 120 km/h po mających ulec modernizacji torach kolejowych.
Huta- przystanek istnieje, nie byłby rozebrany
Poniżej odpowiedź UMWŁ na pytanie dotyczące połączenia kolejowego Sieradz Częstochowa:
Kolejowe przewozy pasażerskie na linii kolejowej nr 131 i nr 146 Łódź – Zduńska Wola – Chorzew Siemkowice – Częstochowa prowadzone były do roku 2012. Przewozy te zostały zawieszone z uwagi na bardzo zły stan techniczny infrastruktury, który powodował osiąganie bardzo niskiej prędkości handlowej pociągów pasażerskich i w efekcie niekonkurencyjny czas jazdy.
Wznowienie przewozów na tej linii brane będzie pod uwagę po zakończenia remontów przez PKP PLK S.A., co według posiadanych informacji przewidywane jest do 2023 r. Przed podjęciem decyzji o wznowieniu przewozów przewidujemy przeprowadzenie odpowiednich badań, które pozwolą nam na ukształtowanie oferty na tej linii.
Niewątpliwie konieczne będzie też porozumienie się w tej sprawie z Województwem Śląskim jednakże połączenie to będzie połączeniem międzywojewódzkim.
Szanowny Panie Redaktorze,
na odcinku Chorzew Siemkowice – Zduńska Wola Karsznice planowana jest rozbiórka istniejących i budowa nowych peronów (z wyłączeniem stacji Zduńska Wola Karsznice). Na odcinku Herby Nowe – Chorzew Siemkowice ze względu na zły stan techniczny peronów zaplanowano ich rozbiórkę i zabezpieczenie terenu pod nowe przystanki, których lokalizacje zostały uzgodnione z samorządami. Umożliwi to ewentualne odbudowanie przystanków osobowych i stacji w przyszłości, jeśli samorządy lokalne (Urzędy Marszałkowskie) zdecydują się na wznowienie ruchu pasażerskiego na tym odcinku.
Na trasie Wyczerpy – Chorzew Siemkowice (nr 146) w ramach inwestycji stare perony zostały zlikwidowane zgodnie z uzgodnieniami i ze względu na brak zainteresowania prowadzeniem przewozów na linii. Zabezpieczone zostało miejsce do ewentualnej budowy peronów w przyszłości.
Wydział prasowy
Ministerstwo Infrastruktury
Kolejny list:
Do MI
Szanowny Panie Redaktorze,
na etapie opracowywania Studium Wykonalności dla projektu „Prace na linii kolejowej nr 146 Wyczerpy – Chorzew Siemkowice", wykonawca wystąpił do organizatorów przewozów właściwych dla tej linii, tj. do Urzędu Marszałkowskiego Województwa Łódzkiego i Urzędu Marszałkowskiego Województwa Śląskiego o określenie planowanych przewozów na tej linii oraz związanego z tym zapotrzebowania na przebudowę istniejących peronów. Urzędy Marszałkowskie w odpowiedzi nie zadeklarowały zamawiania przewozów i nie wskazały na konieczność odbudowy peronów podczas realizacji projektu. Ze względu na te deklaracje oraz nieuwzględnienie linii kolejowej nr 146 w Planach Transportowych obu województw (łódzkiego i śląskiego), nie było podstaw do realizacji prac w zakresie infrastruktury służącej do obsługi podróżnych. Spółka PLK będzie gotowa podjąć działania w przypadku realnego zainteresowania uruchomieniem trwałych połączeń pasażerskich na linii kolejowej nr 146. Ruch pociągów pasażerskich odbywał się na tej linii do końca 2012 r. Zabezpieczone zostało miejsce do ewentualnej budowy peronów w przyszłości.
Obecnie trwają przygotowania do ogłoszenia przetargu na wybór wykonawcy prac projektowych przebudowy linii nr 131, w tym stacji Dąbie nad Nerem. Projekty realizacyjne na odcinku Zduńska Wola Karsznice – Tczew linii 131 znajdują się wśród zadań analizowanych pod kątem realizacji w przyszłej perspektywie.
Z poważaniem
Szymon Huptyś
Rzecznik prasowy
Ministerstwo Infrastruktury
Województwa Łódzkiego odnosząc się do projektów likwidacji peronów zwrócił
się do Ministerstwa Infrastruktury i Budownictwa do Departamentu Kolejnictwa
pismem z dnia 11 stycznia 2017r., że Województwo Łódzkie jest za zachowaniem
obecnych peronów na linii 146 oraz 131 jak i ich modernizacji na stacji
Zduńska Wola Karsznice. Wynika to z planów budowy linii kolejowej łączącej
Piotrków - Bełchatów i Wieluń, gdzie w przypadku uruchomienia tam przewozów
pasażerskich użyteczności publicznej, możliwe będzie wykorzystanie linii
kolejowej 131 w celu utworzenia nowych relacji wojewódzkich, np. Wieruszów -
Wieluń - Zduńska Wola - Łódź.
Podkreślić jednak należy, że organizatorem transportu w międzywojewódzkich
przewozach pasażerskich jest minister właściwy do spraw transportu.
Pozdrawiam,
Jacek Grabarski,
Wydział Informacji i Komunikacji Społecznej
Urzędu Marszałkowskiego Województwa Łódzkiego
Anna Piotrowska
Rzecznik Oddziału
Oddział Łódzki, z siedzibą w Łodzi
90-002, ul. Tuwima 22/26
otrzymał już Pan nasze stanowisko z Łodzi. Dodam tylko, że pociagi na trasie przez Chorzew już kiedyś kursowały, ale z uwagi na niską frekwencję samorząd woj. zaprzestał je finansować.
Pozdrawiam,
Michał Stilger
Przewozy Regionalne
sieć komunikacyjna, na której jest planowane wykonywanie przewozów o
charakterze użyteczności publicznej przez Województwo Łódzkie została
określona w "Planie Zrównoważonego Rozwoju Publicznego Transportu Zbiorowego
dla Województwa Łódzkiego do roku 2020 z perspektywą do roku 2030".
Przyjęta w ww. Planie sieć połączeń, stanowiąca rezultat przeprowadzonych
analiz potoków i prognoz ruchu w zestawieniu z możliwościami finansowymi
organizatora, nie przewiduje organizacji przewozów przez Województwo
Łódzkie, na linii kolejowej nr 131 Chorzów Batory - Tczew.
Wobec powyższego Województwo Łódzkie nie planuje prowadzenia pasażerskich
przewozów kolejowych na linii komunikacyjnej Sieradz - Zduńska Wola
Karsznice - Częstochowa.
Dodatkowo mając na względzie, że połączenia kolejowe, których uruchomienia
dotyczy wniosek, przebiegałyby przez teren województw: łódzkiego i
śląskiego, co czyni je połączeniami międzywojewódzkimi, ich ustawowym
organizatorem może być minister właściwy do spraw transportu.
Pozdrawiam,
Jacek Grabarski,
Wydział Informacji i Komunikacji Społecznej
Urzędu Marszałkowskiego Województwa Łódzkiego
Panie Redaktorze jak wielokrotnie Pana informowaliśmy plan rozwoju siatki połączeń na najbliższe lata został określony i jest znany. To połączenia do Piotrkowa Trybunalskiego, Radomska, Tomaszowa Mazowieckiego, a po zelektryfikowaniu linii nr 25 do Opoczna. Na chwilę obecną spółka nie planuje uruchamiania innych połączeń. Trzeba jednak pamiętać, iż przewoźnik realizuje przewozy na zlecenie organizatora, którym jest Samorząd Województwa Łódzkiego.
z poważaniem,
Marta Markowska
Rzecznik Prasowy
Naczelnik Wydziału
Komunikacji Społecznej i Promocji
Ireneusz Merchel - Prezes Zarządu PKP Polskie Linie Kolejowe
ul. Targowa 74
03-734 Warszawa
halina.rutkowska@plk-sa.pl
dotyczy: Rewitalizacji linii 146 Wyczerpy –Chorzew Siemkowice
Szanowny Panie,
3 Listopada PKP Polskie Linie Kolejowe ogłosiło przetarg na Zaprojektowanie i wykonanie robót w ramach projektu POIIŚ 5.2 – 4 „Prace
na linii kolejowej nr 146 na odcinku Wyczerpy – Chorzew Siemkowice".
Według wypowiedzi Pana Łukasza Kwasiborskiego, Rzecznika PKP PLK, cytuję:, „Prowadzone były rozmowy z właściwymi Urzędami Marszałkowskimi. Marszałkowie zapewnili, że nie mają w planach uruchomienia połączeń kolejowych na linii. W związku z tym w Studium
Wykonalności nie był brany pod uwagę remont infrastruktury pasażerskiej. Pozostawienie peronów w obecnym złym stanie technicznym byłoby niewskazane z przyczyn bezpieczeństwa oraz konieczności utrzymania zbędnej infrastruktury. W przypadku decyzji uruchomienia połączeń pasażerskich Wykonawca „zabezpieczył teren" pod obecne oraz nowe przystanki, których lokalizacje zostały uzgodnione z samorządami."
W zupełności nie zgadzamy się z tą wypowiedzią, ponieważ warto przypomnieć, że: przed kilkoma laty jednym z powodów zawieszenia przewozów na trasie Zduńska Wola – Chorzew Siemkowice – Częstochowa był fatalny stan torów, przez co czas jazdy był bardzo długi.
Było to m.in. przyczyną wycofania się samorządów z finansowania połączeń. Powołując się na wyżej wymienioną wypowiedź Rzecznika, uważamy, że podejmowanie kroków w celu likwidacji peronów jest absurdalne. Pamiętać należy, iż wybory samorządowe odbywają się co
4 lata, a każda nowo wybrana władza może mieć swój własny pomysł na transport kolejowy, w tym na reaktywacje tych połączeń.
Obecnie w kontekście częściowego zrewitalizowanej już linii 131 na odcinku Zduńska Wola Karsznice – Chociw Łaski oraz zbliżającej się rewitalizacji linii 146 istniałaby realna szansa na powrót tego typu połączeń i. Po rewitalizacji linii 146 czas przejazdu pociągów osobowych relacji Zduńska Wola – Częstochowa może ulec skróceniu do 1h25 minut, a po pełnej rewitalizacji linii 131 i 739 czas ten ulegnie dalszemu skróceniu do przedziału 1h5 min.-1h 10 min. W przypadku pociągów przyspieszonych i pospiesznych czasy mogą być jeszcze bardziej konkurencyjne i wynieść od 55 min. do 1h. Jeżeli jednak doszłoby do realizacji skandalicznej decyzji o likwidacji peronów takie przywrócenie nie będzie możliwe.
Likwidacja infrastruktury pasażerskiej na linii 146 można odbierać jako działania na szkodę Państwa, jako właściciela infrastruktury, a także samorządu i społeczeństwa. Brak tej infrastruktury spowoduje bowiem jeżeli nie obecnie to także w następnych latach brak możliwości ewentualnego odtworzenia obsługi pasażerskiej na tym obszarze. Tym samym będzie to równoznaczne z trwałym wykluczeniem komunikacyjnym lokalnej społeczności i ograniczeniu możliwości rozwojowych.
Ewentualna likwidacja krawędzi peronowych na linii 146 byłaby wydarzeniem niespotykanym. Nigdzie dotychczas podczas modernizacji, czy też rewitalizacji linii kolejowych będących pod zarządem PKP PLK S.A nie doszło do sytuacji, w której całkowicie ulegałaby likwidacji
infrastruktura służąca obsłudze ruchu pasażerskiego. Takie traktowanie majątku państwowego nie znajduje uzasadnienia i nie może być
zgody na takie działania
W związku z tym wnioskujemy do Pana Prezesa o interwencję w sprawie zachowania obecnych peronów jak i ich modernizację, dzięki temu
trasa będzie w przyszłości, pełni gotowa do wznowienia ruchu pasażerskiego. Liczymy na pozytywne rozpatrzenie Naszej prośby.
Niżej podpisany/a: Kuba Gułajewski Zduńskowolskie Wieści Kolejowe 98-220 Zduńska Wola Od rzecznika PKP PLK: Witam serdecznie! PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. ogłosiły 3 listopada 2016 r. przetarg na modernizację linii nr 146 na odcinku Wyczerpy – Chorzew Siemkowice. Projekt przewiduje likwidację peronów na stacjach i przystankach osobowych na tej trasie. Urzędy Marszałkowskie Województwa Łódzkiego i Śląskiego, nie były zainteresowane przywróceniem ruchu pasażerskiego na tym odcinku. Linia ta jest przeznaczona głównie do prowadzenia ruchu towarowego z południa Polski na północ do portów. Na wszystkich liniach kolejowych, na których jest prowadzony ruch pasażerski, PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. utrzymują infrastrukturę kolejową służącą do obsługi podróżnych.
Pozdrawiam i łączę wyrazy szacunku Jacek Karniewski Zespół Prasowy PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. Biuro Komunikacji i Promocji Wydział Komunikacji i Promocji w Regionach PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. ul. Targowa 74 03-734 Warszawa |
_________________________________________________
__________________________________________________________________________
Merkuriusz Polski
Agencja Prasowa. W Krakowie od 3 stycznia 1661 r.
Adam Fularz, manager Radiotelewizji
Prezes Zarządu, Wieczorna.pl SP. Z O. O.,ul. Dolina Zielona 24A, 65-154 Zielona Góra
Wydawnictwo Merkuriusz Polski
"Wieczorna.pl" sp. z o.o.
T +48604443623
E adam.fularz@wieczorna.pl
KRS 0000416514, NIP 9731008676, REGON 081032764
AGENCJA PRASOWA MERKURIUSZ POLSKI- Wieści i treści od 3 stycznia 1661
Informuję rozmówcę o przysługującym mu prawie do autoryzacji wypowiedzi udzielonych naszej agencji. Aby skorzystać z prawa, rozmówca niezwłocznie po udzieleniu wypowiedzi dla AP Merkuriusz Polski musi oznajmić że skorzysta z tego prawa. Czas na autoryzację wynosi 6 godzin od otrzymania przez rozmówcę zapisu jego słów.