Pytania do kandydatów do władz miasta Toruń- tematy: edukacja, transport
Kandydaci:
1. Sławomir Jerzy Mentzen –
2. Zbigniew Rasielewski –
3. Tomasz Lenz – ,
4. Sylwia Karolina Kowalska -
5. Michał Franciszek Zaleski –
6. Irena Paczkowska –
Szanowni Kandydaci,
Poniżej zamieszczam listę pytań do Państwa - na których odpowiedzi czekamy- do piątku do godz. 23.59. Odpowiedzi zostaną zamieszczone w prasie ogólnopolskiej i lokalnej, w formie depesz prasowych. Prosimy o udzielenie odpowiedzi poprzez odpowiedź na niniejszy list email. Wydawca zastrzega sobie prawo cenzury publikowanych odpowiedzi jeśli te łamią dobre obyczaje.
Wybrany zakres zagadnień dotyczy tematów: ekonomia, transport, edukacja.
Poniżej zamieszczam listę pytań do Państwa - na których odpowiedzi czekamy- do piątku do godz. 23.59. Odpowiedzi zostaną zamieszczone w prasie ogólnopolskiej i lokalnej, w formie depesz prasowych. Prosimy o udzielenie odpowiedzi poprzez odpowiedź na niniejszy list email. Wydawca zastrzega sobie prawo cenzury publikowanych odpowiedzi jeśli te łamią dobre obyczaje.
Wybrany zakres zagadnień dotyczy tematów: ekonomia, transport, edukacja.
Pytania do kandydatów do władz miasta
Edukacja
W wielu miastach rozwijają się nowoczesne systemy edukacji- wolne szkoły, edukacja bez przemocy, także werbalnej, drogą komunikacji bez przemocy (NVC/ non-violent communication). Rozkwitają szkoły typu montessori czy waldorfowskie, albo wolne szkoły. W 2017 roku na świecie jest 1092 szkół waldorfowskich i 1857 przedszkoli waldorfowskich. W Niemczech wiele samorządowych szkół publicznych przeszło na nowoczesne metody nauczania i realizują albo model waldorfowski, albo montessori, albo model wolnej szkoły. Czy w Państwa mieście planują Państwo zarzucenie tradycyjnego modelu XIX-wiecznej koncepcji szkoły na rzecz nowoczesnych modeli nauczania jakie np. stosuje współczesna wielkomiejska bohema wobec swoich dzieci?
W wielu miastach rozwijają się nowoczesne systemy edukacji- wolne szkoły, edukacja bez przemocy, także werbalnej, drogą komunikacji bez przemocy (NVC/ non-violent communication). Rozkwitają szkoły typu montessori czy waldorfowskie, albo wolne szkoły. W 2017 roku na świecie jest 1092 szkół waldorfowskich i 1857 przedszkoli waldorfowskich. W Niemczech wiele samorządowych szkół publicznych przeszło na nowoczesne metody nauczania i realizują albo model waldorfowski, albo montessori, albo model wolnej szkoły. Czy w Państwa mieście planują Państwo zarzucenie tradycyjnego modelu XIX-wiecznej koncepcji szkoły na rzecz nowoczesnych modeli nauczania jakie np. stosuje współczesna wielkomiejska bohema wobec swoich dzieci?
Pytania transport
Wydaliśmy książkę o lotnisku z wypowiedziami wielu osób na temat lotniska w Toruniu.
Do celu kolejnej publikacji zapytam:
Czy miasto pod Państwa rządami wsparloby pomysł by uruchomić samolotami Embraer E-190 które mają być leasingowane przez linie lotnicze Lot, sezonowe, letnie połączenie lotnicze Kraków-Toruń? Czy władze miasta popierają ten pomysł? Te samoloty mogą korzystać z krótkiego pasa startowego jaki jest w Toruniu. Jednak nie ma miejsca by odprawic podróżnych na loty.
Do celu kolejnej publikacji zapytam:
Czy miasto pod Państwa rządami wsparloby pomysł by uruchomić samolotami Embraer E-190 które mają być leasingowane przez linie lotnicze Lot, sezonowe, letnie połączenie lotnicze Kraków-Toruń? Czy władze miasta popierają ten pomysł? Te samoloty mogą korzystać z krótkiego pasa startowego jaki jest w Toruniu. Jednak nie ma miejsca by odprawic podróżnych na loty.
Nie umiem sobie poradzić z niechęcią władz miasta Toruń wobec niewielkiej inwestycji. Jako ekonomista transportu uważam że na rynku lotnisk pasażerskich woj. kujawsko- pomorskiego potrzeba jest konkurencja. Obecnie działa tylko jedno lotnisko pasażerskie w tym regionie. Niewielki, sezonowy port lotniczy pasażerski mógłby już niedługo zacząć funkcjonować w Toruniu. Infrastruktura już istnieje, ale są pewne braki.
Lotnisko w Toruniu ma remontowany (spoinowany) niedawno pas startowy- asfaltobeton, o wymiarach 1269 × 57 m. Jest to infrastruktura wystarczająca aby obsługiwać z tego lotniska rozkładowe loty pasażerskie, a takie plany już miały miejsce. Dla przykładu na lotnisku w Mannheim pas startowy ma długość 1066 metrów, port obsługuje dwa rejsowe kierunki, loty są dotowane. Typ samolotu używany dla połączeń pasażerskich z lotniska z tak krótkim pasem startowym to Saab 340. Takie samoloty posiada między innymi polski przewoźnik Sprintair S.A.
Wnoszę aby uruchomiono dotowane loty z Torunia do Krakowa w sezonie letnim, co najmniej 2 razy w tygodniu, w poniedziałki rano i w piątki wieczorem. Czas przelotu na trasie Toruń- Kraków wynosiłby około 1 godziny. Loty byłyby dotowane przez władze samorządowe (miejskie i wojewódzkie), jak w przypadku połączenia Zielona Góra- Warszawa które także jest dotowane ze środków publicznych. Kwotę rocznej dotacji szacuję na 2-3 miliony PLN. Rozpisanoby przetarg na obsługe takich połączeń przez przewoźników prywatnych.
Wnoszę także o to aby możliwie szybko przedłużono pas startowy do przykładowej długości 1440 lub 1710 metrów co umożliwi bardziej bezpieczną obsługę połączeń lotniczych oraz umożliwi przyjmowanie większych i bardziej ekonomicznych typów samolotów pasażerskich. Spowoduje to spadek cen biletów, wzrost liczby pasażerów i wzrost rentowności połączeń lotniczych rozkładowych do Torunia a także spowoduje zmniejszenie dotacji do utrzymania połączeń lotniczych jak i utrzymania samego lotniska.
Wnoszę także o przystosowanie obecnych budynków administracyjnych portu do odprawy 33 pasażerów w przylocie i odlocie. Dla początkowo niewielkiej liczby pasażerów nie ma potrzeby budowy terminalu pasażerskiego. Wystarczą istniejące już obiekty i budowle.
Przedwojenne lotnisko Toruń nieopodal Państwa siedziby już istnieje, ale:
- nie ma na nim zbyt wielu pomocy nawigacyjnych. Proponuję wyposażenie portu w terminal pasażerski zdolny do obsługi 33 pasażerów jednorazowo w odlocie, wieżę dla kontrolerów lotów, agregat GPU, stację paliwa lotniczego, NDB lub ILS ew. system GPS.
- pas startowy jest za krótki, należy go przedłużyć o kilkaset metrów aby mogły się odbywac loty pasażerskie rozkładowe. Powienien być przedłużony o 150- 200 metrów. Proponuję pas startowy o długości najlepiej 1440 metrów.
- brak jest połączeń pasażerskich które sa ekonomicznie możliwe. Połączenia miałyby charakter turystyczny, odbywałyby się tylko latem.
Porty lotnicze z powodzeniem funkcjonują w 27- tysięcznym Szczytnie (Port Lotniczy Szymany), w 4-tysięcznym Babimoście i w 23- tysięcznym Goleniowie.
Czy władze miasta popierają pomysl uruchomienia kolei turystycznej dla pielgrzymów na trasie z Torunia Głównego do portu drzewnego? Torowisko nie istnieje i należy je odbudować.
Adam Fularz, manager Radiotelewizji
Prezes Zarządu, WIECZORNA.PL SP Z O. O.,ul. Dolina Zielona 24A, 65-154 Zielona Góra
Posted by Telewizja Opera
on 14:45.
Filed under
.
You can follow any responses to this entry through the RSS 2.0