Ministerstwo Infrastruktury o kolejach aglomeracyjnych
Oto pytanie redakcji do Ministerstwa Infrastruktury- pytałem o aglomeracje i transport.
"Czy według MI planowane są jakieś działania rządu na poziomie kolei aglomeracyjnych?
Według ekonomistów przyszłość należy do wielkich metropolii i aglomeracji. Tymczasem w Polsce politycy samorządowi od lat sprzeciwiają się budowie kolei miejskich i od lat stawiają na transport samochodowy w miastach czy w aglomeracjach. Polskie miasta duszą się od smogu i spalin, podczas gdy linie kolejowe miast są zwykle niewykorzystane lub wykorzystane tylko dla ruchu regionalnego i dalekobieżnego, a nie miejskiego, jak np. w Czechach czy w RFN."
Szanowny Panie Redaktorze,
kolej aglomeracyjna służy głównie do obsługi codziennych dojazdów do pracy. Ważnym czynnikiem rozwoju kolei aglomeracyjnej jest integracja taryfowa z miejskimi środkami transportu (komunikacją miejską, miejskimi systemami rowerowymi). Ze względu na powyższą specyfikę kolei aglomeracyjnej oraz przepisy ustawy o publicznym transporcie zbiorowym, tworzenie i rozwój takich systemów przewozowych zależy głównie od potrzeb jednostek samorządu terytorialnego. Ich realizacja powinna być jednak prowadzona w porozumieniu z zarządcą infrastruktury kolejowej.
Ministerstwo Infrastruktury dostrzega znaczenie aglomeracyjnych przewozów kolejowych (uznanych za perspektywiczne) wykonywanych w obszarze ciążenia metropolii, przewidując potrzebę podjęcia inwestycji infrastrukturalnych na tych obszarach. Inwestycje te mogą obejmować nie tylko budowę nowych linii, czy nowych torów (par torów) na liniach obecnie eksploatowanych, ale także rewitalizację niewykorzystywanych odcinków. Działania te będą miały również na celu dywersyfikację środków transportu, co wprost przełoży się zwiększenie ich dostępności i aktywizację dotychczas niezagospodarowanej tkanki miejskiej znajdującej się w sąsiedztwie linii kolejowych.
W perspektywie do 2030 roku zaplanowano budowę opartych o kolej zintegrowanych systemów transportowych, w tym aglomeracyjnych. Do tego roku spodziewany jest dalszy rozwój kolejowych pasażerskich przewozów aglomeracyjnych (regionalnych), jako dogodnej formy obsługi terenów pozamiejskich.
Z poważaniem
Szymon Huptyś
Rzecznik prasowy
Ministerstwo Infrastruktury
__________________________________________________________________________
Merkuriusz Polski
Agencja Prasowa. W Krakowie od 3 stycznia 1661 r.
Adam Fularz, manager Radiotelewizji
Prezes Zarządu, Wieczorna.pl SP. Z O. O.,ul. Dolina Zielona 24A, 65-154 Zielona Góra
Wydawnictwo Merkuriusz Polski
"Wieczorna.pl" sp. z o.o.
T +48604443623
E adam.fularz@wieczorna.pl
KRS 0000416514, NIP 9731008676, REGON 081032764
AGENCJA PRASOWA MERKURIUSZ POLSKI- Wieści i treści od 3 stycznia 1661
Informuję rozmówcę o przysługującym mu prawie do autoryzacji wypowiedzi udzielonych naszej agencji. Aby skorzystać z prawa, rozmówca niezwłocznie po udzieleniu wypowiedzi dla AP Merkuriusz Polski musi oznajmić że skorzysta z tego prawa. Czas na autoryzację wynosi 6 godzin od otrzymania przez rozmówcę zapisu jego słów.