Pytania do kandydatów do władz miasta - transport miejski
Poniżej zamieszczam listę pytań- na których odpowiedzi czekamy- do piątku do godz. 23.59. Odpowiedzi zostaną zamieszczone w prasie ogólnopolskiej i lokalnej, w formie depesz prasowych. Prosimy o udzielenie odpowiedzi poprzez odpowiedź na niniejszy list email. Wydawca zastrzega sobie prawo cenzury publikowanych odpowiedzi jeśli te łamią dobre obyczaje.
Wybrany zakres zagadnień dotyczy tematów: transport miejski
Przed wielu laty otrzymałem majl z propozycją opracowania systemu kolei miejskiej w Białymstoku. Bazowałem na modelu Zwickau, który zakłada np. wykorzystanie spalinowych lub elektrycznych pojazdów dwusystemowych. Są to specjalne pojazdy kolejowe dostosowane do kursowania zarówno po torach kolejowych, jak i ulicach miast. Są nieco droższe w zakupie- posiadają np. inne hamulce, lusterka, dzwonki tramwajowe.
Zaproponowałem także szereg inwestycji w infrastrukturę- np. nowy odcinek do centrum miasta oraz kilka krótkich odcinków mających objąć większe osiedla. Możliwość powstania systemu zależy także od stanowiska władz miasta i zarządcy infrastruktury PKP PLK. Jak sądzę jednak, kluczowe jest stanowisko władz województwa.
Projekt wbrew pozorom nie jest skomplikowany. W okolicznych województwach buduje się nowe odcinki torowisk, np. w woj. warmińsko- mazurskim, lubelskim, mazowieckim- takie odcinki torowisk powstały w ostatnich latach. Państwa województwo, przeznaczające w skali kraju rekordowo niskie nakłady na transport szynowy- jest oczywistym wyjątkiem od tej tendencji. Nie buduje się tu nowych linii kolejowych- lecz likwiduje istniejące już linie.
Jak sądzę, kluczowym elementem projektu jest budowa krótkiego odcinka torowiska do centrum Białegostoku (zaznaczonego na niebiesko lub zielono na dołączonych pobieżnych szkicach). Odcinek ten byłby też wykorzystywany przez zwykłe autobusy szynowe kursujące w regionie Podlasia, stąd- zasadne byłoby dofinansowanie budowy tego odcinka ze środków województwa. Zwracam tez uwagę na proces rozbiórki linii kolejowych w Białymstoku- rozebrano np. linię kolejową do dzielnic: Dojlidyoraz do ul. Poziomej. Bocznica prowadziła także do ul. Sosabowskiego. Poprawnie wprowadzony projekt kolei miejskiej pozwoliłby wykorzystać tą- tak kosztowną infrastrukturę. Najcenniejsze są nie tyle torowiska, co korytarze transportowe w których są one poprowadzone. Warto zadbać, aby nie zostały one zniszczone lub zabudowane.
Interesuje mnie, czy nadal są Państwo zainteresowani tym tematem. Propozycję- sprzed ponad dekady- załączam. Sprawę chciałbym tez opisać w lokalnym wydaniu gazety, która prowadzę. Zebraliśmy już sporo materiałów z jazd testowych Białostockiej Kolei Miejskiej. Kursowała ona promocyjnie w ubiegłych latach, przez bardzo krótki okres.
__________________________________________________________________________
Merkuriusz Polski
Agencja Prasowa. W Krakowie od 3 stycznia 1661 r.
Prezes Zarządu, Wieczorna.pl SP. Z O. O.,ul. Dolina Zielona 24A, 65-154 Zielona Góra
Wydawnictwo Merkuriusz Polski
"Wieczorna.pl" sp. z o.o.
T +48604443623
E adam.fularz@wieczorna.pl
KRS 0000416514, NIP 9731008676, REGON 081032764
AGENCJA PRASOWA MERKURIUSZ POLSKI- Wieści i treści od 3 stycznia 1661
Informuję rozmówcę o przysługującym mu prawie do autoryzacji wypowiedzi udzielonych naszej agencji. Aby skorzystać z prawa, rozmówca niezwłocznie po udzieleniu wypowiedzi dla AP Merkuriusz Polski musi oznajmić że skorzysta z tego prawa. Czas na autoryzację wynosi 6 godzin od otrzymania przez rozmówcę zapisu jego słów.

