M. Król odpowiada na pytanie o kolej na lotnisko Ziel. Góra
Redakcja otrzymała
--
Od: Maciej Król <m.krol na serw. lubuskie.pl>
Data: środa, 10 października 2018
Temat: do p. M. Król- pytania prasowe- kolej na lotnisko Ziel. Góra
Do: Adam Fularz
Szanowny Panie,
Na obecną chwilę nie ma nic nowego.
Przygotowywane jest działanie w ramach obecnego Interegu na sfinansowanie dokumentacji dotyczącej koncepcji przebiegu linii kolejowej w bezpośrednim sąsiedztwie terminala portu lotniczego Zielona Góra-Babimost z uwzględnieniem wszelkich utrudnień związanych z kolizją dróg dojazdowych do portu lotniczego.
Jeżeli wniosek do Intereg zostanie przyjęty to ewentualną koncepcję przebiegu takiej linii kolejowej - po otrzymaniu dofinansowania - przygotowaliby kolejarze przy współpracy z drogowcami.
Pozdrawiam
Maciej K. Król
Prezes Lotnisko Zielona Góra/Babimost sp. z o.o.
i Główny Specjalista ds. Lotnictwa UMWL
(..)
Urząd Marszałkowski Województwa Lubuskiego
________________________________
Od: "Adam Fularz" <Adam.Fularz@wieczorna.pl>
Do: "Maciej Król" <m.krol na lubuskie.pl>
Wysłane: środa, 10 październik 2018 10:18:48
Temat: Fwd: do p. M. Król- pytania prasowe- kolej na lotnisko Ziel. Góra
Szanowny Panie
Czy wie Pan czy jest coś nowego w sprawie bocznicy na lotnisko? Znów opisuję ten temat po półrocznej przerwie od ostatniego tekstu.
Pzdr
---------- Forwarded message ---------
From: Adam Fularz <adam.fularz@wieczorna.pl>
Date: czw., 21 lip 2016 o 09:50
Subject: do p. M. Król- pytania prasowe- kolej na lotnisko Ziel. Góra
To: m.krol <m.krol nalubuskie.pl>
Szanowny Panie Macieju,
Pani Kusiak jest na urlopie. Czy udieli Pan odpowiedzi w sprawie kolei do portu lotniczego? Ostatnio rozmawiałem z prezesem firmy IG Polska. Nie ma konieczności wykupu bocznicy, ta firma zgada się na odpłatne korzystanie z jej torowisk.
Pozdrawiam
---------- Wiadomość przekazana dalej ----------
Od: Adam Fularz <adam.fularz@wieczorna.pl>
Data: 21 lipca 2016 09:08
Temat: Fwd: pytania prasowe- kolej na lotnisko Ziel. Góra
Do: Iwona Kusiak <i.kusiak na lubuskie.pl>
Szanowna Pani Kusiak,
Jestem ekonomistą, sporo publikuję o transporcie, we wczorajszej "Rzeczpospolitej" na stronie B4 znajdzie Pani mój tekst o lotniskach.
Pisałem do Pani w sprawie linii kolejowej na lotnisko w Babimoście. Nie trzeba kupowaqć tej bocznicy- rozmawiałem z prezesem IG Polska telefonicznie- i bocznicę można wykorzystać za opłatą.
Być może bocznicę można uruchomić bez jej przedłużenia- podróżni przejdą ten dystans pieszo, to jakieś 1500, może 1000 metrów, ale dokładnie tego nie mierzyłem.
Na końcu bocznicy znajduje się jakaś rampa, być może nie trzeba budować peronu i można wykorzystać to co jest.
Mam wrażenie że aby uruchomić kolej na lotnisko, należy wyciąć drzewa i krzaki na bocznicy do lotniska i wymienić kilka- kilkanaście podkładów, bo reszta podkładów jest betonowa. Oglądałem linię do lotniska osobiście. Jak Państwo sobie życzą, możemy zorganizować wizję lokalną w terenie.
Mam wrażenie że bocznicę możnaby uruchomić tak jak jest, bez większych inwestycji.
Proszę o odpowiedź- z chęcią ją roześlę do lokalnych redakcji oraz opublikuję.
Pozdrawiam,
---------- Wiadomość przekazana dalej ----------
Od: Adam Fularz <adam.fularz@wieczorna.pl>
Data: 31 maja 2016 23:04
Temat: Re: pytania prasowe- kolej na lotnisko Ziel. Góra
Do: Iwona Kusiak <i.kusiak na lubuskie.pl>
Szanowna Pani
Iwona Kusiak
Dyrektor
Gabinet Zarządu
Urząd Marszałkowski Województwa Lubuskiego, ul. Podgórna 7, 65-057 Zielona Góra
Szanowna Pani,
Jestem ekonomistą, bardzo szanuję swoją profesję i swoją wiedzę. Czytając Pani odpowiedź, dostrzegam problem ekonomiczny znany jako vicious circle- błędne koło.
Lotnisko ma za małe przewozy, więc nie może powstać do niego linia kolejowa, ale bez linii kolejowej przewozy pasażerów z tego lotniska niestety w mojej ocenie nie mają szans wzrosnąć. Tłumaczą Państwo swoje stanowisko w sposób, który dla ekonomisty jest uosobieniem procesu vicious circle- błędnego koła.
Argument przytoczony przez Państwa: koszty takiego przedsięwzięcia, związane z przygotowaniem odpowiedniej infrastruktury oraz z uruchomieniem przewozów, wydają się niewspółmierne do otrzymanych korzyści.
Mechanizm błędnego koła: bez budowy linii kolejowej dowożącej pasażerów potoki pasażerskie z portu lotniczego Babimost w mojej ocenie nie wzrosną.
Jeśli tylko z portu lotniczego zamiast średnio 6-7 pasażerów na lot odlatywałoby ich nieco więcej- np. kilkunastu, to dzięki oszczędności na dotacjach do wykonywania połączeń cała inwestycja - nawet w budowę 2,1 km torowiska pod terminal pasażerski - ma szansę się zwrócić w rok, albo w 2 lub 3 lata. Rocznie dopłacają Państwo do lotów ok. 10 mln PLN, o ile dobrze pamiętam. W mojej ocenie, jako ekonomisty, jest to najbardziej sensowna inwestycja kolejowa w całym województwie. Nic innego nie daje tak szybkiej stopy zwrotu z inwestycji. U Państwa finansową korzyścią będzie zmniejszenie dotacji do połączenia lotniczego Babimost- Warszawa.
O mnie:
Od lat publikuje sporo na temat transportu, w chwili obecnej jesteśmy największą agencją prasową w Polsce, mając w serwisie bezpłatnym ponad 0,5 mln depesz prasowych.
To ja jestem osobą która uparcie przekonywała różne samorządy, między innymi w Olsztynie, do odbudowy i naprawy lokalnego lotniska. Tak samo przekonywałem władze Radomia czy Gdyni. Wszędzie tam powstały lotniska. Wciąż w wielu miastach przekonuję do budowy połączeń kolejowych na lotniska (np. ostatnio w Rzeszowie - z sukcesem, i we Wrocławiu- bez sukcesu).
W Olsztynie udało mi się przekonać władze do budowy połączenia kolejowego na lotnisko juz na początku działalności tego portu. Dzięki temu lotnisko miało znacznie lepszy start. Spotkałem się na różnych konferencjach z przedstawicielami Air Rail Organisation, jest to specjalna organizacja która zajmuje sie popularyzacją połączeń kolejowych na lotniska. Uczestniczyłem w kilku specjalistycznych konferencjach i szkoleniach z tej dziedziny transportu. Jest to osobna, specjalistyczna dziedzina wiedzy. W Polsce udało mi się przekonać m.in, do budowy połączęń kolejowych na lotniska w Gdańsku czy w Krakowie. W Gdańsku na lokalnych forach internetowych do dziś zamieszczone są rozmaite bluzgi jakie zamieszczali przeciwnicy takich pomysłów. W Olsztynie także miałem trudności z przekonaniem lokalnych władz, ale wystarczyła zwykła korespondencja email. Nie rozumiem problemu w Zielonej Górze- rozmawiałem z zarządem spółki IG Polska, bocznicę kolejową do lotniska moga udostępnić i nie ma z tym problemu. Oglądałem bocznicę naocznie- jest zarośnięta drzewkami i krzakami, ale betonowe podkłady nie są zużyte, wg informacjhi firmy IG Polska infrastruktura jest w stanie dostatecznym, choć wymaga drobnych napraw- z pewnością wycięcia drzew czy uzupełnienia brakujących śrub w szynach. Przystanek pasażerki mógłby być początkowo oddalony od portu, początkowo nielicznych pasażerów te brakujące 2 km możnaby dowozić samochodem osobowym, np. tym którym pracownicy portu odwożą pasażerów na autobus do Sulechowa w locie powrotnym. Być może bocznicę do portu możnaby uruchomić niemal bezinwestycyjnie, a jej dalszą rozbudowę uzależnić od rozwoju sytuacji w porcie lotniczym. Wydaje mi się że powinni się Państwo porozumieć z firmą IG Polska. Mam gdzieś zanotowany telefon do szefa tej firmy, ale w chwili obecniej nie mogę go odnaleźć.
O porcie w Olsztynie:
Port lotniczy w Olsztynie usytuowany jest 55 km od miasta, znacznie dalej niż w Zielonej Górze. Od jakiegoś czasu przyciąga corazto nowych przewoźników, mimo gorszych warunków ekonomicznych jak w Zielonej Górze. Sądzę że ten skromny sukces to zasługa uruchomienia kolei pasażerskiej na to lotnisko, co znacznie ułatwia transport pasażerów.
Dziś linie Ryanair ogłosiły loty z Londynu do Olsztyna. Załączam stosowany komunikat prasowy jako dziś otrzymałem i publikowałem w naszym serwisie
Pozdrawiam,
RYANAIR OGŁASZA NOWE POŁĄCZENIE OLSZTYN MAZURY – LONDYN STANSTED
50.000 KLIENTÓW ROCZNIE NA 13. POLSKIM LOTNISKU
Ryanair, linia lotnicza nr 1 w Polsce, dziś (31 maja) ogłosiła pierwsze połączenie z 13. już lotniska w Polsce. Loty z Portu Lotniczego Olsztyn Mazury do Londynu Stansted rozpoczną się 1 listopada 2016r. i będą realizowane trzy razy w tygodniu. Ryaniar obsłuży na olsztyńskim lotnisku 50.000 klientów rocznie.
Nowa trasa z Olsztyna do Londynu jest doskonałą propozycją dla pasażerów biznesowych oraz turystów, którzy w ramach programu "Always Getting Better" już wkrótce będą mogli korzystać z jeszcze większej liczby nowych tras, nowych wnętrz kabin samolotów oraz jeszcze nizszych cen.
Aby uczcić ogłoszenie nowego połączenia Olsztyn Mazury – Londyn Stansted, Ryanair wprowadził do sprzedaży bilety w cenie od 89 zł na podróż w listopadzie. Bilety w promocyjnych cenach dostępne są na www.ryanair.com do czwartku 2 czerwca do północy.
Ryanair poinformował również o wcześniejszym przeniesieniu lotów krajowych z Gdańska oraz Wrocławia do Warszawy na lotnisko Chopina. Operacje do/z lotniska Chopina rozpoczną się 4 października.
W Porcie Lotniczym Olsztyn Mazury, Juliusz Komorek – Członek Zarządu ds. Regulacyjnych i Prawnych powiedział:
"Ryaniar z przyjemnością wprowadza nowe połączenie z 13 lotniska w Polsce. Cieszymy się z nowej trasy z Olsztyna Mazury do Londynu, loty rozpoczną się 1 listopada. Na olsztyńskim lotnisku Ryanair obsłuży 50.000 klientów rocznie.
Aby uczcić nowe połączenie wprowadzamy do sprzedaży bilety w cenie od 89 zł na podróż z w listopadzie 2016 r. Bilety w promocyjnych cenach dostępne są tylko do czwartku 2 czerwca. Aby zdążyć najlepiej wejść na stronę www.ryanair.com już dziś."
Leszek Krawczyk, Prezes Portu Lotniczego Olsztyn Mazury powiedział:
„Istotą misji jakiej się podjęliśmy jest wyjście naprzeciw oczekiwaniom pasażerów, właściwy dobór siatki połączeń to oczywiście cel nadrzędny i podstawowe wyzwanie. Na proces jej powstania wpływ ma wiele czynników, a najważniejszym z nich jest wiedza jaką czerpiemy z wyników przeprowadzonych badań. Efekty i zasadność wyciągniętych wniosków będziecie Państwo mogli ocenić już niebawem."
NOWA TRASA Z PORTU LOTNICZEGO OLSZTYN MAZURY
Trasa
Częstotliwość
Początek operacji
Cena
Londyn Stansted
3 x tygodniowo
1 listopada
89 zł
serdecznie pozdrawiam,
Dominik Markowski
____________________
W dniu 30 maja 2016 15:57 użytkownik Iwona Kusiak <i.kusiak na lubuskie.pl> napisał:
>
> Szanowny Panie,
>
> Uprzejmie informuję, iż możemy udostępnić miejsca na wystawę pod potrzeby jakiegokolwiek podmiotu, jeśli nie jest on zainteresowany złożeniem nam swojej oferty.
> Województwo Lubuskie jako organizator publicznego transportu zbiorowego realizuje swoje zadania w tym zakresie na podstawie Planu zrównoważonego rozwoju publicznego transportu zbiorowego na sieci komunikacyjnej w wojewódzkich przewozach pasażerskich przyjętego przez Sejmik Województwa. W dokumencie tym nie ma zapisów dotyczących planów uruchomienia połączeń kolejowych do lotniska Zielona Góra - Babimost.
> Należy zauważyć, że koszty takiego przedsięwzięcia, związane z przygotowaniem odpowiedniej infrastruktury oraz z uruchomieniem przewozów, wydają się niewspółmierne do otrzymanych korzyści. W przypadku wykorzystania istniejącej bocznicy kolejowej wychodzącej ze stacji Babimost niezbędne stają się następujące działania: zakup bocznicy (ok. 2,2 km), która w chwili obecnej jest własnością firmy IG Polska Sp. z o.o. oraz jej modernizacja, budowa nowego odcinka linii do terminala pasażerskiego o długości około 2,1 km a także wykonanie peronu.
> By kolej na lotnisko spełniła swoje zadanie niezbędna jest większa liczba lotów oraz gęsta siatka połączeń kolejowych tak, by czas oczekiwania podróżnego po wyjściu z terminala nie przekraczał kilkunastu minut.
> W razie jakichkolwiek wątpliwości proszę o kontakt z Dyrektorem Departamentu Infrastruktury i Komunikacji p. Zdzisławem Smołą lub z Rzecznikiem Prasowym Zarządu p. Michałem Iwanowskim.
>
> z poważaniem,
>
>
>
> Iwona Kusiak
>
> Dyrektor
>
>
>
> Gabinet Zarządu
>
> (..)
>
> Urząd Marszałkowski Województwa Lubuskiego, ul. Podgórna 7, 65-057 Zielona Góra
> www.lubuskie.pl
>
>
>
> ________________________________
> Od: "Adam Fularz" <adam.fularz@wieczorna.pl>
> Do: "Iwona Kusiak" <i.kusiak na lubuskie.pl>
> Wysłane: poniedziałek, 23 maj 2016 12:41:11
> Temat: Fwd: pytania prasowe- kolej na lotnisko Ziel. Góra
>
>
> ---------- Wiadomość przekazana dalej ----------
> Od: Adam Fularz <adam.fularz@wieczorna.pl>
> Data: 19 maja 2016 15:50
> Temat: Fwd: pytania prasowe- kolej na lotnisko Ziel. Góra
> Do: Iwona Kusiak <i.kusiak na lubuskie.pl>
>
>
> Przekazuję odpowiedź przewoźnika kolejowego.
> Czy przesłać opis wystawy?
> Pozdrawiam
> ---------- Wiadomość przekazana dalej ----------
> Od: Michał Stilger <michal.stilger na p-r.com.pl>
> Data: 19 maja 2016 15:46
> Temat: Re: pytania prasowe- kolej na lotnisko Ziel. Góra
> Do: Adam Fularz <adam.fularz@wieczorna.pl>
>
>
> Panie Adamie,
> Przewozy Regionalne obsługują połączenia zamówione przez samorządy województw. Liczba pociągów i sieć połączeń wynika z umów PSC zawieranych między naszą spółką a urzędami marszałkowskimi. W przypadku tego konkretnego połączenia rolę organizatora pełniłby Urząd Marszałkowski Województwa Lubuskiego.
> Pozdrawiam,
> Michał Stilger
> Przewozy Regionalne
> Biuro Zarządu
> Wydział ds. Komunikacji i Public Relations
> tel. 783 824 574
>
> W dniu 19 maja 2016 15:22 użytkownik Adam Fularz <adam.fularz@wieczorna.pl> napisał:
>>
>> Pytanie- czy PR są zainteresowane obsługą połączenia Zielona Góra- Babimost- Port lotniczy Zielona Góra- Zbąszynek- Gorzów? Planowana jest naprawa linii kolejowej na lotnisko, z tym że linia nie znajduje się na żadnych planach i jest z nią pewien problem prawny.
>> Pozdrawiam
>> ---------- Wiadomość przekazana dalej ----------
>> Od: Iwona Kusiak <i.kusiak na lubuskie.pl>
>> Data: 19 maja 2016 15:13
>> Temat: Pytanie o możliwość zoragnizowania wystawy w UMWL
>> Do: adam.fularz@wieczorna.pl
>>
>>
>> Szanowny Panie!
>>
>> W nawiązaniu do prośby skierowanej do Urzędu Marszałkowskiego Województwa Lubuskiego w sprawie możliwości zorganizowania wystawy w holu urzędu dotyczącej propozycji połączenia kolejowego do Portu Lotniczego Zielona Góra/Babimost, uprzejmie informuję, że wymagałoby to przeprowadzenia uprzednio uzgodnień co do możliwości uruchomienia takiego połączenia.
>> Takie uzgodnienia powinien przeprowadzić podmiot zainteresowany uruchomieniem ww. połączenia z Departamentem Infrastruktury i Komunikacji UMWL.
>>
>> z poważaniem,
>>
>>
>>
>> Iwona Kusiak
>>
>> Dyrektor
>>
>>
>>
>> Gabinet Zarządu
>>
>>(..)
>> Urząd Marszałkowski Województwa Lubuskiego, ul. Podgórna 7.
--
__________________________________________________________________________
Merkuriusz Polski
Agencja Prasowa. W Krakowie od 3 stycznia 1661 r.
Adam Fularz, manager Radiotelewizji
Prezes Zarządu, Wieczorna.pl SP. Z O. O.,ul. Dolina Zielona 24A, 65-154 Zielona Góra
Wydawnictwo Merkuriusz Polski
"Wieczorna.pl" sp. z o.o.
T +48604443623
E adam.fularz@wieczorna.pl
KRS 0000416514, NIP 9731008676, REGON 081032764
AGENCJA PRASOWA MERKURIUSZ POLSKI- Wieści i treści od 3 stycznia 1661
Informuję rozmówcę o przysługującym mu prawie do autoryzacji wypowiedzi udzielonych naszej agencji. Aby skorzystać z prawa, rozmówca niezwłocznie po udzieleniu wypowiedzi dla AP Merkuriusz Polski musi oznajmić że skorzysta z tego prawa. Czas na autoryzację wynosi 6 godzin od otrzymania przez rozmówcę zapisu jego słów.