Czy wymagana jest ponoiwna homologacja pojazdu kolejowego jeśli dodanoby napęd akumulatorowy?
W Berlinie i naszej okolicy po stronie niemieckiej kursuje tabor akumulatorowy.
Odpowiadając na pytanie dotyczące wyposażania istniejącego taboru elektrycznego w akumulatory informujemy, że podmiot wprowadzający modyfikacje w pojeździe kolejowym dopuszczonym do ruchu zobowiązany jest każdorazowo do przeanalizowania wykonanej na pojeździe modyfikacji. W przypadku pojazdów dopuszczonych do eksploatacji na podstawie zezwolenia na dopuszczenie do eksploatacji modyfikacje należy zaklasyfikować do jednej z czterech kategorii, jak to opisano w poradniku w sprawie zarządzania modyfikacjami pojazdów kolejowych dostępnym pod adresem: https://www.utk.gov.pl/pl/dokumenty-i-formularze/zezwolenia-na-dopuszcze/12720,Przewodnik-o-zarzadzaniu-modyfikacjami-pojazdow-kolejowych.html.
Podstawowym jednak obowiązkiem modernizującego pojazd jest przeanalizowanie, czy wprowadzone na pojeździe zmiany wpływają na typ pojazdu - tj. za definicją z ustawy o transporcie kolejowym – „pojazd kolejowy o określonych powtarzalnych rozwiązaniach konstrukcyjnych".
W związku z tym, w przypadku, gdy zmiany wprowadzone w pojeździe obejmują swoim zakresem znaczną część charakterystyki technicznej pojazdu i wpływają na powtarzalność zastosowanych rozwiązań konstrukcyjnych, mamy do czynienia ze zmianą typu pojazdu, a podmiot wprowadzający modyfikację jest zobowiązany do uzyskania nowego dopuszczenia do eksploatacji typu, gdyż nie jest możliwe przeprowadzenie dla tego pojazdu procedury zgodności z typem.
Dodatkowo wprowadzający modyfikacje na pojeździe może skorzystać z procedury określonej w rozporządzeniu wykonawczym Komisji (UE) nr 402/2013 z dnia 30 kwietnia 2013 r. w sprawie wspólnej metody oceny bezpieczeństwa w zakresie wyceny i oceny ryzyka i uchylające rozporządzenie (WE) nr 352/2009 (Dz. Urz. UE L 121 z 3 maja 2013 r., s. 8).
Z poważaniem
Wydział Prasowy
Biuro Prezesa
Urząd Transportu Kolejowego
Al. Jerozolimskie 134
02-305 Warszawa
Odpowiedź UMWL
Odpowiedzi udziela:
Piotr Tykwiński
Zastępca Dyrektora
Departamentu Infrastruktury i Komunikacji
Urzędu Marszałkowskiego Województwa Lubuskiego
w Zielonej Górze
Odpowiadając na pytanie pana Adama Fularza nadesłane pocztą elektroniczną 26 września br. dotyczące pomysłu zakupu kolejowego taboru wyposażonego w napęd akumulatorowy, uprzejmie podaję, co następuje. Do obsługi linii Zielona Góra - Frankfurt nad Odrą zaplanowano spalinowe pojazdy serii SA139 posiadające niemieckie urządzenia bezpieczeństwa PZB i GSM-R, co uznano za rozwiązanie optymalne. W przypadku zastosowania pojazdów trakcji elektrycznej na liniach zelektryfikowanych o różnych systemach zasilania, stosuje się tabor dwusystemowy. Nie wyklucza się zakupu tego typu pojazdów w przyszłości. Wyposażanie istniejącego taboru elektrycznego w akumulatory nie jest optymalne ze względu na istotną ingerencję w konstrukcję i konieczność ponownego dopuszczenia pojazdów do eksploatacji, co jest procesem złożonym i długotrwałym.
__________________________________________________________________________
Merkuriusz Polski
Agencja Prasowa. W Krakowie od 3 stycznia 1661 r.
Adam Fularz, manager Radiotelewizji
Prezes Zarządu, Wieczorna.pl SP. Z O. O.,ul. Dolina Zielona 24A, 65-154 Zielona Góra
Wydawnictwo Merkuriusz Polski
"Wieczorna.pl" sp. z o.o.
T +48604443623
E adam.fularz@wieczorna.pl
KRS 0000416514, NIP 9731008676, REGON 081032764
AGENCJA PRASOWA MERKURIUSZ POLSKI- Wieści i treści od 3 stycznia 1661
Informuję rozmówcę o przysługującym mu prawie do autoryzacji wypowiedzi udzielonych naszej agencji. Aby skorzystać z prawa, rozmówca niezwłocznie po udzieleniu wypowiedzi dla AP Merkuriusz Polski musi oznajmić że skorzysta z tego prawa. Czas na autoryzację wynosi 6 godzin od otrzymania przez rozmówcę zapisu jego słów.
Dawno nie było takiego artykułu. Bardzo fajny wpis.