Apel o wprowadzenie nowego przewoźnika kolejowego na sieć SKM w Trójmieście
Apel o wprowadzenie nowego przewoźnika kolejowego na sieć SKM w Trójmieście
Centrum Statystyki Kolejowej, wydawca branżowego kwartalnika "Ekonomika
Kolei", proponuje władzom Gdańska i województwa, by te przeprowadziły
przetarg mający na celu wybór nowego przewoźnika dla linii kolejowej Gdańsk
Główny- Gdańsk Brzeźno, której obsługa została zaniechana przez poprzedneigo
przewoźnika, PKP SKM sp. z o.o.
W opinii analityków rynku z Centrum Statystyki Kolejowej, powodem porażki
poprzedniego przewoźnika okazało się stosowanie złego taboru- składów ezt,
niedostosowanych do specyfiki linii i natężenia ruchu na niej (potok
pasażerski w końcowym okresie jej eksploatacji spadł poniżej 1000 osób).
Zdaniem analityków z CSK, linia powinna być obsługiwana lekkim taborem
spalinowym- tzw. autobusem szynowym, z częstotliwością ruchu co 30 minut.
-Koszt pociągokilometra w przypadku leasingu takiego taboru wyniósłby
dużo mniej za jeden pociągokilometr, i wówczas możliwa byłaby
rentowna obsługa tej linii. Nowy przewoźnik nawet nie musiałby wydawać
pieniędzy na zakup nowego taboru, ponieważ wziąłby go w leasing- uważa Adam
Fularz, pracownik CSK. Analitycy z CSK uważają, że władze miasta i
województwa w ogóle nie powinny dyskutować z dawnym operatorem tej linii,
który doprowadził swoją nieudolnością do zawieszenia na niej przewozów, lecz
powinny za wszelką cenę pozyskać nowego przewoźnika celem poprawy jakości
systemu kolei miejskiej w Trójmieście.
-Nic lepiej nie wpływa na przewoźników, jak świadomość tego, że obok nich
działa lepszy, sprawniejszy i wydajniejszy konkurent, który może przejąć ich
rynek. Ten rodzaj konkurencji, zwany konkurencją przez porównanie lub przez
tzw. "emulację", jest przyczyną sukcesu kolei szwajcarskich i japońskich,
gdzie na sieci działa bardzo wielu przewoźników. Wówczas, w takim
konkurencyjnym środowisku, wszyscy starają się podnosić jakość usług, a
korzysta na tym pasażer, dostając produkt dobrej jakości za niską cenę-
dodaje Fularz. Dodaje przy tym, że nie ma powodu, dla którego w Trójmieście
nie miałby pojawić się kolejny podmiot na rynku kolejowym. Podkreśla, że w
Hamburgu system kolei miejskiej jest obecnie obsługiwany przez 3
przewoźników, i efektem tego jest lepsza oferta i lepsza jakość usług.
Fularz uważa, że nowy przewoźnik mógłby również wprowadzić kursy SKM taborem spalinowym z Gdyni do Portu Oksywie.
wg CSK/ opr. własne
Posted by Telewizja Opera
on 09:11.
Filed under
.
You can follow any responses to this entry through the RSS 2.0