"Jeszcze w lipcu tego roku prezydent Zamościa, wójt gminy Zamość oraz starosta powiatu zamojskiego skierowali do wojewody lubelskiego pismo z wnioskiem o przekazanie na rzecz samorządów terenów lotniska.Napisali, że jeśli dostaną zgodę, powołają spółkę pod nazwą „Port Lotniczy Zamość – Mokre", do której aportem wniosą grunt."
Od lat przekonujemy władze miasta Zamościa do inwestycji w lokalne lotnisko. W Polsce w dziedzinie lotnisk panuje masa mitów, powielanych przez massmedia. Jednym z tych mitów jest ten jakoby port lotniczy musiał się znajdować koło wielkiej aglomeracji miejskiej. Jest to - nieprawda. Przykłady z Irlandii (lotniska Shannon, Knock) pokazują że porty lotnicze mogą działać w oddaleniu od większych miast i miasteczek, i mogą być rentowne mimo braku większych miast w pobliżu. W Polsce już działają takie porty lotnicze, jednym z nich jest lotnisko Szczytno- Szymany położone 55 km od Olsztyna.
Drugim mitem jest ten jakoby lokalne lotniska obsługujące np., 30- 40 tysięcy pasażerów rocznie - były nierentowne. Analizy wykonane dla port lotniczego Śwonoujście- Heringsdorf pokazują że port lotniczy dokłada się do lokalnej gospodarki kwotą ok. 12 mln PLN odejmując dotacje do utrzymania portu lotniczego.(por.
http://www.gemeinde-ostseebad-heringsdorf.de/ris/formular/gutachten_flughafen_heringsdorf.pdf ) Utrzymanie portu lotniczego też nie pochłania wielkich dotacji- w krajach UE jest to średnio kilkaset tys. euro rocznie. Koszty utrzymania portu lotniczego są podobne jak koszty utrzymania żłobka.
Koszty budowy portu lotniczego to koszt terminalu pasażerskiego (nowy- ok. 3-4 mln PLN, używany ok. 2 mln PLN), koszty wyposażenia. Najtańsza jest budowa portu lotniczego z małym terminalem dla taksówek powietrznych. W Polsce stosuje się najczęściej taksówki zabierające w lot do 33 pasażerów. Wymagany jest w tym celu niewielki terminal oraz podstawowe wyposażenie, np. agregat GPU. Koszty pomocy nawigacyjnych (ILS, DME) to kilka mln PLN.
Już długość pasa startowego 1350- 1400 metrów umożliwia obsługę najpopularniejszych taksówek powietrznych. Przy pasie startowym 1150 metrów długości można już obsługiwać popularne samoloty pasażerskie ATR. W Kielcach- Masłowie planowane były loty Kielce- Gdańsk przy długości pasa 1150 metrów, ale plany nie doszły do skutku.
Państwa port lotniczy nadaje się do wznowienia przewozów pasażerskich, które w przeszłości miały tutaj miejsce. Wnoszę o rozpoczęcie prac nad przystosowaniem Państwa portu lotniczego do obsługi połączeń pasażerskich. Doświadczenie pokazuje iż tego typu prace trwają 1-2 dekady nim port lotniczy w ogóle powstanie.
Na mocy decyzji wojewody i starosty zamojskiego, lotnisko mokre do końca 2018 roku jest w posiadaniu Gminy Zamość. Miasto Zamość nie ma nic do powiedzenia w tym zakresie.
Pozdrawiam
Andrzej Wnuk, Prezydent Miasta