Pytania do władz miasta Jastrzębie Zdrój- kolej aglomeracyjna Jastrzębie Zdrój
Temat: pytania prasowe- kolej aglomeracyjna Jastrzębie Zdrój
Do: rzecznik@um.jastrzebie.pl
W ostatnich dekadach w krajach Unii Europejskiej uruchomiono wiele systemów pre- metra (o nazwach handlowych S-bahn, RER, light rail) wykorzystujących naziemną siec kolejową miast i aglomeracji europejskich do uruchomienia systemów metra i pre- metra naziemnego o parametrach typowych dla sieci metra:
- częstotliwość ruchu co 10 - 20 minut w ciągu dnia
- obsługa większości obszaru zurbanizowanego, budowa nowych przystanków
- szereg linii przecinających aglomeracje z gęstą i częstą ofertą przewozową
-unifikacja systemu biletowego transportu naziemnego miejskiego z ofertą systemu biletowego systemu pre- metra.
W tymże celu wykorzystano zarówno linie zelektryfikowane danej aglomeracji, jak też i linie bez trakcji elektrycznej, wprowadzając system często kursujących wagonów motorowych (autobusów szynowych).
Interesuje mnie, jakie jest stanowisko Państwa urzędu w sprawie wprowadzenia systemu pre- metra, metra naziemnego w Jastrzębiu- Zdroju? Schematy połączeń załączam.
Organizowanie i dotowanie pasażerskich przewozów kolejowych należy do zadań własnych samorządu województwa.
Jastrzębie-Zdrój, Żory i Pawłowice zawarły porozumienie, które mówi o tym, iż jego strony podejmą działania promujące ideę odtworzenia linii kolejowej poprzez wspólny apel kierowany do Ministerstwa Infrastruktury i Rozwoju, Marszałka Województwa Śląskiego i Posłów na Sejm RP z naszego regionu, by temat wykluczenia z pasażerskiej komunikacji kolejowej był przez nich pilotowany na szczeblu krajowym. Takie pisma zostały wystosowane.
Miałoby to być odtworzenie linii kolejowej na odcinku Jastrzębie-Zdrój – Pawłowice – Żory - Orzesze w kierunku Katowic.
Infrastruktura kolejowa jest w bardzo złym stanie technicznym - w dużej mierze rozebrana, na niewielu odcinkach są szyny.
Zatem cała linia musi być przebudowana. Ważne jest też to, aby szynobus z Jastrzębia-Zdroju do Katowic jechał do godziny, ponieważ w innym wypadku kolej nie wygra z autobusami. Nasze miasto ma bardzo dobry drogowy układ komunikacyjny. Z jednej strony mamy bezpośrednie połączenie z autostradą A1 w kierunku Gliwic i Katowic, z drugiej – przez Pawłowice do drogi krajowej Wisła – Katowice (tzw. wiślanki).
Jedyną czynną i użytkowaną linią kolejową na terenie miasta jest linia należąca do Jastrzębskiej Spółki Kolejowej, której część została zaznaczona na Pańskim schemacie (przebiega przez teren zakładów kopalni Zofiówka oraz JAS-MOS). Odbywa się po niej wyłącznie ruch towarowy i jest ona niezelektryfikowana.
Linia wiodąca od rejonu dawnej stacji kolejowej w Jastrzębiu-Bziu w rejon Szotkowic jest nieczynna i częściowo rozebrana (w większości zaasfaltowane przejazdy kolejowe oraz rozebrane wiadukty) – to ten fragment funkcjonował dla połączeń pasażerskich i był zelektryfikowany.
Na w/w odcinku znajduje się 5 budynków stacyjnych/przystanków, ale linia przebiegająca najbliżej centrum miasta jest w dużej mierze rozebrana. Nieczynna jest także linia towarowa prowadząca w kierunku dawnej KWK Moszczenica. Torowisko jest rozebrane i nie odbywa się tam ruch pociągów.
Nie ma także na dzień dzisiejszy możliwości takiego połączenia jakie zostało naniesione na dołączonych przez Pana schematach, bowiem wiadukt nad ulicą Wodzisławską nie istnieje.
Katarzyna Wołczańska
rzecznik prasowy
Urząd Miasta Jastrzębie-Zdrój
--
"Wieczorna.pl" sp. z o.o.
T +48604443623
AGENCJA PRASOWA MERKURIUSZ POLSKI- Wieści i treści od 3 stycznia 1661
Każdego dnia Agencja Merkuriusz udostępnia kilka materiałów prasowych ze wszystkich regionów Polski. Dotyczą one najważniejszych wydarzeń w skali kraju, różnych dziedzin życia. Stanowi źródło informacji dla redakcji prasowych.
ZDJĘCIA
Na zamówienie abonenta udostępniamy serwis fotograficzny. Korzystają z niego serwisy internetowe i redakcje prasowe.
WIDEO
Na zamówienie abonenta udostępniamy serwis video. Korzystają z niego stacje telewizyjne.