Kolej miejska w Krakowie- szansa dla rozwoju miasta?
Mapa Szybkiej Kolei Aglomeracyjnej w Aglomeracji Krakowskiej w docelowym przebiegu
MacQtosh - Praca własna, based on Studium Wykonalności Szybkiej Kolei Aglomeracyjnej (SKA) w Aglomeracji Krakowskiej, 2014 and OpenStreetMaps data
cc wikimedia
Kolej miejska w Krakowie- szansa dla rozwoju miasta?
Adam Fularz
KRAKÓW
Kraków to miasto zamieszkałe przez ponad 740 tysięcy mieszkańców, do czego
dodać należy dodać kilkadziesiąt tysięcy osób zamieszkałych tymczasowo,
głównie studentów. Więcej ludzi mieszka tylko w Warszawie i Łodzi. Mimo to
miasto nie ma żadnego szybkiego transportu miejskiego na kształt metra.
Szybka Kolej Miejska może niemalże bezinwestycyjnie powstać w Krakowie,
wystarczy tylko dobrze wykorzystać istniejącą infrastrukturę. Kolej SKM
szybko staje się osią miasta, pozwala wydatnie skrócić czas przejazdu przez
zatłoczone centrum, jest osią aglomeracji.
Proponuje się, by podmiejskie linie kolejowe- do Wieliczki, Skawiny, Krakowa
Luboczy i do Portu Lotniczego Balice zostały wykorzystane w tym systemie.
Jego realizacja możliwa jest niemalże od zaraz i to dużo mniejszymi środkami
niż kosztowny i futurystyczny pomysł tramwaju dwusystemowego dla Krakowa.
Szybkość realizacji i efektywność wydanych środków w stosunku do
zrealizowanego celu jest największym atutem naszego przedsięwzięcia.
Zaproponowano stworzenie odrębnego przedsiębiorstwa: „Szybka Kolej Miejska
KRAK sp. z o.o.", które przejmie od PR i KM pociągi podmiejskie typu EZT i
wprowadzi gęsty ruch podmiejski typu aglomeracyjnego.
Adam Fularz
KRAKÓW
Kraków to miasto zamieszkałe przez ponad 740 tysięcy mieszkańców, do czego
dodać należy dodać kilkadziesiąt tysięcy osób zamieszkałych tymczasowo,
głównie studentów. Więcej ludzi mieszka tylko w Warszawie i Łodzi. Mimo to
miasto nie ma żadnego szybkiego transportu miejskiego na kształt metra.
Szybka Kolej Miejska może niemalże bezinwestycyjnie powstać w Krakowie,
wystarczy tylko dobrze wykorzystać istniejącą infrastrukturę. Kolej SKM
szybko staje się osią miasta, pozwala wydatnie skrócić czas przejazdu przez
zatłoczone centrum, jest osią aglomeracji.
Proponuje się, by podmiejskie linie kolejowe- do Wieliczki, Skawiny, Krakowa
Luboczy i do Portu Lotniczego Balice zostały wykorzystane w tym systemie.
Jego realizacja możliwa jest niemalże od zaraz i to dużo mniejszymi środkami
niż kosztowny i futurystyczny pomysł tramwaju dwusystemowego dla Krakowa.
Szybkość realizacji i efektywność wydanych środków w stosunku do
zrealizowanego celu jest największym atutem naszego przedsięwzięcia.
Zaproponowano stworzenie odrębnego przedsiębiorstwa: „Szybka Kolej Miejska
KRAK sp. z o.o.", które przejmie od PR i KM pociągi podmiejskie typu EZT i
wprowadzi gęsty ruch podmiejski typu aglomeracyjnego.
Bardzo ważne jest, by nowopowstałe przedsiębiorstwo było własnością prywatną
i niezależną od PKP czy KM- z doświadczeń Japonii i krajów europejskich wnioskować można, iż tyko prywatne przedsiębiorstwa obsługujące koleje miejskie są najbardziej rozwojowe i innowacyjne.
Jeśli zwrócić uwagę na inne zadania inwestycyjne realizowane przez miasto
Kraków, zauważyć można iż powstanie kompletnego systemu kolei miejskiej może być przeprowadzone bez większych problemów finansowych. Przeglądając dane dotyczące funduszy miejskich przeznaczanych na duże inwestycje transportowe, takie jak: Most Kotlarski wraz z dojazdami - koszt wykonania: 132, 7 mln zł, Węzeł drogowy im. gen. Ludomiła Rayskiego - koszt całkowity: 78.3 mln zł, ul. Nowotarska -koszt wykonania: 18,1 mln zł oraz Estakada im. gen. Tadeusza Rozwadowskiego -koszt wykonania: 13 mln zł i wreszcie Most Lajkonik o wartości 18,0 mln zł oraz Most Zwierzyniecki (74 mln zł) wnioskować można iż
kolej miejska mogłaby być jednym z następnych zadań inwestycyjnych. System
taki może powstać niemalże od zaraz, dość niskim nakładem inwestycyjnym.
Posted by Telewizja Opera
on 09:50.
Filed under
.
You can follow any responses to this entry through the RSS 2.0