Gdyńska Kolej Miejska- plany z 2002 roku
Gdyńska Kolej Miejska
Adam Fularz
Władze niektórych miast potrafią zaskoczyć innowacyjnością. Tak było w
przypadku Gdyni, której postępowe władze ongiś przodowały w procesie
liberalizacji komunikacji miejskiej. „Tramwaj, jeżdżący po istniejących już
torach kolejowych połączy Karwiny ze Śródmieściem"- tak brzmiała propozycja
władz miasta Gdyni opisana w strategii rozwoju miasta (por. Dziennik
Bałtycki; 28 maja 2002 r). Zainteresowany, zwróciłem się do władz miasta o
szczegóły tej koncepcji. W odpowiedzi napłynęła informacja, iż w projekcie
nowelizacji Strategii Rozwoju Miasta Gdyni umieszczono zapisy dotyczące
wykorzystania istniejących torów kolejowych w celu skomunikowania północnych
i południowych dzielnic Gdyni. Niestety, władze miasta nie miały szerszej
wiedzy na ten temat, mimo że całość idei była możliwa do wprowadzenia
relatywnie szybko. Być może zabrakło szerszej wizji takiego systemu
transportowego, który możnaby przy obecnej technice wykonać praktycznie
niemalże od zaraz.
Gdynia, miasto liczące 251,7 tys. mieszkańców (2000) ma spore problemy
komunikacyjne. Sposobem rozwiązania przynajmniej części z nich jest możliwość
zaoferowania nowoczesnego transportu zbiorowego. Korzystna sytuacja przebiegu
linii kolejowych przez miasto powoduje, iż są one wykorzystywane w ruchu
miejskim, jak na przykład główna linia trójmiejskiej SKM, co mimo wszystko
jest wyjątkowe w polskiej rzeczywistości.
Jednak część linii kolejowych jest wykorzystana w niedostatecznym stopniu,
mimo ich potencjału. Relacja Gdynia Główna- Gdynia Wielki Kack (linia S5)
powinna być również objęta systemem szybkiej kolei miejskiej, ale opartej na
lekkich wagonach motorowych. Proponowano odrzucenie pierwotnej koncepcji
wykorzystania technologii tramwaju i zalecano wykorzystanie dostępnych już na
rynku autobusów szynowych.
Linia S4 Gdynia Główna – Gdynia Port Oksywie już ongiś była włączona w system
kolei miejskiej, ale obsługiwana była nieodpowiednim taborem i z dużo
mniejszą częstotliwością niż konkurencyjne linie komunikacji miejskiej. Dziś
częstotliwość co 20- 30 minut wydaje się odpowiednia by zapewnić jakość usług
porównywalną z komunikacją drogową. Ruch na obu tych liniach jest typowo
miejskim, aglomeracyjnym i częstotliwości poniżej 30 minut będą prowadziły
tylko do marginalizacji kolei jako środka transportu.
Władzom miasta zaproponowano stworzenie odrębnego przedsiębiorstwa, Gdyńska
Kolej Miejska sp. z o.o., wychodząc z założenia iż silniejsza konkurencja na
rynku przewozów kolejowych powinna spowodować spadek kosztów realizacji usług
i wzrost przewozów. W celu wspierania konkurencji w tej dziedzinie gospodarki
należy stworzyć nowy, niezależny podmiot. Tego typu rozwiązania są
praktykowane w RFN, gdzie np. linię kolei miejskiej nr S28 w Düsseldorfie z
sukcesem obsługuje prywatny przewoźnik, działający w konkurencji wobec innych
podmiotów na sieci kolejowej.
Proponowane częstotliwości :
· Gdynia Główna- Gdynia Wielki Kack (w kierunku Karwin, oznaczona
kolorem purpurowym) – co 30minut, co 20 minut w szczycie.
· Gdynia Główna – Gdynia Port Oksywie (linia oznaczona na schemacie
kolorem zielonym) - co 30 minut.
Adam Fularz
Władze niektórych miast potrafią zaskoczyć innowacyjnością. Tak było w
przypadku Gdyni, której postępowe władze ongiś przodowały w procesie
liberalizacji komunikacji miejskiej. „Tramwaj, jeżdżący po istniejących już
torach kolejowych połączy Karwiny ze Śródmieściem"- tak brzmiała propozycja
władz miasta Gdyni opisana w strategii rozwoju miasta (por. Dziennik
Bałtycki; 28 maja 2002 r). Zainteresowany, zwróciłem się do władz miasta o
szczegóły tej koncepcji. W odpowiedzi napłynęła informacja, iż w projekcie
nowelizacji Strategii Rozwoju Miasta Gdyni umieszczono zapisy dotyczące
wykorzystania istniejących torów kolejowych w celu skomunikowania północnych
i południowych dzielnic Gdyni. Niestety, władze miasta nie miały szerszej
wiedzy na ten temat, mimo że całość idei była możliwa do wprowadzenia
relatywnie szybko. Być może zabrakło szerszej wizji takiego systemu
transportowego, który możnaby przy obecnej technice wykonać praktycznie
niemalże od zaraz.
Gdynia, miasto liczące 251,7 tys. mieszkańców (2000) ma spore problemy
komunikacyjne. Sposobem rozwiązania przynajmniej części z nich jest możliwość
zaoferowania nowoczesnego transportu zbiorowego. Korzystna sytuacja przebiegu
linii kolejowych przez miasto powoduje, iż są one wykorzystywane w ruchu
miejskim, jak na przykład główna linia trójmiejskiej SKM, co mimo wszystko
jest wyjątkowe w polskiej rzeczywistości.
Jednak część linii kolejowych jest wykorzystana w niedostatecznym stopniu,
mimo ich potencjału. Relacja Gdynia Główna- Gdynia Wielki Kack (linia S5)
powinna być również objęta systemem szybkiej kolei miejskiej, ale opartej na
lekkich wagonach motorowych. Proponowano odrzucenie pierwotnej koncepcji
wykorzystania technologii tramwaju i zalecano wykorzystanie dostępnych już na
rynku autobusów szynowych.
Linia S4 Gdynia Główna – Gdynia Port Oksywie już ongiś była włączona w system
kolei miejskiej, ale obsługiwana była nieodpowiednim taborem i z dużo
mniejszą częstotliwością niż konkurencyjne linie komunikacji miejskiej. Dziś
częstotliwość co 20- 30 minut wydaje się odpowiednia by zapewnić jakość usług
porównywalną z komunikacją drogową. Ruch na obu tych liniach jest typowo
miejskim, aglomeracyjnym i częstotliwości poniżej 30 minut będą prowadziły
tylko do marginalizacji kolei jako środka transportu.
Władzom miasta zaproponowano stworzenie odrębnego przedsiębiorstwa, Gdyńska
Kolej Miejska sp. z o.o., wychodząc z założenia iż silniejsza konkurencja na
rynku przewozów kolejowych powinna spowodować spadek kosztów realizacji usług
i wzrost przewozów. W celu wspierania konkurencji w tej dziedzinie gospodarki
należy stworzyć nowy, niezależny podmiot. Tego typu rozwiązania są
praktykowane w RFN, gdzie np. linię kolei miejskiej nr S28 w Düsseldorfie z
sukcesem obsługuje prywatny przewoźnik, działający w konkurencji wobec innych
podmiotów na sieci kolejowej.
Proponowane częstotliwości :
· Gdynia Główna- Gdynia Wielki Kack (w kierunku Karwin, oznaczona
kolorem purpurowym) – co 30minut, co 20 minut w szczycie.
· Gdynia Główna – Gdynia Port Oksywie (linia oznaczona na schemacie
kolorem zielonym) - co 30 minut.
Posted by Telewizja Opera
on 09:13.
Filed under
.
You can follow any responses to this entry through the RSS 2.0