Do Szanowna Pani E. Polak
Petycja o kolej na lotnisko do Szanownej Pani E. Polak
- przypomnę że w Olsztynie port lotniczy ożywiono dopiero po 20 latach od jego otwarcia- ruch pasażerski wzrósł dopiero po doprowadzeniu linii kolei pasażerskiej pod terminal. Podobne lotnisko w Olsztynie, a raczej 55 km od centrum Olsztyna, ożyło dopiero po otwarcu specjalnej linii kolejowej dowożącej pasażerów na lotnisko.
W Zielonej Górze wszystko jest. Do lotniska doprowadzona jest bocznica kolejowa ze stacji Babimost o długości około 3 km. Linia kolejowa - niestety zarośnięta drzewami, ma nawet dwie prawdziwe stacje kolejowe z wieloma zarośniętymi krzakami torami: Port Lotniczy Wschód i Port Lotniczy Zachód. Jedna ma 3 tory, druga ma również 2-3 tory kolejowe z rampami i krótkimi peronami. W Babimoście linia jest, możnaby to uruchomić - tak jak jest- ryzykując jakieś 50 tys PLN...
Pasażerowie musieliby dojść pieszo ok. 2100 metrów gdyby przedłużyć istniejące połączenie Babimost- Gorzów Wlkp. do lotniska. Lepsze dojście piesze niż zupełny brak połączenia. Dodatkowo na te 2,1 km dystansu od końca bocznicy do terminalu portu możnaby zorganizować jakiś dowóz w początkowym okresie.
- wnoszę o wynajęcie ekonomisty transportu który zbada czy istotnie decyzja władz woj. lubuskiego o odroczeniu uruchomienia linii kolejowej na lotnisko jest właściwa. Być możę tą decyzją przypieczętują Państwo upadek tego portu lotniczego. W tej chwili wszystkie oddalone od centrów miast polskie porty lotnicze albo mają już linie kolejowe (Szymany, Golenów), albo jest ona w planowaniu (Rzeszów, Pyrzowice).
Obecnie szanse na reaktywacje portu lotniczego Babimost wiąże się z budową połączenia kolejowego do tego portu lotniczego. Dzięki połączeniu kolejowemu skutecznie reaktywowano port lotniczy Szczytno- Szymany położony 55 km od Olsztyna. Przez 2 dekady od 1996 roku port lotniczy nie miał połączenia kolejowego i notował bardzo mały ruch pasażerski. Dopiero budowa linii kolejowej do terminalu pasażerskiego trwale ożywiła ten port lotniczy. Olsztyn-Mazury jest szóstym portem lotniczym w Polsce (po Krakowie, Warszawie, Szczecinie-Goleniowie, Lublinie i Gdańsku), który posiada pasażerskie połączenie kolejowe. Obecnie trwają prace nad budową połączenia kolejowego do portu Jesionka koło Rzeszowa.
-----
Kolei do portu lotniczego Zielona Góra- Babimost nie będzie. Wiele osób wiązało nadzieję na ożywienie zielonogórskiego portu lotniczego z reaktywacją linii kolejowej na to lotnisko, która obecnie zarosła drzewami i krzewami.
Niestety, władze mówią wyraźnie "Nie" na propozycję odkrzaczenia linii kolejowej i uruchomienia jej tymczasowo, celem wprowadzenia połączeń Gorzów- Port Lotniczy. Pasażerowie musieliby pokonać ok. 2,1 km pieszo z przystanku końcowego do terminalu portu. Mimo że obecnie brak jest jakiegokolwiek połączenia transportem publicznym z Gorzowa, władze wykluczają dojście piesze pasażerów, twierdząc że dystans pieszy (2,1 km) jest zbyt duży. Ale być może - lepszy rydz niż nic? Linia kolejowa przecież istnieje, wydatkowanie ok. 50 tys. PLN na jej reaktywację (wynajęcie od komornika i wycięcie drzew i krzewów ją porastających) wydaje się w zasięgu możliwości władz woj. lubuskiego.
W Olsztynie udało mi się przekonać lokalne władze do zainwestowania w linię kolejową do lokalnego portu lotniczego. Lotnisko Szymany pod Olsztynem istniało od 1996 roku, obsługiwało niewielki ruch, i ożyło dopiero po doprowadzeniu linii kolejowej, która wydatnie skróciła czas dojazdu do tego portu lotniczego. Port lotniczy Olsztyn- Mazury dysponuje dziś dwoma- trzema połączeniami kolejowymi dziennie. Są one skoordynowane z godzinami odlotów i przylotów samolotów.
"Koszty wydają się niewspółmierne do otrzymanych korzyści" pisze w odpowiedzi Urząd Marszałkowski woj. lubuskiego. Kolei na lotnisko nie ma także w planie transportowym- na etapie przygotowywania planu odrzucono wszelkie postulaty uwzględnienia kolei na lotnisko w tych planach, mimo że takie propozycje składano w ramach konsultacji społecznych. Wszystkie te propozycje autorzy Planu Transportowego odrzucili. Kolei do portu lotniczego nie ujęto w oficjalnych planach.
--
Adam Fularz
Wydawnictwo Merkuriusz Polski
Lista sygnatariuszy petycji: