Koleje miejskie SKM w Niemczech
SKM w Niemczech
Miasto | Opis systemu kolei miejskiej |
Berlin | S-Bahn w sensie pierwotnej koncepcji (wyłącznie na własnych torach) (zasilanie: trzecia szyna, 750 V =) Wyjątki: Wyjazd ze stacji Strausberg w kierunku Strausberg Nord: wspólny tor na długości kilkuset metrów z linią Berlin - Kostrzyn.
|
Hamburg | S-Bahn w sensie pierwotnej koncepcji (wyłącznie na własnych torach) (zasilanie: trzecia szyna, 800 V =) Wyjątki: Linia S4 do Ahrensburg to zwykłe pociągi regionalne z lokomotywą serii 218 na torach linii Hamburg - Luebeck
|
Monachium | system S-Bahn z tunelem średnicowym w centrum, własnymi torami na odcinkach bliżej miast oraz ruchem na "zwykłych" liniach na mniej obciążonych relacjach Muenchen (EZT serii 420 i 423)
|
Stuttgart | system S-Bahn z tunelem średnicowym w centrum, własnymi torami na odcinkach obciążonych oraz ruch na "zwykłych" liniach na rzadziej używanych liniach: Stuttgart (EZT serii 420 i 423)
|
Norymberga | system S-Bahn bez tunelu w centrum z własnymi torami na odcinkach bliżej miast oraz ruchem na zwykłych torach w mniej obciążonych relacjach: Nuernberg ( tabor: 3- i4-wagonowe pociągi z lokomotywą serii 143)
|
Heidelberg/Mannheim/Ludwigshafen | S-Bahn będzie od roku 2003z EZT 423 Heidelberg/Mannheim/Ludwigshafen (bez tunelu w centrum, obecnie zwykły ruch regionalny, własne tory na odcinkach bliżej miast oraz ruch na "zwykłych" torach na mniej obciążonych liniach)
|
Frankfurt nad Menem | System S-Bahn z tunelem średnicowym w centrum, własnymi torami na odcinkach miejskich oraz ruch na "zwykłych" torach na mniej obciążonych liniach: Frankfurt am Main (tabor: EZT serii 420)
|
Kolonia | System S-Bahn bez tunelu w centrum, własnymi torami na odcinkach miejskich i podmiejskich oraz ruchem po torach zwykłych dzieląc je z komunikacją regionalną na mniej obciążonych liniach.(tabor: EZT serii 423 oraz 3- i 4-wagonowe pociągi z lokomotywą serii 143)
|
Hannover | System S-Bahn bez tunelu w centrum, z własnymi torami na odcinkach bliżej miasta oraz ruchem wspólnym z koleją dalekobieżną na innych, mniej obciążonych liniach. Hannover (tabor: EZT 424)
|
Zagłębie Ruhry | Istnieje tutaj podstawowy system S-bahnu (szybkiej kolei miejskiej na własnym torowisku, równolegle do torów kolei dalekobieżnej) pomiędzy poszczególnymi częściami konurbacji. Sieć ta jest uzupełniona systemem Stadtbahnu, czyli kolei miejskiej, technologicznie będącej skrzyżowaniem metra z tramwajem. Prawie wszystkie systemy wykorzystują podziemne trasy w centrach miast i potem kontynuują swoje marszruty już na powierzchni ziemi, głównie z absolutnym pierwszeństwem przejazdu przez jednopoziomowe skrzyżowania z siecią drogową. Ruch S-bahnu jest prowadzony też po torach zwykłych na odcinkach mniej obciążonych ruchem. Nazwa potoczna systemu to VRR, Verkehrsverbund Rhein- Ruhr, rozciąga się on od Duesseldorfu/Neuss do Hagen/Dortmund, bez większych tunelów (tabor: EZT 423 oraz 3- i4-wagonowe pociągi z lokomotywą serii 143)
|
Lipsk Drezno Halle (Saale) Magdeburg Rostock | Wschodnioniemieckie systemy szybkiej kolei miejskiej i regionalnej o nazwie handlowej S-Bahn, chociaż tabor jest tradycyjny, jak w pociągach regionalnych. (piętrowe składy z lokomotywą serii 143). Sposób wydzielenia torowisk, częściowo również odstęp miedzy pociągami, przyspieszenie nie odpowiadają standardom S-Bahn. Obecnie działają następujące systemy: Lipsk (Leipzig) (tunel średnicowy w fazie projektu technicznego) Dresden Halle (Saale) Magdeburg Rostock
|
Karlsruhe | Pociągi-tramwaje AVG i VBK w regonie Karlsruhe ("Karlsruher Modell") w rozkładzie jazdy oznaczone są jako "S-Bahn".
Podziękowania dla Götza Walthera z VDV za ogromną pomoc. |
Opracował A. Fularz