Kolej miejska typu SKM w Stargardzie - archiwalna propozycja
SZYBKI TRAMWAJ KOLEJOWY STARGARD SZCZ.
Kolej StKD to prywatnie zarządzane przedsiębiorstwo obsługujące podmiejską kolej dojazdową o rozstawie toru 1000 mm. Planowano uruchomienia przewozów pasażerskich na linii kolejowej o rozstawie 1000 mm: Stargard Szcz. Wąsk. - Dobra Nowogardzka. Problemem jest brak środków na rozruch przedsięwzięcia i niepewność dotacji z Urzędu Marszałkowskiego. Zakładano rentowność na poziomie ok. 50- 60 %.
Kolej StKD jest także posiadaczem linii normalnotorowej łączącej dworzec kolei StKD z siecią kolei normalnotorowych. Linia ta ma wewnątrzmiejski przebieg, dogodny dla wprowadzenia tramwaju kolejowego. Komisja IRiPK dokonała oceny tego projektu.
Wprowadzenie w Stargardzie Szcz. systemu tramwaju spalinowego, który wykorzysta istniejące bocznice i linię kolejową do Pyrzyc, łącząc odległą dzielnicę Kluczewo z centrum tego 70-tysięcznego miasta, jest możliwe. Już w Starategii rozwoju sektora transportu woj. Zachodniopomorskiego do roku 2015 uwzględniono wprowadzenie kolei miejskiej do Kluczewa. Problemem jest brak elektryfikacji tego odcinka oraz stosunkowo odmienny charakter potoku podróżnych na tej linii, w odróżnieniu od linii Szczecin- Stargard. W listach czytelników przesłanych do IRiPK znaleźć można propozycję przedłużenia linii SKM Szczecin- Stargard aż do Kluczewa. Jednak taka organizacja generowałaby straty- tabor byłby dostosowany do obsługi potoku Stargard- Szczecin, a nie Stargard- Kluczewo, wobec czego należy założyć, iż generowałoby to straty na tym krótkim odcinku, obsługiwanym nieodpowiednim taborem.
Fot. Fragment schematu koncepcji Urzędu Marszałkowskiego. Linie SKM zaznaczone są kolorem żółtym.
Obecnie istniejąca bocznica będąca własnością kolei StKD łączy dworzec Stargard Gł. ze stacją końcową kolei StKD o prześwicie toru 1000 mm. Część tej wewnątrzmiejskiej linii jest trójszynowa (1435 mm i 1000 mm). Zakłada się uruchomienie tramwaju spalinowego w relacji Kluczewo- Dw. Główny- Dw. Wąsk.- Centrum kursującego z 30-minutową częstotliwością. Konieczna jest jednak dobudowa kilkuset metrów trójszynowego torowiska od parku Chrobrego do ścisłego centrum miasta, tak by tramwaj i kolej podmiejska mogły zdobyć większą liczbę pasażerów. Problemem jest brak taboru oraz komplikacje techniczne związane z budową toru przez centrum średniowiecznego miasta. Odcinek linii do Pyrzyc zostanie także wykorzystany, za co zarządca tej linii, PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. otrzyma stosowną opłatę. Możliwe jest także przejecie tej linii przez samorząd- powinno to być najtańsze rozwiązanie. Zakłada się finansowanie realizacji projektu w oparciu o środki programu Phare Crossborder.
Fot. Schemat proponowanego połączenia, odcinek wykropkowany to proponowane przedłużenie odcinka trójszynowego.
Spis przystanków (wg. opracowania St. Biegi) :
Rynek (po zbudowaniu odcinka toru trójszynowego) | |
Park Chrobrego | |
Limanowskiego | |
Wojska Polskiego | |
Piłsudzkiego | |
Os. Kopernika | |
Dworzec Gł. | |
Ks. Bogusława IV | |
Broniewskiego | |
os. Pyrzyckie | |
Lotników | |
Tańskiego | |
Cukrownia (wykorzystanie bocznicy) | |
Kluczewo |
Oprac. A. Fularz
Załączniki: Dane statystyczne
Ludność
Wskaźniki demograficzne
Wyszczególnienie 1995 1999 2000 2001
Ludność na 1 km2 1523,0 1541,9 1546,0 1545,2
Ogółem 73254 74166 74362 74326
Komunikacja miejska.
Wyszczególnienie 1999 2000 2001
Linie komunikacyjne w km 182 188 188
Czynne trasy autobusowe w km 44 44 44
Tabor autobusowy 41 40 39
Miejsca w wozach 4542 4424 4324
Przewozy pasażerów w mln. 14,2 14,0 13,5
Adam Fularz, manager Radiotelewizji
Prezes Zarządu, WIECZORNA.PL SP. Z O. O.,ul. Dolina Zielona 24A, 65-154 Zielona Góra
Wydawnictwo Merkuriusz Polski
"Wieczorna.pl" sp. z o.o.
T +48604443623
AGENCJA PRASOWA MERKURIUSZ POLSKI- Wieści i treści od 3 stycznia 1661
Każdego dnia Agencja Merkuriusz udostępnia kilka materiałów prasowych ze wszystkich regionów Polski. Dotyczą one najważniejszych wydarzeń w skali kraju, różnych dziedzin życia. Stanowi źródło informacji dla redakcji prasowych.
ZDJĘCIA
Na zamówienie abonenta udostępniamy serwis fotograficzny. Korzystają z niego serwisy internetowe i redakcje prasowe.
WIDEO
Na zamówienie abonenta udostępniamy serwis video. Korzystają z niego stacje telewizyjne.