SKPL obchodzi rocznicę 15 lat prowadzenia przewozów pasażerskich
Dokładnie 15 lat temu wszystko się zaczęło!
4 lutego 2002 r. ok. godziny 5:50 ze Śmigla ruszył nasz pierwszy pociąg do Śniat. Ten moment zapoczątkował regularny ruch pasażerski na wąskim torze, wznowiony przez pierwszego prywatnego operatora pasażerskiego. Z kolei 5 lutego wystartowały przewozy towarowe na Kaliskiej Kolei Dojazdowej.
Dziś będąc coraz bliżej przeniesienia wąskotorowych połączeń kolejowych obsługiwanych wagonami motorowymi na linie normalnotorowe chcemy przybliżyć projekt związany z zakupionymi niedawno jednostkami serii 810 (M152).
Pomysł pozyskania tego typu pojazdów zrodził się już w II połowie 2015 roku. Przez ten czas systematycznie dążyliśmy do osiągnięcia zaplanowanego celu. Jednak na przeszkodzie stawały nam nie tylko procedury i zawiłości prawne, ale także sposób finansowania całego przedsięwzięcia. Cały projekt był owiany tajemnicą, a o jego kolejnych etapach wiedzieli jedynie nieliczni. Dzięki temu udało się dociągnąć go do końca, bez zbędnego rozgłosu.
Teraz odpowiemy na pojawiające się w ostatnim tygodniu pytania:
1) Kiedy 810 trafią do ruchu?
- Postaramy się to zrobić jak najszybciej. Tabor musi na siebie zarabiać, a nie stać na bocznicy. Ograniczają nas jednak obowiązujące procedury, których nie przeskoczymy.
2) Na jakich trasach będą kursować?
- Przede wszystkim sprowadziliśmy je na linie turystyczne, które obsługiwaliśmy w zeszłym roku. Ponieważ w przeciwieństwie do składów wagonowych są to pojazdy "all-in-one" zaoszczędzimy czas i pieniądze głównie podczas manewrów.
3) Czy trafią na "Pleszewiankę"?
- Tak, ale tylko w okresie przejściowym. Każdy z "motoraków" zostanie skierowany na pewien czas do realizacji przewozów pasażerskich na normalnym torze, w ramach przygotowania do obsługi odległych tras.
4) Jak będą pomalowane?
- Wszystkie cztery wagony otrzymają malowanie zgodne z przedstawionym tutaj projektem. Od teraz zachowujemy zasadę malowania lokomotyw w barwy niebieskie, a taboru pasażerskiego na czerwono-szaro.
5) Pomyślcie nad uruchomieniem linii X - Y.
- Nie jesteśmy w stanie zrealizować wszystkich propozycji. Główne przeszkody to: finansowanie przewozów, stan techniczny wskazywanych do reaktywacji linii kolejowych oraz ich status prawny.
6) Dlaczego nie poinformowaliście o tym transporcie?
- Mieliśmy takie prawo i z niego skorzystaliśmy. Cała "akcja" była owiana tajemnicą, aż do momentu dotarcia przesyłki do Pleszewa. Niestety, mimo naszych starań informacja wyciekła po stronie czeskiej.
7) Dlaczego nie zostanie wybudowana linia Pleszew - Dobrzyca - Krotoszyn?
- Kto, po co i za co miałby to zrobić?
8) Dlaczego to robimy?
- Bo kolej to nasza pasja!
wg SKPL/.sieć Facebook